I přes snahu operátorů se počet podvodných dialerů zvýšil

  • 9
I přes snahu operátorů se počet podvodných dialerů zvýšil

Počet případů, kdy byl uživateli při vytáčeném připojení na internet podvodně přesměrován modem na číslo s vyšším tarifem, se v posledním čtvrtletí 2,5krát zvýšil. Český Telecom, přes jehož síť je připojena většina pevných linek, zaznamenal podle mluvčího Vladana Crhy ve třetím čtvrtletí 1400 případů.

Počet provolaných minut se však nezvedl. Nechtěné přesměrování modemu na linku s výrazně vyšším tarifem většinou nastává při surfování na internetových stránkách, zejména s erotickým obsahem. Další možností je virová nákaza počítače, která změní jeho nastavení. Uživatelé tak mohou přijít o desítky tisíc korun měsíčně.

Přestože se problém týká v drtivé většině uživatelů s telefonní linkou od Telecomu, čísla se zvláštním tarifem jsou

ve většině případů provozována v sítích alternativních operátorů, jako jsou Aliatel, Contactel či České radiokomunikace. Modemy mohou být rovněž přesměrovány do exotických oblastí, jako je Papua-Nová Guinea, Cookovy ostrovy či Vanuatu.

Zákazník pak neplatí za internet 18 korun za hodinu, ale až 70 Kč za minutu, tedy přes 4000 Kč za hodinu. Telecom nabízí klientům blokování hovorů na čísla s vyšším tarifem, dále software, který přesměrování zamezí a rovněž ukončuje datová připojení po 20. minutě. Uživatele navíc nabádá k opatrnosti při surfování a vhodnému zabezpečení prohlížeče. Problém s přesměrováním modemu se týká pouze vytáčeného připojení z telefonní linky či ISDN, případně přes mobilní telefon a GPRS. Netýká se například ADSL či připojení přes kabelovou televizi. Vytáčené připojení na internet nyní využívá kolem 800.000 zákazníků.

Myslíte si, že se problém podvodných dialerů někdy vyřeší?

 

,