Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Huawei už to se sebevědomím přehnal, nemusí se to vyplatit

  0:09aktualizováno  0:09
Firma Huawei letos představením modelu Mate 9 dokonala svou proměnu. Z někdejšího otloukánka trhu je to výrobce prémiových smartphonů s velkými ambicemi. Ale verze Mate 9 Porsche Design ukazuje, že ony ambice jsou možná vysoké až příliš.

Huawei Mate 9 Porsche Design | foto: Huawei

Luxusní smartphony jsou hodně ošemetné zboží. Když nepočítáme značku Vertu, v podstatě nikdo nedovedl na tomto poli dlouhodobě prorazit a uspět. Ale řada výrobců se pokoušela určitou porci luxusu do všedního světa mobilních telefonů čas od času přinést. Někdy s větším, ale většinou spíš s velmi malým úspěchem. Na nějaký čas tak značky s honbou za luxusem přestaly a začaly se soustředit na prémiové provedení, tedy kvalitní zpracování za stále ještě dostupnou (či akceptovatelnou) cenu, což je vlastně trend, jehož průkopníkem je Apple.

Budování image

Huawei se teď s modelem Mate 9 Porsche Design Edition vydává zpět na pole domnělého luxusu. Tam, kam se již mnozí několikrát pokusili vstoupit, ale většinou zase vycouvali. Pravda, Huawei sem ve své historii vstupuje snad poprvé a možná se také musí poprvé spálit. Ale musí si dát pozor, aby to se svými ambicemi nepřehnal a nepoškodil to, co dosud vybudoval.

Fotogalerie

Čínská značka prošla v posledních zhruba třech letech velkou změnou. Nejvýraznější začátek změn můžeme datovat do doby představení modelu Ascend P7, který přinesl poprvé pro tuto značku prémiový design a náznak snahy konkurovat zavedeným značkám nejen podbízením cenou. Pak následoval phablet Mate 7, loňský P8 a hodně povedený Mate S, který definitivně ukázal, jak to s prémiovými smartphony Huawei umí. Phablet Mate 8 a letošní Huawei P9 to jen potvrdily. A značce s kvalitou zpracování jejích modelů rostlo i sebevědomí, a tím pádem rostly i cenovky. Huawei, to již rozhodně nejsou telefony, které by se zákazníkům podbízely cenou.

Nový Mate 9 tento obrat dokonává. Jeho klasická varianta s 5,9palcovým displejem stojí rovných 20 tisíc korun, tedy v podstatě stejně jako ty nejlepší a nejdražší smartphony soupeřů. Přitom se stále musí spokojit s Full HD displejem a i některé další prvky jeho výbavy mohou za ostatními drahými kousky mírně zaostávat. Jenže důležitá je praxe a i my v našich testech často oceňujeme, že telefony Huawei velmi dobře fungují a v praxi se papírově někdy trochu obdařenějším (a stále někdy i dražším) soupeřům vyrovnají, nebo je dokonce předčí. V tomto ohledu může být Mate 9 pokračováním trendu, to zjistíme snad brzy v redakčním testu.

„Obyčejný“ topmodel

Troufalostí je ovšem model Mate 9 Porsche Design Edition, který má podle všeho stát dvojnásobek toho, co Mate 9. Přitom za tuto cenu dostane zájemce v podstatě „jen opravdu špičkový“ smartphone, který se nijak zásadně nevymyká tomu, co dnes někteří výrobci umí. Zahnutý QHD displej, 6 GB RAM nebo 256 GB uživatelské paměti rozhodně není nic, za co by zákazníci museli platit zhruba 40 tisíc korun. Cenovka nejdražšího iPhonu 7 Plus ve výši 31 390 korun najednou vypadá tak nějak umírněně.

Ano, opodstatněním té cenovky není ani tak technika jako spíš právě značka Porsche Design. Tu mimochodem v nedávné minulosti využívaly třeba smartphony BlackBerry a cenovky těchto modelů byly oproti základním provedením i více než dvojnásobné. Jenže u BlackBerry tyto přístroje přišly s opravdu odlišným designem, který vypadal (nebo alespoň budil zdání), že pochází z dílen slavné designérské značky. BlackBerry jednoduše vzalo obyčejný smartphone a dalo mu neobyčejný design a značku. Firmu to nezachránilo, ale možná to v rámci možností zafungovalo.

Ale Huawei volí v podstatě opačný přístup. Mate 9 Porsche Design Edition je totiž představou firmy o tom nejlepším smartphonu a nacpala do něj vše, co mohla a co jiný její model nemá. Ale design v podstatě zapadá do aktuálního jazyka a linie čínské značky. Slavné logo Porsche Design je sem jen přilepeno. Ne že by to tak německá firma s designérským studiem v rakouském Zell am See občas nedělala.

Jenže v tom tkví onen problém nejdražšího modelu od Huawei všech dob. Je to to nejlepší, co dovedli konstruktéři a designéři firmy vymyslet a co si možná fanoušci značky i vysnili. Ale není to výjimečný luxusní telefon, je to jen špičkový smartphone s vygravírovaným logem známé značky. Už druhým, protože tím prvním je logo Leica u fotoaparátu. Na kontroverze provázející použití této značky přitom stále mnozí nemohou zapomenout. I u Mate 9 Porsche Design Edition to vypadá, že Huawei něco vymyslel a pak si k tomu koupil slavné logo. Ostatně, však se o tomto provedení před jeho představením spekulovalo coby o modelu Mate 9 Pro, žádný luxusní přílepek se do obvyklých drbů nedostal.

Nápady konkurence

Potíž je v tom, že Mate 9 Porsche Design jednoduše není kdovíjak výjimečný. Obzvlášť třeba ve světle překvapivého představení úchvatného Xiaomi Mi Max s bezrámečkovým displejem. To přináší opravdu nový koncept, který si slovo luxusní jistě zaslouží. A spolupráce Xiaomi s designérem Philippem Starckem nepůsobí tak prázdným dojmem jako Huawei a Porsche Design.

Huawei to v podstatě po dlouhých letech zkouší tak, jako dříve u Samsungu nebo LG. Korejští výrobci to zkoušeli s logy Armani (Samsung) a Prada (LG), ale v podstatě také na telefonech ve vlastní režii. Ano, tyto pokusy působí dnes ve srovnání se špičkovými smartphony úsměvně, ale tehdy to byla jedna z prvních cest k „luxusu“. Z luxusu, který se ze světa mobilních telefonů téměř vytratil (a který kdysi odstartovala Nokia).

Čínská značka si tak musí dát pozor, aby to se svým luxusním zaměřením nepřehnala. Jako výstřelek a pokus je Mate 9 Porsche Design Edition zcela jistě přijatelný a své zákazníky si najde. Ale pokud to chce Huawei s luxusem zkoušet i v budoucnu, bude to muset promyslet lépe. A ne nabízet telefon s parametry zhruba na úrovni aktuálního špičkového samsungu s téměř stoprocentním příplatkem. Takový postup by totiž mohl odradit některé stávající zákazníky, kteří touží po jeho „běžných“ špičkových modelech. Ti totiž mohou mít pocit, že nedostávají za své peníze to, co by dostat mohli.





Nejčtenější

Google Pixel XL
Google zrušil vývoj většího nového Pixelu, místo něj bude ještě větší

Google minulý rok překvapil uvedením vlastních smartphonů Pixel. Pro letošek se očekávali nejen přímí nástupci obou modelů, hovořilo se dokonce i o třetím,...  celý článek

Samsung Galaxy S III
Samsung kvůli prošlé doméně vystavil miliony smartphonů nebezpečí

Uživatelé starších samsungů mají štěstí, že si internetové domény ssuggest.com, které vypršela platnost, všiml bezpečnostní analytik dřív než hackeři. Ti by...  celý článek

Ještě před nedávnem se stály fronty na žhavé novinky Applu, teď se tvoří kvůli...
Nedávno se takto čekalo na iPhony, teď se stojí fronty na mobil z Číny

Mobilní fanoušky nadšení pro několikahodinové čekání na horké novinky neopouští, namísto Applu je k tomu ovšem naposledy vyburcoval nový čínský supersmartphone.  celý článek

LG G6
Test LG G6: korejský otloukánek se vrací do extratřídy

Společnosti LG se v poslední době nedaří. I přes velké ambice nedokáže globálně zaútočit na nejvyšší pozice. Po povedeném modelu G4 to loni zkusila s...  celý článek

BlackBerry KEYone s mechanickou klávesnicí je jediným přístrojem svého druhu
BlackBerry má problém. Displej KEYone se lehce oddělí od těla přístroje

BlackBerry KEYone sklízí v zahraničních testech slova chvály, mluví se o něm jako o vydařeném smartphonu a jasné volbě pro příznivce rychlého psaní. Známý...  celý článek

Další z rubriky

Společnost ARM představila nová jádra Cortex-A75 a A55 spolu s grafikou...
Nové procesory slibují vyšší výkon a nižší spotřebu energie

Společnost ARM představila novou generaci procesorů i grafického akcelerátoru. Hlavním vylepšením je o poznání vyšší výkon a navzdory tomu nižší energetický...  celý článek

Android O
Máte zastaralý Android? Google má řešení pro rychlejší aktualizace

Google často kritizujeme za to, že nedokáže zajistit rychlé a pravidelné aktualizace operačního systému na nejrůznějších zařízeních. S novou verzí označovanou...  celý článek

Trump, Putin a Kim Čong tancují v reklamě na obchod s mobily
Trump, Putin a Kim Čong-un tancují v reklamě na obchod s mobily

Neobvyklé složení známých tváří si do své nejnovější reklamy vybral řetězec prodejen mobilů Wilson v Hongkongu. Jako tři velcí přátelé zde totiž tančí Donald...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.