Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


HTC je bezcenná značka. Jak dlouho ještě firma vydrží?

  20:07aktualizováno  20:07
Firma HTC má dlouhodobě potíže. Kvůli nim se letos hodnota jejích akcií propadla už o zhruba 60 %. V současnosti je tak tržní hodnota firmy nižší než její rezervy hotovosti. To v podstatě znamená, že značka HTC je bezcenná.

HTC One M9+ a standardní HTC One M9 | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Značka HTC letos po dlouhých letech vyměnila ředitele. V březnu Petera Chou na nejvyšším postu nahradila jeho kolegyně a spoluzakladatelka firmy Cher Wangová. Spíše než o změnu směřování společnosti tak jde o výměnu z jiných důvodů. Peter Chou byl nejspíš v poslední době již hodně unaven z dlouhých neúspěchů HTC, a tak se rozhodl stáhnout trochu do pozadí.

Zatím se výměna ve vedení firmy nijak zásadně neprojevila a vnímají to tak i investoři. V pondělí 10. srpna se hodnota společnosti na burze propadla pod hranici 47 miliard nových tchajwanských dolarů, což je v přepočtu něco přes 37 miliard korun. Zásadní propad přišel poté, co firma ve čtvrtek 6. srpna oznámila nelichotivé finanční výsledky se ztrátou 8 miliard nových tchajwanských dolarů.

Koncem června přitom firma vykazovala rezervy hotovosti ve výši 47,2 miliardy nových tchajwanských dolarů. To v podstatě znamená, že investoři si na značce cení pouze jejích finančních rezerv a aktuálních skladových zásob produktů, nic jiného v HTC cenu nemá. Tedy ani samotná značka, která je pro mnohé fanoušky mobilní techniky spojena s pokrokem na poli chytrých telefonů. Jen pro porovnání: ještě v roce 2011 měla firma hodnotu přes 900 miliard nových tchajwanských dolarů.

K záchraně firmy zavelel už před více než dvěma roky teď již bývalý šéf Peter Chou. S uvedením prvního kovového modelu One tehdy věřil, že právě špičkový smartphone s vytříbeným designem bude znamenat obrat k lepšímu. Jenže se tak nestalo a ani o rok později uvedený typ One M8 proti konkurenci neobstál. Přitom šlo o jeden z nejlepších chytrých telefonů loňského roku. Je tedy zcela jasné, že chyba není v produktech HTC, firmě se jen stále nedaří najít cestu k zákazníkům.

Letos to HTC možná zkusilo trochu jinak a namísto inovací, které tradičně s každým topmodelem přicházely, přišla jen mírná evoluce. HTC tak možná chtělo otestovat, zda více nezaujme zákazníky, kteří touží po stylu více než po těch nejlepších technických parametrech. Jenže ani model One M9 úspěch nepřinesl, vysloužil si kritiku právě za malé množství inovací a vysokou cenu. Špičková konstrukce s asi nejlepším zpracováním na trhu situaci nezachrání, obzvlášť, když smartphone dostal design až příliš podobný loňskému M8. Ale upřímně, ani to nebude hlavní důvod neúspěchu.

HTC se chce soustředit na segment dražších smartphonů (to už značka deklarovala několikrát). Jenže v této oblasti hraje největší roli prestiž značky a ta je u HTC bohužel relativně malá, ač si tedy fanoušci mohou myslet opak. Značka rozhodně nemá takový zvuk jako Apple a Samsung. A méně nároční zákazníci pro změnu dají přednost klidně některé z dravých čínských značek. HTC se podobně jako třeba značka Sony potácí někde uprostřed: nezaujme náročné zákazníky citlivé na značku a cenou neumí konkurovat čínské produkci. Těch pár technických nadšenců či milovníků designu firmu nezachrání.

Paradoxně je tak již teď téměř jasné, že směr, kterým HTC směřuje a který pokládá za cestu k záchraně, k zásadnímu vylepšení situace vést nemůže. Firma se motá v bludném kruhu. Chce vyrábět stále lepší smartphony, jenže její špičkové modely kupuje málokdo. Důkazem je i nový model One M9+. Firma jej do Evropy přináší se zpožděním, ale možná ještě větším problémem je jeho vysoká cena.

A jelikož se telefonů HTC neprodá tolik, na každý telefon připadají větší náklady na vývoj nebo třeba onen prokletý marketing, který HTC dlouhodobě příliš nejde.

Jestli Cher Wangová najde cestu ven, bude to malý zázrak. Jak dlouho se jinak může firma v současné situaci držet nad vodou, to je otázka.





Nejčtenější

Chatovací aplikace Line
Ignoroval její textovky, tak požádala o rozvod. Soud dal ženě za pravdu

Ženě z Tchaj-wanu vyhověl soud s žádostí o rozvod, když jako důkaz nefungujícího manželství předložila snímky z chatovací aplikace Line. Její manžel si textové...  celý článek

Qualcommu Samsung vyrábí špičkové čipy. Příští už má vyrábět konkurenční TSMC
Samsung ztrácí zakázky. Po Applu se ke konkurenci přesunul i Qualcomm

Samsung na svých linkách od loňského roku vyrábí pro americký Qualcomm špičkové Snapdragony 835. Jejich nástupce však bude vyrábět konkurenční TSMC. Pro...  celý článek

iPhone SE
Malé iPhony končí, nové už Apple dělat nebude

iPhone SE je jeden z nejmenších smartphonů na trhu. Je to rok starý model, a proto se očekává jeho nástupce. Podle posledních informací však Apple malý model...  celý článek

Nokia 8
Špičková Nokia 8 odhalena v celé kráse. Bude zanedlouho a má být levná

Značka Nokia se vrátila do světa smartphonů. Ovšem tři doposud představené modely neuspokojí náročné uživatele. I pro ně však Nokia smartphone připravila....  celý článek

Ilustrační snímek
ČTÚ: Operátor O2 odstřihl zákazníka, na pokutu nemá nárok

Podle pravomocného rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu nemůže operátor po zákazníkovi, kterého z důvodu nehrazení faktur odstřihl od služeb, nárokovat...  celý článek

Další z rubriky

HTC U11
Skvělé U11 je od základu nový supersmartphone. To se HTC povedlo

Tchajwanská společnost HTC právě dnes velmi příhodně oslavila dvacáté výročí svého založení. Firma na tiskové konferenci v domácím prostředí představila zbrusu...  celý článek

HTC U
HTC má šanci vrátit se zpět na výsluní. Nové „účko“ bude unikátní

HTC se nedaří nalákat zákazníky na své nejnovější smartphony a výjimkou nejsou ani nové modely U Ultra a U Play. Změnu by mohla přinést novinka, která bude...  celý článek

HTC U Ultra Sapphire edition. Smartphone s tvrdším sklem přes displej nenajdete
HTC boduje. Displej safírového U Ultra jen tak nepoškrábete

Špičkové HTC U Ultra je k dostání i ve speciální verzi, u níž obří displej překrývá safírové sklo. Youtuber proslulý četnými crashtesty zjišťoval, zda je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.