Google si dá pozor na děti, nakupující ve hrách bez svolení rodičů

Google si dá pozor na děti, nakupující ve hrách bez svolení rodičů | foto: Reuters

Konec „falešných“ aplikací zdarma. Google je práskne

  • 30
Do konce srpna se přestanou hry, které nabízejí další nákupy uvnitř aplikace, uvádět v obchodě Play v kategorii zdarma. Majitel operačního systému Android se na tom dohodl s Evropskou komisí. Podobný krok ze strany Apple zatím chybí.

Důvodem pro zavedení těchto opatření je vlna stížností ze strany rodičů, jejichž děti jsou neustále vystaveny nabídkám dodatečných nákupů ve hrách, které hrají. Někteří rodiče totiž mohou mít telefon spárovaný s bankovním účtem a nákup ve hře je potom otázkou zadání hesla či pouze jen potvrzením objednávky.

Obsah dohody nabádá jak Google, tak Apple, aby tyto firmy neklamaly zákazníky nálepkou „zdarma“ na hře, která ve skutečnosti obsahuje celou řadu dalších nákupů. Dále by hry neměly explicitně pobízet k takovýmto nákupům. Zákazník, který hru z obchodu stahuje, by měl být předem seznámen s veškerými platebními možnostmi a také mít k dispozici kontakt na výrobce.

„Spotřebitelé, v tomto případě zejména děti, musejí být lépe chráněni při hraní on-line her. Tato akce přinese neocenitelnou zkušenost pro více efektivní organizaci prosazování spotřebitelských práv v Unii. Zde vidíme, že spolupráce se vyplácí a pomáhá při zlepšování ochrany spotřebitelů všech členských států Unie,“ stojí v tiskovém prohlášení Evropské komise. 

Google požadavkům vychází vstříc, Apple mlčí

Firma Google už na těchto opatřeních nějakou dobu pracuje. Nejdříve začala už před stažením aplikace upozorňovat na placený obsah, a nyní se na základě dohody s Evropskou komisí zavázala přestat řadit hry s placeným obsahem do kategorií „zdarma“. Do konce srpna bychom tak mohli očekávat změny v kategorizaci aplikací v obchodě Play.

Dalším typem opatření ze strany Google je požadavek na heslo při každém nákupu. I toto Evropská komise chválí, nicméně realita může být v tomto případě odlišná. Stačí, když rodič sám něco v aplikaci nakoupí, potvrdí možnost „příště se na heslo neptat“ a ochrana je rázem pryč.

Evropská komise však stále čeká na reakci firmy Apple. „Bohužel Apple nenabídl žádné konkrétní řešení problému s autorizací poplatků v aplikacích“, stojí dále v tiskovém prohlášení. Jediným krokem vůči tomuto problému je tak nedávné zavedení limitu 15 minut bez nutnosti opětovného zadání hesla po předchozím nákupu.