Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hloupé mobily se vracejí do kurzu. Kupují je digitálně unavení uživatelé

  20:03aktualizováno  20:03
Chytrý mobil je dobrá věc především pro ty uživatele, kteří dokážou využít naplno jeho potenciál. Jsou však lidé, kteří je považují za zbytečné a spokojí se s obyčejnými telefony. Ty mají stoupence překvapivě i mezi držiteli smartphonů, kteří tak utíkají ze zajetí digitálního světa.

Někteří uživatelé jsou z používání smartphonů unavení. Dobrovolně je proto nahrazují obyčejnými mobily. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Být chvíli off-line je pro mnohé uživatele smartphonů nemyslitelné, ale najdou se mezi nimi i tací, kteří si od on-line světa rádi odpočinou. Ale kdo někdy zkoušel smartphone odpojit od internetu a dále jej používají jako „hloupý“ telefon, ten nám dá za pravdu, že odolat opětovnému připojení je těžké. Uživatelé smartphonů tak proto dávají přednost obyčejným telefonům.

Ačkoli tomu nabídky prodejců nenapovídají, tak i v době smartphonů existuje malý, ale podle Financial Times poměrně aktivní trh s jednoduchými telefony. Tedy s přístroji, které slouží čistě k telefonování a posílání textovek. Samozřejmě, většina z potenciálních zákazníků jsou lidé, kteří chytré telefony vnímají jako zbytečně složité a drahé.

Podle statistik společnosti Strategy Analytics, které Financial Times zmiňuje, se v loňském roce prodalo na celém světě 44 milionů „hloupých“ telefonů. Vedle množství prodaných smartphonů je to zanedbatelný počet, jde o pouhá dvě procenta světového prodeje mobilních zařízení. Jenže velký podíl na tom mají samotní výrobci, ti totiž obyčejné mobily záměrně nahrazují nízkonákladovými smartphony. Mnozí uživatelé hledící na poměr ceny vůči výbavě pak samozřejmě sáhnou po chytrém zařízení. Přitom i nejzákladnější smartphony disponují výpočetním výkonem, který řada z nich vůbec nepotřebuje.

Analytici ovšem upozorňují, že mnoho uživatelů chytrých zařízení si následně stěžuje na příliš jednostranně zaměřenou nabídku mobilních výrobců, kvůli níž byli přinuceni zakoupit zařízení, které je výrazně náchylnější k poškození, vyžaduje každodenní dobíjení a po pouhém roce je technicky zastaralé.

Přestože v obrovském množství prodaných smartphonů působí počet „hloupých“ přístrojů směšně, prodejní čísla podle analytiků ukazují na stále existující poptávku po stylových telefonech. Tedy po takových, které nejsou přetechnizované a uživatelům nabídnou to, co od nich skutečně očekávají. A k tomu všemu ještě vynikají mnohem delší výdrží baterie na jedno nabití, které nemohou smartphony s energeticky náročnými dotykovými displeji konkurovat.

Navíc o obyčejné telefony projevují zájem i majitelé smartphonů. Jde o uživatele, kteří jsou digitálním světem natolik otráveni, že po celém dni se smartphonem či tabletem v ruce a stálém kontrolování e-mailů a notifikací dají přednost obyčejnému telefonu.

Není prý žádnou výjimkou, že svůj smartphone zcela zavrhnou a nahradí jej obyčejným mobilem. Jedním z nich je například i britský herec Eddie Redmayne, který se letos v lednu rozhodl vystoupit ze zajetí svého iPhonu a přidat se k uživatelům, kteří cíleně bojkotují moderní chytré telefony. Prý ho k tomu přivedl fakt, že byl k iPhonu byl přilepený po celý den. A tak jej vyměnil za telefon, který mu umožní jen telefonovat a psát textovky.

Ovšem pořízení obyčejného mobilu není v době smartphonů zrovna jednoduchým úkolem. Prodejci totiž v nabídkách reagují na většinovou poptávku, v mnoha prodejních sítích je tak „hloupý“ telefon jen těžko dohledatelnou položkou.

Přitom jde o zařízení, kterým dávají přednost i mnozí rodiče, když se rozhodnou pořídit první mobil dětem. Mezi častá kritéria výběru patří právě odolnost telefonu a také co nejnižší vstupní investice, aby to příliš nezatížilo rodinný rozpočet. A pak jsou tu rozvojové země, v nichž jsou smartphony mnohdy vzhledem k vysokým poplatkům za data či zcela chybějící síťovou podporu naprosto zbytečné.

Autor:
Témata: Tablet




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.