Palm Pre: obdivovaný, ale málo prodávaný

Palm Pre: obdivovaný, ale málo prodávaný

Hewlett-Packard koupí výrobce mobilů Palm za 1,2 miliardy dolarů

  • 7
Je rozhodnuto. Ztrátového amerického výrobce chytrých mobilních telefonů Palm převezme počítačová skupina Hewlett-Packard. Transakce bude stát 1,2 miliardy dolarů, tedy asi 23,2 miliardy korun.

Největší světový výrobce počítačů Hewlett-Packard (HP) sází na to, že bude schopen oživit kdysi předního výrobce mobilních telefonů a sám profitovat z expanze na prudce rostoucím trhu vyspělých přístrojů.

Palm získá díky spojení s HP globální záběr v produkci i prodeji. Firma vedená Jonem Rubinsteinem, který u Apple vyvinul přehrávač iPod, byla kdysi na mobilním trhu průkopníkem. Pak ji ale předstihly produkty jako Blackberry od firmy RIM a iPhone od Apple.

Palm naposledy vytvořil celoroční zisk ve firemním roce do května 2007 a za rok do května 2009 dosáhla jeho ztráta 265 milionů dolarů. Akcie firmy po oznámení HP vyskočily o 27 procent. Firma v současnosti vyrábí mobilní telefony Pre a Pixi a loni uvedla na trh dobře hodnocený operační systém webOS, který však nezískal zájem zákazníků.

Podle analytiků má HP dostatečné zdroje na investice do Palmu. Může také zlepšit vztah firmy s operátory a sjednat lepší ceny od dodavatelů.

Nástup HP do odvětví chytrých mobilních telefonů sice podle pozorovatelů bezprostředně neohrozí Apple ani RIM, může však zvýšit tlak na finskou Nokii, americkou Motorolu a další výrobce, kteří se snaží do tohoto segmentu vstoupit.

Někteří analytici však vyjadřují vůči této akvizici skepsi: "Jestliže chce HP hrát na trhu mobilů globální roli, pak utratit 1,2 miliardy dolarů za Palm není to pravé. Palm nemá mimo USA žádnou značku ani distribuci," řekl agentuře Reuters šéf firmy Strand Consult John Strand.

HP má navíc z hlediska kapesních zařízení trochu pohnutou historii. Výrobce kdysi slavil úspěchy se svými PDA Jornada, po spojení s Compaqem pak do jeho portfolia přibyly populární kapesní počítače iPAQ. Jenže to už se schylovalo ke konci éry klasických PDA a začaly nastupovat smartphony. Na tomto poli se HP snažilo několikrát prosadit s různými modely, většího úspěchu se však firma nedočkala.

Komunikátory HP byly vždy zaměřeny především na firemní klientelu, zatímco novodobé produkty Palmu směřují spíše k běžným spotřebitelům. Je tedy otázkou, jak se bude HP s Palmem prosazovat.

, ,