Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Řidiči riskují i použitím handsfree. Rozptyluje je prý stejně jako mobil

  0:09aktualizováno  0:09
Je to jediný legální způsob, jak si za volantem vyřídit telefonát. Avšak i použití handsfree během řízení představuje riziko, míra rozptýlení řidiče je totiž údajně stejně vysoká jako při telefonování s mobilem u ucha.

Telefonování ve voze není podle australské studie bezpečné ani s handsfree. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z výsledků studie Queenslandské technické univerzity v australském Brisbane, která se zaměřila na bezpečnost silničního provozu. Doktor Shimul Haque v ní hledal odpověď na otázku, je-li vyřizování hovorů za volantem prostřednictvím handsfree opravdu bezpečné.

Ve studii se zaměřil na reakční doby řidičů ve chvílích, kdy během řízení používají handsfree, samotný mobil či je telefon nikterak nerozptyluje. Haque k tomuto účelu využil speciálního dopravního simulátoru queenslandského Výzkumného centra bezpečnosti silničního provozu. Díky tomu bylo možné účastníky studie vystavit totožné dopravní situaci zahrnující chodce pohybujícího se v periferním vidění řidiče a vstupujícího na přechod.

Z výsledků měření vyplývá, že reakční doba řidičů používajících mobil byla o 40 % pomalejší než u řidičů, které telefon během řízení nerozptyloval. Překvapením pak je, že stejně opožděné reakce byly zjištěny také u řidičů telefonujících prostřednictvím handsfree. Při rychlostí 40 km/h by tak telefonující řidiči na chodce zareagovali až po ujetí vzdálenosti 11 metrů.

Haque si všiml i toho, že telefonování mělo vliv i na chování řidičů při brzdění. Hovorem rozptýlení řidiči totiž na brzdový pedál šlapali mnohem prudčeji, kvůli neadekvátně rychlému zpomalení vozu tak v běžném provozu představují riziko i pro ostatní účastníky.

Každý čtvrtý řidič se nesoustředí na řízení. Kvůli internetu v mobilu

Na základě výsledků studie je tak Haque přesvědčen, že rozhodujícím faktorem ovlivňujícím reakce řidičů není samotné držení mobilu v ruce, ale zatížení lidského mozku telefonátem jako takovým. „Jinými slovy lidský mozek kompenzuje zvýšený příjem informací z mobilu tím, že vysílá vizuální informace do krátkodobé paměti,“ upřesnil s tím, že právě to by mohlo vést k tendenci nevnímat reálné objekty a tedy k roztržitosti řidičů.

Autor studie vysvětluje i to, proč řidiče podobně nerozptylují dialogy se spolujezdci. Je to dáno údajně tím, že osoby přítomné ve voze mohou reagovat na aktuální dění - při složité dopravní situaci přestanou například mluvit, řidičův mozek díky tomu není zatěžován jinými vjemy.

Haque se na základě výsledků studie bude snažit vyvolat diskuzi, zda jsou současné queenslandské zákony týkající se používání mobilů při řízení dostačující. Diskuze o problematice používání handsfree za volantem může nicméně překonat hranice australského Queenslandu, v mnohých zemích po celém světě jde totiž o legální způsob vyřizování hovorů při řízení - Českou republiku nevyjímaje.

Autor:




Nejčtenější

Motorola Moto C Plus
Motorola Moto C začíná na 2 400 korunách, verze Plus má velkou baterii

Lenovo představilo nový model Moto C, který je určen nenáročným zákazníkům. Výbava odpovídá nízké cenovce, přesto má novinka velký pětipalcový displej. Lepší...  celý článek

Nokia 6
Nokia 6 pro Evropu bude mít menší paměť, zato pořídí lepší „selfíčka“

Jedním z klíčových modelů očekávaného návratu značky Nokia je model 6. Ten byl představen v rámci veletrhu MWC únoru a pro čínský trh už v lednu. Na evropské...  celý článek

Ilustrační snímek
Neberte nám SMS bránu, spílají zákazníci. Operátoři ji považují za přežitek

V minulosti zákazníkům ušetřily nemalé částky, v době neomezených tarifů ovšem pozbývají smysl - výhoda SMS bran spočívala v zasílání bezplatných textovek....  celý článek

Samsung Galaxy S8
Galaxy S8 už se prodalo přes pět milionu kusů. Na iPhony přesto nemá

Samsung Galaxy S8 se prodává dobře. Za necelý měsíc si už našel přes pět milionů zákazníků, ale na rekordní iPhony přesto nemá.   celý článek

Uživatelské rozhraní systému Fuchsia od Googlu
Tajemný systém Fuchsia od Googlu se poprvé ukazuje

Není tajemstvím, že Google již nějakou dobu pracuje na zcela novém operačním systému s označením Fuchsia. V minulých dnech se objevily první ukázky...  celý článek

Volkswagen Golf 1.6 i...
Volkswagen Golf 1.6 i...

r.v. 2008, naj. 101 000 km, LPG + benzín
153 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.