Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Technologie GPS pouští autobusům zelenou a pomáhá hlásit zastávky

aktualizováno 
Hlášení zastávek se už v pardubických autobusech a trolejbusech nemůže mýlit. Řidiče totiž nahradil palubní počítač ve spojení s GPS a jakmile se vozidlo přiblíží k zastávce, systém automaticky spustí hlášení. Novinky v MHD ve spojení s navigací přichystala také Plzeň.

Křižovatka Americké a Klatovské třídy, kde se křižují tramvaje, trolejbusy i autobusy MHD. | foto: Ladislav Němec, MAFRA

Systém GPS využívají některé dopravní podniky již několik let k zajištění přednosti vozidel na křižovatkách i sledování jednotlivých vozů. S velmi zajímavou novinkou v této oblasti ovšem přišel dopravní podnik v Pardubicích, který ve svých vozidlech začal využívat automatické ohlašování stanic pomocí GPS navigace.

Každá zastávka v Pardubicích a okolí má vlastní GPS souřadnici, která přesně definuje její polohu. Kolem ní je pomyslná kružnice s průměrem 60 až 80 metrů. Když vozidlo protne kružnici a blíží se ke stanici, palubní počítač nahlásí název zastávky. Každá linka má vlastní seznam.

"Systém se v podstatě nemůže splést, řazení zastávek je definováno linkou, na které je vozidlo zařazeno. Souřadnice se načítají a odečítají, systém pozná, že jede jedním nebo opačným směrem. Celý systém není závislý na nějakém mačkání tlačítek, řidiče nic nerozptyluje od řízení," řekl ředitel pardubického dopravního podniku Tomáš Pelikán.

Technici dopravního podniku musí občas zastávky znovu zaměřit a zadat nové souřadnice a jejich názvy do systému. Údaje se mění, když jsou výluky, uzavírky silnic, mění se místo zastávky nebo se nasazuje nová linka. Nedávno se například prodlužovala linka číslo 18 o další zastávky Živanice a Nerad.

Satelitní navigace funguje v pardubické MHD od roku 2006 a postupně se modernizuje. Dispečeři například na monitoru přesně vidí, kde autobusy a trolejbusy právě jsou.

Hlášení namluvili herci Východočeského divadla Romana Chvalová a Alexandr Postler.

GPS zrychlí i autobusy v Plzni

V Plzni sice autobusy zatím zastávky automaticky nehlásí, ale město buduje systém preference veřejné dopravy na křižovatkách, kterou dříve uplatňovala jen u tramvají. Díky GPS přijímačům, jež mají už tři roky všechny vozy MHD, nově upřednostňuje také trolejbusy a autobusy.

Světelná signalizace pak pozná, když se vůz městské hromadné dopravy blíží ke křižovatce. Systém porovná čas s jízdním řádem, a pokud zjistí, že autobus nejede v předstihu, rozsvítí mu na semaforu zelenou (podrobnosti o systému v Plzni).

Autoři: ,




Nejčtenější

Sídlo společnosti Qualcomm v americkém San Diegu.
Výrobci čipů se opět zachtělo monopolu. Žalobě čelí nově i na domácí půdě

Společnost Qulcomm čelí další žalobě kvůli údajnému porušování antimonopolního zákona. Americký výrobce čipů se podle Federální komise pro obchod (FTC) snaží...  celý článek

iPhone 7 Plus
Nejvýkonnější smartphony: Samsungy převálcovaly čínské značky

AnTuTu jako tvůrce testu výkonnosti smartphonů (benchmarku) uveřejnil tři žebříčky, které odhalují nejvýkonnější smartphony loňského roku. Prvenství patří...  celý článek

Telekomunikační věž na rozhledně Hrubý Jeseník na Nymbursku
Operátoři nesnížili velkoobchodní ceny LTE. ČTÚ hrozí odebráním kmitočtů

Loni v únoru vyzval Český telekomunikační úřad mobilní operátory k další úpravě velkoobchodní ceny účtované virtuálním operátorům za využití vysokorychlostních...  celý článek

Možná podoba Samsungu Galaxy S8 v krytu Olixar.
Samsung Galaxy S8 v Barceloně nepředstaví

Samsung si letos dá na čas a svůj vrcholný model nepředstaví na veletrhu MWC, kde v poslední době své topmodely tradičně ukazoval.  celý článek

Následky přehřátí baterie u Galaxy Note 7
Nová baterie v sobě má „hasící přístroj“. Už se nepřehřeje

Přehřívání baterií u smartphonů může způsobit velké problémy. U jinak špičkového Galaxy Note 7 od Samsungu dokonce stály za ukončením výroby. Vědci ze...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.