Google Android nezadržitelně posiluje, Andy Rubin hlásí 300 tisíc aktivací denně

Google Android nezadržitelně posiluje, Andy Rubin hlásí 300 tisíc aktivací denně | foto: intomobile.com

Google hlásí 300 tisíc aktivací denně. Android pokořil iOS a dotahuje Symbian

  • 292
Šéf platformy Google Android Andy Rubin na svém Twitteru oznámil, že denní počet aktivací android telefonů překonal hranici 300 tisíc. To znamená, že mobilní platforma Google tímto překonala iOS. Pevnou pozicí Symbianu ale neotřásl. Prozatím.

Obliba operačního systému Google Android neustále stoupá. Ještě začátkem září hlásil Eric Schmid, další klíčová postava v Google, že je každý den jejich mobilní OS dodán do 200 tisíc zařízení.

V tu dobu se na jedné z konferencí chlubil šéf Applu Steve Jobs, že každých 24 hodin společnost aktivuje na 230 tisíc iOS zařízení. Přestože tehdy měla "jablečná" platforma před systémem od Google poměrně velký náskok, Jobs udávané výsledky svého největšího konkurenta zpochybnil.

"Myslíme si, že někteří naši přátelé do svých čísel započítávají i upgrady systému a nikoli jen nové aktivace," uvedl tehdy s nepřímým odkazem na Google Android.

Sám však při svém vystoupení pozapomněl doplnit, že aktivace se netýkají pouze iPhonů, ale všech zařízení s iOS, tedy i oblíbených přehrávačů iPod touch a tabletů iPad. Právě posledně jmenovaného zařízení stačil výrobce jen ve třetím čtvrtletí prodat asi 3,3 milionu (tedy téměř 37 tisíc iPadů denně).

Google Android se ale také objevil v několika tabletech. Kromě Samsungu Galaxy Tab, kterého se prodalo téměř milion kusů, ale nelze hovořit o úspěšných modelech, které by se významně promítly na počtu denních aktivací. Na druhou stranu, tohoto systému využívají třeba čtečky Barnes & Noble nebo Sony Internet TV – HDTV s plným přístupem na web.

Co se přesně myslí počtem aktivací

Často se řeší, co přesně znamená počet aktivací, a zda jsou tato čísla ekvivalentem prodejů. Nabízí se vysvětlení, že to jsou všechna zařízení, která opustí výrobní linky a jsou určena k prodeji. Ne všechna si ale hned najdou cestu ke koncovému uživateli. Nemalé procento z nich leží nějakou dobu na skladech prodejců.

Aktivaci lze ale chápat také jako zapnutí příslušného zařízení a jeho první přihlášení ke Google službám. Tímto způsobem také definoval aktivaci tiskový mluvčí Google v reakci na rýpnutí Steva Jobse.

Čísla prodejců hovoří jasně. Na pomoc jsme si vzali zprávu agentury Gartner mapující prodeje smartphonů dle použité platformy ve třetím čtvrtletí. Ty přisuzují Google Androidu 20,5 milionů kusů, což znamená průměrně skoro 223 tisíc prodaných telefonů denně.

Vzhledem k tomu, že v září Google hlásil 200 tisíc aktivací denně, v srpnu 160 tisíc a v červenci to bylo ještě o něco méně, zůstává z celkového prodeje něco okolo 5 milionů telefonů. Právě to mohou být skladové zásoby, které sice výrobce jako takový prodal svým distributorům, ale ke koncovým zákazníkům se přístroje nedostaly.

V případě platformy iOS mluvíme o 13,5 milionech prodaných kusů, na každý den uplynulého kvartálu tak připadá okolo 147 tisíc iOS zařízení. Na špici je Symbian s průměrem 320 tisíc prodaných telefonů denně.

Některé zdroje uvádějí, že Google Android v prosinci pokořil počtem aktivací i Symbian. Analytická společnost Canalys mu ale stále připisuje první příčku s 325 tisíci aktivacemi denně.