V krátkém seriálu o GPS se dnes budeme věnovat přístrojům určeným pro letce. I pro ně vyrábí firma Garmin speciální přístroje. Podívejme se, jak dokáže jeden přístroj letci pomoci. Dodejme, že dovozcem přístrojů Garmin je v Česku Picodas
Praha spol. s r.o. (02/5814255).
První díl seriálu pojednával o GPS pro volné použití téměř kdekoli venku.
GMA 340 Nejde o klasickou GPSku, ale spíš o komunikátor, slučující interní komunikaci v letadle s komunikací mimo letadlo. Umožňuje připojení až tří vnitřních komunikačních sad s vlastní regulací propuštěného hluku z kabiny. Lze nastavit režim, přičemž může pilot komunikovat s vnějškem přes jeden vysílací kanál a kopilot přes druhý s někým jiným. Můžete si zvolit i monitoring ostatních leteckých rádií nebo poslech PA zpráv. GMA 340 má dva nespínané vstupy pro připojení například telefonního zvonku, varovný signál z výškoměru a podobně. Dále má 6 VOX kanálů ve třech režimech, dvojitý poslech stereo rádia a nezávislou komunikaci mezi pilotem, kopilotem a pasažéry. |
GNC 250 je GPSka spojená se 760 kanálovým digitálním rádiem. Navigační obrazovku vidíte na obrázku. Je poměrně jednoduchý (s ručními GPSkami s několika různými obrazovkami se to nedá srovnat, ale naviguje spolehlivě). Obsahuje americké, mezinárodní a světové letecké databáze, sektorované letecké prostory a MSA. GPSka umí 20 reverzibilních letových tras, 1 000 definovaných bodů, vyhledávání nejbližších, uživatelský výběr a jednotlačítkovou volbu bodu navigace. |
GNC 250XL je vylepšená verze GNC250. Oč je lepší, vidíte na první pohled na obrázku. Grafický displej s pohybující se mapou umožňuje lepší zobrazení pozice ve vztahu k dalším orientačním bodům trasy. Podporuje připojení datové cartridge pro nahrání posledních změn v Jeppesen databázi. Vysílač má výkon 5W a 760 digitálních kanálů. |
GNC 300 je vylepšená verze GNC 250. Podporuje datacartridge s Jeppesenovou databází a na ní 4 500 objektů jakkoliv letecky zajímavých (letiště, navigační radiomajáky, letové prostory apod.). |
GNC 300XL Jde o vylepšenou verzi předchozího modelu. Vylepšením je kontrastní grafický displej s automaticky laděným svitem podle množství světla v kabině a mapa TSO C129a, A1 certifikovaná podle IFR . |
GNC 420 Rádio s výkonem 10W a GPSka s barevným displejem v jedné skříňce. Následující stanice na rádiu se volí pouze stisknutím jediného tlačítka. Obsahuje certifikovanou mapu TSO C129a. |
GNS 430 je nejnovější typ GPS/komunikačního přístroje. GPSka umí IFR GPS, ILS, VOR, LOC a sklon skluzu (plachtění), navíc má 6 TCO. Nejdůležitější je možnost upgradovat přístroj pro budoucí technologie. Dle výrobce GPSka umí a pracuje s nejnovějšími navigačními technologiemi a pomocí upgradu může být kompatibilní i s technologiemi ještě nevynalezenými. |
GNS 530 je WAAS upgradovatelná IFR GPS, komunikátor, VOR, LOC a sklon skluzu (glide-slope) + barevná pohybující se mapa. Rádio pracuje s frekvencemi po 25 kHz nebo 8.33 kHz a dělí pásmo na 760 nebo 3040 kanálů. Jeppesenova databáze obsahuje všechna letiště, VOR, NDB, Intersections, FSS, Approach, SID/STAR a SUA informace. Pohybující se mapa na displeji umožňuje porovnání se skutečností venku. Je navržena piloty pro piloty. |
GPS 150 je pouze GPSka, vybavená kartridží s Jeppesenovou databází a všemi základními funkcemi. Přídavné funkce E6-B: včetně výškových větrů, přesné rychlosti a výškové hustoty (Density Altitude). |
GPS 150XL GPSka s vylepšeným displejem s pohybující se mapou. |
GPS 155/165 první GPSky certifikované podle FAA TSO-C129. Kromě všech možností dodávaných Jeppesenovou databází umí i 1 000 uživatelsky definovaných bodů, 20 letových plánů o 30 bodech, a má možnost k 250 bodům připojit vlastní komentář. Při výpadku proudu v kabině má vlastní backup baterky, které bezpečně dovedou pilota k nejbližšímu letišti. |
GPS 155XL vylepšená GPS 155 s cerifikátem TSO C129a A1. |
GPS 400 GPS 400 je opět certifikována pro navigaci s omezenou přesností TSO-C129. Obsahuje databázi všech měst, dálnic, železničních tratí, řek, jezer a pobřežních linií a navíc Jeppesenovu databázi. To vše na kontrastním displeji s dobrou viditelností údajů jak z úhlu, tak v přímém slunečním světle. |
GPS 89 je jedna z prvních ručních GPSek pro piloty. Je jen osmikanálová s výdrží baterek do 20hodin online. Podle výrobce ideální pro piloty "v tréningu". Když havaruje s letadlem v neznámém terénu, vyjme GPSku z letadla a pokud mu to nohy, hlava a prst dovolí, jedním tlačítkem vygenerují zpáteční cestu a nechá se navigovat zpět na letiště. Samozřejmě je použitelná i pro ultralighty a rogala. |
GPS 90 je přijímač na úrovni GPS89, vylepšený o chip s Jeppesenovou databází, obsahující mapy přistávacích drah, volací frekvence letišť, možnosti letištního servisu, výškové profily a letové hlášky třídy B a C. Výdrž baterek je opět okolo 20 hodin nepřetržitého provozu. |
GPS 92 má už 12ti kanálový přijímač a její software je obohacen o plánovač letu a paliva a E6-B kalkulačku. |
GPSCom 190 je 760ti kanálový digitální transceiver se zabudovanou 12ti kanálovou GPS a s databází letišť a jejich frekvencí, dále má předdefinováno 200 navigačních frekvencí a 10 kanálů s předpovědí počasí. Umí najít frekvenci nejbližšího letiště podle údajů z GPSky. |
GPS III Pilot další ruční GPSka pro piloty. Obsahuje základní mapu s údaji z Jeppesenovy databáze a může být použita jak ve svislé, tak ve vodorovné poloze (přepínací displej). GPSka je 12ti kanálová. |
GPS Map 195 je 12ti kanálová ruční GPSka se zhruba o polovinu větším displejem než GPS III Pilot. Uvnitř je plná Jeppesenova databáze. Napájení obstará 6 AA baterek. |
GPS Map 295 je nová verze GPSky s možností nahrání některých údajů z počítače pomocí MapSource CD. Je kompletně uživatelsky konfigurovatelná. Oproti GPS III Pilotu je zhruba čtyřikrát větší, displej je však větší pouze dvojnásobně. MapSource CD například umožňuje nahrát si kompletní a podrobnou mapu území, přes které právě jdete a po skončení výletu a zpracování naměřených údajů můžete nahraná data z GPSky zase klidně smazat a nahrát jiná. |
NavTalk Pilot je ve své podstatě GPS III Pilot spojená s analogovým mobilním telefonem. 12ti kanálová GPSka má všechny výhody moderní GPS včetně Jeppesenovy databáze, mobilní telefon zase umožňuje používat stejné telefonní číslo kdekoliv v Americe, pokud jste v dosahu vysílačů. |