Fotomobily ničí kompakty

Fotomobily ničí kompakty | foto: Foto: archiv společností; koláž: Mobil iDNES.cz, Mobil.iDNES.cz

Fotomobily ničí kompakty. Letos se jich prodá miliarda

  • 26
Mobily bez foťáku už se téměř neprodávají. Rostoucí kvalita i rozlišení fotografických čipů v telefonech začíná ohrožovat i prodeje kompaktních fotoaparátů. Zatímco trh s kompakty roste jen velmi mírně, prodeje fotomobilů stoupají o desítky procent. Letos se jich poprvé prodá více než miliarda.

I když se to řadě odborníků nelíbí, fotomobily začínají pomalu z trhu vytlačovat i levnější kompaktní fotoaparáty. Není divu. Mobil je stále po ruce a podělit se o obrázek třeba prostřednictvím Facebooku je otázka sekund.

Nárůst popularity fotomobilů potvrzují i nejnovější údaje společnosti Strategy Analytics, podle kterých překoná prodej fotomobilů v roce 2011 poprvé magickou hranici jedné miliardy. Prodá se 1 114 milionů kusů fotomobilů.

"Předpokládáme, že celkové prodeje mobilních telefonů s fotoaparátem vzrostou meziročně o 21 procent z 918 milionů kusů prodaných v roce 2010 na 1 114 milionů v roce 2011," říká Neil Shah ze společnosti Strategy Analytics. Nejrychleji přitom poroste podle odhadů prodej přístrojů s osmi a více megapixelovým čipem, tedy těch, které se už téměř vyrovnají střední třídě kompaktních přístrojů. Počet fotomobilů s rozlišením nad 8 Mpx by měl letos vzrůst o 240 procent.

Potvrzuje to Neil Mawston, ředitel divize strategií bezdrátových zařízení ve společností Strategy Analytics. "Výrobci smartphonů, zejména Nokia a HTC, vybavují své nejvyšší modely fotografickými čipy se stále vyšším rozlišením, aby zvýšili kvalitu obrazu a umožnili operátorům nabídnout prémiové služby, jako je augmented reality (rozšířená realita, tedy skutečný obraz světa s počítačově vytvořenými objekty a informacemi z internetu)," vysvětluje. Jak ukázala řada srovnávacích testů, už dnes se za dobrých světelných podmínek fotomobily vyrovnají kvalitou snímků běžným kompaktním fotoaparátům.

Jen pro srovnání, na základě finančních zpráv výrobců fotoaparátů lze odhadnout, že za loňský rok se prodalo přibližně 110 milionů kompaktních fotoaparátů, to je přibližně desetkrát méně než fotomobilů. Trh kompaktních fotoaparátů přitom roste jen velmi málo.

Například prodeje kompaktů Sony se zvýšily o necelých 15 procent, dosáhly 24 milionů prodaných kusů v roce 2010. Přitom Sony patří ke společnostem, jejichž podíl na trhu roste a v současné době drží tržní podíl kolem 23 procent. Například Nikon prodal za letošek ještě o 10 milionů kompaktních fotoaparátů méně než Sony a jeho růst je menší než 10 procent.