Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Facebook koupil populární aplikaci WhatsApp za 16 miliard dolarů

  • 109
Čtyři miliardy v hotovosti a 12 miliard dolarů v akciích zaplatí Facebook za nákup mobilní aplikace pro zasílání zpráv WhatsApp. Tu po celém světě používá ke komunikaci už téměř půl miliardy lidí.

O připravované akvizici za celkem 16 miliard dolarů (320 miliard korun) jsme vás již informovali v tomto článku. O tom, že Facebook se chystá Whatsapp koupit, se totiž šuškalo už v prosinci 2012.

Více o WhatsApp

WhatsApp

Aplikace je ke stažení zdarma.

"WhatsApp je na cestě propojit jednu miliardu lidí. Taková služba je pro nás neuvěřitelně cenná," píše mimo jiné šéf Facebooku Mark Zuckerberg v tiskové zprávě o koupi. Přes 450 milionu lidí používá WhatsApp každý měsíc. Sedmdesát procent z nich je aktivních dokonce každý den. 

Na celé transakci je mimo jiné zajímavé, že obsahuje pojistku pro případ neuskutečnění. V takové situaci by musel Facebook zaplatit současným provozovatelům dvě miliardy dolarů (polovinu z toho v akciích). Pojistky si všiml deník New York Times.

Spoluzakladatel společnosti WhatsApp Jan Koum se stane členem představenstva Facebooku. Tým stojící za aplikací však bude nadále sídlit v  Mountain View v Kalifornii. Facebook také hodlá zachovat jméno aplikace i její nezávislost na sociální síti.

Facebook si z celosvětově populárních mobilních aplikací už v roce 2012 pořídil fotoslužbu Instagram. Za ni dal však "pouhou" jednu miliardu dolarů. Více v tomto článku.

Podle deníku Wall Street Journal "zaplatil" Facebook za každého uživatele aplikace WhatsApp 42 dolarů (asi 850 korun), když předloni kupoval službu Instagram, stál ho jeden její uživatel jen 30 dolarů (asi 600 korun).

Podle spoluzakladatele Facebooku Marka Zuckerberga pomůže WhatsApp vhodně doplnit komunikační služby Facebooku. Podle serveru Techcrunch měl WhatsApp před Facebook Messengerem velký náskok především v Evropě, kde službu Facebooku výrazně předstihuje na většině trhů. WhatsApp je u uživatelů populárnější než Facebook Messenger i na mnoha rozvojových trzích, naopak v Severní Americe je podíl obou služeb zhruba vyrovnaný.

WhatsApp zažil od startu v roce 2009 obrovský nárůst uživatelů a ze všech sociálních služeb je jeho růst nejvýraznější a je také u uživatelů nejrozšířenější.