Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Evropská komise možná povolí mobily v letadlech

aktualizováno 
Konsorcium WirelessCabin chce zřídit malé základnové stanice přímo na palubách dopravních letadel a propojit je s telefonní sítí a internetem přes satelit. Budeme moci konečně nerušeně telefonovat za letu?

Na palubě letounu Airbus společnosti Lufthansa budou cestujcící možná již brzy vesele telefonovat svými mobily. Umožnit by jim to měl společný projekt firem Ericsson, Siemens, organizace Inmarsat a dalších subjektů pod patronátem Evropské komise.

Mobilní telefony nejsou na palubách dopravních letadel vítanými pasažéry, rozhodně ne v zapnutém stavu. Výrobci letadel, aerolinie i regulační orgány se obávají, že signál mobilních telefonů by mohl rušit radarové a navigační přístroje na palubě i povely vysílané z pilotní kabely do křídel, kormidel a motorů po kabelech. Elektromagnetická nekompatibilita může být skutečně riskantní, bývá mimo jiné uváděna jako příčina katastrofy letadla Boeing 767-300 společnosti Lauda Air v Thajsku, která v roce 1991 skončila smrtí 223 cestujících i posádky. Úřady tehdy podezřívaly videokameru, přenosný počítač nebo mobilní telefon některého z cestujících z náhlého aktivování obracečů tahu na tryskových motorech.

Elektromagnetickým rušením zdaleka nehrozí jen mobilní telefony, přenosné počítače a videokamery, ale i mnoho dalších elektronických zařízení. Některé horrorové historky si můžete přečíst v tomto textu, jako elektromagnetičtí zloduši se chovaly i první modely populární přenosné herní konzole Gameboy.

Technika se vyvíjí, spotřební elektronika ani letectví nejsou výjimkou. Riziko narušení letu přenosným počítačem je již zřejmě nižší a aerolinky také nikdy nezakázaly používat notebooky v letadle. Dobře si uvědomují, že by tak vyhnaly zejména cestující z třídy Business. Mobilní telefony jsou však i nadále v nemilosti.

Kritici zákazu telefonování v letadle poukazují na některé nesrovnalosti. Lze předpokládat, že určité procento cestujících telefony zabalené v příručním zavazadle zapomene vypnout, někteří dynamičtí manažeři dokonce v třídě Business zcela veřejně telefonují. Signál mobilní sítě přitom není v letadle nejsilnější, jeho kovový trup funguje spíše jako Faradayova klec s malými okenními otvory. Telefony se této situaci snaží přizpůsobit zesílením vysílacího výkonu na maximum.

V některých letadlech by navíc kanibalizovaly aerolinkám jejich byznys s hovory přenášenými z palubního telefonu přes satelit.

Současná situace je zřejmě neudržitelná. Nyní, během ekonomické krize letecké dopravy, se letečtí dopravci podtupně odhodlávají ke změně stanoviska. Jako první se objevily projekty na zprovoznění satelitního internetu pomocí palubního Wi-Fi hotspotu, na palubě však bývá více mobilů než notebooků.

Na scénu přichází konsorcium WirelessCabin finančně podporované Evropskou komisí. V rámci tohoto projektu je plánováno osazení stroje Airbus A340-600 pro dálkové lety malou základnovou stanicí (picocell), která by propojila přenosná zařízení včetně mobilů s vnějším světem. V první fázi se počítá s podporou technologií GSM, Wi-Fi a Bluetooth, časem by se měly přidat i technologie CDMA2000 a UMTS.

Mezi členy konsorcia najdeme německou pobočku Airbusu, italskou pobočku Ericssonu, rakouskou pobočku Siemensu a Inmarsat. Letadlo bude testovat německá Lufthansa. Technické řešení je tedy již téměř k dispozici, zbývá již jen vymyslet vhodný obchodní model.





Nejčtenější

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Samsung Galaxy Note 8
Samsung vyvíjí snímač otisků integrovaný v displeji. Bude pětkrát dražší

Smartphone Galaxy Note 8 ještě ani nevyšel a analytik Ming-Chi Kuo už ve svých předpovědích mluví o jeho nástupci. Právě u Notu 9 by měl debutovat v displeji...  celý článek

Nubia Z11 miniS
Nubia zlevnila i o více než tisíc korun. A rovnou všechny modely

Nubia zlevnila prakticky celý svůj sortiment na českém trhu. Hned několik modelů se tak dočkalo cenovky nižší i o více než tisíc korun.  celý článek

Další z rubriky

Část modelové řady krytů, kterou byl nucen výrobce MixBin stáhnout z trhu
Třpytivé gelové kryty na iPhone popálily zákazníky, výrobce je stáhl

Výrobce gelových krytů MixBin Electronics stahuje z trhu statisíce produktů naplněných tekutinou s třpytkami. Při porušení ochranné vrstvy a kontaktu s...  celý článek

Systém watchOS 4 pro hodinky Apple Watch.
Hodinky od Applu mají být nezávislé. Už nebudou potřebovat iPhone

Apple plánuje do konce letošního roku představit verzi svých chytrých hodinek, která se bude moci připojit přímo k mobilní síti. Chce tak snížit závislost...  celý článek

T-Mobile eSIM
Do mobilů přestaneme strkat kousek plastu. SIM přiletí vzduchem

Malým plastovým SIM s miniaturním čipem v příštích letech odzvoní. Telefony, tablety, nositelná elektronika a další mobilní zařízení se začnou čím dál více...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.