Evropané pomalu mění vkus (napsali jsme pro Mladou Frontu DNES)

  • 4
Evropa přichází na chuť telefonům s véčkovou konstrukcí. Ve světě roste zájem o tyto telefony rychleji, ale evropští výrobci věří i domácímu trhu. Finská Nokia, které vyráběla téměř výhradně klasické telefony, přinese do konce roku véček pět.

Celosvětová obliba telefonů s véčkovou konstrukcí stále roste a podle nejnovějších průzkumů ještě zdaleka nedosáhla svého maxima. Agentura Strategy Analytics například uvádí, že v roce 2006 se prodá celkem 304 milionů charakteristicky vyklápěcích telefonů. Tolik se za první pololetí tohoto roku prodalo všech telefonů dohromady. Celkový počet mobilů, které se prodají v roce 2006 se odhaduje na 870 milionů.

Na rostoucí oblibě véček staví svůj úspěch asijští výrobci v čele se Samsungem a LG. Podle údajů Strategy Analytics je jedničkou na trhu stále Nokia, druhá Motorola a třetí Samsung, LG si drží šesté místo. Samsung ovšem dokázal během dvanácti měsíců zvýšit svůj tržní podíl z 10,5 % na 14,5 %.

Véčka vymyslela Motorola

Ačkoliv telefon ve tvaru véčka vymyslela americká Motorola, v letošním roce její podíl poklesl a patří jí 15,4 % světového mobilního trhu. V závěru tohoto roku se tak očekává velký souboj těchto dvou firem o pozici světové dvojky a zástupci Samsungu se netají tím, že plánují do roku 2010 předstihnout i finskou Nokii.

Véčka mohou při malých rozměrech nabídnout zákazníkům relativně velký displej i klávesnici. Mají ovšem také své nevýhody. Na hlavní displej je vidět pouze při rozevření telefonu, a tak není u starších a levných véček okamžitě jasné, kdo volá. Uživatel také hned nepozná, jestli mu na telefon dorazila textová zpráva. Luxusnější modely tento problém řeší přidáním druhého displeje na přední část telefonu.

Nokia vsadila na styl

Dlouho se zdálo, že Nokia úspěchu véčkových telefonů nevěří a v nabídce tohoto výrobce se objevovaly téměř výhradně modely klasické konstrukce. V krátké době se ovšem nabídka véček s logem Nokia rozšířila, a tak je jasné, že ani finský výrobce nebere tento trend na lehkou váhu.

„Zájem o véčkové telefony roste v Evropě pomaleji než jinde ve světě. Přesto tento trend vnímáme, a tak jsme se rozhodli přinést zákazníkům ještě v tomto roce pět telefonů véčkové konstrukce,“ uvedl Vojtěch Foukal, business manager společnosti Nokia. I další evropský výrobce Siemens nedávno představil nové véčko SF65, které je dokonce vybavené fotoaparátem s rozlišením 1 MPx.

Evropský trh je jiný

Evropští výrobci na trend véčkových telefonů reagují, ale je u nich patrná snaha odlišit se od telefonů pocházejících z Asie, které jsou si často navzájem velmi podobné. Například véčka od Nokie mají obdélníkový tvar a nesnaží se být miniaturní. Na jejich krytech lze nalézt netradiční materiály v podobě kůže, textilu nebo nerezových plátků.

„Podle našeho názoru ocení evropští zákazníci více styl a telefony, které respektují poslední módní trendy, než stříbrná véčka z Asie,“ dodává Vojtěch Foukal.

Jedna z novinek Nokie – model 2650 upoutá pozornost svým minimalistickým vzhledem. Telefon má originálně zpracovaný kloub, který je neviditelný. Vnitřek Nokie 2650 je vystlán měkkým materiálem připomínajícím pryž. Klávesnice uvnitř telefonu se pouze nenápadně rýsuje v podobě malých polštářků. Tento telefon se začne prodávat za cenu nepřesahující 5000 Kč.