Eurotel je podle dostupných informací největší a nejúspěšnější mobilní operátor v České republice. Pokud bychom porovnávali jenom počet zákazníků, je Eurotel lepší i než Český Telecom. V tuto chvíli nelze porovnat výsledky Eurotelu s RadioMobilem. Ten totiž dosud nezveřejnil finální výsledky za rok 2002 (k dispozici jsou pouze údaje za tři čtvrtletí uplynulého roku). Totéž lze prohlásit i o Českém Mobilu, u kterého ale nelze předpokládat, že by Eurotel předstihl.
V loňském roce dosáhl Eurotel tržeb 28,8 miliard korun. To je o 1,2 miliardu méně než v roce 2001. Čisté tržby za služby se ale zvýšily z 20,7 na 22,1 miliard korun a stejně tak vzrostly i další ukazatele – hrubá marže, marže EBITDA (zisk před zdaněním a odpisy) a čistý zisk. Konkrétní údaje najdete v tabulce:
Údaje v milionech Kč |
2002 |
2001 |
změna (v mil. Kč) |
změna (v %) |
Tržby |
28 800 |
30 063 |
-1 263 |
-7 % |
Tržby za služby |
26 869 |
26 563 |
306 |
1 % |
Tržby za propojení |
4 770 |
5 817 |
-1 047 |
-18 % |
Čisté tržby za služby |
22 099 |
20 746 |
1 353 |
7 % |
Tržby za prodej telefonů, aktivační poplatky a ostatní |
1 931 |
3 500 |
-1 569 |
-45 % |
Hrubá marže |
19 825 |
18 670 |
1 155 |
6 % |
EBITDA |
13 712 |
13 250 |
462 |
3 % |
EBITDA marže |
48 % |
44 % |
|
|
Čistý zisk |
6 271 |
6 068 |
203 |
3 % |
Snížení celkových tržeb má na svědomí snížení propojovacích poplatků (z 6,50 na 3,66 Kč za minutu) a menší počet prodaných mobilů a s tím spojených aktivací v roce 2002. Tento pokles nedokázal vyrovnat ani nárůst tržeb za služby. Každopádně Eurotel může být spokojený. Přestože jeho noví zákazníci volají výrazně méně než ti starší, rostou mu tržby i zisk.
Podle finančního ředitele Roberta Bowkera letos Eurotel splnil očekávání, které měli akcionáři na začátku roku. Z toho diplomatického prohlášení můžeme dešifrovat, že v Eurotelu panuje spokojenost, protože se možná čekaly horší výsledky kvůli odchodům některých velkých zákazníků. Trh firemních zákazníků pravidelně sleduje společnost T-Audit, financovaná společně Eurotelem a RadioMobilem. Podle jejího průzkumu z října 2002 (novější data dosud nebyla zveřejněna) má Eurotel na celkovém trhu firem podíl 66 % - pokud měříme tržby operátorů. V případě, že se budeme bavit o počtech společností, tak v oblasti malých podniků Eurotel ztratil (podíl 58,2 %), zatímco si polepšil mezi středními (66,9 %) a velkými firmami (85,6 %). Eurotel podle svých slov zvítězil v 56 % vyhlášených výběrových řízení u nových firemních zákazníků. Celkem vloni uzavřel 4700 nových smluv s podniky.
Eurotel také zveřejnil informace o provozu ve své sítí (podrobnosti najdete v tabulce). Za zaznamenání jistě stojí informace o počtu odeslaných multimediálních zpráv – 900 tisíc při 22 tisících zákaznících s aktivovanou službou. Tato čísla ale rozhodně nelze interpretovat tak, že jeden zákazník odeslal průměrně 40 MMS za půl roku (po tuto dobu Eurotel multimediální zprávy nabízí). Většina multimediálních zpráv je totiž poslána prostřednictvím informačních kanálů. Takže spíše než o odeslaných zprávách by se dalo hovořit o tom, že jeden zákazník s aktivovanou službou MMS v průměru přijal 40 multimediálních zpráv za polovinu loňského roku (nebo také 6,7 zprávy měsíčně).
Dále se podle zdrojů Eurotelu vloni uskutečnilo 81 milionů wapových připojení (toto množství generuje přibližně stejně velký okruh uživatelů, kteří ale používají WAP stále intenzivněji). Vzrostlo také používání GPRS – za celý rok 2002 se přeneslo o 1000 % více dat. Počet uživatelů GSM bankovnictví se v roce 2002 zdvojnásobil, přičemž ti bankovních služeb přes mobil využívali o 150 % více.
|
2001 |
2002 |
Změna |
Počet zákazníků (tisíce) |
3 238 |
3 891 |
20 % |
Počet provolaných minut (miliony) |
3 697 |
4 184 |
13 % |
Počet SMS |
1 414 |
2 024 |
43 % |
Bohužel vám nemůžeme přinést srovnání s údaji zbývajících dvou operátorů. Ti totiž ověřené výsledky za uplynulý rok dosud nezveřejnili. Očekává se, že tak učiní v závěru února a na začátku března. Poté přineseme detailnější analýzu uplynulého roku z pohledu oficiálních výsledků našich mobilních operátorů.