Eurotel a Oskar: měření brněnské VŠ je neobjektivní

Provozovatelům sítí Eurotel a Oskar se nelíbí měření kvality sítí GSM, které bylo zveřejněno minulý čtvrtek. Výhrady mají k použité metodice – ta má podle nich chyby, a proto nejsou výsledky objektivní. Eurotel zpochybňuje i nezávislost VUT Brno, jehož Ústav radioelektroniky sponzoruje RadioMobil.

Důležité odkazy

Výsledky měření - dokument VUT (PDF, 1 MB)
Informace o výsledcích měření (Mobil.cz)
Zpochybnění výsledků Eurotelem (ČTK)
Vyjádření tvůrců metodiky měření (GSMweb.cz)
Tisková zpráva VUT o daru RadioMobilu

Měření pokrytí redaktory Mobil.cz
Praha - jižní Morava
Praha - západní Čechy
Praha - východní Čechy
Měření probíhalo v srpnu 2001

Výsledky, které vyplývají ze srovnávacího měření sítí GSM v České republice, jsou prý chybné. Podle Českého Mobilu a Eurotelu totiž použitá metodika měření obsahuje chyby, v důsledku kterých nelze považovat výsledky za vypovídající. „Tento test z řady metodologických a technických důvodů nelze pokládat za vypovídající o kvalitě sítí GSM tří operátorů v České republice,” prohlásil tiskový mluvčí Eurotelu Jan Kučmáš. O něco smířlivější, byť také kritický tón, zvolil ve vyjádření pro Mobil.cz mluvčí Českého Mobilu Igor Přerovský: „Metodika prezentovaná v rámci výzkumu vykazuje některé rozpory a nedostatky." Přerovský však současně dodává, že pro zákazníky operátorů by měla být dobrou zprávou skutečnost, že i tak z výzkumu vyplývá, že české mobilní sítě jsou srovnatelné. RadioMobil se k výtkám i metodice zatím nevyjádřil, nicméně již na čtvrteční tiskové konferenci zástupci společnosti prohlásili, že měřící tým měl možnost zvolit si metodiku podle svých představ.

Eurotel napadá také objektivnost a nezávislost Ústavu radioelektroniky brněnského VUT (Vysoké učení technické). „Vzhledem ke dlouhodobé podpoře pracoviště VUT Brno společností RadioMobil je otázkou také důvěryhodnost a nezávislost měření,” upozorňuje Kučmáš. RadioMobil totiž vybavil v roce 2000 laboratoř bezdrátových a mobilních komunikací tohoto ústavu přístroji a materiálem v hodnotě několika milionů korun. RadioMobil od té doby s Ústavem radioelektroniky spolupracuje a loni v listopadu také VUT požádal o nezávislé změření kvality mobilních sítí. Jakékoliv ovlivnění měřícího týmu ze strany RadioMobilu Stanislav Hanus z VUT odmítá. Hanus je zástupcem vedoucího ústavu pro pedagogickou činnost a vedl měřící tým. Neobjektivnost měření odmítá i RadioMobil. „Filozofií RadioMobilu je poskytovat veřejnosti vždy objektivní a nestranné informace. Právě proto jsme se rozhodli jako první mobilní operátor na českém trhu iniciovat průzkum o kvalitě mobilních sítí prostřednictvím nezávislé a kredibilní instituce,” říká tiskový mluvčí RadioMobilu Jiří Hájek.

Signalizační kanál

Kanál SDCCH (Standalone Dedicated Control Channel) je jedním z logických kanálů existujících v systému GSM. Slouží k přenosu signalizačních údajů mezi mobilem a sítí GSM. Vedle toho se používá i pro přenos textových zpráv a je důležitý při navazování hovoru.

V každém sektoru základnové stanice (BTS) musí existovat alespoň jeden timeslot (každý fyzický komunikační kanál se dělí na osm úseků - timeslotů), který je vyhrazený pro SDCCH. V případě, že jeden timeslot nestačí, je potřeba vyhradit další, nebo nebude možné navazovat hovory a posílat textové zprávy. To je možné řešit pevným určením dalšího timeslotu pro SDCCH (tento timeslot ale následně není možné použít pro přenos hlasu a dat, což snižuje kapacitu BTS), nebo použít dynamickou alokaci SDCCH. Při tomto procesu se dočasně jeden z timeslotů vyhradí pro SDCCH a po snížení kapacitních nároků se timeslot opět uvolní pro hlas nebo data.

Dynamická alokace SDCCH umožňuje upřednostnit druh provozu, který je v daném okamžiku pro BTS dominantní - SMS nebo hlas/data.

Nejzásadnější výtka Eurotelu je namířena vůči mobilním telefonům, které byly použité při měření. Konkrétně šlo o Sagemy OT 75, které používají při měření všichni čeští mobilní operátoři. „Tyto telefony ve velké míře (podle našich zkušeností až 70 %) neodpovídají standardu GSM. Proto každý přístroj Sagem OT 75 před zapojením do měřícího zařízení musí být zpětně prověřen,” říká Jan Kučmáš. Vzhledem k tomu, že měřící vůz zapůjčil RadioMobil, dá se předpokládat, že telefony použité pro měření byly spolehlivé a kalibrované – jinak by RadioMobilu byly výsledky měření vlastní sítě s těmito telefony k ničemu. To, že VUT používalo pro měření vůz od RadioMobilu, je také jednou z výtek vůči objektivitě měření. „Je to aparatura vyrobená špičkovou firmou, která změří síť stejně, ať ji zapůjčí Eurotel nebo RadioMobil,” vyvrací tuto námitku Stanislav Hanus z VUT Brno.

Jenže Sagemy OT 75 neumí pracovat s dynamicky alokovaným signalizačním kanálem (SDCCH – viz rámeček). „Tuto funkci podporuje v České republice pouze Eurotel, a proto měření pomocí těchto telefonů zkresluje výsledky v neprospěch Eurotelu,” upozorňuje Kučmáš a dodává, že Eurotel o této chybě ví, takže při vlastních měřeních sítě s těmito telefony neúspěšné spojení kvůli neschopnosti Sagemu OT 75 pracovat s dynamicky alokovaným SDCCH do vyhodnocení vůbec nezařazuje. „Tyto telefony (Sagemy OT 75 – pozn. redakce) jsou využívány ve většině měřicích zařízení, protože Sagem jako jeden z mála výrobců mobilních telefonů poskytuje detailní technické specifikace přístrojů,” vysvětluje Kučmáš, proč se tyto problematické mobily používají při měření a dodává: „Eurotel tyto telefony neprodává a nedoporučuje svým zákazníkům.” Sagem OT 75 se nikdy neobjevil ani v nabídce RadioMobilu.

Další námitky Eurotelu se týkaly počtu pokusných hovorů. Měřící tým jich provedl v každé síti přibližně 500 – Eurotel jich podle svých slov provede každý měsíc jenom ve městech 12 tisíc. Tým Ústavu radioelektroniky VUT Brno měřil ve městech šest dnů, během kterých by při měření stejným tempem měl udělat přibližně 2500 hovorů. Nestandardní byla také délka testovacího hovoru – 210 sekund, oproti standardním 90 sekundovým hovorům používaných při měření mobilními operátory. Kratší hovor více odpovídá realitě – průměrná délka hovoru českých mobilních telefonistů se pohybuje mezi 1,5 až 2 minutami hovoru. „Chtěli jsme změřit úspěšnost handoverů (viz rámeček) u delších hovorů,” odpovídá Stanislav Hanus. Ten současně nabízí návod, jak se podobným přím o metodiku vyhnout: „Pokud se někomu výsledky nelíbí, nebrání nic tomu, aby se všichni operátoři dohodli na společné skupině a měřicích přístrojích, včetně telefonů, která výzkum provede.