Mobilní vyzvánění. - Ilustrační foto

Mobilní vyzvánění. - Ilustrační foto | foto: Profimedia.cz

EU udělala přítrž nekalým prodejcům mobilního obsahu. Některé zlikvidovala

  • 9
Sedmdesát procent prodejců mobilního obsahu se podle EU dopouštělo nekalých praktik a podvodů na zákazníky. Na svých webových portálech nabízeli nepřehledné podmínky pro nákup vyzváněcích melodií či tapet. Většina obchodů své chyby napravila, téměř pětina z nich pak byla nadobro zrušena.

Jejich uzavření nařídily úřady v jednotlivých členských státech Evropské unie po akci, která začala v červnu loňského roku a zaměřila se právě na stránky s podobným obsahem. V některých zemích navíc padly značné pokuty, sankciovat prodejce se nezdráhaly úřady především v Itálii.

Prodejci mobilního obsahu se nejčastěji provinili třemi chybami: nejasně uváděli ceny za stažení vyzvánění, neuváděli o sobě úplné informace a v mnoha případech inzerovali vyzvánění "zdarma" skryté pod podmínkou předplatného, na které ale už nikde neupozorňovali.

Itálie za tyto prohřešky rozdala celkem devíti tamních společností několik pokut v celkové výši dva miliony eur (asi 52 milionů korun). Mezi hříšníky přitom patří i velcí operátoři jako Vodafone či Telecom Italia.

"Toto šetření, které probíhalo v celé EU, bylo přímou odpovědí na stovky žádostí od rodičů a spotřebitelů z mnoha členských států. Mladí lidé by se neměli stávat oběťmi nekalých praktik, jako je klamavá reklama," říká eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Meglena Kunevová.

Vyzváněcí melodie se na prodejích mobilního obsahu podílí přibližně z třiceti procent. V roce 2007 za ně Evropané, kteří vlastní asi půl miliardy mobilů, utratili 691 milionů eur (téměř 18 miliard korun). Zájem o tyto služby však neustále klesá.

,