Agentura AP přinesla zprávu o setkání představitelů švédské telekomunikační společnosti Ericsson s jejich partnery z japonského multimediálního gigantu Sony, které se uskutečnilo tento týden. Téma diskuse by ještě před pár měsíci patřilo do rejstříku špatného spisovatele sci-fi. Situace na světovém trhu mobilních telefonů je ovšem natolik vyostřená, že vytvořená předběžná dohoda je jen jejím logickým vyústěním.
Podrobnosti ovšem představitelé obou firem prozradit nechtěli. Mluvčí Sony Tetsuo Kanno se omezil na obecné prohlášení: "Ericsson a Sony uvažují o možnosti obchodní spolupráce na poli mobilních telefonů. Detaily je ovšem třeba ještě upřesnit."
Na co se máme připravit? Klon Ericssonu a Sony z titulku tohoto článku se na pultech prodejen v nejbližší době neobjeví, ale musíme počítat s podobnou unifikací, kterou nám přinesly celosvětové fúze automobilových výrobců. Stejně jako má Škodovka a Volkswagen každý vlastní identitu, ale většinu součástek shodných, tak je pravděpodobné, že Sony bude mít švédský magneziový rám a Ericsson japonské ovládání kolečkem jog dial.
Z předběžné dohody vyplývá, že prvním krokem spolupráce obou firem bude společné vývojové centrum, umístěné ve Velké Británii. Pokud se nyní ještě probíráte ze šoku a neumíte si představit svého oblíbeného Ericssona doladěného japonskými designéry, tak vás můžeme uklidnit. První plody této spolupráce budeme sklízet až s modely určenými pro sítě třetí generace.
Spolupráce Sony a Ericssonu jistě nebude v oboru mobilních komunikací poslední. Tento trh je poměrně mladý a právě mu hrozí první velká krize. Firmy ze silné světové čtyřky (Nokia, Siemens, Ericsson, Motorola) se budou zajisté poohlížet po vhodných akvizicích, pomocí kterých by mohly zaútočit na vzdálené asijské trhy, kde nemají tak silnou pozici. Naopak mnoho firem, především japonských, může nabídnout atraktivní zboží, ale chybí jim prestiž potřebná pro uplatnění na evropském či americkém trhu. Malí potřebují velké a velcí se bez těch malých neobejdou.
Že prvními vlaštovkami budou právě Ericsson a Sony, není nic překvapivého. Ericsson si sice stále drží pozici významného světového výrobce, ale konkurence mu výrazně šlape na paty. Podle zveřejněných výsledků se mu loni podařilo prodat celosvětově přes 40 milionů mobilních telefonů a má podíl 10% na trhu. Firma Sony je v produkci mobilních telefonů daleko pozadu. Její podíl na trhu činí pouze jedno procento a celkový prodej za minulý rok se pohyboval okolo čtyř milionů kusů mobilních telefonů. Pokud se avizovaná spolupráce bude dobře rozvíjet, mohl by Ericsson znovu pomýšlet na stále se vzdalující světový trůn a konečně pokořit svého rivala - finskou Nokii. Sony má zajisté cíle skromnější, na stupně vítězů může myslet jen stěží, ale náskok před asijskou konkurencí by tato společnost získat mohla.