YotaPhone | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Dvoudisplejový YotaPhone míří na náš trh. Je trochu zastaralý a drahý

  • 3
V Česku se oficiálně začíná prodávat další nová značka YotaPhone. Ruský výrobce s globálními ambicemi tu na trh uvádí revoluční smartphone se dvěma displeji. Je však více než rok a půl starý přístroj, na druhou generaci si musíme počkat. Cena je i přes starší hardware nasazena vysoká: 13 999 korun.

YotaPhone je neobvyklý smartphone se dvěma displeji. Vepředu najdeme klasický 4,3palcový LCD panel s HD rozlišením, na zadní straně má pak displej s takzvaným elektronickým papírem (EPD). Tuto technologii známe především z úsporných čteček elektronických knih, jako jsou Amazon Kindle a další podobné přístroje.

Výrobce se chlubí, že v určitých režimech dovede toto řešení uspořit mnoho energie, a výrazně tak prodloužit výdrž baterie. EPD displej totiž spotřebovává energii jen v případě, že se na něm překresluje obraz, který na něm může následně zůstat i po úplném vybití telefonu. V režimu čtení na e-ink displeji má telefon vydržet až 50 hodin provozu.

Momentálně jen první generace

Na únorovém veletrhu v Barceloně sice výrobce vystavoval už druhou, notně vylepšenou verzi, ta se však na světové trhy chystá až v závěrečném čtvrtletí letošního roku (seznámení s novým modelem zde).

Zákazníci si tak zatím musí vystačit s první generací, která má slabší hardware a jejíž e-ink displej není dotykový. Telefon má kromě menšího 4,3palcového HD displeje nepříliš lákavých kvalit i starší dvoujádrový procesor Snapdragon s taktem 1,7 GHz a pohání jej v podstatě čistý Android 4.2.2 Jelly Bean s tím, že s aktualizací na novější verzi podle našich informací výrobce nepočítá. Na druhou stranu třeba 2 GB RAM a podpora LTE sítí jsou příjemným překvapením.

Nedostatky ve výbavě neobvyklého smartphonu by v podstatě nijak nevadily, nebýt ceny. Tou totiž YotaPhone míří do prémiového segmentu, přitom jeho výbava odpovídá spíše obyčejnějším telefonům střední třídy. 13 999 korun je za tento přístroj opravdu hodně peněz, mnoho uživatelů tak raději sáhne po kombinaci moderního smartphonu střední třídy s cenovkou někde okolo pěti až šesti tisíc korun a k tomu si mohou zvlášť za několik tisíc korun koupit elektronickou čtečku knih.

Jistě, YotaPhone není jen o čtení elektronických knih. Ostatně, tady je trochu nevýhodou, že aplikace přenášející obraz na druhý displej musí být pro YotaPhone upraveny a výrobce teprve s mnohými dodavateli obsahu jedná. Druhý displej YotaPhonu však může zobrazovat nejen libovolný obrázek jako určitý způsob individualizace telefonu, ale také vybraná upozornění, aktuální zprávy třeba z Twitteru či Facebooku nebo si na něj může uživatel uložit informaci, kterou bude brzy potřebovat. Například elektronickou letenku, vstupenku na koncert, fotografii auta zaparkovaného v rozsáhlých podzemních garážích nebo třeba mapu místa, kam právě míří.

Tyto informace ty jsou jednoduše dostupné bez toho, aby telefon plýtval energií. V praxi jsme na výdrž hodně zvědaví. Do kompaktního těla YotaPhonu se vešla baterie s kapacitou jen 1 800 mAh, což je dnes docela málo.

Zatím malé cíle

Vzhledem k vysoké ceně nelze očekávat, že by se YotaPhone na našem trhu prodával v rekordním množství. Potvrdil nám to i Jens-Uwe Theumer, viceprezident YotaDevices pro region EMEA, při krátkém rozhovoru po tiskové konferenci. Firma má zatím relativně malé cíle, chce se na nových trzích především uvést a získat si tu určitou pozornost. Alespoň nějaká prodejní čísla však pro naději, že se v dohledné době dočkáme na našem trhu i druhé generace, budou potřeba. Odhadujeme, že půjde řádově o stovky kusů.

Můžete nám říci, jaké jsou vaše plány na českém trhu?
Český trh je jedním z trhů, na který se nově soustředíme při naší expanzi v regionu EMEA (Evropa, Střední Východ a Afrika). Před nedávnem jsme v Německu otevřeli pobočku, která tuto expanzi řídí. V současnosti se v podstatě na tyto trhy připravujeme. Je nám jasné, že nebudeme vnímáni jako velcí hráči. Náš úspěch zatím neurčují ani tak prodejní čísla, jako spíše určitý trend na daném trhu. Postupujeme krok za krokem, s partnery na daných trzích budujeme prodejní kanály a za úspěch považujeme, když se nám podaří produkt dostat k zákazníkům.

Kolik například chcete prodat zařízení, abyste považovali expanzi za úspěšnou?
V současnosti pro nás nejsou prodejní čísla příliš důležitá. Když se podíváme trochu do budoucnosti, samozřejmě s určitým významným tržím podílem míříme. Nemluvíme však o podílu na trhu chytrých telefonů, ale spíše podílu v prémiovém segmentu. Tady bychom se rádi během následujících tří let dostali na podíl 5 až 10 procent.

Současné zařízení má Android 4.2.2. Mohou uživatelé očekávat nějaké aktualizace na novější verze?
S největší pravděpodobností aktuální provedení aktualizaci na novější verzi Androidu nedostane. Momentálně vyvíjíme další generace zařízení a u nich počítáme s tím, že určitá cesta aktualizací pro ně bude dostupná.

Jak pracujete na dostupnosti obsahu pro druhý displej?
Na každém trhu pracujeme na specifických partnerstvích s lokálními poskytovateli obsahu. Snažíme se přinést obsah, který je pro zákazníky na tomto trhu tím relevantním. Máme tým, který na jednotlivých trzích tato partnerství dojednává. V případě České republiky zatím nemohu oznámit uzavření jakýchkoli dohod, avšak diskuse tu probíhají. Pracujeme s tvůrci obsahu a vývojáři na tom, aby byl obsah dostupný buď přes naše aplikace, nebo jim pomáháme upravit jejich aplikace tak, aby dovedly druhého displeje využít. Navíc se stávajícími aplikacemi v telefonu si můžete téměř jakoukoli zakoupenou elektronickou knihu v YotaPhonu na druhém displeji přečíst. Tedy pokud to není kniha ve formátu pro Kindle, ten nepodporujeme.