"Dopravní podnik požaduje dvousetnásobné zvýšení, což je pro operátory nepřijatelné," tvrdí Jiří Janeček z tiskového oddělení společnosti T-Mobile. Zároveň upozornil, že do podpisu nové smlouvy zůstanou stanice trasy C Prosek, Střížkov a Letňany bez pokrytí.
Navrhovaná výše nájmu je podle Dopravních podniků 30 tisíc korun za jeden měsíc a jednu stanici pro všechny tři operátory. "Současná cena je asi 150 korun za jeden měsíc, což vůbec neodpovídá skutečné tržní hodnotě," uvedl Ondřej Pečený, tiskový mluvčí Dopravních podníků hlavního města Prahy (DPP).
S novými nájmy by tak operátoři zaplatili dopravci přes dvacet milionů korun ročně. Jejich zvýšení by se totiž netýkalo jen vysílačů v nových stanicích, ale všech základnových stanic v metru. Nyní za pronájem prostor v pražské podzemce platí asi sto tisíc korun ročně.
Dopravce si v současné chvíli nechává zpracovat nezávislý odborný posudek, který má stanovit, jaká cena je za podobné služby obvyklá. "Od toho se odrazí další vyjednávání," dodal Pečený. Ve chvíli, kdy dojde k podpisu nové nájemní smlouvy, je dokrytí stanic signálem otázkou několika dnů, slibují svorně operátoři.
"Naší snahou je dohodnout se na variantě výhodné pro všechny zúčastněné strany," uvedl Martin Žabka, tiskový mluvčí Telefóniky O2, která jednání s DPP vede.
Ceny navrhované Dopravním podnikem nejsou dle odborníků s přihlédnutím na objem cestujících a zisky z toho plynoucí nijak přemrštěné. Standardně se pronájmy prostor pro umístění základnové stanice ve městech pohybují v desítkách až stovkách tisíců korun za rok.
"Například u Ladronky platí nejmenovaný operátor sto tisíc korun ročně za jednu jedinou základnovou stanici. A to zde je jednoznačně menší koncentrace zákazníků než v pražském metru," uvedl jeden z odborníků, který si přál zůstat v anonymitě. "U metra je pak nutné přihlížet k tomu, že kromě operátorů z toho bude mít profit i sám dopravce v podobě služby navíc pro cestující. Tento fakt i celkový objem pronajímaných prostor samozřejmě cenu snižuje," dodal. Navržená částka je dle něj odpovídající.
Všechny zúčastněné strany věří ve vzájemnou dohodu, proto žádná alternativní řešení nehledají. "Doufáme, že si cestující budou moci na nových stanicích zavolat co nejdříve. Je v zájmu všech zúčastněných stran, aby k dohodě došlo," řekl Pečený.
Nové stanice na trase C byly otevřeny v květnu letošního roku, jednání tedy probíhají již více než čtyři měsíce. Dovolat se z mobilu je v podzemní dráze možné od roku 2001. Operátoři při jednání s DPP postupují jednotně v rámci sdružení Metro vedené společností Telefónica O2.