Důkladná příprava ušetří starosti

Víkendová příloha Mobil.cz o přečíslování: Přestane po neděli 22.září fungovat veškeré telefonní spojení v zemi? Tak by totiž mohl vypadat nejhorší scénář.
„Katastrofa nebude,“ tvrdí šéf Českého Telecomu pro sítě Petr Slováček. „Budeme mít spoustu jiných problémů spojených s přečíslováním, takže si technickou chybu prostě nemůžeme dovolit,“ vysvětluje Slováček.

Téměř dva roky práce a připravených 140 ústředen by podle něj mělo změnu telefonních seznamů zvládnout během několika minut. „Jde vlastně o něco jako restart počítače,“ říká Slováček s tím, že firma má samozřejmě připraveny krizové scénáře. Přesto věří, že je nikdy nebude muset vytahovat ze zásuvky.

Největší chaos nečekají lidé z Telecomu v ústřednách, ale při normálních voláních. „Ústředny jsou totiž jen jednou částí telekomunikační sítě, další jsou koncová zařízení,“ upozorňuje Slováček.

Co je třeba udělat, aby vám všechno fungovalo?

Všichni, kdo doma nebo ve firmě používají digitální telefony, faxy, záznamníky, modemy či ISDN, by měli podle doporučení Českého Telecomu provést změny v nastavení ještě před přečíslováním.

V případě domácích telefonů s pamětí přestanou po přečíslování platit uložená telefonní čísla a bez jejich změny se majitel telefonu nikam nedovolá. U faxů, kromě změny čísel v paměti podobně jako u telefonů, je nutné zadat nové telefonní číslo v nastavení faxu, které by měli provést servisní technici.

Stejně jako nastavení domácích telefonů či faxů bude nutné změnit i telefonní seznam v mobilním telefonu. Lidé, jako telekomunikační ministr Vladimír Mlynář, který podle svých slov ukládá čísla v mezinárodním formátu (tedy s předčíslím 00420), se změnou nebudou muset zabývat - seznam jim bude fungovat i po přečíslování. Nastavení nových čísel pevných linek, jako například telefonu domů, se ovšem bude muset věnovat každý.

Jedním z posledních problémů, snímž už Telecom také počítá, je přetížení telefonních center firmy v neděli po přečíslování, spojené právě s vytáčením čísel ve starém formátu. „Se zmatkem počítáme, vždyť se tak telefonovalo desítky let a i mně bude chvíli trvat, než si na nová čísla zvyknu,“ říká Slováček.

Přestože Telecom posílí svá telefonická centra pomoci a poruch, doporučuje nové číslo domů a na své přátele zjistit dostatečně dlouhou dobu dopředu.

„Pokud v jeden okamžik zvednou telefon čtyři miliony lidí, těžko vydrží i sebevíce posílené telefonické centrum,“ říká mluvčí Telecomu Vladan Crha.