Podobné ceny, téměř žádný konkurenční boj o zákazníky či předražené služby prý naznačují možné jednání operátorů ve vzájemné shodě. Ilustrační snímek

Podobné ceny, téměř žádný konkurenční boj o zákazníky či předražené služby prý naznačují možné jednání operátorů ve vzájemné shodě. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Operátoři jednají ve shodě, domnívá se dTest. Požaduje prošetření

  • 111
Sdružení dTest podalo podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi k prošetření možného jednání operátorů ve vzájemné shodě. Domnívá se totiž, že tuzemští operátoři porušují pravidla hospodářské soutěže.

Mají na to poukazovat skutečnosti jako předražené telekomunikační služby, podobné ceny tarifů či neexistence konkurenčního boje o zákazníky z řad spotřebitelů. Spotřebitelská organizace dTest v této souvislosti připomíná kampaň Chci výhodnější tarif, do níž se žádný z tuzemských mobilních operátorů nezapojil (více čtěte zde). Jejím cílem byla hromadná změna poskytovatele mobilních služeb na základě aukce nejvýhodnějších tarifů.

Právě tato kampaň, do níž se zapojilo více než 100 tisíc potenciálních klientů, je podle vedoucího právního oddělení dTestu Lukáše Zeleného názorným příkladem výše zmíněného neexistujícího konkurenčního boje o zákazníky z řad spotřebitelů. Zelený v této souvislosti zmínil pouze drobné odlišnosti mezi tarify jednotlivých operátorů, přičemž firemní zákazníci získávají telekomunikační služby za velmi nízké ceny.

dTest chtěl levné tarify. Nakonec domluvil jen dva s minimem dat

Tuzemští operátoři jsou dlouhodobě kritizováni kvůli jedněm z nejdražších telekomunikačních služeb v rámci Evropské unie. Cenovou politiku obhajují vysvětlením, že český trh je unikátní. S tím ovšem sdružení nesouhlasí.

„Operátoři v minulosti shodně hájili vysoké ceny služeb tvrzením, že jsou odvozeny od reliéfu místní krajiny a hustoty zalidnění. Naše průzkumy ale prokázaly, že ceny tarifů v hornatějších i v méně zalidněných zemích, než je Česká republika, jsou v porovnání s těmi našimi stále nižší,“ upřesnil Zelený s tím, že například jeden z rakouských operátorů v době průzkumu nabízel v rámci neomezeného tarifu i jedenáctkrát vyšší datový objem než u nás a k tomu navíc ještě neomezené množství SMS v EU a USA. Za takový tarif přitom požadoval o více než polovinu nižší měsíční paušál oproti neomezeným tarifům v Česku.

Zelený mimo jiné poukázal, že kvůli přístupu tuzemských operátorů přicházejí spotřebitelé o možnost jakékoli alternativy při výběru poskytovatele telekomunikačních služeb. V této souvislosti zmínil nejen ceny tarifů, ale také v nich obsažený datový objem, k jejichž zlepšování prý nejsou operátoři jakkoli motivováni. Takový vývoj českého telekomunikačního trhu se prý z hlediska předpisů o ochraně hospodářské soutěže jeví přinejmenším jako podezřelý.

Relativně nedávno sice došlo k obměně tarifních nabídek mobilních operátorů, a to právě s ohledem na datový objem, důvodem k takovému kroku ovšem jistě nebyla konkurence v podobě virtuálních operátorů. Virtuálové sice dokážou v některých případech konkurovat cenou, daní jsou ovšem nižší objemy v tarifech obsažených služeb (více zde).

Toto je pět největších problémů českých telekomunikací podle dTestu

Rovný a otevřený trh elektronických komunikací založený na pravidlech respektujících ochranu hospodářské soutěže by v Česku měla podporovat a chránit Asociace provozovatelů mobilních sítí. Sdružení ovšem upozorňuje, že zakládajícími členy Asociace jsou právě všichni tuzemští mobilní operátoři, jejichž tržní podíl dosahuje 96,4 % (O2 34,1 %, T‐Mobile 38,6 %, Vodafone 23,7 %).

„Existuje podezření, že operátoři mohou při stanovování cen telekomunikačních služeb vzájemně spolupracovat, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže a ve svém důsledku to poškozuje koncové spotřebitele,“ dodal Zelený s tím, že sdružení věří, že dozorové orgány budou tuto situaci řešit.

Kromě podnětu k prošetření Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a Evropské komisi informoval dTest o svém postupu také Český telekomunikační úřad a zprávu o současné situaci zaslal také Sdružení evropských regulačních orgánů v oblasti elektronických komunikací a evropské komisařce pro ochranu spotřebitele Věře Jourové.