Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O2 odkrylo středeční výpadek. Co všechno způsobí jeden překopnutý kabel

O2 poskytlo redakci Mobil.iDNES.cz podrobnosti ke středečnímu výpadku, který nastal při výměně kabelu a trval dvě hodiny. A protože se nepočítalo s mimořádnou událostí, nebyla připravena záloha. Výpadek byl mohutný a postihl mnoho služeb poskytovaných operátorem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T77o81m18á49š 50M87á56l50e74k 9381543350242

Podle jednoho znameho pracovnika z O2 to bylo trosku jinak. Pry nasazovali novou verzi nejakeho software na servery a nepovedlo se to. A vzhledem k tomu, ze snad nejsou tak duverivi, ze by nemeli zadne zalozni vedeni, tak mi to prijde rozhodne pravdepodobnejsi

+2/−1
22.8.2015 9:25

R96e98n88á73t17a 50D40r10a13s43t58i30c55h93o10v41á 4316537191647

Hezký den,

s tímto nemohu souhlasit, jelikož šlo skutečně o překopnutou kabeláž. Procesní chybou bohužel nebyl zajištěn náhradní propoj. Tím došlo kpřerušení komunikace s lokalitou, kde jsou umístěny kritické core systémy.Záložní trasy fyzicky existovaly, ale nebyly správně nakonfigurovány. Abychompodobné situaci v budoucnu předešli, zavedli jsme ihned několik nápravnýchopatření.  V budoucnu se jakékoliv další práce na síti budou provádětaž po ověření, že fungují a jsou překonfigurovány zálohy.

Za vzniklé komplikace se našim zákazníkům velice omlouváme.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 9:49

O44n40d60r41e35j 50K95a71l57m41a91n 1590496254682

Heh, oni nemaji zajistenu zakladni sitovou redundanci? Tomu se rika amaterismus nejvyssi urovne.

+1/−2
22.8.2015 8:18

P35e43t70r 13Č60e62c43h 3449334874939

Z vlastní zkušenosti. Prijela firma s bagrem, reklo se, hele chlapi budeme delat prelozku tady toho kabelu. Ok a kde ten kabel vede? Nevime je to hlavní kabel tak nám ho nechteji vyznačit proste tady vykopejte trasu a oni si ho přeloží.

Bohuzel se asi zrovna trefili do puvodni trasy. Mohlo to byt klidne takto jednoduchy :)

+3/−1
22.8.2015 8:16

M56a86r24c29e31l28a 88H90n83i46l67i63č33k21o77v82á 2684202826183

Ano ,stane se, ALE neměli by tvrdit že to bylo jen 2 hodiny. V naší firmě "na beton" nešli mobilní telefony až do poledne - Plzeňsko.

A délka opravy taky mluví sama za sebe.....

+3/0
22.8.2015 7:50
Foto

M14a86t68ě66j 70Č28e91r56n31ý 9985172710467

A zkusili jste po těch dvou hodinách vypnout a zapnout telefony?

0/0
22.8.2015 9:46
Foto

O772 62G80u52r36u 8224123684659

Hezký den,

velice se omlouváme za vzniklé komplikace, k obnovení provozu u prvních uživatelů skutečně došlo ještě před 11 hodinou, následně se postupně obnovovaly služby dalších a dalších uživatelů.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/0
22.8.2015 9:56

M78a10r70t19i58n 34S77m93a32h61a 4246837163861

No, stane se.

+1/0
22.8.2015 7:22
Foto

P30e53t10r 38J71. 67D90r76a73h30o84v69z40a34l 4550554185231

Takový výpadek NEMŮŽE způsobit jeden překopnutý kabel, poprosil bych O2 a média, aby z občanů přestali dělat idioty...

0/−8
22.8.2015 6:35

J52a34k85u96b 56Š22a93f24a61n97d47a 7915877401901

Tak já to pochopil tak, že u jednoho kabelu byla plánovaná přeložka a náhodou někdo překopl jiný kabel, na kterém byl aktuálně veškerý provoz. Tedy výpadek byl na dvou kabelech.

+1/0
22.8.2015 9:22

O42l37g52a 97S50v44o77b87o14d78o84v48á 1274987317

Zaráží mě, kolik odborníků na výstavbu sítě se najde jen takhle v obyčejný diskusi. Vážně... Proč prostě personalisté nenavštěvují diskuse místo psaní inzerátů? Vždyť tady se najdou právníci, technici, lékaři, profesionální řidičí od tříkolky po letadlo...

+7/−3
22.8.2015 0:59

O48n24d47ř70e58j 30M88a72r40e16k 9242190687529

Vás asi v životě zaráží hodně věcí. A docela se v tom topíte. Takže na vysvětlenou - O2 najímá laciné a málo schopné lidi. A myslí, že tím ušetří. Je to politika, převzaná z venčí. V Indii funguje, u nás ne. Není to moc složité k pochopení? Myslím že asi je.

+1/−5
22.8.2015 5:59

O83l85g89a 93S37v13o81b57o14d72o45v63á 1304177227

Vida, tak i personalista a ekonom z O2 se tu najde? Samý překvapení...

+1/−1
22.8.2015 10:01

R17a93d93o91s23l83a10v 30K38l19a11u68d95a 5454838414742

O výstavbě sítě nerozhodují technici, ale ekonomové. Jako ostatně o všem.

+3/0
22.8.2015 6:11

P34e13t27r 87S90k21u24h26r73a43v50y 3113172387231

Co je to za šašky? Jen jedna linka? Dobře udelané službě nemůže výpadek jediné linky, jednoho data centra vadit..

+2/−4
22.8.2015 0:03
Foto

O762 65G46u22r31u 8944843524639

Hezký den Petře,

šlo skutečně o přerušení optického kabelu, u kterého Procesní chybou bohužel nebyl zajištěn náhradnípropoj. Tím došlo k přerušení komunikace s lokalitou, kde jsou umístěnykritické core systémy. 

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 10:02

M79a92r68t17i46n 73V71a97n20ě60k 9124287302953

Čili se v tomto případě nejednalo o "dobře udělanou službu", jak psal p. Skuhravý výše, ale o amatérismus nejvyššího kalibru. A neobhajujte to "procesní chybou", u skutečných kritických telekomunikačních core systémů je taková procesní chyba takřka vyloučena vícestupňovým zálohováním přenosových tras. I tam může k selhání dojít, ale ne proto, že někdo nezajistí náhradní spoj. Nedělějte z lidí hlupáky.

0/0
23.8.2015 8:59

D78a77v28i79d 42H97i23l10l95e 9332134584338

Nema cenu zde vice reagovat, jelikoz tady je opravdu kazdy odbornik. Kdyz zde date vypis vsech praci ktere se v ramci site delaji a probehly bez komplikaci, a jsou mnohdy zasadnejsi nez prekladka kabelu, budou zase remcat ze jste nechopni udelat banalni vec spravne. Oni jsou zde vsichni totiz bezchybni. No co, tak byl 2hodiny klid, no. Taky se mi to uplne nehodilo, ale kdo je na telefonech tak zavisly ma mit preci zalohu, ne?

0/0
24.8.2015 10:03

J61a46n 89K81u49p69e17c97k52ý 2171784989700

No O2 byli, jsou a budou amateri a to kdo je v ktere fazi vlastni na to nema prazadny vliv.

+1/−2
21.8.2015 23:00

J52a90n 56K35o93s55t68k66a 9434137259526

Tak profík Kupecký může být jenom jeden, to je jasný.

+2/0
21.8.2015 23:07

J54i49ř56í 83K68r64á57t23k22ý 3350182384

Tak já jsem u Eurotelu/O2 od roku 96 a ještě se mi nestalo, že bych si nezavolal na rozdíl od známých u jiných operátorů. Toto je prostě nehoda, může se stát komukoliv.

0/−2
21.8.2015 23:12

R20o41s20t32i53s71l97a28v 18C88a17h66a 8735121760432

tak zalezi, jak casto volate, ze? :)

Ja jsem o TM od 1999 a taky zadny problem. Ale to je tim, ze na tom nevisim porad.

0/0
21.8.2015 23:14

J90a88n 58K30o46s37t10k23a 9334387869586

Vidíte a já, i když mám teď O2, tak jsem žádný problém v tomto týdnu neměl, takže vidíte, že vaše argumentace je úplně zcestná.

0/−1
21.8.2015 23:17

M65a86r45e44k 61H45r93u83b33y 6257942451838

Buď máte sklerózu a nebo štěstí, že jste službu v době výpadku nepotřeboval. Tenhle není ani první, ani poslední ;-)

0/0
21.8.2015 23:19

J17a62n 46K81o82s80t90k30a 9654337629146

Všichni operátoři mají někdy výpadky. Jedná se o lokální problémy, takže osočovat někoho ze sklerózy, když nevíte kde bydlí a pracuje, je hloupost.

+1/−1
21.8.2015 23:21

M70a11r20e28k 85H92r66u22b41y 6407712541548

Proto uvádím (bez nároku na úplný výčet) dvě možnosti vysvětlení toho pozoruhodného jevů. Těch výpadků byla za ty roky celá řada.

0/0
21.8.2015 23:44
Foto

O312 78G28u53r28u 8954523734239

Hezký den,

v budoucnu se jakékolivdalší práce na síti budou provádět až po ověření, že fungují a jsou překonfiguroványzálohy. V současné době také probíhá důkladná kontrola tras signalizačníchlinek a kritických prvků sítě. Věříme, že díky těmto krokům se námv budoucnu podaří takové situaci předejít.

Za vzniklé komplikace se velice omlouváme.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 10:05

P83e89t27r 40Z51a47c65h92r42d33l40a 2736601358758

Marně přemýšlím k čemu jsem projektoval v letech 97-02 zaokruhování optikou v každé malé vesnici na Vysočině, když ten nejhlavnější kabel zaokruhování nemá ;-D

+9/0
21.8.2015 22:56

M96a39r58e82k 14H52r44u18b91y 6607132621468

Topologie páteře bude trochu složitější než vesnice na Vysočině ;-)

0/0
21.8.2015 23:09

P12e69t79r 88Z90a85c20h91r86d43l54a 2106291988178

...no právě. tam bude určitě "stačit" 12 vláken a ani bych se "nenamáhal" to dávat do hdpe trubek. Jen tak mezi šutry :-)

+3/0
21.8.2015 23:12

M41a79r93e94k 13H30r23u69b22y 6487302781758

Jeden bagr si hravě poradí i s větším množstvím vláken, když jsou v jednom kabelu;-) Holt občas se něco nepovede, a preroutovat provoz během dvou hodin (včetně diagnostiky) jinudy není špatný vykon.

+1/−1
21.8.2015 23:22

P96e65t36r 88Z10a63c32h61r44d49l86a 2496421878628

Pokud nevybagrovali kabely přímo před ústřednou, tak by z toho měly vést kabely minimálně dvěma směry. Přesměrování tras se dělá softwarově. Z dohledového centra vidíte celou konfiguraci SDH sítě a přesměrování není složité, pokud na ústřednách (v trase přesměrování) nevytahaly (např. kvůli úspoře) všechny desky a nezůstal tam jen kontrolér s jednou příspěvkovou deskou. Pak samozřejmě i když by to byla operace na deset kliknutí, není kam přepojovat :-)

+3/0
21.8.2015 23:35

M83a57r63e15k 45H13r37u97b65y 6107412321418

Těžko říct, přesně místo tají ;-)

+1/0
21.8.2015 23:45

D57a41v67i21d 20T22o36m60a54n 9545467952477

Spatny vykon to rozhodne je, z takto kritickych mist nema jit optika jednim smerem (resp trasou), ani jednou/spolecnou chranickou z budovy.

+1/0
22.8.2015 0:13

M71a90r92e53k 62H24r67u39b22y 6587432831748

Jinak domněnka, že když koupím trasy od dvou dodavatelů,nemůžou se potkat v jedné chráničce, byla důvodem toho v článku zmíněného výpadku u VF ;-) všechno holt asi pod kontrolou mít nelze :-)

0/0
22.8.2015 9:06

D47a98v10i36d 56T77o32m74a29n 9755377752367

To asi nelze, na druhou stranu, takhle se to proste delat nema.. Ale je mi jasne, ze to tam ma asi na starosti nekdo, komu je to nejspis jedno.

0/0
22.8.2015 13:45

J15i37r17i 39D21o66m67i72n21i43k 1531128841730

Jeden kabel vládne všem ...;-D

+9/0
21.8.2015 22:51

P92e29t97r 97M82o45t72y23č36k33a 5973754237319

... "Jenže se zjevně nepočítalo s tím, že by se mohlo něco stát, nebyl tedy připraven záložní plán a nebyly nakonfigurované záložní trasy. O2 uvádí, že při jakékoliv další úpravě sítě se vždy nejprve překontroluje a ověří záložní řešení: ...

Kecy. Nebo nám tu opravdu budou tvrdit, že mají v síti takový SPOF a přijde jim to v pohodě? Protože tají, kudy to vede? Dodavatel? Nejsou to - shodou okolností oni, ten dodavatel poté, co se před časem rozdělili na dvě firmy?

+4/−1
21.8.2015 22:30

F27r95a62n27t27i56s86e59k 98M10r91z75e21n63a 3135555968519

Ja uplne vidim ten dil Pecenyho snehulaka, v kterem vtrhne do kancelare stavbyvedouciho snedy kopac a omlouva se, ze prekopl kabel.... :-)))

+4/0
21.8.2015 22:09

J81a83n 13N75o31v91á90k 4139239786130

Pro tyto situace je dobré mít hejno holubů.

+1/0
21.8.2015 22:04

R19o62s96t44i49s76l57a26v 35C55a96h23a 8925281160312

v nose? Abysme meli co delat, kdyz nic nefunguje?;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+4/0
21.8.2015 22:06

J71a81n 68N66o38v81á25k 4919209546940

Netroufal jsem si to říct nahlas, dík!

+1/0
21.8.2015 22:42

I13v70o 24Z14d76e82b49o45r13s56k35ý 3433151850291

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_over_Avian_Carriers

0/0
22.8.2015 10:24

M51i53c67h90a84l 69K98r30c19h 5434554500318

Ještě pro doplnění proč jsem se zde ozval. My jsme si vyčíslili interní škodu nefungováním sítě asi na 10 000,- Kč, protože další hodinu a půl jsem místo práce museli řešit problémy vzniklé nefunkčností sítě. I kdyby nám provider nabídl odškodnění třeba jen 100,- Kč, přišlo by mi to slušnější a profesionánější než na velkém problému dělat reklamu vlastní !! nadaci, která má jak každý ví ne nemalé provozní náklady!

+13/0
21.8.2015 22:00

R93a70d85e89k 54H73o86l12e31c77e23k 3736560248581

No vidíte, já mít škodu 10 tisíc a dostat nabídku na odškodnění 100 korun, tak se naštvu výrazně víc, než kdybych odškodnění nedostal žádné. Myslel bych si totiž, že si ze mě dělají srandu.

+3/0
21.8.2015 22:07

P95a38v76e82l 46V85e37t56e10š35n84í95k 7825618795577

Tím chcete říct, že je Vaše firma na telekomunikacích takto závislá, ale nemá žádný plán pro takové mimořádné situace?

+3/0
21.8.2015 22:09

M36a61r55t74i27n 66V80a69c28h83u96l73k40a 3933438698205

zřejmě mají ve firmě nějaké strategické plánovače, kteří s takovou věcí nepočítají

+1/0
21.8.2015 22:12

R12o90s41t60i18s63l93a47v 69C59a14h57a 8905341310732

Tak evidentne ta skoda pri tak velkem vypadku neni tak velka, aby se vyplatilo garantovane pripojeni, ktere je mnohem drazsi.

Nicmene, kdyby za takovy vypadek nabidl operator odskodne ve vysi 1/30 prumernych mesicnich plateb KAZDEMU, tak je to serioznejsi.

0/−1
21.8.2015 22:12

M50i61c27h81a96l 91K25r68c57h 5984484210968

Teď už máme, převedeli jsem několik telefonních čísel zpět k T-Mobile, od kterého jsme před 2 roky přešli celá firma k O2 a pro jistotu také jedno číslo k Vodafonu. To že souběžně nepůjdou hlasové ani datové služby se nám stalo poprvé. Pro vás to je asi běžná věc? :-(

0/−2
21.8.2015 22:17

M61a66r65t73i92n 90V29a29c48h71u67l18k14a 3663618328785

kecy, za jeden a půl dne vám nikdo žádné číslo nepřeportuje. Takže jste o to tak mohli požádat, ale stále máte čísla u stejného poskytovatele. Každý operátor v ČR na to má nejméně pět dní a to nemluvím o výpovědních dobách jednotlivých čísel.

+3/0
21.8.2015 22:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.