Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

O2 odkrylo středeční výpadek. Co všechno způsobí jeden překopnutý kabel

O2 poskytlo redakci Mobil.iDNES.cz podrobnosti ke středečnímu výpadku, který nastal při výměně kabelu a trval dvě hodiny. A protože se nepočítalo s mimořádnou událostí, nebyla připravena záloha. Výpadek byl mohutný a postihl mnoho služeb poskytovaných operátorem.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

T79o41m31á71š 33M52á77l63e20k 9801733240952

Podle jednoho znameho pracovnika z O2 to bylo trosku jinak. Pry nasazovali novou verzi nejakeho software na servery a nepovedlo se to. A vzhledem k tomu, ze snad nejsou tak duverivi, ze by nemeli zadne zalozni vedeni, tak mi to prijde rozhodne pravdepodobnejsi

+2/−1
22.8.2015 9:25

R78e40n65á30t91a 78D67r91a68s54t86i96c13h13o29v62á 4456447171197

Hezký den,

s tímto nemohu souhlasit, jelikož šlo skutečně o překopnutou kabeláž. Procesní chybou bohužel nebyl zajištěn náhradní propoj. Tím došlo kpřerušení komunikace s lokalitou, kde jsou umístěny kritické core systémy.Záložní trasy fyzicky existovaly, ale nebyly správně nakonfigurovány. Abychompodobné situaci v budoucnu předešli, zavedli jsme ihned několik nápravnýchopatření.  V budoucnu se jakékoliv další práce na síti budou provádětaž po ověření, že fungují a jsou překonfigurovány zálohy.

Za vzniklé komplikace se našim zákazníkům velice omlouváme.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 9:49

O51n67d22r51e48j 29K62a35l62m30a48n 1790476854692

Heh, oni nemaji zajistenu zakladni sitovou redundanci? Tomu se rika amaterismus nejvyssi urovne.

+1/−2
22.8.2015 8:18

P95e14t91r 45Č30e62c86h 3629634784639

Z vlastní zkušenosti. Prijela firma s bagrem, reklo se, hele chlapi budeme delat prelozku tady toho kabelu. Ok a kde ten kabel vede? Nevime je to hlavní kabel tak nám ho nechteji vyznačit proste tady vykopejte trasu a oni si ho přeloží.

Bohuzel se asi zrovna trefili do puvodni trasy. Mohlo to byt klidne takto jednoduchy :)

+3/−1
22.8.2015 8:16

M97a89r66c17e77l53a 60H60n44i33l56i82č50k20o55v50á 2304352346703

Ano ,stane se, ALE neměli by tvrdit že to bylo jen 2 hodiny. V naší firmě "na beton" nešli mobilní telefony až do poledne - Plzeňsko.

A délka opravy taky mluví sama za sebe.....

+3/0
22.8.2015 7:50
Foto

M50a81t79ě82j 96Č57e46r23n43ý 9585312900877

A zkusili jste po těch dvou hodinách vypnout a zapnout telefony?

0/0
22.8.2015 9:46
Foto

O602 65G97u56r97u 8324583224399

Hezký den,

velice se omlouváme za vzniklé komplikace, k obnovení provozu u prvních uživatelů skutečně došlo ještě před 11 hodinou, následně se postupně obnovovaly služby dalších a dalších uživatelů.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/0
22.8.2015 9:56
Foto

M17a25r44t52i57n 22S73m78a45h51a 4186387433721

No, stane se.

+1/0
22.8.2015 7:22
Foto

P64e95t66r 94J73. 76D62r85a85h43o48v91z88a64l 4610684685351

Takový výpadek NEMŮŽE způsobit jeden překopnutý kabel, poprosil bych O2 a média, aby z občanů přestali dělat idioty...

0/−8
22.8.2015 6:35

J23a51k59u31b 70Š67a49f31a77n89d10a 7195267191251

Tak já to pochopil tak, že u jednoho kabelu byla plánovaná přeložka a náhodou někdo překopl jiný kabel, na kterém byl aktuálně veškerý provoz. Tedy výpadek byl na dvou kabelech.

+1/0
22.8.2015 9:22

O24l89g28a 64S58v92o26b72o22d51o66v89á 1714357407

Zaráží mě, kolik odborníků na výstavbu sítě se najde jen takhle v obyčejný diskusi. Vážně... Proč prostě personalisté nenavštěvují diskuse místo psaní inzerátů? Vždyť tady se najdou právníci, technici, lékaři, profesionální řidičí od tříkolky po letadlo...

+7/−3
22.8.2015 0:59

O40n52d61ř53e75j 73M13a39r81e24k 9452520167949

Vás asi v životě zaráží hodně věcí. A docela se v tom topíte. Takže na vysvětlenou - O2 najímá laciné a málo schopné lidi. A myslí, že tím ušetří. Je to politika, převzaná z venčí. V Indii funguje, u nás ne. Není to moc složité k pochopení? Myslím že asi je.

+1/−5
22.8.2015 5:59

O45l64g64a 58S90v79o47b52o53d53o44v94á 1854107377

Vida, tak i personalista a ekonom z O2 se tu najde? Samý překvapení...

+1/−1
22.8.2015 10:01

R53a93d37o78s20l98a38v 82K85l77a71u61d46a 5514908544632

O výstavbě sítě nerozhodují technici, ale ekonomové. Jako ostatně o všem.

+3/0
22.8.2015 6:11

P44e58t75r 97S60k94u35h70r75a81v60y 3813152327291

Co je to za šašky? Jen jedna linka? Dobře udelané službě nemůže výpadek jediné linky, jednoho data centra vadit..

+2/−4
22.8.2015 0:03
Foto

O592 93G85u37r44u 8254623114189

Hezký den Petře,

šlo skutečně o přerušení optického kabelu, u kterého Procesní chybou bohužel nebyl zajištěn náhradnípropoj. Tím došlo k přerušení komunikace s lokalitou, kde jsou umístěnykritické core systémy. 

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 10:02

M84a53r58t62i95n 61V73a80n90ě97k 9534947542723

Čili se v tomto případě nejednalo o "dobře udělanou službu", jak psal p. Skuhravý výše, ale o amatérismus nejvyššího kalibru. A neobhajujte to "procesní chybou", u skutečných kritických telekomunikačních core systémů je taková procesní chyba takřka vyloučena vícestupňovým zálohováním přenosových tras. I tam může k selhání dojít, ale ne proto, že někdo nezajistí náhradní spoj. Nedělějte z lidí hlupáky.

0/0
23.8.2015 8:59

D19a45v60i80d 59H14i12l21l19e 9952204794418

Nema cenu zde vice reagovat, jelikoz tady je opravdu kazdy odbornik. Kdyz zde date vypis vsech praci ktere se v ramci site delaji a probehly bez komplikaci, a jsou mnohdy zasadnejsi nez prekladka kabelu, budou zase remcat ze jste nechopni udelat banalni vec spravne. Oni jsou zde vsichni totiz bezchybni. No co, tak byl 2hodiny klid, no. Taky se mi to uplne nehodilo, ale kdo je na telefonech tak zavisly ma mit preci zalohu, ne?

0/0
24.8.2015 10:03

J28a70n 94K69u57p30e41c82k97ý 2931274859310

No O2 byli, jsou a budou amateri a to kdo je v ktere fazi vlastni na to nema prazadny vliv.

+1/−2
21.8.2015 23:00

J32a97n 84K52o57s47t67k95a 9424427889516

Tak profík Kupecký může být jenom jeden, to je jasný.

+2/0
21.8.2015 23:07

J53i64ř56í 14K93r53á60t84k51ý 3770702214

Tak já jsem u Eurotelu/O2 od roku 96 a ještě se mi nestalo, že bych si nezavolal na rozdíl od známých u jiných operátorů. Toto je prostě nehoda, může se stát komukoliv.

0/−2
21.8.2015 23:12

R65o34s33t59i13s60l24a29v 96C61a20h83a 8355871730222

tak zalezi, jak casto volate, ze? :)

Ja jsem o TM od 1999 a taky zadny problem. Ale to je tim, ze na tom nevisim porad.

0/0
21.8.2015 23:14

J93a87n 69K33o37s72t25k87a 9524407549386

Vidíte a já, i když mám teď O2, tak jsem žádný problém v tomto týdnu neměl, takže vidíte, že vaše argumentace je úplně zcestná.

0/−1
21.8.2015 23:17

M70a80r37e77k 46H10r11u79b76y 6557392171188

Buď máte sklerózu a nebo štěstí, že jste službu v době výpadku nepotřeboval. Tenhle není ani první, ani poslední ;-)

0/0
21.8.2015 23:19

J38a48n 91K50o37s17t41k43a 9754587639146

Všichni operátoři mají někdy výpadky. Jedná se o lokální problémy, takže osočovat někoho ze sklerózy, když nevíte kde bydlí a pracuje, je hloupost.

+1/−1
21.8.2015 23:21

M57a27r77e63k 10H32r39u44b36y 6757652171808

Proto uvádím (bez nároku na úplný výčet) dvě možnosti vysvětlení toho pozoruhodného jevů. Těch výpadků byla za ty roky celá řada.

0/0
21.8.2015 23:44
Foto

O232 53G59u94r74u 8924863884559

Hezký den,

v budoucnu se jakékolivdalší práce na síti budou provádět až po ověření, že fungují a jsou překonfiguroványzálohy. V současné době také probíhá důkladná kontrola tras signalizačníchlinek a kritických prvků sítě. Věříme, že díky těmto krokům se námv budoucnu podaří takové situaci předejít.

Za vzniklé komplikace se velice omlouváme.

Renáta Drastichová

Guru pro Social Media, O2 CZ

+1/−1
22.8.2015 10:05

P80e43t17r 79Z23a90c61h86r42d73l94a 2436701508468

Marně přemýšlím k čemu jsem projektoval v letech 97-02 zaokruhování optikou v každé malé vesnici na Vysočině, když ten nejhlavnější kabel zaokruhování nemá ;-D

+9/0
21.8.2015 22:56

M75a28r38e60k 52H17r16u19b57y 6247602501348

Topologie páteře bude trochu složitější než vesnice na Vysočině ;-)

0/0
21.8.2015 23:09

P61e61t14r 13Z18a82c33h89r73d54l50a 2946361558618

...no právě. tam bude určitě "stačit" 12 vláken a ani bych se "nenamáhal" to dávat do hdpe trubek. Jen tak mezi šutry :-)

+3/0
21.8.2015 23:12

M73a55r93e79k 79H64r60u14b51y 6497232371528

Jeden bagr si hravě poradí i s větším množstvím vláken, když jsou v jednom kabelu;-) Holt občas se něco nepovede, a preroutovat provoz během dvou hodin (včetně diagnostiky) jinudy není špatný vykon.

+1/−1
21.8.2015 23:22

P81e64t71r 17Z81a13c72h81r33d69l81a 2186451428668

Pokud nevybagrovali kabely přímo před ústřednou, tak by z toho měly vést kabely minimálně dvěma směry. Přesměrování tras se dělá softwarově. Z dohledového centra vidíte celou konfiguraci SDH sítě a přesměrování není složité, pokud na ústřednách (v trase přesměrování) nevytahaly (např. kvůli úspoře) všechny desky a nezůstal tam jen kontrolér s jednou příspěvkovou deskou. Pak samozřejmě i když by to byla operace na deset kliknutí, není kam přepojovat :-)

+3/0
21.8.2015 23:35

M44a14r70e77k 62H64r24u30b67y 6977752781678

Těžko říct, přesně místo tají ;-)

+1/0
21.8.2015 23:45

D80a34v48i57d 78T80o49m60a26n 9975237712827

Spatny vykon to rozhodne je, z takto kritickych mist nema jit optika jednim smerem (resp trasou), ani jednou/spolecnou chranickou z budovy.

+1/0
22.8.2015 0:13

M54a91r51e30k 97H56r93u78b94y 6157172551918

Jinak domněnka, že když koupím trasy od dvou dodavatelů,nemůžou se potkat v jedné chráničce, byla důvodem toho v článku zmíněného výpadku u VF ;-) všechno holt asi pod kontrolou mít nelze :-)

0/0
22.8.2015 9:06

D47a21v85i19d 51T67o82m14a82n 9565897232367

To asi nelze, na druhou stranu, takhle se to proste delat nema.. Ale je mi jasne, ze to tam ma asi na starosti nekdo, komu je to nejspis jedno.

0/0
22.8.2015 13:45

J21i92r19i 65D32o30m27i45n65i10k 1571838531820

Jeden kabel vládne všem ...;-D

+9/0
21.8.2015 22:51

P37e46t82r 77M54o77t82y74č42k14a 5343604117859

... "Jenže se zjevně nepočítalo s tím, že by se mohlo něco stát, nebyl tedy připraven záložní plán a nebyly nakonfigurované záložní trasy. O2 uvádí, že při jakékoliv další úpravě sítě se vždy nejprve překontroluje a ověří záložní řešení: ...

Kecy. Nebo nám tu opravdu budou tvrdit, že mají v síti takový SPOF a přijde jim to v pohodě? Protože tají, kudy to vede? Dodavatel? Nejsou to - shodou okolností oni, ten dodavatel poté, co se před časem rozdělili na dvě firmy?

+4/−1
21.8.2015 22:30

F73r13a34n67t26i25s98e13k 64M67r93z23e46n35a 3255905678729

Ja uplne vidim ten dil Pecenyho snehulaka, v kterem vtrhne do kancelare stavbyvedouciho snedy kopac a omlouva se, ze prekopl kabel.... :-)))

+4/0
21.8.2015 22:09

J84a66n 34N29o39v72á62k 4759539436480

Pro tyto situace je dobré mít hejno holubů.

+1/0
21.8.2015 22:04

R40o81s56t86i22s21l15a98v 71C20a49h58a 8695301660772

v nose? Abysme meli co delat, kdyz nic nefunguje?;-D;-D;-D;-D;-D;-D

+4/0
21.8.2015 22:06

J50a22n 25N80o29v67á97k 4459199276100

Netroufal jsem si to říct nahlas, dík!

+1/0
21.8.2015 22:42

I28v67o 42Z95d85e35b50o88r23s60k73ý 3153521670141

https://en.wikipedia.org/wiki/IP_over_Avian_Carriers

0/0
22.8.2015 10:24

M55i61c78h66a62l 19K88r24c91h 5554854640978

Ještě pro doplnění proč jsem se zde ozval. My jsme si vyčíslili interní škodu nefungováním sítě asi na 10 000,- Kč, protože další hodinu a půl jsem místo práce museli řešit problémy vzniklé nefunkčností sítě. I kdyby nám provider nabídl odškodnění třeba jen 100,- Kč, přišlo by mi to slušnější a profesionánější než na velkém problému dělat reklamu vlastní !! nadaci, která má jak každý ví ne nemalé provozní náklady!

+13/0
21.8.2015 22:00

R27a66d74e67k 53H22o69l88e53c19e31k 3906360348801

No vidíte, já mít škodu 10 tisíc a dostat nabídku na odškodnění 100 korun, tak se naštvu výrazně víc, než kdybych odškodnění nedostal žádné. Myslel bych si totiž, že si ze mě dělají srandu.

+3/0
21.8.2015 22:07

P52a98v33e11l 30V54e62t55e76š15n71í48k 7485108785857

Tím chcete říct, že je Vaše firma na telekomunikacích takto závislá, ale nemá žádný plán pro takové mimořádné situace?

+3/0
21.8.2015 22:09

M95a21r58t42i36n 94V74a86c84h91u45l11k48a 3193778198985

zřejmě mají ve firmě nějaké strategické plánovače, kteří s takovou věcí nepočítají

+1/0
21.8.2015 22:12

R67o32s64t30i15s21l97a92v 65C54a22h90a 8665921820802

Tak evidentne ta skoda pri tak velkem vypadku neni tak velka, aby se vyplatilo garantovane pripojeni, ktere je mnohem drazsi.

Nicmene, kdyby za takovy vypadek nabidl operator odskodne ve vysi 1/30 prumernych mesicnich plateb KAZDEMU, tak je to serioznejsi.

0/−1
21.8.2015 22:12

M70i82c90h57a47l 83K41r50c90h 5734354780758

Teď už máme, převedeli jsem několik telefonních čísel zpět k T-Mobile, od kterého jsme před 2 roky přešli celá firma k O2 a pro jistotu také jedno číslo k Vodafonu. To že souběžně nepůjdou hlasové ani datové služby se nám stalo poprvé. Pro vás to je asi běžná věc? :-(

0/−2
21.8.2015 22:17

M69a83r68t70i10n 38V31a69c85h38u87l92k21a 3313828758925

kecy, za jeden a půl dne vám nikdo žádné číslo nepřeportuje. Takže jste o to tak mohli požádat, ale stále máte čísla u stejného poskytovatele. Každý operátor v ČR na to má nejméně pět dní a to nemluvím o výpovědních dobách jednotlivých čísel.

+3/0
21.8.2015 22:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.