Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Všichni fotí mobilem, kompaktní fotoaparáty to úplně zabilo

Letošní návštěva veletrhu CES v Las Vegas nám ukázala ještě další z trendů, který výrazně posílil. Ačkoli po výstavní ploše stále pobíhá dost novinářů s kompaktními fotoaparáty a zrcadlovkami, mobilní telefony se jako primární fotozařízení objevují až nečekaně často. Vypadá to, že opravdové fotoaparáty už budou určeny jen pro profesionální práci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J95a83n 93R24a86m30b37o92u21s57e88k 4405235725617

...tak nevím...mě se spíš zdá, že se vytrácí soudnost a názorová tolerance mezi lidmi...masy cvakálistů fotografii jako takovou nezahubí, ale tím, že si koupí zrcadlovku ji rozhodně nezachrání... Jestli jako hobík hodlám dvě hodiny zpracovávat rawové fotky z nedělní procházky, které mimochodem asi nikdy nebudu tisknout na A4+, tak je to proto, že mě to baví, ale málokdo to pochopí...a platí to i obráceně....

Jinak se musím masového focení tak trochu zastat....asi nejlepší případ bude svatba...hlavní dva, tři fotografové a pak horda svatebčanů s vždy připraveným mobilem zachytit ty "správné" momentky :-)

+2/0
3.2.2015 8:30

J51e21n89d86a 45K28r51á33s74a 1169896478

Právě svatebčané s compakty a mobily jsou největší překážkou pro profi fotografa ! Motají se do záběrů,překáží a obtěžují předváděním svých zašuměných výtvorů,bez kompozice a nápadu....:-P

+3/0
3.2.2015 11:15

J98a83n 26R68a54m17b67o11u68s73e43k 4325105555657

...ale jo chápu (sice bych to neviděl až zas tak militantně, ale chápu)..... měl jsem spíš na mysli takovéto dění kolem :-) prostě dokreslení atmošky :-D

Právě jsem si vzpomněl na synův první školní den....a valná většina rodičů jako hlavní prostředek pro zachycení památky na tuto neopakovatelnou událost v životě jejich potomka, používali mobil. Neodsuzuju to, spíš se sám sobě divím, že mi podobné situace přijdou až nedůstojné.

0/0
3.2.2015 11:56


Foto

F69r76a73n77t11i35š19e39k 32H76r47a16b24a54l 3603299186968

Občas to na svatbě až militantní bohužel je. Zaplacený fotograf musí doslova bojovat o místo pro záběr. Svatebčané s "krabičkami na mýdlo" se nacpou naprosto bezohledně přímo před objektiv... s nimi je ale většinou domluva. Mnohem horší a vypjatější situace nastane, když se na scéně objeví člen rodiny s digitální zrcadlovkou, To pak chce opravdu ostré lokty a pevné nervy.

+2/0
3.2.2015 12:08

L37u18d93v88í43k 33G54a70j92d76o77š67í86k 2895623804562

Ano. Už jsem i zažil ženicha s nevěstou, kteří ještě před obřadem oznámili všem svatebčanům, že zaplacený fotograf má absolutní přednost před jejich cvakáním.

+1/0
3.2.2015 21:42
Foto

F10r37a87n22t89i54š93e91k 17H10r53a56b18a54l 3343349266278

Tak to bych rád také jednou zažil :-)

0/0
3.2.2015 22:04

J56e75n87d40a 53K55r63á26s61a 1539186608

Vím o čem píšu,občas svatby fotim ....;-(

+1/0
3.2.2015 14:01
Foto

K26r60i72s13t28ý79n18a 69V47a63ň98k95o36v33á 3117240845323

Zrcadlovka analog, do kapsy foťák, mobilem jen v nejhorším případě, protože jsem si koupila šunt. ;-D

+1/−2
2.2.2015 23:39

J53i42ř69í 71F16r15o68l69e82c 7415584722917

"Se samostatným foťákem jakéhokoli druhu, natož se zrcadlovkou, selfie prostě nepořídíte". ... a ted tu O cervene Karkulce ... :-D

+3/0
2.2.2015 22:21

J50a82n 55W82o91l83f 8144350531263

Ale autoportrét ano, na ten úplně zapomněli, trubky.:-)

+5/0
2.2.2015 23:02

L56u79d91v75í90k 13G30a54j49d40o39š10í75k 2895533544662

Selfie dělaj jen idioti.

Normální lidi dělají autoportréty nebo ještě lépe nedělají nic z toho.

+1/−1
3.2.2015 21:45

J44o58s96e75f 21M73o70t58á22k 3796496181402

A pořád je na světě kinofilm

0/0
2.2.2015 22:13

G80e95o98r25g 23K91o23m39b76e65r62e86c 9194421626491

vsichni zaplatpambuh jeste mobilem nefoti a svete div se vlecou sebou i tezky stativy viz http://enlightphoto.com/NEW-WORK/NewImages-2013/130208a_DVA-0082-0094_750.jpg 

jenze tohle je o foceni ne o cvakani :-P a kdyz si pak z takovyho Panorama udelate fotku na zed ca. 150x60 tak vsichni na to cumej pak s otevrenou hubou a ne jak na tabletu 1 fotka 1 sekunda prohlizeni.

+2/−2
2.2.2015 18:44

T17o65m39á47š 26B68u76t56o49r45a 7151309262778

Ty budeš asi hodně moderní člověk, viď? ;-) 

Jaký tablet a proč? Televizor LED - UHD, o úhlopříčce 150cm .. a máš pocit, že se zrovna díváš z okna .. a hubu nezavřeš ani heverem.

Mimochodem, ta fotka už hraničí s kýčem..

+1/−3
2.2.2015 20:42

R33o80b46e18r59t 43P10a59c76i61n40a 7374679915441

Tablet máme, velkou TV taky, ale pořádná A4/A3 fotka je stejně někde úplně jinde.

+4/0
2.2.2015 21:35

J88a12n 41W18o18l15f 8244200691233

Voni jsou znalec, vašnosto.

0/0
2.2.2015 23:04

J21a28n 52B75u76c85h91a22r 9979421802496

Problém je taky trochu u výrobců foťáků a jejich nevůli uvolnit full frame kvalitní čipy pro foťáky základní řady zrcadlovek či kompaktů. Pak to má šanci. FF čip + slušná optika, to nikdy telefon mít nebude.

.

Bohužel místo toho neustále spekulují nad "mírným pokrokem v mezích zákona", tj. jak to udělat, aby bylo možné za rok vypustit na trh další o něco "lepší" foťák. Čili umělé omezování možností jež mají. Rv

.

Docela jim neúspěch přeju.

+6/0
2.2.2015 17:52

P10e81t29r 49N56e87c76h16a88n11i83c22k60ý 7433736228180

V tom s vámi souhlasím. Full frame fotoaparáty si drží cenu snad posledních 5 let, přijde mi, že tady si někdo pokrok nepřeje

+3/0
2.2.2015 20:51

L72u19d70v75í94k 47G24a56j83d98o74š47í24k 2685593624492

Máte pravdu jen částečně. Výrobci pochopitelně kalkulují s výbavou, aby na trhu nakonec nekonkurovali sami svým vlastním výrobkům. To je zcela pochopitelné a v pořádku.

FF krom toho není pro každého. Tahat kila navíc která díky FF automaticky naskakují na objektivech každému nevoní. Musíte k tomu mít dost pádný důvod a ten mají jen profíci nebo opravdu skalní fanoušci fotografie.

+1/0
3.2.2015 21:54

K11a58r88e68l 58F35i42e62d34l20e43r 6401257439229

kompakt se světelným objektivem a APS-C snímačem lze nosit stále v malé brašně a dodá to obrazovou kvalitu, do brašny se vejde komě pár dalších nezbytností i tablet pro zpracování fotek (pro iOS i Android je dost postačující sw a navíc ten tablet poslouží i jako mobilní kancelář, filmotéka atd.), v malé brašně ... v kapse ještě telefon na rychlovky, kdy nezáleží na obrazové kvalitě....

+2/0
2.2.2015 17:31

T79o14m35á33š 20B72u15t43o14r91a 7721879122678

Jak jsem slíbil, tak i činím. Vyfotil jsem 12 fotografií s kompaktem (Panasonic Lumix DMC-LX5) a zároveň i se svým smartphonem (Samsung Galaxy Note 4).

Fotografie si můžete stáhnout z níže uvedeného odkazu, jsou v původní kvalitě i velikosti - bez jakýchkoliv úprav. Komprimovaný soubor ZIP má cca 115MB.

Prozradím, že kompakt zvítězil u 1 fotografie z celkového počtu 12 ;-)

http://www.ulozto.cz/x3xzWxrR/kompakt-vs-smartphone-zip

+1/−2
2.2.2015 17:03

J73e41n34d58a 20K41r24á32s49a 1249826378

Zkus udělat výřez :-P Rv nebo snímek při horším světle ;-)

+7/−1
2.2.2015 17:12
Foto

F22r69a36n80t26i67š65e62k 67H20r43a36b52a75l 3953259846758

Tisk by teprve ukázal "vítěze" :-)

+5/−1
2.2.2015 17:19

T84o47m40á94š 60B78u19t80o14r12a 7961579642218

Stačí mi k tomu LED TV o úhlopříčce 150cm..

0/−2
2.2.2015 20:14

R49o81b59e44r16t 33P75a14c32i48n10a 7634979975161

To sice cca odpovídá A4 fotce v 300 dpi, ale stejně to prostě není ono.

+1/0
2.2.2015 21:40
Foto

F44r44a98n47t72i38š45e96k 27H18r57a70b45a63l 3623659196548

No, nestačí. Už jen z principu zobrazení obrázku - obrazovka světlo vyzařuje, papír pohlcuje. Navíc při tisku dochází k převodu z jednoho míchání barev do druhého (barevné prostory) a tam se případné nedostatky ještě více projeví.

Tím nechci vůbec říct, že focení pouze pro digitální zobrazování je něco špatného. Pro mne je prostě dobrá fotka takový obrázek, který mohu vytisknout na velký papír (A3+ minimálně) a dá koukatelný výsledek.  :-)

+3/0
3.2.2015 8:48

D31a85n69y 25S61c18o60t10t 8804241903938

pro mě je dobrá fotka taková, která má nějaký obsah její kompozice na mě zapůsobí... klidně může být rozmazaná a zašuměná :-)

+1/−1
3.2.2015 11:00
Foto

F96r79a21n73t68i67š97e19k 90H82r14a84b41a35l 3573619396498

Tak s kvalitou obsahu s vámi souhlasím. Já hodnotil technickou kvalitu. 

Sám mám dost velký archiv matlanin a šumivek, které mám moc rád.

0/0
3.2.2015 12:10

T69o82m90á18š 75B21u46t28o82r89a 7851729562308

Tak ten výřez zkus udělat sám, fotky si můžeš stáhnout a hrej si s tím jak je libo.

0/0
2.2.2015 20:12

J16e33n21d76a 59K70r93á94s67a 1989636488

Na mazaniny a omalovánky nejsem zvědav. Na to už fotim moc dlouho .;-)

+1/−1
3.2.2015 10:32

G80e84o82r35g 59K98o69m40b54e17r13e87c 9144981376501

napr fotka 012 nahled 50% na tom hydrantu dopsano cerne c.24 z mobilu uz krasna mazanina z Lumixe jeste obstojne koukatelny a i "relativne" ostre.

Fotka c.007 kostel z mobila pri 20% hrozna mazanina z Lumixe je pri 50% jeste s bidou koukatelna kde uz se na ty z mobilu slevaji detaily pri nahledu 50% 

Fotky c.008 Za prvy foceny s odstupem vic jak hodina, ruzny ohnisko ruzna clona, ruzna vzdalenost od pozadi. Proboha tomu rikas nejaky srovnani? Vychazim teda z dat v EXIF.

+4/0
2.2.2015 18:18

T83o17m33á28š 35B83u78t18o23r79a 7111689552738

Ano, fotka 012 mluví ve prospěch Lumixe, jinak si dovoluji nesouhlasit. U fotky 007 je samozřejmě použita jiná hloubka ostrosti, tak v tomhle případě trochu nechápu o čem píšeš. Když se na fotkách 008 pořádně podíváš na můj stín, tak zjistíš, že stojím stále na stejném místě, neuhnul jsem ani o krok, takže žádný odstup. Každý objektiv má jiný úhel záběru a ohnisko, v tom je ta "záhada", pane experte.

Nikdo tady nesrovnává ohniska, časy ani clony - od samotného počátku je řeč o focení na automatiku a amatérech, což je 95% uživatelů. Nehraji si na žádného experta, ale když si to tak pročítám, tak ses natolik snažil najít chybu, až ses málem zesměšnil..

+1/0
2.2.2015 20:35

P25e90t54r 36N39e60c45h56a39n85i12c25k75ý 7973306338720

No fotka by minimálně měla být vyfocena ve stejnou dobu...Jinak ty ohniska a clony nechápu proč řeší, to stejně na mobilu nemá smysl nastavovat.

0/0
2.2.2015 21:12

T60o43m53á20š 59B75u44t23o96r16a 7741219792978

Všechny fotky jsou foceny hned po sobě = tzn., že jsem udělal foto na smartphone, schoval jej do levé kapsy, vyndal z pravé kapsy fotoaparát a udělal stejnou fotku na něm.

Řeší to proto, aby za každou cenu našel nějakou chybu. Mým cílem bylo dokázat, že dnešní smartphony skutečně dokáží nahradit kompakt amatérského fotografa (který fotí na automatiku, samozřejmě), což je drtivá většina uživatelů. A většina fotek dokonce vypadá lépe než z toho kompaktu, mnohdy mají lepší podání barev, neprojevují se tak deformace, atd. - díky procesoru a spoustě algoritmů. Zároveň nevypadají jako kýčovité omalovánky.

0/0
3.2.2015 8:36

T11o84m79á91š 21K43u76c69h75a14ř 3367761468251

1. Foťák vám dobré snímky sám neudělá, k tomu je potřeba fotograf, který umí možnosti přístroje využít.

2. Vámi porovnávaný (5 let starý) Panasonic nemá nejhorší objektiv, ale zoufalý čip + mizerné zpracování obrazu = patlámo-patlámo. Nědělá fotky, ale rozpatlané obrázky. Vůbec se nedivím, že fotky jsou takto srovnatelné. Kdybyste koupil v této cenové kategorii Canon G řady a uměl s ním pracovat, kvalita fotek by byla o kus dál. Navíc s ním srovnáváte Galaxy 4 za 17k, ten si opravdu mnoho lidí dovoliit nemůže (jde i o to, že morální životnost mobilu je násobně kratší než foroaparátu). Koukněte na snímky z nejprodávanějších mobilů za 3..6k.Navíc na vašich ukázkách není žádný pohyb, ani makro.

3. Ano, vlastně s vámi souhlasím, než levnný kompakt s malým čipem bez možnosti pracovat s hloubkou ostrosti může za dobrých světelných podmínek spoustě lidí stačit foťák v mobilu a také se to tak děje. Nemám s tím problém, i když sám bych mobilem nechtěl ani ofocovat jízdní řád.

+2/0
3.2.2015 0:47

T79o86m89á16š 50B34u11t63o64r24a 7191239422548

Souhlasím s Vámi až na poslední větu - jízdní řády se dnes nemusí ofocovat, jsou k tomu chytré aplikace, které v některých případech dokonce zobrazují i polohu spoje. ;-)

0/0
3.2.2015 8:44

L45u59d87v11í39k 94G15a18j89d95o90š66í48k 2825813384292

Bohužel vaše srovnání je trochu nekorektní.

1. Srovnáváte 5 let starý kompakt za cca 10 000,- s přístrojem co je pár měsíců na trhu s cenou pomalu 20 000,-.

2. Srovnáváte snímky z optického zoomu se snímky s pevným ohniskem notabene zoom máte v mezní širokoúhlé poloze - tedy té pro objektiv nejméně příznivé. Proč jste nenastavil zoom na 31mm aby záběr odpovídal úhlu záběru z mobilu? Nehledě na to, že díky pevnému ohnisku může mobil využít větší světelnosti objektivu.

3. Nemáte srovnání snímku foceného ohniskem 90mm oproti výřezu z mobilu.

4. Nepoužíváte makro, které mobil vůbec neumí. (LX5 ostří od 1cm).

5. Srovnáváte pouze zcela statické snímky. Nic to nevypovídá o pohotovosti přístroje.

.

I tak je vidět, že při ideálních podmínkách se světlem v zádech (008) jsou výsledky srovnatelné, ale při stížených podmínkách (012) kdy už ani světelnost 1,9 nestačí, se mobil kvalitou dramaticky propadá.

Za těch 5 let jistě snímače a postprodukční algoritmy procesorů urazily kus cesty, nicméně i tak si stařičký LX5 s top mobilním železem nezadá.

Snímky jsou jinak úděsné z obou přístrojů jak technicky tak především fotograficky, takže pokud se na této úrovni fotografie patláte v tom co fotí líp, tak je to celkem trapas. :-)

0/0
4.2.2015 3:04

V13l88a35s86t31i72m57i75l 83S26v36o96b33o62d36a 7313448905274

Pobavil jste mě ;-D. Musel byste absolvovat nějaký fotokurz, jak teoretický, vč. vysvětlení, jak fungují digitální fotoaparáty, tak i praktický. Ale řadu věcí Vám tady již ostatní diskutující vysvětlili.

Nicméně přestože pochopitelně LX5 fotí lépe, než ten Note 4 a to pochopitelně do toho nezahrnuji foto možnosti, jakými LX5 disponuje, pak by vítězství LX5 bylo zcela absolutní, starší CCD snímač má přeci jenom oproti modernímu snímači CMOS jisté podstatné limity a tak mu Note 4 hodně šlape na paty. Věřte, že např. proti Nikonu P7800 nebo Olympusu Stylusu 1 by si ten Note 4 ani neuprdl ;-). A to jsem sice nejmenoval žádná nesmyslná cvakátka s přehršlem megapixelů na příliš malém snímači, avšak také jsem nejmenoval zvlášť výkonné kompakty, které ovšem nejsou nikterak velké - jen mají standardní rozsah zoomu oproti jmenovaným, který mají zoom větší.

0/0
4.2.2015 14:53

M58a24r79t22i73n 78V98á20v58r67a 2610803829

Není to jen o kvalitě snímků. Nacvakat fotky na kompakt, hlídat si volné místo, doma šachovat s USB kabelem, někam všechno stahovat, pak nahrávat na web s fotkami... strašné

Na mobilu stačí zmáčknout a za minutu se to samo objeví rovnou na Facebooku a lajky začnou přibývat. Tohle laici chtěli a nabubřelí technici jim to nedokázali nabídnout. Teď už je pozdě.

+2/−9
2.2.2015 16:34

J84i89n20d53r28i82c24h 86K39o34l55a78r 7780210665433

Souhlas, az na ty "nabubrele" ... co je na tom nabubreleho, ze proste s dokonalou a technicky mnohem kvalitnejsi fotkou je vic prace (a vzdycky bude), nez jen cvak, save, like?

+7/0
2.2.2015 16:38

P63e45t14r 90N64e79c15h33a75n60i18c31k61ý 7973186328440

Volné místo si víc musíte hlídat u iPhonů, kde nepřidáte kartu a musíte se o fotky dělit s celým telefonem, než u foťáku, kam dáte 32GB kartu a problém s místem se vás pokud nefotíte super zrcadlovkou do RAWU sériově netýká. S tou jednoduchostí souhlasím, tady už výrobci kompaktů prozřeli a dávají tam wifi, jen aplikace nejsou ještě úplně rozšířené

+1/0
2.2.2015 21:17

R53o21b43e51r82t 12P61a75c39i28n88a 7334439945671

Na facebooku..... Tak to mi stačí. ;-D Cvakátko pro tlamoknihu není třeba komentovat. To nejsou fotky o kterých jde řeč. Na to stačí cokoliv.

+3/0
2.2.2015 21:43

J42e75n94d32a 56K88r27á15s83a 1869776678

Focení je o světle ! Světlo potřebuje optiku ! Zákony optiky nejdou ošidit ! Pidičočka mobilu,nikdy nemůže konkurovat světelnějšímu objektivu ! Na sport,reportáže ,makro používám  zrcadlovku ,7 D,na  momentky panáka LX 7,a na ofocení otevírací doby ....,nebo z nouze  mobil note ll.

+8/0
2.2.2015 15:28

M73a92r34t41i26n 33V43á35v98r32a 2900793429

Ale jdou ošidit. Výkon je levný, takže špatný obraz proženeme odšumovacím filtrem, pak filtrem na odstranění chromatické vady, pak filtrem na odstranění tvarového zkreslení objektivu a pak nějaký ten automatický jas a kontrast.

A výsledek je překvapivě dobrý a hlavně levný! Sice ošizený, ale moc to není poznat. Lepší než tahat tři různé foťáky ;-D

+2/−3
2.2.2015 16:29

J52e25n34d60a 26K98r41á65s50a 1879856128

Pro hodně  nenáročného ,šumítko stačí . Ale i rozdíl mezí snímkem  z nejlepšího  kompaktu,a zrcadlovky s kvalitním objektivem  už je značný. Když někomu  stačí rozmazaná ,odšuměná  omalovánka  není  co  řešit Rv;-)

+7/0
2.2.2015 17:08

L85i74b55o35r 15T58o64m15a44n 1865829157866

Snímky z Canon EOS 1200D jsou úchvatné!

0/0
2.2.2015 22:54

J71e10n10d69a 67K19r83á25s88a 1149736918

Záleží na objektivu ;-)

0/0
4.2.2015 14:07

L54i67b86o45r 12T33o15m48a38n 1405589877986

Tomu nepomůže žádný objektiv.

Víte ,že jsou kompakty a fotil jsem sním DSC-RX1

0/0
4.2.2015 22:27

L93i73b36o73r 97T65o41m29a72n 1535989417946

Jinak pane Krása máte pravdu ,přeji dobré světlo.

0/0
4.2.2015 22:50

J81e77n11d86a 95K69r81á42s59a 1899766688

To jsou reklamní kecy. Na zrcadlo  s kvalitním objektivem,tyto rádoby "polozrcadlovky" nikdy nebudou mít Rv:-P

0/0
5.2.2015 6:39





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.