Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Diskuse k článku

Mobil vám natlačí knihu do hlavy, ani nemrknete

Mobilní telefon může fungovat jako velmi rychlý čtecí nástroj. Články i knihy pak na displeji problikávají rychlostí několika stovek slov za sekundu. Otestovali jsme, které aplikace jsou nejvhodnější pro občasné čtenáře i rapidní knihomoly.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Foto

D98a62v44i53d 24G21r36u85b70e18r 7398522917472

Zdravím všechny zájemce o lepší čtení!:-) Moje reakce by se sem nevešla - stručný a výstižný popis výhod i nevýhod takovýchto aplikací je na mém blogu idnes: http://gruber.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=409140&bk=38681

0/0
11.5.2014 11:15

T66o55m33a69s 66H79a62c11e17k 6664127525267

Ja si myslim ze na chytre hodinky je to super. Na zbezne precteni emailu ci jine zpravy proc ne. 

Jinak mam dojem ze nikdo tohle nikdy nemyslel na cteni beletrie ci jinych obsahlych a komplexnich dokumentu.

+2/0
10.5.2014 14:12

J87a21n 64N14ě52m45e74c 2460378136743

Někomu asi unikl zásadní rozdíl pojmu něco přečíst. Dříve to znamenalo něco přečíst a porozumět textu, ba co více, umět reprodukovat, co bylo přečteno. Dnes přečíst asi znamená přefičet text okem a minout mozkem. Jinak to nevidím. Pak se nedivím povzdechům, že v posledních letech lidi mají problém porozumět psanému textu, čímž není myšleno text pro fikulíny, ale fakt běžný text z krásné literatuy, případně dobře psaných manuálů. Jinak uznávám, že číst texty frikulínů je ztráta času, pak udělátko na přefičení textu okem a minutí mozkem může být k nezaplacení. Ale ... nestačilo by tyhle texty prostě nečíst? ;-D

+3/0
10.5.2014 12:14


R81i25c19h75a29r67d 94M48i69k93u46l18e31n13k56a 1929717797334

ich spritzen....!

0/0
10.5.2014 10:55

P41a73v41e73l 14R64o41u76p67e59c 6770980325432

"stovek slov za sekundu"  ????         Ale né.8-o

+2/0
9.5.2014 19:17
Foto

K10a76r39e83l 55P28l60a32c22h33ý 6816506134429

Tohle neni cteni, ale rychle zobrazovani a neni vidět kontext. Rovnez se nejde vratit zrakem k jiz prectenemu. Autorovi vymyslu takoveho cteni bych dal "precist" clanek na A4 a pak by musel napsat, co si z toho zapamatoval, aby bylo srovnani. Rychle cteni spocita v tom, ze se cte naraz vice slov. Tohle po jednom je jako jist hrach po jedne kulice, nikoli lzici třeba 20 kulicek naraz.

0/0
9.5.2014 14:56

T10o95m51a12s 66H14a70c11e49k 6504157205867

No kupodivu to funguje docela dobre. Zjistil jsem ze me osobne pomaha si text "cist" polohlasne (potichu ale jakoby nahlas). Pak clovek "drzi nit".

Na te ukazce https://www.oysterbooks.com/spritz je pomerne dlouhy text a bez predchoziho treninku uplne bez problemu 550 za minutu. I tech 600 se da, ale to uz si pak clovek moc "drmoli" a ma z toho moc "uspechany" pocit. Ale verim ze s treninkem by to slo. 

Na nenarocne, "konzumni" texty uplne v pohode. Aktuality, zpravy, emaily a jine kratsi zpravy - proc ne. 

Jinak A4 je cca 400 slov takze min jak minuta cteni. To se da zvladnout velmi snadno. 

Samozrejme to neni na klasickou literaturu, ale sve uplatneni si to urcite najde.

0/0
10.5.2014 14:25
Foto

M90i36l88o90š 94Š23m74í31d 2355267196267

Příklad jedné speciální čtečky, která je ovšem především svými funkcemi konstruována pro potřeby slabozrakých. Jmenuje se ViewDio a nabízí jí firma Spektra - více info zde: http://www.viewdio.eu/viewdio/cz/viewdio-cz.html (nejsem dealrer, jen chci doplnit to, co jsem už napsal níže).

0/0
9.5.2014 12:55
Foto

M60i72l18o60š 18Š91m63í60d 2985757716187

Z popsaného mně to připomíná nástroj AppReader z mé sw lupy ZoomText. Význam by tyto rychločtečky měly, kdyby umožňovaly posun, resp. zobrazování textu, podporován volitelnou kvalitní hlasovou synthézou (jde o zvyk, ale pak to má opravdu význam). Zajímá mě proto, zda nějaká z čteček podporující tzv. rychločtení nepodporuje hlasovou synthézu? Hodila by se mi jak do Chrome v PC, tak i do tabletu s Androidem. A pak ještě jeden nápad: studoval jsem tak, že jsem si knihy barevně podtrhával a pak si přečetl jen to podtrhané (dnes, kdy knihy digitalizuji, takovou metodu proklínám :-) ), třeba podle druhu zvýraznění nebo všechna zvýraznění ... Výhoda takových čteček by byla, kdyby dokázala přečíst jen podtrhaná nebo jinak zvýrazněná slova a přitom Vás neubírala o kontext okolního textu - zobrazovalo by se okolí textu a někde v postranním panelu byste měli zobrazenou osnovu textu podle nadpisů nebo nějakých značek, takže byste pořád věděli, v které části textu (knihy) jste. A to celé by bylo podporované hlasovou synthézou. Také by bylo vynikající, kdyby do této čtečky bylo možné při přípravě (prvním čtení) textu vkládat různé záložky. Tak bych si představoval appku nejen pro rychločtení (jak se tomu dle mého začalo nesprávně říkat), ale i pro rychlostudium, resp. hlavně pro zopakování přečteného. Dobrá teorie k rychlostudiu - Gruber. Mám to vyzkoušené při běžném studiu z papírových knih a skript, věřte, že to funguje, možná ne u všech (myslím si, že mám do velké míry fotografickou paměť, nevím, zda by to pomohlo i v té čtečce, ale myslím si, že bych se adaptoval). Třeba se těchto mých nápadů někdo zhostí a dokáže něco takového naprogramovat, bohužel to neumím. Dejte vědět. Díky předem.

0/0
9.5.2014 11:21

J74a42n 28H71a98v36l88í78k 9458414686952

Proč to tak unavuje oči? Slzný film se trhá za 10 sekund. Proto je potřeba minimálně tak často mrkat. Oči nejsou zvyklé tak dlouho ostřit. I na televizi se díváte "rozmazaně". Za chvíli oči zaostří cca 20cm za obrazovku. Jinak nevydrží ani krátký film. Atd. Honza optometrista

0/0
9.5.2014 10:55
Foto

R33a41d85e36k 38V20o73j79á42č85e15k 5403619493404

Jako funguje to do té doby, než ztratím "nit". 2 odborná slova po sobě a jsem nahraný a nevím, co se píše dál.

+1/0
9.5.2014 9:49

M57i51c58h87a25l 64N79o25v61á94k 4125323977373

Upřímně řečeno nechápu, jak iDnes pořád mluví o revoluci ve čtení knih. Pomocí tohoto systému nejde přečíst ani krátká dětská knížka, natož knížka, nad kterou by měl člověk uvažovat. Důvodů je samozřejmě několik - tento způsob čtení naprosto ignoruje členění textu - kapitoly, nadpisy, odstavce splývají. Udržet 100% pozornost většina lidí nevydrží ani minuty, natož desítky minut až hodiny. Ono i mrknutí znamená výpadek minimálně jedné věty. Čtení beletrie není jen pouhém přečtení, ale i o představivosti, ke které knížka vede  a naopak - u odborných knih je třeba nad textem přemýšlet a je dobré ho mít neustále před sebou. Ani jedno tento druh čtení neumožňuje.

Nechme tuhle technologii kam se hodí - na krátké právy u malých displejů, do TV shotů a reklam, atd. - jinde nemá smysl.

+10/0
9.5.2014 9:33

H40o79n29z13a 22F36o76r15m36a32n 3880119912759

Souhlas. Na mě to působí jako honba za zbytečným parametrem, s čímž mají výrobci elektroniky bohaté zkušenosti. Pochopení textu a prožitek při čtení je víc, než rychlost čtení za minutu. I když přiznávám, v tomhle jsem tradicionalista, co preferuje i potištěný papír před čtečkou.

+3/0
9.5.2014 11:57

M88a36r86t19i58n 95K40u37l85i52š 4536416536256

Cislo 5 zije. :)

Jinak teda jak uz nekdo zminil, dobry mozna na texty, na kterych nam nezalezi.

A navic, s tim, ze lide mrkaji, tvurci asi taky nepocitali.

+2/0
9.5.2014 8:46

O34n41d35ř87e74j 51K11o15p85e37c49k23ý 6630515247368

Ne, prostě ne. Když si měřím rychlost čtení za první minutu vylétne k 600 slovům za minutu. To samozřejmě nevydrží a průměr se pohybuje kolem 400 slov za minutu. Textu rozumím, pamatuji si jej a vydržím to hodiny v kuse. Ne proto, že by mi to něco tlačilo do hlavy, ale proto, že jsem se naučil číst už v předškolním věku, čtu hodně, neustále a rád.

A pokud někdo, kdo čte 200 slov za minutu, bude za pomoci zmíněných aplikací číst 400 slov za minutu i kdyby to nakrásno dokázal vstřebat, nevěřím, že bude jeho vnímání textu stejně kvalitní.

+4/0
9.5.2014 8:42
Foto

R98i23c72h14a36r35d 17P92o72l12á96š13e93k 9754593790829

200 za minutu je bída, ale jinak souhlas a přitom jsem si vzpomněl na starou hlášku, když jsme psali dopisy ,, Píšu Ti pomalu protože vím, že stejně rychleji číst neumíš";-D

0/0
10.5.2014 0:23

P61e80t94r 95M10a35r49š73o82u50n 5595688446416

co je blbého na tom, že někdo čte pomalu? důležité je, zda to co přečte  pochopí. U textu si třeba myslím, že rychlost rozhodně nebude tak důležitý parametr, jako spíše pochopení toho, co tam je napsáno

0/0
11.5.2014 23:09

M87i22l59a53n 39J68u48r87á98ň 3343425242727

Tak 900 za minutu,pokud to nebude o pejskovi a kocicce asi nedavam:-)

+2/0
9.5.2014 6:50

J54a97n 21S19e76d68l40á12k 9702297396974

no ještě dořešit mrkání, jakmile se začnu soustředit na jeden bod tak mě začnou pálit oči a mrkmám víc než normálně.

+1/0
9.5.2014 2:14

M87a32r40t53i83n 56H33a38v70l18í89k 4440325307213

Na to by šla využít přední kamera

+4/0
9.5.2014 6:13





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.