Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Před 20 lety si českoslovenští milionáři mohli koupit první mobily

Přesně před dvaceti lety se v tuzemsku objevila historicky první komerční mobilní síť. Eurotel 12. září 1991 spustil ještě analogovou službu NMT. První mobilní čísla tenkrát začínala předvolbou 601, dovolit si je mohlo ale jen pár vyvolených. Tarify i telefony byly totiž v porovnání s dneškem extrémně drahé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kilociP

Ja jsem mel jeden z prvnich

twistu pred 15 lety. Simku pouzivam dodnes ;-)

0/0
15.9.2011 7:20

petacx

Proč máme monopol 3 mobilních operatorů?

Proč máme monopol 3 mobilních operatorů?

http://jiritomas.blog.idnes.cz/c/147530/Proc-mame-monopol-3-mobilnich-operatoru.html

8-o ;-€ 8-o

0/0
12.9.2011 23:31

petacx

v UK maji napr minimalne 7 operatoru

Pay as you go network rewards

-

http://www.carphonewarehouse.com/pay-as-you-go/payg-deals

http://www.carphonewarehouse.com/pay-as-you-go/sim-cards

0/0
12.9.2011 23:32

cutting

Re: v UK maji napr minimalne 7 operatoru

Letenku a nebo jízdenku koupíš za pár stovek.:-)

0/0
13.9.2011 0:31

jesterkasploutvema

Re: Proč máme monopol 3 mobilních operatorů?

Proč používáte pojmy, jejichž význam je vám utajen?

0/0
13.9.2011 7:55

legnaw

prve logo?

ceskoslovensky eurotel taketo logo nemal..... tusim to bolo toto http://goo.gl/OE7zh

0/0
12.9.2011 22:15

petacx

Re: prve logo?

proc neni prilozen prvni cenik kde se platilo i za prichozi minutu cca 8 Kč pokud se nepletu

a to pri 3000 Kc prumerneho platu :o

0/0
12.9.2011 23:35

jesterkasploutvema

Re: prve logo?

příchozí hovor 8 Kčs/minutu.....odchozí hovor 200 kčs/min

0/0
13.9.2011 7:57

legnaw

Re: prve logo?

a preco sa to pytas mna?

0/0
13.9.2011 8:46

cutting

Poprvé

Poprvé jsem se s mobilem setkal v Kuwaitu, ještě za komunistů v roce 1986. Jeli jsme s obchodníkem pouští k rafince a já ho požádal, jestli by mi nezastavil u nějaké pošty s telefonem, že bych si rád zavolal rodině. Frajersky šáhnul do kastlíku, vytáhl obří motorolu s metrovou anténou a ať si zavolám. Tenkrát se i CDčka u nás prodávala jen v Tuzexu a na černých burzách a tak jsem samozřejmě koukal, jako puk. :-)

+2/0
12.9.2011 20:52

Datel 15

Reklamy

http://www.youtube.com/watch?v=KZY9pHQQO1k

http://www.youtube.com/watch?v=noScveK2bXc

http://www.youtube.com/watch?v=Djrk4K_eet4

0/0
12.9.2011 19:54

Chytry.Levicak

poprvé jsem o nějakém mobilním telefonu...

slyšel v roce 1994 nebo 1995 v ročence autokatalogu jako reklamu. pamatuji si tehdejší slogan eurotelu: mobilní telefon eurotel-je tam, kde jste vy :-)

0/0
12.9.2011 18:54

Martin222

..

Já chci zpátky Paegas a Oskar, T-Mobile a Vodafone mě nebaví :-(

0/0
12.9.2011 18:51

m4xp0w3r7

Re: ..

A kyslíci?

0/0
12.9.2011 21:34

muj_komentar_007

předčíslí

ani ta věta o předčíslí není správně ...

nebylo to 601 ale 0601 ... veškerá odchozí volání z pevné sítě meziměstská a nebo do jiné sítě se vždy volala s národní předvolbou začínající nulou ... takže i v Praze to bylo např. 02xx xxx xxx  ...

+1/0
12.9.2011 16:21

AAA2

Re: předčíslí

Tak to neni pravda - mistni cisla se volala primo bez predvolacky, mezimesto s predvolackou 0+cislo oblasti+cislo

Mam dokonce pocit, ze kdyz si mistni zavolal s predvolackou, uctovalo se to jako mezimesto...

Pravda je ale ze mobil nebyl mistni nikde (nevim jak z eurotelu na eurotel), takze ten se musel volat 0601

0/0
12.9.2011 16:42

Fido

Re: předčíslí

Z eurotelu na eurotel se dalo volat i bez predvolby jen zadanim sestimistneho cisla. Nejakou dobu to fungovalo i v gsm siti.

0/0
12.9.2011 17:57

legnaw

Re: předčíslí

ma pravdu.... volanie z mobilnej siete eurotelu na prazske cislo MUSELO byt s nulou na zaciatku (logicky ved siet nevedela kde si)..... cesky teplekomunikacny urad sposob cislovania v celom cesku po rozdeleni CS zmenil.

na slovensku napriklad takyto system cislovania ostal doteraz....

0/0
12.9.2011 22:20

.ViR

Re: předčíslí

Bylo to trochu jinak :-). Do konce února 1997, tedy více než čtyři roky po rozdělení, používaly oba státy společnou mezinárodní předvolbu +42 a číslovací plán UTO z doby federace. Od 1.3.1997 pak začala SR používat prefix +421 a ČR +420. Oběma státům se tím samozřejmě snížil disponibilní rozsah čísel, což bylo završeno tím, že od r. 1999 získalo prefix +423 Lichtenštejnsko, a proces se stal nevratným. Následně došlo v SR v období let 1997 -  2001 k přečíslování, ukončenému v červnu 2001, během kterého byl ve finále snížen počet z původních 82 UTO na 25 směrovacích oblastí. Začaly se také využívat pro očíslování oblastí "směrová čísla" začínající číslicí 2 až 6, která byla původně využívána pro české a moravské UTO. Slovensko si přitom i po ukončení přečíslování po 1,6,2001 ponechalo otevřený číslovací plán. ČR přečíslovala  v září 2002 a zavedla uzavřený číslovací plán jen se 14 TO, kdy se kód TO stal součástí tel. čísla s pevnou délkou 9 číslic a bez 0 na začátku (není třeba).

0/0
14.9.2011 3:54

hbf

Re: předčíslí

Nemáte tak úplně pravdu. Pokud se volalo mimo UTO, šlo to buď přes nulu (čímž jste na ústředně vykráčel ze skupiny místních voličů), nebo přes jinou zkratku, nejčastěji 8x, kteréžto sloužily přímému spojení se sousední místní ústřednou (takže třeba z Mnichova Hradiště do Ml. Bol. se dalo volat buď 0 326 1234(5), nebo 89 1234(5). Výhodou bylo, že se sousedním a poměrně častým spojením neblokovala dálková síť. (A že se člověk mohl dovolat do práce/doktora i když byla dálková síť přetížená.

Výrazně komplikovanější to bylo na ostravsku, kde byla značná část účastníků připojená přes privátní ústřednu OKR.

Obdobný systém panoval v neveřejných sítích, typicky v drážní, kde se daly ty místní propoje kaskádovat a z Mnichova Hradiště volat do Prahy přes Boleslav, Českou Lípu, Lovosice-Litoměřice a Kralupy :-)

Inu, mladost - radost :-)

0/0
13.9.2011 10:59

AAA3

Re: předčíslí

ano, "zkratky" jsem zamerne pominul, obavam se ze to uz by bylo pro mladsi generaci prilis :)

0/0
13.9.2011 20:36

muj_komentar_007

Re: předčíslí

... nicméně konečně hodnotná diskuze o vzpomínkách na dobu ještě nedávno minulou a přitom již skutečnou historii ... ne zbytečný "operátorský flame" jako obvykle ... díky za to ...

0/0
14.9.2011 22:31

Rosomak

To logo je facelight z roku 1999

Původní, kdy se zavádělo NMT, bylo krapet jiné. 

Např. tady. Máte tam také tarify, tak srovnejte, jestli dnes voláte levněji...

http://www.earchiv.cz/b01/b0427001.php3

0/0
12.9.2011 16:11

ipm

Re: To logo je facelight z roku 1999

Je to jeste pozdejsi facelift, tak nekdy 2002. Bylo trochu vymeneno pismo a obloucek vyveden v "3D"

0/0
12.9.2011 16:18

muj_komentar_007

nic zásadního ... pokračování

... pamětníci snad ještě existují ... takže s nimi bych navrhoval udělal rozhovor nebo z něj potom sestavit článek ... dokonce i staré - tedy původní logo EuroTel by se dalo jistě někde sehnat ... a popsat jeho vývoj (včetně toho sedícího panáčka na záchodě, jak loví signál - to byla jedna z jeho nepovedených vývojových mutací) ... až po to poslední použité v článku ... o starých reklamách - např. ta: Mobilní telefon EuroTel bych si nikdy nekoupil ... (ono ironické promanažerské sdělení, které se mělo odlišit od těch socek, co na něj meměli) ... prostě škoda hezkého tématu, které nedostalo patřičný prostor ani zpracování ...

0/0
12.9.2011 15:19

Otta Black - trefa do černého

Re: nic zásadního ... pokračování

tahle? ;-)

http://www.stream.cz/uservideo/105694-eurotel-bych-si-nikdy-nekoupil

0/0
12.9.2011 16:16

muj_komentar_007

nic zásadního

škoda, ale z článku jsou bohužel vypuštěny všechny historicky zajímavá fakta ... např. o tom, kdo se tehdy ucházel o získání licence, proč bylo tehdy krátce po revoluci vybráno zrovna konsorium dvou amerických telekomunikačních firem (US West a Atlantic Bell) ... které utvořily společný podnik s tehdejším SPT (Správou pošt a telekomunikací) ... jak se vytvořily dva EuroTely - ten český a slovenský ... jak výběr technologie ovlivnily ještě další podmínky - např. cena za licenci, exkluzivní podmínky na provozování mobilní sítě v ČR bránící vstupu jiného mobilního operátora ... jak před privatizací ČESKÉHO TELECOMU o pár let později dostal EuroTel frekvence na GSM za velmi výhodných podmínek ... a o exkluzivitě v oblasti datových sítí ... atd

+1/0
12.9.2011 15:16

hbf

Re: nic zásadního

Kdyby to obsahovalo všechna data, která chcete, tak by to byl fascikl na tisíce stránek, který by si přečetli dva až tři srdcaři vašeho formátu. Kdyby měl být každý článek dotažený do takové dokonalosti, tak to tu může idnes rovnou zavřít, protože těch pár srdcařů je neuživí.

0/0
13.9.2011 11:04

muj_komentar_007

Re: nic zásadního

... tak díky alespoň za toho "srdcaře s formátem" ... to potěší ... :-)

0/0
14.9.2011 22:28

Niky79

Rikate, ze Eurotel ...

spustil sit den po utocich na WTC? Jste si jisti?

0/0
12.9.2011 14:49

Magix

Re: Rikate, ze Eurotel ...

no ale 1991 ne 2001 :o

0/0
12.9.2011 15:15

ztrewq

jednu nokiu

nmt mám doma, druhú podobného vzhľadu, ale už gsm (nokia 2110) sa chystám znovu sprevádzkovať, síce je iba na jeden kmitočet, ale vie toho veľa a má veľké tlačidlá a "ciferník", ďaleko lepšie ako dnešné "dôchodcovské" modely.

0/0
12.9.2011 14:35

libedejroznec

MD59ka

se mi válí ve skříni..

0/0
12.9.2011 13:46

vit.hassan@seznam.cz

Vzkaz editorům článku

Opravte si prosím to ilustrační logo- jedná se o druhý remake loga Eurotelu.

První logo bylo hranaté(se zesílenými písmeny Euro), druhé logo bylo s "kakájícím sedícím panáčkem" a v tomto případě se jedná o třetí verzi loga.

0/0
12.9.2011 13:24

radimdrv

Re: Vzkaz editorům článku

To jsem chtěl taky napsat, když je článek o NMT, proč tam není první logo Eurotelu, ale až to poslední?

0/0
12.9.2011 13:57

muj_komentar_007

Re: Vzkaz editorům článku

Byla ještě jedna verze ... před tou s těmi zesílenými tučnými fonty a kurzívou ... ta úplně původní měla takové tečky nebo puntíky ... a až po ní přišla tato varianta, používaná u dvou divizí: EuroTel - mobilní sítě a EuroTel - datové komunikace ...

0/0
12.9.2011 15:22

AAA3

Re: Vzkaz editorům článku

Zesilene nebylo Euro, nybrz Tel

0/0
13.9.2011 20:43

othoma

nedá mi to

abych si nerýpnul, že posledních min. 5 let stojíme na místě a Evropa nám dávno utekla...Rv

+2/0
12.9.2011 12:58

Xladi

Re: nedá mi to

Pravda. Operátoři rýžují miliardy ale do technologií investují minimum. To že teď pokryli pár měst 3G je sice fajn ale stále je to žalostně málo. Hlavně že přecházejí na pro ně výhodné účtování 60+60

0/0
13.9.2011 5:59

...Lískoš

:)

Jojo, to jsem měl... Dobrá bedna... Představa toho stroje v dnešní době je vtipná. Zlatý iPhone...

+1/0
12.9.2011 12:58

Adam Pospíšil

Oprava

Dobrý den,

za překlep se omlouvám, je to samozřejmě 12.září 1991.

Adam Pospíšil

0/0
12.9.2011 12:56

BOP B 3AKOHE

"Přesně před dvaceti lety se v tuzemsku objevila historicky

první komerční mobilní síť. Eurotel 12. září 2001 spustil ještě

analogovou službu NMT."

 

A 30. února 2012 to bude přesně krásných kulatých 37 let, co začala redakce iDnes přinášet svým čtenářům poutavé články. O dva roky později, respektive v létě 1953, pak získala označení "nejdůvěryhodnější zpravodajský portál na českém internetu i na Balkáně"

+1/0
12.9.2011 12:54

Kokodák, rebirth

dožijeme se někdy článku bez chyb??

8-o

+1/0
12.9.2011 12:51

Lukke-Luk

2001

Je to samozřejmě 1991, a ne 2001...

0/0
12.9.2011 12:41

Cortez

2001??

20 let? 2001?

nejaka chyba ne :)

+1/0
12.9.2011 12:39

nesnasim cenz0ra

12. září 2001

tak to není 20 let, Nepatřilo tam spíš 1991? ale ono to nevadí, že máte všude chyby, že?!!RvRvRv

+2/0
12.9.2011 12:39

ttata

Měl jsem ten telefon

né že bych byl milionář, ale firma nám ho koupila. Byla k tomu baterka tak těžká a velká, že to vypadalo jako kufřík. Sluchátko bylo spojené se základnou klasickou kroucenou šnůrou jako u dnešního telefonu pro pevnou ;-D

0/0
12.9.2011 12:35

petkas75

Re: Měl jsem ten telefon

Ok. Děkujeme za popis dané stanice. Jen chci dodat, že pro ty co neumějí číst, je v článku umístěn obrázek. ;-D

0/0
12.9.2011 13:25

ttata

Re: Měl jsem ten telefon

aha, sem chtěl zamachrovat no;-D

0/0
12.9.2011 14:12

legnaw

Re: Měl jsem ten telefon

ono to chce predtym nez zamachrujes aj nieco precitat [>-]

0/0
12.9.2011 22:23







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.