Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podvodníci obírají firmy přes telefonní ústředny o miliony korun

V České republice se šíří nový podvod v oblasti komunikace. Firemní softwarové telefonní ústředny jsou zneužívány pro volání na drahá telefonní čísla v zahraničí. Poškozeným firmám se pak může navýšit platba za volání až o miliony korun.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

nevim

copak nejde rict operatorum, ze mimo evropu treba a USA nesmi spojit zadne hovory?

0/0
5.8.2010 0:31

Host

Re: nevim

Otázka je, koho máte na mysli, že to má operátorům říct. Zákazník si samozřejmě službu blokování určitých směrů (nebo naopak povolení určitých směrů) může celkem bez problémů u mnoha významnějších operátorů objednat. Stát či úřady to naopak mohou nařídit jen těžko...

0/0
5.8.2010 2:18

Rosomak

Celá koncepce VoIP je špatná

Protože IP protokol nebyl nikdy určen k přenosu hlasu, ale pouze k propojení počítačů v lokální síti. Že se z této sítě stala síť světová, je záležitost firmy Cisco, která si z toho udělala ohromný business. Na rozšíření a nedokonalosti protokolu vydělává velké peníze, zatímco klasické technologie jsou na ústupu především díky marketingovému tlaku.

Současné rozšíření VoIP napomohla levná konektivita, která částečně snížila hlavní problém VoIP, a to jiter a delay, protože při rychlejších linkách je zpoždění menší a dlouhé bufery tak nevadí.

Další výhodou je použití klasického nekomprimovaného hovorového kodeku G.711, který šetří drahocené ms, ale oproti klasickému hovoru zabírá téměř dvojnásobnou šířku pásma.

Další příšerností je to, že vstup na ústřednu je ze stejného rozhraní, ze kterého se volá. Dříve ústředna umožňovala pro vzdálený přístup pouze ze zadaných telefonních čísel, která byla garantována sítí. V IP protokolu si lze adresu měnit libovolně, síť to běžně nekontroluje.

0/0
3.8.2010 15:24

.ViR

Re: Celá koncepce VoIP je špatná

To co tady píšete je samozřejmě technicky i ekonomicky do značné míry nesmysl. Internet a VoIP se neprosazuje kvůli nějaké firmě Cisco, ale pro ekonomickou výhodnost. Pravdu máte v tom, že IP protokol s přenosem hlasu původně nepočítal. Ale  dnes jsou sítě (většinou s výjimkou mobilního připojení) dostatečně rychlé na to, aby latence a jitter nebyly problémem. Na ADSL, CaTV či optice je bez problémů dosahováno hovorové kvality jako u ISDN linek se značnou rezervou, a to snáze než třeba u hovorů v GSM sítích. (VoIP operátoři, pokrývající cca 90 % VoIP trhu, běžně dosahují MOS = 4 či vyšší, GSM sítě se horko těžko vejdou do MOS = 3,7.) Pokud se týká "šířky pásma", ano, nějaká datová režie tam je. Ale kodek G.711 potřebuje na ISDN lince 64 kb/s a jako VoIP na Ethernetu cca 82 kb/s. To myslím není dvojnásobek, nehledě na to, že propustnost datových sítí je ve srovnání s ISDN mnohem vyšší (o analogové telefonní lince nemluvě).

0/0
3.8.2010 15:44

Rosomak

Re: Celá koncepce VoIP je špatná

Udávat MOS 4,0 a vyšší na ADSL, to je vážně zbožné přání. To byste musel mít upload vyšší než 1 Mbps a jitter linky lepší než 3,5 ms.

Nehádám se o ekonomické výhodnosti, pro firmičku bez vlastní infrastruktury je datový přenos jediná možnost, jak si kousnout do koláče. Stejně v kalkulacích ceny jsou rozhodující propojovací poplatky. A malé firmičky si na erlangy tak moc hrát nemohou, však to ten zákazník za chvíli vytočí znovu, že...

On ten Ethernet se většinou ještě vozí v MPLS, při větších sítích je EoMPLSoETHoMPLS atp.

Hodnota dvojnásobná byla míněna k blízkému IPv6, jinak 82 kbps se mi zdá málo, běžně se počítá z 96 kbps, tj. 134%.

Nechápu, jak můžete srovnávat propustnost datové sítě a ISDN. ISDN má propustnost 64 kbps na kanál garantované za všech okolností, protože je to bitový přenos v celé síti, v paketové síti na protokolu IP má  propustnost statistický charakter a závisí na rychlosti ne rozhraní, ale výkonu přepínacích prvků a míře agregace sdílených páteřních spojů (1:50).

0/0
3.8.2010 17:13

gogol_jl

Je pravda, ze je otazkou jak je to s vyhodnosti VoIP proti

tradicnimu synchroniz prenosu (tdm). Na pocatku teto velke zmeny byla samozrejme cena za  hlavne mezin. hovory, kdy tdm hovor byl 1000x drazsi nez VoiP. A tak Mikrosoft (myslim, ze to zacal ve velkem Gates) udelal par sw - a uz se to rozjelo.

   Kdyby se tehdy pohlidaly ceny, tak dneska mame kvalitni realtime prenosy. Staci srovnat kvalitu a spolehlivost pred 20ti lety a dnes. Dnes je horsi. Pro soc staty to je trochu prekryto nekvalitni spojovaci technikou (P51 jeste v r. 1986, v r. 90 pak jeste hodne krizaku), ale kdo byl tehdy na digitalni ustredne, tak byl v poho, prip. i dnes pro toho kdo je ve firme s ISDN a vola zase na ISDN . 

  Pro voip mame zasluhou jitteru a lost pkt plechovy a prerusovany hlas vcetne echa.

  Opravdu by mne zajimal celkovy naklad pro voip vs tdm hovor, myslim financne, pro stejne nacenovane prenosove cesty.

  Jinak - Nemecko zname svoji snahou po dokonalosti zacina znovu docela hodne davat prednost pripojeni pbx pres ISDN a pak uvnitr VoiP. Toz uvidime :-)

0/0
3.8.2010 18:00

.ViR

Re: Je pravda, ze je otazkou jak je to s vyhodnosti VoIP proti

No, když už se to nakouslo - vývoj VoIP ve světě a v ČR byl v mnohém

rozdílný. Zatímco snahou "ve světě" bylo VoIP spojením zejména nahradit

drahé mezinárodní hovory, tak snahou významnějších českých VoIP

operátorů bylo, nahradit svým klientům drahou "poslední míli" pevné telefonní

linky a dálkové hovory, stejně jako hovory k jiným operátorům,  dále pouštět přes "klasické" připojení :-).  Podle mých informací tyto preference stále převažují třeba u členů AODT, zejména proto, že jim jde opravdu o udržení slušné kvality (a navíc mají ty kapacity vybudované => vícenásobné propojení E1/SS7).  Neznamená to samozřejmě, že se SIP peering nepoužívá vůbec. Ale ty "VoIP trasy" jsou mnohdy prezentovány jen pár metry kabelu v jednom "telehouse" (často s fall backem na E1 při poruše SIPu), a navíc činí jejich podíl na celkovém TelCo provozu těchto operátorů jen jednotky procent...

0/0
3.8.2010 18:37

Rosomak

Re: Je pravda, ze je otazkou jak je to s vyhodnosti VoIP proti

Jen nesouhlasím s tím 1.000 dražší - tak 10x, ale i to v daném objemu jsou velké peníze. Problém byl však zásadní - tyto hovory sice byly levnější, ale kvalita tragická.

Bylo to způsobeno několikanásobným transkódováním hovoru, tj. např. GSM-G.711-G.729(dálkový přenos)-G.711-GSM... Při použití G.723 místo G.729 to už bylo na ztrátu zákazníka.

Jestli Vás dnes zajímá hrubé srovnání nákladů, tak dnes je páteřní TDM hovor levnější. Např. máme 1 Gbps ETH a pak až 10 Gbps ETH, za stejnou cenu jako je u nejpoužívanějšího 1 Gbps ETH mám STM-16, tj. 2,5x rychlejší linku. U 10 Gbps někdo namítne, že je to s STM-64 stejné, ale tam zkrátka je problém přepínací kapacita zařízení, nacpat 150 tisíc erlangů (TDM) z takového trafiku znamená při operátorské kvalitě dimenzovat zařízení na cca 15 Mpps (v praxi méně, protože pro VoIP máme větší šířku pásma, tj. méně erlangů), což není zrovna levná záležitost. Proto se dnes WDM tahá až kam to jde a vychvalovaná výhoda IP/ETH agregace je přežitek.

0/0
4.8.2010 10:27

Host

Zabezpeceni

Tady se zase seslo expertu...

Ptam se vas, co se tady tak radujete, ze se timto alespon "potrestaji" ti, kteri maji chabe zabezpeceni:

Opravdu mate vse vzdy na 100% neprustrelne? Opravdu si muzete byt za vsech okolnosti na 100% jisti, ze se vam do systemu nikdy nikdo nemuze nabourat? Opravdu znate vsechny bezpecnostni diry OS, na kterem bezi SW ustredny i ustredny samotne? Znate i ty dosud neobjevene?

0/0
3.8.2010 15:03

.ViR

Re: Zabezpeceni

Stoprocentní jistotu bezpečnosti samozřejmě nemá a nemůže mít nikdo. Problém je v tom, že uživatelé dělají naprosto elementární chyby, a současně mají tendenci odpovědnost za ně přesouvat na operátory.

0/0
3.8.2010 15:09

Host

ipky utocniku

V posleni dobe jsem zaznamenal na ustrednach, ktere administruju utoky z techto IP adres: 221.236.12.33; 216:224.121.15. Tak si je ohlidete ve firewallu;) Podle analyzy provozu zkousej hesla uctu metodou pokus/omyl. I pres to jsou schopni to zjistit v rozumne dobe (sestiznakove heslo). tomas volynsky

0/0
3.8.2010 15:00

Host

Re: ipky utocniku

Nojo, šestiznakové heslo, to už při útoku hrubou silou nechrání téměř nic.....

0/0
3.8.2010 15:06

Host

Re: ipky utocniku

Pokud ovšem nemáte jenom 3 pokusy... ;-)

0/0
4.8.2010 9:44

Host

Nás taky...

... to postihlo, stálo nás to cca 9tis Rv Když jsme se ptali na odstřihnutí hovoru, tak prý podle smlouvy máme limit 4 hod volání - a ono to volalo 3h50m. Nevím, ale volat skoro 4 hod do Nigérie, příště za strejdou asi zajedu :-/

0/0
3.8.2010 14:22

Host

Re: Nás taky...

A proč uzavíráte tak špatné smlouvy, které se vám pak nelíbí?

0/0
3.8.2010 14:44

.ViR

Re: Nás taky...

Přesně tak. Proč si s operátorem nesjednáte finanční limit? A proč máte dohodnutou maximální délku hovoru čtyři hodiny, když (nepsaný, leč obecně respektovaný) standard  bývá cca 60 - 65 minut?

0/0
3.8.2010 15:15

Host

Re: Nás taky...

Dokazete pochopit - ze obchodik obchoduji z Nigerii tam klidne bude i 4 hodiny volat nez podtatne vice casu travit v letadle...........

0/0
3.8.2010 18:03

Host

ČTÚ a operátoři

svým postojem vlastně nahrávají podvodníkům, ale co jiného bychom od nich také čekali, že by "péči a starost" o zákazníka?!

0/0
3.8.2010 14:17

Host

Re: ČTÚ a operátoři

svým postojem vlastně nahrávají podvodníkům...jak že hloupý správce asterisku( velký guru nebo jak si říkají) tam dá heslo třeba password?...co může operátor,musí to zaplatit tranzitnímu,jedině tak nabídnout jim kredit;-D

0/0
3.8.2010 15:05

Host

Re: ČTÚ a operátoři

Kredit ci limit nabizi kazdy (vetsina) operatoru - staci si ho jen sjednat !!!!

Je to samoregulace !!! 

0/0
3.8.2010 18:04

Host

Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

Takovýto podvod je jednoznačně podvod, Vzhledem k částkám i trestný čin. Operátor může jednoznačně identifikovat příjemce hovoru tj. spolupachatele a od něho pak volajícího, rovněž spolupachatele a následně společnost, která tento podvod páše.

A pak na naše "operátory by možná výrazně platil zákon, kde příjmy pocházející z trestné činnosti propadají státu. Takže vzhledem k tomu, že tyto hovory a příjmy jsou generovány následkem trestné činnosti, tak by operátor stejně okrouhal a ve výsledku by pravděpodobně zákazníkovi radši nic takového neúčtoval.

0/0
3.8.2010 14:09

Host

Re: Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

ty se nejake chytre,zrejme asi nevis o cem je rec

0/0
3.8.2010 14:24

Host

Re: Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

Asi budeš jedním z těch podvodníků, když ti tenhle maraz vyhovuje. Nevěřím, že by nebylo možné dobrat se k takovému řešení. Možná by to chtělo ještě něco i technicky doladit, ale kdyby se chtělo, jistě by to šlo.

0/0
3.8.2010 14:28

Host

Re: Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

he technicky doladit, spis si to zabezpecit na sve strane, SIP je derave protokol ktere beha po netu v textove podobe. Jen by me zajimalo koho stihat jestli ty "ubohe cernousky" nekde v nigerii nebo uzivatele ktere si tam da heslo jak uz tu nekdo psal 1234?;-D

0/0
3.8.2010 14:35

Host

Re: Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

Jo, to by šlo, ale né v této naší superdemokracii, která svými zákony přímo vybízí k podobným podvodům.

0/0
3.8.2010 14:25

Host

Re: Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

Viz dole - je to cislo jako kazde jine i od zahranici se vola bezne - treba vyvoz a dovoz zbozi a nebo je to hotel.

0/0
3.8.2010 17:57

Host

Re: Toto je především jednoduchá záležitost pro policii.

Jak jste přišel na takovou hloupost, jako že "operátor může jednoznačně identifikovat příjemce hovoru"? Pro operátora je to jen číslo, třeba někde v Senegalu. A na spojení se podílí většinou minimálně tři až šest operátorů z různých zemí. Ten první český operátor neudělá nic jiného, než že hovor od ústředny účastníka převezme a spojí jej do sítě tranzitního operátora, který jej spojuje dál. Pokud se týká peněz, z těch má ten první "originující" operátor od účastníka jen malou část. Většinu z toho co vybere pošle dál....

0/0
3.8.2010 14:56

Host

A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

Ahoj, snad to někdo nedělá pro srandu, ale proto, aby z toho měl zisk. A když má mít zisk ze zjevně podvodných hovorů, tak proč mu něco vyplácet? V lepším případě dokázat spoluúčast a zavřít, v horším mu to aspoň nevyplatit.

0/0
3.8.2010 13:55

Host

Re: A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

On ten kdo z toho podvodu má zisk zpravidla nesedí v ČR, nebo se o něm aspoň neví. Operátor, tedy ten český, má pouze příjem za skutečně poskytnutou službu "přepravy hovoru". Je to podobné, jako když vám někdo pošle "na dobírku" kus dřeva místo mobilního telefonu. Podvedený příjemce nepochybně v ceně zaplatí i poštovné, ale přitom je snad zřejmé, že pošta není tím podvodníkem, přesto, že reálně dostala zaplaceno za přepravu toho kusu dřeva.... Ona ovšem, stejně jako ten telefonní operátor, minimálně po nějakou dobu vůbec netuší,  že adresát zásilky (a plátce dobírky) byl podveden.

0/0
3.8.2010 15:03

Pavel57

Re: A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

OK, takhle vysvětlené to chápu. Nicméně, pokud by skutečně v takových případech musel český operátor vrátit aspoň tu svou část zisku, motivovalo by ho to více k tomu, aby podobné hovory raději nespojoval. Příklad mám v kreditní kartě od nejmenované nebankovní společnosti se zeleným panáčkem - pokud v noci několikrát zaplatím u stejného obchodníka, tak ještě v noci nebo nejpozději ráno mi volají a ptají se, jestli je vše v pořádku a jestli s mou kartou někdo nemanipuloval neoprávněně. Neboli, na nezvyklé chování reagují a ověřují si oprávněnost velmi rychle .....

0/0
3.8.2010 15:15

.ViR

Re: A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

Operátoři celkem běžně nabízejí finanční limity, kreditní systémy (nejsou peníze, nevolá se), čí blokování mnoha směrů. Bohužel, v některých případech se část firemních zákazníků chová naprosto nezodpovědně a (zejména kvůli pohodlí) si tato různá omezení neaktivují, nebo je dokonce výslovně "nechají vypnout". Pak je dobrá rada drahá a jakýkoli postih operátora neoprávněný.

0/0
3.8.2010 15:22

Host

Re: A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

"Nicméně, pokud by skutečně v takových případech musel český operátor vrátit aspoň tu svou část zisku, motivovalo by ho to více k tomu, aby podobné hovory raději nespojoval. "

Jen psotre se z VOIP nebude dat volat do zahranci pokud to pisemne - overenym podpisem nestvrdite - ze uhradite veskere hovory do zahranici.

0/0
3.8.2010 18:07

Host

Re: A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

A proč jen z VoIP? Napadení klasické analogové PBX, pokud má aktivovanou dálkovou správu, je jen o chlup obtížnější, než napadení VoIP ústředny... Takže zablokujeme mezinárodní hovory (ač právě ty významná skupina zákazníků požaduje) jako tomu bylo v dřevních dobách reálného socialismu? Jinak závazek zaplatit službu, kterou účastnické zařízení odebere, plyne více méně ze zákona....

0/0
4.8.2010 13:38

Host

Re: A proč nejde potrestat toho, kdo z těch hovorů má zisk???

Dale vetsinu lidi a casto i firem zajima jen cena za sluzbu - jako jedine parametry - kter vitezi.

Tedy 0 servis pro ne a 0.1kc /min levnejsi volani vam zakazniky prilaka nez dovijaka sluzby a drazsi hovory !!!!

0/0
3.8.2010 18:10

Host

U nás ve firmě voláme ještě z toho starého telefonu s

kličkou, jak Vlasta Burian v Přednostovi Stanice. A vzadu v kanclu máme dálnopis!  Nám nic takového nehrozí! R^

0/0
3.8.2010 13:51

Host

operátorům...

...v tom v našem šmludlákově to tak vyhovuje, pokud jim to nikdo nenařídí nudělají NIC kvůli  čemu by měli o halíř menší zisk.

0/0
3.8.2010 13:43

.ViR

Re: operátorům...

To je samozřejmě naprostá hloupost. Operátoři nainvestovali do zvýšení bezpečnosti v posledních dvou letech poměrně značné úsilí a prostředky. Ale proti hlouposti uživatelů jsou imunní pouze částečně.

0/0
3.8.2010 15:13

Host

Tak naše forma je 26.

0/0
3.8.2010 13:39

Host

zabezpečení

"...nešetřit na pravidelném zabezpečení..."

co znamená pravidelné zabezpečení?

0/0
3.8.2010 12:07

Host

Re: zabezpečení

traba pravidelne aktualizace firewallu, antiviru atd.....

0/0
3.8.2010 12:51

Host

Re: zabezpečení

ne, to znamená pravidelně sypat pprachy nějaký IT firmičce která stejěn když se něco stane neponese žádnou zodpovědnost

0/0
3.8.2010 13:40

.ViR

Re: zabezpečení

Ale kde že, to znamená, že si o té bezpečnosti správce podnikové ústředny musí alespoň něco přečíst a chovat se zodpovědně....

0/0
3.8.2010 16:16

Host

Re: zabezpečení

Pojiste te si to smlovou - takovych firem je dost a tak si muzete vybirat - pochopitelne ty nejlevnejsi vam zadne zaruky nedaji !!!

0/0
3.8.2010 18:12

gogol_jl

Zaklad je mit zabezpecny pristup

a ne jen pouhym statickym heslem. Moznosti je mnoho - napr. zajistit, ze na cislo modemu se dovolaji pouze povolena cisla.

 A pak v analyze odchozich hovoru, lze bloknout konkretni zeme, prip. cisla. No a do tretice mit sw, ktery sbira dlouhodobe data o odchozim provozu a nestandardni chovani hlasi a hovory zablokuje.

  Mimochodem - vetsinou se uzivatel dozvi o podivnem provozu prave od operatoru a to behem 24 hod. Velci zakaznici maji moznost mit nastavenu  blokaci rovnou. Ano, uz byly provolany velke penize, ael neceka se az den vyuctovani

0/0
3.8.2010 10:18

.ViR

Re: Zaklad je mit zabezpecny pristup

Když vidíte, že podnikové ústředny mají běžně povolenu dálkovou správu, login "admin" a heslo o čtyřech až šesti znacích, tak si říkáte, že je docela divné, jak málo těch napadení je :-).

0/0
3.8.2010 10:28

gogol_jl

Re: Zaklad je mit zabezpecny pristup

To asi budou male pobocky, ale i tak by ten kdo instaloval zaslouzil ne na pr ... ale do pr  .. :-)

0/0
3.8.2010 10:38

Host

Auto take nenechavate odemcene

To si myslim o vsech IT zalezitostech ohledne bezpecnosti. Copak vlastni auto nebo dum nechavate pres noc odemcene, ci dokonce s otevrenymi dvermi? - Do novych aut si take nechavate nainstalovat GPS lokator. U ustreden je to to same, kdo nezabezpecuje, zaslouzi si potrestat :-P

P.S.: Jsem na te strane co zabezpecuje ...

0/0
3.8.2010 9:33

Host

Re: Auto take nenechavate odemcene

To se nedivim, ze zabezpecovani takto propagujes, kdyz te to zivi. Spise je smutne, ze firmy, ktere se snazi na verejnosti budovat duveru, nechaji klienta ve stychu kvuli par fufnikum, zejmena nasi mili operatori.

0/0
3.8.2010 9:50

Host

Re: Auto take nenechavate odemcene

To je bohuzel dvojity omyl.

Operator je tu od toho, aby umoznil telefonovat. Ředitelství silnic a dálnic ČR dalnice a silnice take jen stavi, spravuje a umoznuje po nich jezdit. "O bezpecnost se ma starat policie." Narozdil od RSD vetsina operatoru skutecne limity volani a podobne ochrany umoznuje. Pokud to Vas operator neumoznuje, vzdycky je moznost zmenit poskytovatele ;-).

0/0
3.8.2010 10:11

.ViR

Re: Auto take nenechavate odemcene

Přesně tak. Většina operátorů umožňuje (na své straně) dostatečné zabezpečení. Ale zkuste uchránit třeba podnikatelku, která si vyžádá pro malý hotel připojení o kapacitě třiceti souběžných hovorů (což stačí pro menší město), trvá na tom, že nechce limity nebo kreditní systém, neb ji to "obtěžuje", a když jí zavolá technický dohled operátora, že detekují z její ústředny neobvykle vysoký provoz,  tak to prostě nechá být, dokud ji operátor neustřihne...

0/0
3.8.2010 10:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.