Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Navigace začínají bloudit. Stačí k tomu rušička za tři tisíce

Zjistit přesnou polohu pomocí navigace může být brzy problém. I na navigace se už totiž objevily rušičky. Ty dovedou GPS zařízení naprosto zahltit nesmyslným šumem a tím jim zabrání v nalezení polohy. Rušičky umí navigaci i podvrhnout falešnou polohu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Je tu spousta dezinformací (2)...

Pokračování....

3. "...Už dnes mají navigace občas problémy s takzvaným elektrosmogem, kdy je přijímač přehlcen signály a nedokáže si z nich vybrat ty správné... "

Pásmo GPS (1575,4MHz) je frekvenčně dost vysoko na to, aby tam "dosáhlo" běžné průmyslové rušení. Každý běžný GPS přijímač v navigaci obsahuje minimálně dva velmi selektivní filtry které ostatní služby (nejblíž je UP-link GSM 1800 (1710 - 1785MHz)) spolehlivě "odříznou". S čím mají navigace opravdu problémy (hlavně ty levnější) jsou odražené duplicitní signály např. od okolních budov - GPSka si pak neumí vybrat mezi autentickým a v čase nezkresleným signálem PŘÍMÝM a signálem v čase opožděným tedy ODRAŽENÝM - pak je zmatená...

 

Tvůrce článku by se měl opravdu zamyslet nad svými chabými znalostmi této problematiky a raději se poradit s odborníky. Stačí si do googlu zadat jako "přesnou frázi" text: "broadband jammer" a nechat vyhledávat jen česky...

0/0
28.2.2010 20:42

Host

Je tu spousta dezinformací (1)...

V tomto článku je pár vyloženě blbostí.

1. Fyzika platí i dnes a pro každého, takže prosím ignorujte např. tuto část:

...umí zmást navigace v okruhu několik desítek kilometrů. Může přitom fungovat hodiny na malinkou knoflíkovou baterii..."

"Perpetum-mobile" pokud vím ještě nikdo nevymyslel. Takže po energetické stránce knoflíkové baterie určitě nezruší několik km terénu a určitě nevydrží při tom pracovat hodiny.... :-D

2. "Ty dovedou GPS zařízení naprosto zahltit nesmyslným šumem a tím jim zabrání v nalezení polohy" - jako technik znalý této problematiky (ze strany cíleného rušení např. pro vojenské účely) musím zdůraznit že rušičky běžně dostupné na českém i evropském trhu nemají se ŠUMEM NIC SPOLEČNÉHO. Rušičky které používají pro selektivní rušení GPS, nebo širokopásmové rušení (broadband jammer) vysokofrekvenční šum (ne akustický namodulovaný na nosnou, nýbrž opravdu vysokofrekvenční šum), jsou mnohonásobně dražší než by běžný našinec rozdýchal.

0/0
28.2.2010 20:35

Host

Siri se nam tu par omylu

Chtel bych vyvratit alespon ten o legalnosti prodeje takoveho zarizeni. CTU samozrejme zohlednuje frekvence GPS a ty jsou vyhrazene jako "sestupne druzicove signaly". No a kazde zarizeni, ktere vysila ve vyhrazenem pasmu musi byt homologovane(a i kdyz vysila v nevyhrazenem, tak musi splnovat limity). Prodej takoveho zarizeni je tedy nelegalni(homologaci to u nas ma asi tezko). Cesky prodejce to tedy prodavat nesmi, ale da se to asi koupit pres internet z ciny, nebo odjinud. V takovem pripade asi prodejci nic nehrozi, ale uzivatel porusi zakon ve chvili, kdy to zapne. 

Je tady par internetovych hrdinu, kteri posilaji prazaky do potoka a podobne, ale chtel bych je upozornit, ze by jim nakonec soud mohl prisit i obecne ohrozeni. Vzdyt podle toho jezdi i sanitky a pod.

0/0
28.2.2010 8:53

Host

Re: Siri se nam tu par omylu

Je to hlavně o tom, že tyto zařízení nemají (a nikdy mít nebudou) takzvané "CE" - to co popisuje předešlý čtenář...

Ikdyby byly homologované tak je pravda že za rušení tohoto segmentu pásma by se dalo dotyčnému napařit obecné ohrožení nejen kvůli sanytkám - je zde spousta jiných služeb které GPS využívají i jako zdroj pro kmitočtovou a časovou referenci - a to je průser daleko větší...

0/0
28.2.2010 19:43

Host

Re: Siri se nam tu par omylu

Me by zajimalo, jak by mohla ziskat homologaci vec, ktera vysila na vyhrazene frekvenci.

0/0
1.3.2010 8:50

Host

Prečo toľký odpor k rušičkám?

Má vôbec zamestnávateľ právo sledovať zamestnancov pomocou GPS vo aute? Nie je to porušovanie osobnej slobody? Zamestnanci nie sú majetkom firmy ani v pracovnej dobe. Takže je len logické že sa zamestnanci chcú a budú brániť a ja tomu fandím. Kde sa dá rušička kúpiť?

Prečo chcete trestať a zatvárať výrobcov rušičiek? Vytvárajú presne rovnaký elektromagnetický smog ako GPS satelity alebo mobilní operátori či TV vysielatelia. To by ste museli potrestať a zatvoriť aj ich.

0/0
26.2.2010 11:26

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Zaměstnavatel nesleduje zaměstnance, ale svoje auto. Pokud s tím zaměstnanec nesouhlasí, ať nepoužívá auto zaměstnavatele. Fandit okrádání zaměstnavatele může jen duševní mrzák. Mě tahle vychc*nost už pěkně točí. ;-ORv

"Argument" ohledně smogu je na úrovni žáka zvláštní školy. Vysílače jsou zde kvůli tomu, aby něco fungovalo, a rušičky jsou zde kvůli tomu, aby to nefungovalo. Rušička nepřináší nic pozitivního, pouze narušuje funkci zařízení někoho jiného. Což je nejen nemravné, ale i nelegální. 

0/0
26.2.2010 12:14

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Čakal som odpoveď v tomto zmysle. Ak zamestnávateľ nesleduje zamestnancov ale len auto, tak ho musí sledovať len vtedy keď v ňom nie sú zamestnanci. Inak zároveň s autom sleduje aj zamestnancov čo je prinajmenšom nemorálne a malo by to podliehať prinakmenšom súhlasu zamestnancov. Nič o okrádaní zamestnávateľa v mojom príspevku nie je, takže mentálny mrzák je ten kto to tam videl. Existuje totiž mnoho iných spôsobov na kontrolu zamestnancov. Ako si ich kontroloval dovtedy, kým nebol k dispozícii GPS? Mimochodom - máš aj Ty vo svojom aute namontované GPS, aby sa aj tvoji zamestnanci mohli pozrieť či náhodou Ty neokrádaš firmu???

A čo sa týka elektromagnetického smogu - ten tu nie je na to aby nečo fungovalo, ale ab niekto zarábal. Ja ho doma ani v mojom aute ani na ulici nechcem a nepotrebujem. Keď vysielače zapínali, nikto sa ma nepýtal či ten signál chcem vo svojej domácnosti alebo aute. Takže mám morálne právo tento signál vo svojom priestore rušiť a likvidovať.

Celé generácie ľudí vr

0/0
26.2.2010 12:31

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

"máš aj Ty vo svojom aute namontované GPS, aby sa aj tvoji zamestnanci mohli pozrieť či náhodou Ty neokrádaš firmu???" - tys spadl z hodně vysoké salaše. Rv

0/0
26.2.2010 13:31

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

HA HA, rozprávaš o mravnosti, ale tá asi končí práve u Teba. Sledovať zamestnancov ako veľký brat - to sa ti páči. Ale pri kontrole Teba samého zrazu mravnosť končí. Čo tak ísť zamestnancom príkladom, mať namontované GPS a sám tiež podliehaž kontrole? Ak sa Ti to zdá čudné, tak si sám spadol z veľmi vysokého stromu a nemáš najmenšie právho rozprávať o mravnosti či morálke.

0/0
26.2.2010 13:49

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Hodně, hodně vysoká musela být.... Rv Majetek zaměstnavatele patři zaměstnavateli, ten je za něj i za hospodaření společnosti odpovědný a zaměstnavatel má tedy právo a povinnost tento majetek hlídat a kontrolovat. Nevidím jediný důvod, proč by měli zaměstnanci kontrolovat cizí majetek. Že to někteří zaměstnanci nechápu a přisvojují si práva, která nemají a mít nemohou (aniž by si ale současně přisvojili tou odpovídající povinnosti) je pozůstatkem hluboké minulosti, která zjevně v některých chorých mozcích zůstala příliš hluboko vryta. Rv

Mohu ti poradi jediné - máš-li zaměstnanecký ublíženecký komplex, zajdi si na úřad pro živnostenský list a začni dělat na sebe. Pak si povíme víc.

0/0
26.2.2010 14:02

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Ty hele nejsi nahodou Slovenskej Jánošík, zaměstanavatel te může kontrolovat, ba naopak ze zákona musí! Možná to u vás Guru Socialista Fico změnil, ale normální je, že zaměstnanci by neměli okrádat. Je to asi v rozporu s Marxizmem Leninizmem, ale i u nás má Paroubek podobný tendence :) Jo a tobě bych dal náramek, protože jak píšeš, bych chtěl mít přehled 24 hodin, budeš asi pěkny netáhlo!

0/0
26.2.2010 17:07

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Elektrosmog je jen výmysl. Definuj mi "elektrosmog"....

Nebýt telekomunikací, tak tu možná ani nejsi protože ani nevíš kolikrát právě Tobě správná informace v pravý čas na svém místě zachránila život...

Tkže tu nehaž ramena a raději si něco nastuduj abys pak mohl relevantně diskutovat a ne mlýt jak pokažený mlýnek úplně od věci :-)

0/0
28.2.2010 20:46

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Eh? 8-o Pokud zaměstnanec odmítá, aby si zaměstnavatel sledoval své auto, má svobodnou možnost změnit zaměstnání. Já zase fandím tomu, aby zaměstnanec při první manimuplaci s GPS sledovačem v autě (není problém zjistit) vyletěl na hodinu z práce, případně dostal upozornění a vyletěl při dalším pokusu.

0/0
26.2.2010 14:07

Host

Re: Prečo toľký odpor k rušičkám?

Ale ty auta jsou majetkem firmy a ty ho řídíš dobrovolně ... když nechceš tak to nedělej.[>-]

0/0
26.2.2010 19:32

Warhead_bia :P

jeste k tem letadlum

pokud je pilotni kabina aspon trosku rozumne stinena tak to rusicka nikdy neprostreli ;-)

0/0
26.2.2010 10:03

Host

Re: jeste k tem letadlum

V tom případě to neprostřelí ani signál GPS ;-)

0/0
26.2.2010 10:19

Host

Re: jeste k tem letadlum

Letadla neletaji podle GPS !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ale podle gyroskopu!!!!!!!! GPS je tam jen pro cestující, aby se nenudili!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/0
26.2.2010 17:23

Host

Re: jeste k tem letadlum

... A mohl bys mi prosím, velice zjednodušeně abych to pochopil, popsat, jak se dá létat podle gyroskopu? Znám navigaci dle kompasu, pomocí radiomajáků, GPS, ale podle gyra fakt lítat neumim. ;-D

0/0
28.2.2010 9:02

Host

Re: jeste k tem letadlum

Kdybys letel jen podle gyroskopu, tak netrefis ani z Prahy do Brna. Potrebujes k tomu minimalne jeste akcelerometry. Jenze z Prahy do Brna si s nejvetsi pravdepodobnosti vystacis s radiovou navigaci(VOR, DME), ale nejsem pilot a tak to nemuzu rict jiste. No a treba pro lety pres atlantik se k navigaci uz bezne pouziva GPS, protoze je to presnejsi nez inercialni navigace(gyroskop+akcelerometry).

0/0
28.2.2010 9:10

Host

Re: jeste k tem letadlum

GPS anténu má letadlo "na zádech". a v té výšce kde létají je GPS signál mnohonásobně silnější než na zemi (o několik desetinných míst). Rušička by musela produkovat dost velký výkon aby jednak "dosáhla" na "záda" letadla a také by musela být dále silnější o tolik o kolik je silnější užitečný signál v té dané letové hladině...

Takže pokud bys to chtěl rušit tak ani neprojdeš přes pasovou kontrolu s takovou rušísí krabicí.... :-D

0/0
28.2.2010 20:52

Host

no comment

Pane Lodle, jste kus hnupa, radeji ten clanek smazte RvRvRv

0/0
26.2.2010 8:05

Host

Re: no comment

SOUHLAS!!! ;-D

0/0
28.2.2010 20:54

Host

cumim, co je tady "odborniku".....

;-D;-D;-D

0/0
25.2.2010 22:41

Host

Kde je rusicka jsou i techniky proti ruseni

Kazdy slusnejsi vojensky prijmac se umi branit ruseni. Uz par let pouzivany model co ma i ceska armada umi zjistit smer ze ktereho ruseni prichazi a upravit elektronicky charakteristiku anteny tak aby z daneho smeru potlacila signal, tohle dokaze i pro vice rusicek z vice smeru.

JInak to ze GPS nevysila zadne informace o intergrite systemu je hlavni duvod proc se GPS tak brani v letecke doprave a jeden z argumentu pro Galileo.

0/0
25.2.2010 22:28

Host

Re: Kde je rusicka jsou i techniky proti ruseni

Co je argument pro Galileo? On je to nějaký jiný systém než GPS?

0/0
26.2.2010 9:12

Host

Re: Kde je rusicka jsou i techniky proti ruseni

ano, ja o tom vim asi jenom to, že GPS je z prvu pro amíky a pentagon ho muže kdykoliv z jakýhokoliv důvodu odstrihnout :) Galileo, nevim na jaky principu funguje, ale mela by to byt "navigace pro Evropu" tot vse..

0/0
29.3.2010 21:17

Host

Re: Kde je rusicka jsou i techniky proti ruseni

Letecka doprava se brani vsemu novemu a tak se tam ruzne elektronicke systemy objevuji az s mnohaletym zpozdenim.

0/0
28.2.2010 8:29

Host

Re: Kde je rusicka jsou i techniky proti ruseni

To ano, existuje tohle a existuje tamto.... Ale i ty nejmodernější systémy nemají rády selektivní výkonový šum s dostatečným kanálovým výkonem- a tomu se opravdu neubrání... R^

0/0
28.2.2010 20:57

Host

Domácí vězení

Rušení a spoofování souřadnic GPS má celkem velmi závažné důsledky.

Představte projekt Domácího vězení, který teď v česku startuje.

- Za 3000 si koupím GPS spoofer a jsem uplně na svobodě!!!

Všichni lidi by si měli uvědomit, že GPS navigace není mapa, nedokáže řídit auto a hlavně nedokáže přemýšlet za člověka.

- Je to pouze "nástroj", který Vám dá zeměpisné souřadnice. Nic víc, nic míň. - Tuhle informaci pak někdo může využít(pro určení polohy auta na mapě) nebo zneužít (pro ukradení auta ze souřadnic ve fotce na Facebooku)

0/0
25.2.2010 21:24

Host

Re: Domácí vězení

R^

0/0
28.2.2010 20:58

Host

A zase...

...další PR článek.

Kde je odkaz na tu vymyšlenou zprávu oné neexistující organizace v anglii ?

Proč?

Systém Galileo,kdo by ho používal když máme zadarmo us gps.

Tak se začne psát jak je us systém špatný ale Galileo,sice za prachy,bude super odolný.

0/0
25.2.2010 21:18

Host

A nestačilo by...

strčit okolo antény navigace kovový trychtýř, otevřený směrem nahoru? Signálu z družic překážet nebude a rušičku odruší.

Ale možná je to blbost. Půjdu už radši spát.

0/0
25.2.2010 21:11

Host

Re: A nestačilo by...

Nestačilo...

Pak by GPS viděla jen družice nad hlavou a už se mi stalo že mnohé přijímače jsou pak stejně v koncích...

0/0
28.2.2010 21:00

Červená_Karkulačka

tresty

Kdysi jezdili zaměřovací vozy a rozdávaly odměny za nelegální vysílačky. Rušička na GPS by měla být obecně nelegální pokutovaná věc.

0/0
25.2.2010 20:46

Host

Re: tresty

Kdysi taky těch vysílaček bylo o mnoho řádů míň a jejich provozovatelé neměli z předpisů srandu.

0/0
25.2.2010 20:51

Host

Re: tresty

Zrovna jsem to napsal níž... :-)

0/0
26.2.2010 9:10

Host

informace

Zdravím. Některým diskutérům bych doporučil, něco si o GPS přečíst... www.gps.gov . Rušení signálu GPS asi není takový problém ...s ohledem na úroveň signálu s jakou signál GPS dopadá na zemský povrch. Je nutné zarušit frekvence 1575,42MHz a 1227,60MHz. Jinak při déle trvajícím rušení, je stoprocentně jisté, že zakročí ČTÚ, který samozřejmě dokáže zdroj rušení lokalizovat. Jinak vysílaný bitový tok je rozmítán tzv. náhodnou rozprostírací posloupností a aby přijímač dekódoval data ze satelitu je nutné aby tyto poslopnosti dokázal generovat také. Podvrh dat je dle mého názoru možný, ale způsob vysílání a obsah dat je natolik sofistikovaná věc, že to nezvládne kdekdo. Už jen to, že k určení polohy jsou nutné minimálně tři družice(a každá má své specifické značení, timing, trajektorii letu..) Nejsem žádný odborník na GPS a nechci nikoho poučovat, jen jsem si něco přečetl a v tomhle nesnáším českou povahu: Když dělám se dřevem tak přece rozumím zpracování signálů a dopplerovu jevu :-) ..

0/0
25.2.2010 20:15

Host

Re: informace

Rušit cokoliv není v podstatě problém, ale v článku jsou uvedené naprosté bludy. Jinak jenom malá historická - za komančů byste za vědomé rušení čehokoliv šli na hezkých pár let do báně. A ani byste se nestačili divit, jak rychle by si vás našli! ;-)

0/0
26.2.2010 9:09

Host

Re: informace

Za komančů taky bylo vysílačů mnohonásobně míň a nemohl sis koupit vysílač za pár kaček na každým rohu. Najít a potrestat za tohoto stavu nelegální vysílač byla hračka. V současném stavu totálního elmag smogu něco hledej a trestej, zvlášť když vysílání v rozporu s licencí je třeba u wifin u nás úplně běžné...

0/0
26.2.2010 10:28

Host

Re: informace

Bojim bojim ČTU 8-o. Problém tv= teorie se statickou rušičkou kterou by lokalizovali je, že ji níkdo stavět nebude - není k tomu nejmenší důvod. Tyto rušičky se hodí třeba v autech na zmátnutí hlídání auta ... ja to hlavně pro zloděje, zaměstnanec většinou nebude riskovat problém. ČTŮ bude těžko jezdit po dálnici a lovit auta jako to dělá policie;-D

0/0
26.2.2010 19:31

Zabangovanbangem

Mě fascinují ty podvody zaměstnanců.

Náhoda je blbec a naše republika malá, takže vždycky hrozí že to do mě někdo ťukne (nebo já do něj), nebo mě uvidí někdo z vedení firmy a poletim jak namyslenej blesk. Za to to fakt nestojí. :-)

0/0
25.2.2010 20:03

Host

překlady a Děs

Když už někde překládáte článek, tak si ho alspoň přečtěte. Věta: "Přenosná rušička s cenou necelých sto liber (3 tisíce korun) umí zmást

navigace v okruhu několik desítek kilometrů. Může přitom fungovat

hodiny na malinkou knoflíkovou baterii." je naprostý StarTrek. Uvědomujete si vůbec co jste napsali? Technická mastur ... ba ... ce z nějakého SciFi. ;-O;-O

0/0
25.2.2010 18:53

William.Riker

to je zase clanek

Kazdymu trochu technicky zdatnemu cloveku (predpokladam ze redaktori technetu jsou vsichni) musi byt jasne ze bez signalu GPS navigace nemuze plnit svoji hlavni funkci. To jste zrovna od kamarada dostali odkaz na stranky cinana co vyrabi rusicky?

Rusicky vseho druhu existuji hned jakmile je zarizeni vyvinuto (radio, vysilacky, GSM,..) Priste muzete napdsat GSM sit kolabuje kvuli ruzickam...

0/0
25.2.2010 13:53

Host

b

Konečně zas začnou číst značky a nebudou vyvádět kraviny.

0/0
25.2.2010 13:40

Host

rušičky

pokud se najdou výkonější s větším rozsahem tak co to teprve udělá s leteckou dopravou která je na tom zcela závislá ?????????

0/0
25.2.2010 11:55

Host

Re: rušičky

Letecká doprava na GPS není momentálně závislá v podstatě vůbec.:-) Aspoň co se týče kritických fází letu.

Navíc by taková rušička byla asi dost rychle odhalená.

0/0
25.2.2010 12:44

John Coffey

Re: rušičky

Nevite o cem mluvite Rv

0/0
25.2.2010 21:08

Host

Re: rušičky

No to spíš vy. Letadla skutečně na GPS závislá nejsou, a ani z principu být NEMOHOU! To samozřejmě neznamená, že se GPS v letadlech nevyužívá!

0/0
26.2.2010 9:01

Host

Re: rušičky

;-D;-D;-D Vzpomínám si na diskusi po pádu Airbusu Air France do Atlantiku. Co je to prý za blázny, že měří rychlost nějakými pitotovými trubicemi, místo toho, aby používali GPS. A když tehdy někdo vysvětloval, že pro leteckou dopravu není GPS dostatečně spolehlivé a proto ho nepoužívá (resp. pokud ano, tak jen velic edoplňkově), tak se mu vysmáli, že je blázen sto let za vopicema....

0/0
25.2.2010 15:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.