Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Duel rychlého internetu: EDGE versus CDMA2000 1xEV-DO

Česká republika se za nedlouho připojí ke společenství několika málo zemí, kde se střetává EDGE a CDMA2000 1xEV-DO – rychlý internet postavený na GSM sítích versus rychlý internet postavený na CDMA2000. V případě ČR se bude jednat o duel Oskar+T-Mobile versus Eurotel. Na co se můžeme těšit a co nám ta či ona technologie přináší?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

semis

on-line hry
Mne zajímá jenom jedno. Jestli můžu hrát s EDGE on-line gamesy na normalním PCčku. Díky za odpověď.
0/0
28.10.2004 20:58

Pavel

Re: on-line hry

Dá se předpokládat, že ping bude jen o málo lepší něž u GPRS takže 700 - 800 nebude nijak problém. Bude to tedy horší než současnné CDMA které má tak 200-400 někdy víc.
Takže nepoužitelné

0/0
30.10.2004 9:19

Pavel

Rev. A u CDMA a náš současný modem ?
Mám takový technický dotaz. Pojede náš současný CDMA modem až ET spustí Rev. A? Nebo nepojede ? Nebo pojede jen v současném módu?
0/0
25.10.2004 21:25

evdo

Re: Rev. A u CDMA a náš současný modem ?
Rev. A je s Rev. 0 zpětně kompatibilní. Pojede, ale stejně jako dnes.
0/0
25.10.2004 21:47

aartx

CDMA - limit / FUP
Nevíte jak je to u CDMA s omezeními objemů dat a FUP ? Zvažuji volbu připojení, ale sháním něco, na čem půjde net-radio ... Dík.
0/0
25.10.2004 18:59

hnědka

Re: CDMA - limit / FUP
mozna bych chvilku pockal, oni ted asi testuji nejakou prapodivnou FUP (omezeni rychlosti po stazeni nejakyho vetsiho objemu dat)........uvidime, jaxe to vyvine
0/0
25.10.2004 20:15

Meteor

Nesrozumitelny clanek.
Tenle clanek je mozna napsany dobre, ale pro me, jakozto laika v tomto oboru je napsany predvsim velmi nesrozumitelne. Polovine vyrazu tady nerozumim a tedy tezko muzu nasledne usoudit, tera technologie by byla pro me pripadne lepsi. Musite si uvedomit, ze clanky na tomto webu nectou jenom odbornici ale take normalni lidi.
0/0
25.10.2004 18:46

hnědka

Re: Nesrozumitelny clanek.
a cemu na tom nerozumis?
0/0
25.10.2004 19:04

Martin Zikmund

Re: Nesrozumitelny clanek.
No, ono je to trochu složitější. Některé ty základy nejdou pořád opakovat, protože by to ostatní čtenáře nudilo a odradilo by je to od zbytku (kromě toho, že ani autor by z toho nebyl dvakrát nadšen). Právě proto tam přidáváme odkazy na články, kde jsou ty pojmy vysvětlené. Ale jestli něčemu konkrétnímu nerozumíte, tak se ptejte, já Vám odpovím aspoň takhle do diskuse
0/0
26.10.2004 18:24

Meteor

Re: Nesrozumitelny clanek.
No s tou polovinou jsem to mozna trochu prehnal, ale nekolika vecim nerozumim, napriklad, co je to Latence, bitstream access, nerozumim slovnim spojenim "nativni podpora","nastaveni priorit hlasovych paketu". Mozna jsou to zakladni veci, ale nikde jsem je nevidel poradne vysvetlene.
0/0
27.10.2004 14:58

heim

Re: Nesrozumitelny clanek.
Jo, ma pravdu, kazdej neni pocitacovej magor...
0/0
27.10.2004 16:05

Martin Zikmund

Re: Nesrozumitelny clanek.

Takže to vezmeme popořádku  (zkusím to vysvětlit lidsky, tak mě prosím nekamenujte, že to není naprosto přesné)

<p>latence - doba mezi odesláním požadavku a přijetím reakce na něj (tj. chcete si zobrazit třeba stránku www.mobil.cz, napíšete to do prohlížeče a stisknete ENTER. Pak ale třeba 400 ms čekáte, než začnou přicházet první data - neboli latence je 400 ms).

<p> bitstream access - přístup k datovému toku - zjednodušeně řečeno to znamená, že operátor, který si v tomto případě od Telenor Networks pronajme síťovou kapacitu má přímo přístup k datovému toku, u kterého může sám nastavit všechny parametry jako přenosovou rychlost, agregaci, datové limity apod. Klasická varianta je ta, že operátor má přístup pouze k přednastavené službě, na které nemůže měnit vůbec nic (např. u Českého Telecomu)

<p>nativní podpora = podpora, se kterou se počítalo již od počátku. Třeba GSM sítě nativně podporují SMS. Do NMT sítí se podpora SMS dodělávala až posléze, stejně jako podpora VoIP do CDMA2000 1xEV-DO.

<p>nastavení priorit hlasových paketů - datové přenosy přes TCP/IP protokol (používaný k přístupu na internet a komunikaci mezi jednotlivými počítači) probíhají tak, že jsou vždy odesílány balíčky dat (pakety). Když budete třeba stahovat z jednoho serveru nějaký soubor a zároveň budete telefonovat pomocí IP telefonie (např. přes program Skype) budou z vašeho počítače odcházet a přicházet dva typy paketů - jedny související s tím stahováním souboru a druhé související s tím telefonováním přes IP. V případě, že ale poklesne přenosová rychlost, může se stát, že některé z těchto paketů se zpozdí. Nastavení priority hlasových paketů znamená to, že přednostně budou "přitékat" a "odtékat" právě hlasové pakety. V tomto případě kupříkladu na úkor stahování onoho souboru.

<p>Tak, je to sice trochu opožděná reakce, ale snad pomohla

0/0
31.10.2004 20:46

Meteor

Re: Nesrozumitelny clanek.
Dekuji za vysvetleni. P.S. Ja stejne nechodim na net kazdy den, takze opozdenost mi nevadi.
0/0
1.11.2004 12:11

tester

Omezeni IrDA
Budu moci pouzivat plnou rychlost u EDGE kdyz telefon pripojim k pocitaci pres Bluetooth?
0/0
25.10.2004 17:28

Martin Zikmund

Re: Omezeni IrDA
Pokud se jedná o korektní zařízení umožňující používat všechny módy Bluetooth, pak ano.
0/0
25.10.2004 17:56

Martin

NECHÁPU!
Absolutně nechápu, proč se srovnávají tyto naprosto odlišené technologie. EDGE je mobilní internet a CDMA je bezdrátový internet. Proto můžete srovnávat EDGE s GPRS, NEBO HSCSD, nebo CDMA vs. ADSL, poř. dial-up. Články s takovýmto srovnáváním (a že jich je), jsou naprosto imbecilní. Pokud je tento server věnovaný mobilním telefonům, tak by ho CDMA podle mého názoru neměl vůbec zajímat.
0/0
25.10.2004 15:40

Cottage

Re: NECHÁPU!
Asi tě zklamu, ale CDMA JE MOBILNÍ internet. Zkrátka tady brečíš nad špatným hrobem...
0/0
25.10.2004 16:09

Ales

Re: NECHÁPU!

Vidím, že "anti-CDMA propaganda" funguje perfektne, když lidé uvěří tomu, že CDMA není mobilní technologie. Pro takové doporučuji si něco přečíst o technologiích 3 generace. Celá Korea a druhý největší operátor v Japonsku mají celou svoji 3G nabídku na CDMA 1x EVDO (od Eurotelu se liší jen tím, že běží na jiné frekvenci). Technicky vyčerpávající info na webu Qualcomm.

 

0/0
25.10.2004 16:36

Martin

Re: NECHÁPU!
Tak to mě uklidnilo. To je super, že už se máme téměř jako v Koreji!!!! Pokud je tento internet mobilní, tak funguje i v tramvaji, vlaku, nebo ve výtahu????
0/0
25.10.2004 17:48

hnědka

Re: NECHÁPU!
ve vlaku funguje urcite, v autobuse taky; metro a vytah jsem nezkousel, ale nejspis to tam taky pujde
0/0
25.10.2004 19:02

Martin Zikmund

Re: NECHÁPU!
Pane kolego, než začnete příště říkat, že je něco imbecilní, buďte tak laskav a udělejte následující dva kroky: 1) zjistěte si, co to slovo vlastně znamená, 2) zjistěte si k dané problematice fakta. Předem díky!
0/0
25.10.2004 17:57

Martin

Re: NECHÁPU!
Nejsem kolega! Za 1) Vím, co znamená imbecilní za 2) Narozdíl od Vás i vím, co znamená mobilní!
0/0
25.10.2004 22:47

Karel

Re: NECHÁPU!

Možná by stálo za zjištění i slovo KOLEGA.

Když jste tak chytrej,poučte nás co slovo mobilní znamená.I já tento mobilní internet používám nejen ve vlaku a autobuse,ale i v autě...:-)

Karel

0/0
25.10.2004 23:29

Martin Zikmund

Re: NECHÁPU!
ad Nejsem kolega - tak jak tak čtu Váš další příspěvek, tak to je možná docela pozitivní zpráva...
0/0
26.10.2004 18:27

Pepa

Re: NECHÁPU!
S názorem, že se srovnávají technicky "nesrovnatelné" technologie souhlasím z tohoto důvodu: GSM/GSPR/EDGE využívá šířku kanálu 200kHz, zatímco CDMA2000(450) 1xEV DO využívá 1,25MHz, tedy až 6x více!!! Pak je zcela pochopitelné, že CDMA pojede rychleji. Přitom se oněch 200kHz využije plně až při obsazení všech 8mi timeslotů, tedy max. rychlosti 473,6kbitů /200kHz. Natáhneme-li tuto rychlost na šířku kanálu CDMA, dostáváme 6x473,6 = 2,84Mbit.... To už je ale fyzikální limit využítí spektra - spektrální efektivita atd... Jednoduše řečeno EGPRS dokáže obsloužit mnohem více účastníků ve stejné oblasti než CDMA450 sice nižší rychlostí ale o to spolehlivěji... U CDMA nikdy nevíte, jak vám to pojede většinou spíš hůře.(vlastní zkušenost po Jižní Moravě)
0/0
27.10.2004 9:34

Martin Zikmund

Re: NECHÁPU!
No, nemáte tak úplně pravdu. U CDMA je totiž na stejném kanálu i uplink, na který jste u EGPRS pozapomněl. EGPRS totiž pro osm timeslotů ve skutečnosti zabírá 2×200 kHz, nehledě na to, že ne všechny timesloty mohou být PDCH (tedy pro přímo pro přenos dat). Je třeba odečíst také signalizační logické kanály, atd. Ve skutečnosti je tedy EGPRS schopné dosáhnout na 1,25 MHz rychlosti tak přibližně 1,3 MBps, a to při značně vyšší spotřebě elektrické energie (tedy pro mobilní telefony by to využít nešlo), ale o něco rychlejším uplinku. Jakmile ale přijde Rev. A nebude již vůbec o čem diskutovat
0/0
27.10.2004 9:43

ty idiot

Re: NECHÁPU!
hele   byl jsi v  bohnice
     je mi jedno co jsi myslel
     chci  vedet   vse o    edge    gprs     hscsd     cdma      adsl      
       ty       idiot    
0/0
30.12.2004 22:43

Jiri Hlavac (lahvon)

Kvalitni clanek

Tak tohleto je jeden z prvnich clanku na dane tema, ktery je opravdu kvalitne napsany, s realnymi udaji, pravdivymi zavery a bez zbytecnych emoci a snahy o senzaci.

Stejne tak tak zminka o zdeformovanosti ceskeho trhu (GPRS jako reseni fixniho pripojeni) je presna. A to je to, co opakuji kudy chodim. Zaroven ale dodavam, ze verim ze to nemuze trvat uz moc dlouho. Kdy je GRPS konkurenci pro dial-up.

0/0
25.10.2004 13:26

xyz

Ip telefonie
Proč u EDGE nelze použít  využití VoIP?, pomalé odezvy ping? nějak mi to z článku uniklo
0/0
25.10.2004 12:43

Martin Zikmund

Re: Ip telefonie
Přesně tak, je to kvůli vysoké latenci (pingu chcete-li). Půl a více sekundové zpoždění už při hovoru značně ruší. Druhý problém pak spočívá v tom, že (E)GPRS není schopné příliš garantovat kontinuální datový tok, tj. hovor může být "sekaný." To ale, pravda, není ani tak chyba technologie jako spíše chyba konkrétní implementace, a to jak na straně výrobce sítě, tak na straně výrobce koncového zařízení, tak na stranš operátora (kapacita, konfigurace logických kanálů apod.).
0/0
25.10.2004 18:00

faethon

Re: Ip telefonie
Hlavním důvodem bude snaha operátorů o to, aby nepřišli o zisky z předražených hovorů na svých 9,6 kb/s. Nikdo z nich by nestál o infrastrikturu, díky které by přišel o hlavní zdroj příjmů. Některé bity jsou prostě o několik řádů dražší než jiné viz bit v SMS vůči bitu v rámci běžného přenosu přes GPRS či CDMA...
0/0
26.10.2004 12:05

MaLer

CDMA vs UMTS u TMO
No, UMTS/EDGE u TMO imho bude konkurovat UMTS/EDGE u Eurotelu - pochybuju ze Eurotel nespusti EDGE v okamziku kdy bude spoustet UMTS. Nedovoli TMO mit tak vyraznou konkurencni vyhodu.
0/0
25.10.2004 4:50

Martin Zikmund

Re: CDMA vs UMTS u TMO

No, já to říkám již od začátku  ale jak poslouchám občas komentáře některých vysoce postavených lidí v Eurotelu (on ví, že mluvím o něm ), tak mi to příliš optimismu pro tuto domněnku nedodává...

Reálně je ale nesmyslné implementovat UMTS bez EDGE. Problém je však v tom, že jistí lidé v Eurotelu se domnívají, že by UMTS třeba nemuselo být tou nosnou technologií.

0/0
25.10.2004 18:02

bean

cdma je pomaly
v noci ok, ale prez den kdy to potrebuju stahuju pod 10 kb/s.... coz je na houvby... nehlede na to ze se me modem tak 10x denne vyplne. zvlastni ze predevsim ve dne, v noci vydrzi dyl - to asi nebude nahoda. navic se zkuste pripojit v XP bez toho jejich klienta ale rovnou si to nastavte ve vindous - ve chvili kdy se slusne modem nebo se vypne, tak tu mate oblibenou modrou vobrazovku. mate s tim nekdo zkusenosti?
0/0
25.10.2004 4:31

DanTM

Re: cdma je pomaly

Predevcirem jsem volal na eurotel.cz a tam mi rekli, ze omezili pres den p2p site na nejakych 32 kbs od 9:00 az 1:00. Pokud blbne modem tak vsude dopurucujou at si zajdes k eurotelu a voni ho vymeni za jinej. A taky je prej dobry dat posledni ovladace.

Ja zatim muzu jen poradit co jsem slysel, protoze mesto kde bydlim jeste neni pokryto signalem.

0/0
25.10.2004 13:14

xsi9

Naprosto přesně
Opravdu děkuji za tenhle moudrý článek. "...nebo CDMA k připojení z domova (tedy připojení fixnímu), což je v každé "civilizované" zemi naprosto absurdní..." Přesně tak to bohužel je. A já mám CDMA jako domácí připojení, i když mám ADSL na ústředně... Celkově se mi ale zdá, že v tomto roce (nevím na kolik za to může CDMA) dochází opravdu k vysokému nárůstů uživatelů broadbandu. Část je asi i způsobená reklamami "posaďte se z nás na prdel, jakej nabízíme šunt!". Myslím, že tak do roka musí jít GPRS aspoň na 500 a ADSL přece musí nějak reagovat na CDMA. Vždyť je to naprosto neporovnatelné. Linka (řekněme v průměru 256/64), která je naprosto neomezená (až na tu "drobnost" s P2P) proti (v nejlepším případě) 512/128, která jde jen 4 GB... To takle nepůjde moc dlouho (Telecomu, snad)...
0/0
25.10.2004 0:25

hnědka

Re: Naprosto přesně
taky bych chtel pochvalit clanek, zas po nejake dobe zajimave cteni od cloveka, co tomu opravdu rozumi - ne jako ten blabol, co se tu objevil o vikendu a ani tam nesla vlozit diskuze
0/0
25.10.2004 1:13

7thatom

Re: Naprosto přesně
Jenom bych k tomu podotknul, že autor zmiňuje, že oproti výnosům to nic není. Výnosy ale až zas důležité nejsou, záleží na EBITDA (výnosy - náklady).
0/0
25.10.2004 9:25

7thatom

Re: Naprosto přesně
Nevím nevím, ale ADSL mi připadá pro "fixního" uživatele mnohem lepší (stabilita, odezvy). Nehledě na to, že mám router trvale zaputý a na PC nic neinstaluji (ethernet rozhraní), takže mi nehrozí "modrá smrt" jako při CMDA modemu (pouze zapnu PC a jede net aniž bych se musel někde připojovat). Rychlost neklesá pod 470 kbit/s (mám 512/128, když nezasáhne FUP samozřejmě). 4GB není závratný objem dat, ale zase až tak málo to není. Nehledě na to, že za cenu CMDA mám Iexpres i se super tarifem na hlas (mobily za 4,7, fix za 0.5 Kč)
0/0
25.10.2004 8:33

hnědka

Re: Naprosto přesně
ADSL sice mozna ve stabilite vede (v pingu urcite :-)), ale je to drazsi alternativa. I hloupej IE Expres Start stoji asi o 100 vic nez CDMA  .
0/0
25.10.2004 11:50

7thatom

Re: Naprosto přesně
Nezapomen, ze v ty cene je hlasovej pausal, takze si jeste zavolas. V CDMA ne.Konektivita sama o sobe stoji 800 Kc.  
0/0
26.10.2004 9:14

hnědka

Re: Naprosto přesně

tak kdyz to rozpoctu na 12 mesicu, tak to vyjde mesicne o 266 vic, tj. asi o 150 vic nez IE Start, pricemz modem pak muzu nekomu prodat

 

a jinak u ADSL se taky za modem plati...

 

....v soucasnosti proste ADSL nema cenu, pokud je v dane oblasti CDMA a pokud neni pretizene; vyjimkou jsou pouze lide vyzadujici velmi nizky ping (ale i to se zmeni)  ; az bude Internet Expres za stejnou cenu bez omezeni objemu stazenych dat (nebo s rozumnym limit - 20-30 GB), tak budu tvrdit neco jinyho :-)

 

 

takze se prober ty

0/0
26.10.2004 17:37

Tom

Re: Naprosto přesně
... prober se a připočti cenu modemu. Pak začni počítat, že tuto technologii budeš používat tak 1 rok a spočítej si na kolik tě ta sranda vyjde.
0/0
26.10.2004 17:29

Re: Naprosto přesně
Ano jistě máš pravdu, ale podmínka je, že musíš být v dosdahu ADSL a tím je celá tato služba pro velkou většinu uživatelů nedostupná.
0/0
25.10.2004 12:06

Majk Dzeksn

Re: Naprosto přesně

No nevim, muj svagr ma ADSL 512/128 od Telecomu a kdyz jsem u nej, obdivuju jeho nervy, protoze i nacitani webu trva straslive dlouho. Ma proste smulu, ze je jich na uzlu mnogo.

Ja mam CDMA, protoze mam jen notebook, ktery jezdi vsude se mnou a tak mi to naprosto vyhovuje. Nikdy a nikde nejsem pod 200 kbps, coz mi pro moje mobilni potreby bohate staci. Ted jsem doma v posteli ve vesnici kousek od Prahy a na dsl mi to ukazuje 384 kbps. Tesim se na stav, kdy budou mit vsichni moznost pouzivat pevne pripojeni a mobilni site budou pro mobilisty. V USA jsem mel moznost vyzkouset EVDO A, to byl tedy hukot...

0/0
25.10.2004 15:39

bloodymary

Re: Naprosto přesně
hm, ja v noci stahoval uz i 150 kb/s, coz je 1,2 megabitu, ale prez den padam na 15 a to je pekne na hovno. uploud se ted zvednul i na 200 kb/s. spis de vo to ze na to eurotel navesil moc lidi, jinak by to chodilo super
0/0
26.10.2004 1:17

Anunnaki

Re: Re: Naprosto přesně
hehe, to ze ma nekdo zasvineny comp od spyware nebo stahnul vic dat, nez povoluje FUP (a zacala se u nej projevovat FUP), nebo dokonce ma spatne zapojeny splitter, nemuzes tvrdit hloupost o tom, ze je na ADSL uzlu vic lidi a jde tam nejaka agreface ???  To snad plati u CATV, WiFi, EDGE, CDMA a take Coax 10Mbit Ethernet, ale urcite ne na ADSL. ADSL ma kapacitu pro kazdou pevnou linku 8Mbit pro download a 2Mbit upload (kazdou samostnatne tuhle rychlost nikdo nemuze zdilet). Samozrejmne, ustredna ma taky nejaky connect do datove site, to muze byt duvod kdy se zacne uplatnovat agregace, ale prave u CT k tomu nedochzi skoro nikdy. To je prave diky FUP ze u CT nejsou stahovaci. Bydlel jsem na 3 ruznych mistech Prahy, mam X- kamaradu co maji IE od CT a nikdy jsem nezazil agregaci ! NIKDY! Proste porad to jde full 512kbit ! (tedy 64kBajt). Mno posledne jiz 1024kbit (128kBajt). Takze nechapu o cem tu mluvil autor clanku o ADSL at si nastuduje vsechny technologie a pak pise hloupost
0/0
14.8.2005 0:18

Anunnaki

Re: Re: Re: Naprosto přesně
Takze nechapu o cem tu mluvil autor clanku o ADSL at si nastuduje vsechny technologie a pak pise hlouposti. Jinak tarif Expres od CT je super, mam OSCARA a pokud potrebuju volat do jine site, volam pres CT, je levnejsi a take SMS jsou levnejsi. Taky se mi spojeni ADSL nikdy neprerusilo a vzdy funguje jak ma, pingy 20-60ms (stabilne +-3ms) a take verejna IP adresa. Takze neni co resit. (jo, jinak ADSL jde az do 8km od ustredny, CT mnel donedavna limit, ze i kdyz to slo, nepripojovali lidi co byly nad 3.2km od ustredny a tech bylo hodne, asi kuly nedostatku sil pripojit takove velke mnozstvy lidi najednou) takze ted snad je mozne pripojit ADSL jiz skoro vsude.
0/0
14.8.2005 0:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.