Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jaký je váš názor na ideální platformu pro chytré mobily?

Téma týdne: Více než polovina čtenářů Mobil.cz si myslí, že nejlepší platformou pro chytré mobily je Linux. Podle odborníků i výrobců mobilů má ale největší šance na rozšíření Symbian. Rozhodně se ale neobávejte toho, že všechny mobily budou stejné. I se stejným operačním systémem totiž může a zřejmě bude grafické prostředí u různých mobilů vypadat jinak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

vicini

bezkonkurencne nejlepsi by byl MacOSX/Newton
0/0
14.3.2003 8:22

Richard Belan

Linux a graficke prostredi
Linux bych vital, ale je tam hacek. V clanku pisete, ze Linux ma graficke prostredi, ktere je mozne uzivatelsky si prizpusobit. Pouzivam Linux pro PC od r. 1991, embedded linux pro Motorola CPU (uCLinux a ECos) ale jeste jsem o to Linux'ovske graficke prostredi nezavadil. Pokud vim, tak Linux je operacni system, jehoz jedina cinnost je menit procesy a loadovat drivery (a tudiz pro obycejneho absolutne neviditelna zalezitost). Znam uzivatelske prostredi v distribucich Unix(u) (Linux nevyjimaje), rika se tomu shell (typ. 24x80 znaku) - tech je hned nekolik (curses je davno i v barvach) a graficke uzivatelske prostredi jako X-Windows s Windows Managery (KDE, OpenWin, ...) a pro male platformy i MicroWindows (implementuje stejne funkce a vypada stejne jako M$ a je pouzit v pripade iPaq). Kod je vyroben u nezavislych vyrobcu/producentu jako napr. gnu prekladac a je potom do Linux'u portovan. Pokud by nejaky vyrobce mobilnich telefonu skutecne linux pouzil, tak by musel tak jako tak vytvorit sve vlastni graficke prostredi. No mohlo by mne tesit, ze tam asi nekde bude neco, co se kdysi jmenovalo Linux. S Linuxem to nebude mit nic spolecneho, jeden z problemu je, ze Linux v kernel pouziva MMU (Memory Management Unit) a paging (tzn. swapspace, aby to melo smysl, musel by tam byt harddisk) - ma lepsi algoritmy/stabilitu nez stare verze M$ a i kdyz pouzijete "Linux" bez MMU (uCLinux), tak je stejne problem v rizeni procesu - Unix totiz prideluje cas rovnomerne vsem procesum, to vyvojarum MCU kodu asi moc sedet nebude (nektere procesy musi bezet rychleji a okamzite - uzivatelske prostredi je relativne nejmene narocne). Ja bych si radsi pral, aby Linux konecne byl uveden do stavu, kdy je lehce vyuzitelny obycejnym uzivatelem (v serverech tohoto dosahnul) na PC a Alpha na misto rozsirovani platformy, kam se nehodi - prece jenom mobilni telefon neni server pro podporu siti, disku, atd ....  Jinymi slovy je uplne jedno jaky operacni system je v mobilu pouzit, hlavne aby to bylo jednoduche na ovladani a tam bude asi problem.
0/0
11.3.2003 18:37

Re: Linux a graficke prostredi
sorry, preklep: od konce '92, 91 je trosku optimisticke :-) 
0/0
11.3.2003 21:22

národní umělec

Re: Linux a graficke prostredi
Co my víme, třeba zase budeme používat příkazy pwd, ls,... Nebo nám tam naimplementují nějaký Midnight Commander. To bude krása, určitě tam bude gcc, budeme si moci kompilovat software, jaký se nám zalíbí....
0/0
12.3.2003 8:14

iggy

Re: Linux a graficke prostredi
"Pokud vim, tak Linux je operacni system, jehoz jedina cinnost je menit procesy a loadovat drivery "-prekvapive,tohle delaji (obcas i uspesne:-) windowsi a to,ze vlastni jadro linuxu nema na starosti,napr. uvedenou grafickou komunikaci s uzivatelem (stara se o ni X-server),je proste dano filozofii vsech unixu-mensi programy,fungujici,jak maji,nesnazici se o premrstenou robustnost (doprovazenou vetsinou spise komplikacemi),a hlavne clovek si upravi instalaci podle predstav..... jinak k tematu-linux na server-jasna volba,linux na desktopu-asi by spousta firem byla prekvapena,kolik usetri za licence OS,kancelarskeho baliku,databazoveho serveru,...,linux ve smartech-mrknete na www.linuxdevices.com a mozna budete prekvapeni,kde vsude uz hnizdi tucnak :) na zaver-no flamewar,prosim.nejsem linux guru,vesele jedu dualboot-mandrake+winxp
0/0
31.3.2003 14:48

Fido

Je to jedno
Ja si myslim, ze je vcelku jedno, jaky system v telefonu bude. At to bude kterykoliv, urcite bude mit pramalo spolecneho se systemem znamym z PC. Kazdopadne bude na miru prizpusoben HW. Pro uzivatele bude asi mnohem podstatnejsi moznost dohrat si vlastni aplikaci a pripadne si ji i napsat. To dneska umoznuje java ale ne moc dokonale protoze neumoznuje pristup k prostredkum telefonu. Napr. primy pristup do pameti.
0/0
11.3.2003 10:03

xy

A proc ne PalmOS
Podle vsecho je to nejuspesnejsi os pro komunikatory. Jmenujme nekolik modelu HandSpring Treo, Kyocera, Samsung, Palm Tungsten W.
0/0
5.3.2003 11:12

Rostislav Kocman

Re: A proc ne PalmOS
Jen pro informaci - zítra u nás vyjde popis Linuxu v souvislosti s mobily, v plánu máme ještě Palm OS v pátek.
0/0
5.3.2003 14:36

Zoltan Nemeth

Symbian

ako clovek, ktory sa dlhe roky zaobera PSIONmi mozem len skonstatovat jednu vec: PSIONi operacny system (a tym SYMBIAN je) je extremne stabilny a otvoreny. Mam Series 5mx a uz som ho minimalne 2 roky neresetovat/nebootoval - a pouzivam ho kazdy den!!!

Je tiez privetivy k programatorom, kedze cele vyvojove prostredie je free-of-charge lebo je vystavane na GCC kompilatore.

Jedinu neprijemnu skusenost mam s NOKIA klonmi... Konkretne 9210 odmieta komunikovat s PSIONmi........... Ale to uz je typicka NOKIA...

0/0
5.3.2003 10:50

Pesna

Re: Symbian
Hmm, používám Symbian na Nokii 7650 a tam mi až tak extrémně stabilní nepříjde, ale ono to nebude ani tak Symbianem jako Nokii. Problémy mám s některými přijatými logy (apliakce pro zprávy upadne při pokusu je zobrazit) a i dalšíma věcma. Není to nijak zásadní, ale třeba když v něpřijatých hovorech přestane fungovat tlačítko Zpět (nebo Konec se to jmenuje?) tak je to dosti nepříjemné. K tomu vývojovému prostředí, to zní zajímavě. Chtěl jsem si něco pro Symbianvytvořit, kde je to možné získat?
0/0
11.3.2003 9:41

Fox Mnemonick

Symbian 60 rulezz

Sice Symbian neni idealni platforma, ale staci mi (to mate asi jako s Woknama .. sice si taky sahnu na Linuxe a podobne .. ale stejne jsem furt ve wokynkach) ... tak tady asi na Symbianu (pokud nebude neco lepsiho).

No jen se podivejte jaky pekny programy na nej jdou (treba sem www.pocitac.com ) .. no to je proste parada (ale svoje mouchy ma).... no uvidim

0/0
4.3.2003 23:30

M

Re: Symbian 60 rulezz
No vidite. Ja Windows nepouzivam vubec. Nekolik let delam bez problemu vse v Linuxu :). Ve smartfounu bych nejradsi videl taky Linux, pripadne Symbian ci PalmOS... Windoze bych tedy v telefonu mit nechtel.
0/0
5.3.2003 11:22

Vladislav Janeček

Re: Symbian 60 rulezz
Nedá mi to se nezeptat: ono můžu mít windoze XP v mobilu? No vidíte, a já myslel, že ne :( V. Janeček
0/0
7.3.2003 20:26

Spiderman

zabte Spidermana

Ahoj lidi

Já si myslím,že až klesne cena Nokie 7650 pod 10 tisíc,tak se komunikátory s operačním
systemém u nás masově rozšíří.Jediné mínus těchto ?telefonů? je cena.

Kdybych chtěl,tak si tu Nokii klidně koupím,jenže já beru telefony jinak.Hu,2 minuty psaním tohoto vlastního textu sou v prdeli,už sem moh místo toho vybrat p-schránku.

Bye u další diskuze se zajímavým tématem.

 

 

 

0/0
3.3.2003 18:27

Pesna

Re: zabte Spidermana
S to cenou jistě, pohrávám si však s myšlenkou zdali právě přítomnost nějakého toho OS jako je třeba právě Symbian není pro cenu mobilu limitující. Nokii 7650 mám, vřele nedoporučuji pokud si právě nekupujete každý nový telefon, který vyjde a nejste do mobilů nadšenec. 1. Výdrž baterek je katastrofální 2. Naprosto nevhodná pokud používáte mobil v autě (pokud nepreferujte to, že ji budete tržet u ucha rukou) 3. Rozšiřitelnost , zejména s ohledem na množství dostupné paměti je nulová 4. Kompatibilita bluetooth, můžete mít iBlueTooth od jiného výrobce než od Nokie, ale dost si s tím budete muset vyhrát, já si koupil kartu do PC od Nokie, ale v návodech k jiným kartám jsem viděl úpravy registry a pod. Ne že by to byl problém, ale přece jen, že jo :-)
0/0
11.3.2003 9:50

Jirka

Wokna v telefonu NE!

Docela pěkné srovnání se mi naskytlo nedávno, kdy se vedle sebe sešly dva komunikátory - MDA s M$ a Vizor Treo 180 s Palm OS. Bylo tam pár lidí motajících se kolem počítačů... nejdříve se všichni vrhli na MDA (barevný displej, reklamy všude ... ), jenže když došlo na reálné používání, najednou bylo Treo úplně někde jinde. Treo je mnohem menší, lehčí, integrace s telefonem naprosto přirozená, napíštete poznámku a pak se rozhodnete ji odeslat - SMS nebio emailem apod - je to podstatně přirozenější než v MDA, dále lze vzít v úvahu mnohem lepší výdrž a téměř poloviční cenu... Za cca 10 500 včetně DPH mne nyní Treo velmi láká ke koupi, docela se divím, že se mu věnuje tak malá popularita. Ten známý, co ho přinesl ho má někdy od listopadu a nemůže si ho vynachválit... Snad jen GPRS by mohlo být rychlejší...

 

0/0
3.3.2003 11:32

ladik

Re: Wokna v telefonu NE!
Nezapomínej, že MDA je spíš PDA s telefonními funkcemi než chytrý telefon a myslím, že se s tím nikdo netají. Nakonec chybějící telefonní funkce lze doinstalovat, protože je to SW věc stačí mrknout třeba na stránky SunnySoftu. Co se týče ceny Trea, pokud vím za cca 10 tis. je Treo bez tlf. funkcí, s tlf. funkcemi bylo ještě nedávno za 30tis. že by spadlo na třetinu, to bych se divil.
0/0
5.3.2003 9:04

Tomas K vapil

Re: Wokna v telefonu NE!

presne tak. 10500 s DPH Treo 180 (komunikator)

:-)

0/0
7.3.2003 9:34

Re: Wokna v telefonu NE!
No jo, ale to je černobílý s rozlišením 160 x 160 bodů, něco takového přeci nemůžeš srovnávat s MDA/XDA
0/0
7.3.2003 14:23

ladik

Re: Wokna v telefonu NE!
Pardon, zase mi vypadla identifikace, to nahoře je moje reakce.
0/0
7.3.2003 14:25

Lukáš Vrabec

Re: Wokna v telefonu NE!
Proč ne, duležitý je jak se s tím pracuje, ne jak to vypadá, jakej to ma OS nebo procak.
0/0
9.3.2003 4:24

ladik

Re: Wokna v telefonu NE!

Pro mě je tedy dúležité co to umí a rozlišení a počet barev, CPU a OS vypovídá, mimo jiné, o tom co to zvládá, není to o tom, jak to vypadá .

To co píšeš je totální nesmysl, podle toho jsou lepší černobílé televize, protože se dobře ovládají a jsou levné, nevadí, že jsou černobílé, neumí pracovat s videem a nemají stereo ani 3D zvuk , nebo je VHS lepší než DVD i když má mizerné rozlišení obrazu, nic moc zvuk a jen pár funkcí pro práci s obrazem, ale je to levné a dobře se to ovládá . Nakonec staré PC AT286 se starým dobrým DOSem jsou lepší než dnešní např. P4 s Win XP, protože jejich ovládání pouze pomocí klávesnice bylo pro spoustu lidí jednodušší . Nakonec i komunikace kouřovými signály je bezvadná, vždyť se to tak dobře ovládá .

0/0
9.3.2003 12:14

orol

Re: Wokna v telefonu NE!
jasne ze farba je farba a preto je tu treo 270 aj ked neviem kolko stoji momentalne v cz ale v de sa da kupit neblokobany v bochode okolo 550 euro ( co je myslim zhruba tak isto ako blokovane MDA/XDA) .. s tym ze ma kanapenk vacsiu vydrz
potom ked by ste xceli ozaj dobry palm os smartphone tak odporucam palm tungsten W .. ma vydrz 10 hodinu hovoru (tomu ma problem konkuorvat aj normalny telefon) .. s tym ze ma rozlisenie 320x320 cize aj vacsie ako MDA/XDA .. a je samozrejme tiez rozsirielany SD kartou, a je to triband .. gprs ma class 10 takze neni o com ...
0/0
9.3.2003 14:55

ladik

Re: Wokna v telefonu NE!

Cena Treo 270 se pohybuje od 24000,- do 26 000,- Kč, čili o něco víc než neblokovaný MDA/XDA. Pro srovnání některé údaje o Treu 270:

Plnobarevný, Duální, Prodloužená výdrž baterií - až 3 hodiny telefonování , 150 hodin v pohotovostním režimu, GPRS upgrade bude dostupný v blízké budoucnosti . Čili, výdrž normální, srovnatelná s MDA/XDA a GPRS určitě někdy bude .Fakt je, že některé telefonní funkce má Treo 270 lépe integrovány než MDA/XDA, pravda ale je, že v MDA/XDA lze tyto nedostatky řešit programově a taková řešení už jsou k dispozici.

Co se týče Tungstenu W, pokud vím zatím není v prodeji, takže nelze ověřit fantastické údaje o výdrži 10 hodin hovoru a ani další .

0/0
9.3.2003 18:18

Re: Wokna v telefonu NE!

Takto srovnávat nelze. To zní, jako by byl PalmOS primitivnější verzí WinCE.
Bylo by vhodné také uvést: zatímco na jedné platformě stačí 8MB RAM, aby se dosáhlo stejného výsledku jako na té druhé, která ovšem musí mít tak 64MB RAM

... to jen jeden aspekt z mnoha.

0/0
11.3.2003 8:34

ladik

Re: Wokna v telefonu NE!
No ale fuj to je dost podpásovka s tou pamětí, ne? To co dokázal Palm s 8MB v čb a rozlišení 160 x 160 dokázala WinCE v barvě a rozlišení 240 x 320 už se 16 MB. Včera a dnes dokáže PPC s 32 MB o něco víc než Tungsten se 16 MB. To, že některá PPC dnes mají 64 MB neznamená, že je to nezbytnost, je to prostě vývoj, jako v PC vám stačí bohtě 256 MB, ale 512 MB je lepší, ne? PalmOS není primitivnější verzí WinCE, ale do nedávna to byl OS pro primitivnější zařízení. Dnes je vidět, že se obě platformy zbližují jak co do schopností, tak co do náročnosti na HW a spotřebu energie, tak ale i co se týče ceny. Podle mě je PPC stále ještě o něco napřed (multimédia, multitasking, lepší integrace do firmního informačního systému ...), ale je jisté, že Palm se na úroveň PPC brzy dostane (musí), a to ale pouze zásluhou Sony, která Palm pozvedla, jinak by zřejmě Palm už byl na ústupu a pomalu zmizel jako se to stalo s Psionem, ve své době špičkou, která ale časem ztratila dech.
0/0
11.3.2003 9:51

národní umělec

Re: Wokna v telefonu NE!

No to jsem určitě přestřelil - s tou pamětí, ale asi nemá cenu rozjíždět další z mnoha diskusí, který systém je vyspělejší.

jen jsem to chtěl připodobnit ke sporům, jaké byly třeba na téma - který OS na server (Linux vs. NT) - jak se uvádí, že aby NT zvládly obsloužit to, co např. Linux obslouží na 386, tak potřebují podstatně nadupanější železo,
     - ale to už je hodně OT.

0/0
11.3.2003 12:37

ladik

Re: Wokna v telefonu NE!
Jo, tak takhle s tím souhlasím.
0/0
12.3.2003 13:24

Tomas Goldir

Otevrene operacni systemy pro chytre mobily
Naprosto souhlasim s Davidem Levinem a davam svuj hlas otevrenym operacnim systemum.
0/0
3.3.2003 1:47







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.