Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Stávají se uživatelé mobilních telefonů nechtěnými testery, když jsou stále nuceni k nahrávání novéh

Stávají se uživatelé mobilních telefonů nechtěnými testery, když jsou stále nuceni k nahrávání nového firmwaru? Proč jsou základní funkce mobilu často omezovány chybnými firmwary? Zapomínají výrobci na testování svých produktů, nebo zkrátka šetří? Nestálo by za úvahu vrátit se, alespoň v rámci lowendů, zpět k jednoduchosti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jan Pol

Nemám rád černé skříňky
Teda, podle mně jsou chyby ve fw způsobeny zejména třemi faktory: 1) spěch, 2) špatná koordinace sw vývoje, 3) dodatečné modifikace kodu bránící domácímu kopírování fw. řešení: Open Source Nemám rád černé skříňky. Nemám rád když ti koupená věc nepatří (máš jen licenci), nesmíš jí rozebrat (zákaz reverse engineering), nesmíš na ní prozradit chyby (např. bezpečnostní díry). řešení: Open Source námitka: cellphone je vysílač a musí dodržovat striktně normy. Síťová karta je taky vysílač, byť po drátě a je běžně součástí počítače s OS a programy Open Source. Jsou to jiné úrovně firmware/software.
0/0
14.2.2002 3:06

Libor

Marketing
Že firmwary obsahují chyby, bych programátorům ještě odpustil, ale že se z marketingových důvodů zcela ignorují (a degradují) možnosti hardwaru je trestuhodné. Proč nefunguje zpětná vazba? Plno funkcí by se dalo přidat nebo vylepšit jen změnou firmwaru, ale firma raděj vypustí nový (dražší) model. Ne že by byl lepší, je jen nový. Nelze se jim divit, ale je to škoda. Proto nikdy nevznikne mobil, který by uměl vše potřebné a měl optimální ovládání, protože pak už by nebylo co prodávat.
0/0
12.2.2002 21:42

martin kalend

S45 POMOOOOOC

Dd,

vopravdu je S45 v FW 14 takovej shit? ma ji par dni upgrade z FW 9 aje to katastrofa porad to pada a kdzy jedu mimo prahu kde je prevazne 900 tak to temer vubec nekomunikuje se siti :(

sice to ukazuje signal ale nic jak ET tak OSKAR uz me to stve pracovnici oskar bussines mi rekli  eje to chyba fw a kdzy mam v aute antenu +6dB 900 a 0dB 1800 a nejede to a A1018 jen tak v ruce v aute jede celou dobu co s tim?

 

diky info na mail pomuze downgrade na nejakou konkretni verzi na GPRS prdim kdzy mi foun dene 10x klekne a je vypnutej:(

0/0
12.2.2002 20:20

Bohumil

nic noveho

a) vyvoj v oblasti telefonu je dost rychly, takze zbyva jen malo casu na testovani, navic je podle mne nejvetsim zdrojem chyb v firmware, to ze se tesne pred uvedenim telefonu na trh objevi nejaka nova technologie, kterou proste kazdy "musi" mit a tak se do fw priplacne neco navic, co uz se neotestuje

b) lze udelat dobry program, ktery nikdy nespadne, takove programy byly na osmibitech, vysoce stabilni jsou napr aplikace/hry na hernich konzolich, software pracek, lednicek, televizi, automobilu, letadel, programy ridici provoz v prumyslu. jde o to, ze tyto programy se pisou primo v zakladni vrstve, nebo jen o patro vys a hardware je  nemenny. takovy software se nemusi spolehat na treti stranu, ktera dodala ovladace, operacni system nebo knihovnu. proc je v neporadku software pro mobily je otazkou, protoze prave mobily jsou typem zarizeni, ktere by snadne psani programu podporovalo

c) uz se tu nekdo zminil, o tom, ze nejlepsi by bylo, kdyby firmy dodavaly jen jadro, ktere primo obsluhuje ruzne udalosti na hardware a podle nich pak vola dalsi aplikace, tedy neco jako operacni system. zcela souhlasim a osobne si myslim, ze driv nebo pozdeji k necemu takovemu dojde, jde jen o to, kdy cas proseje technologie, ktere najdou podporu a ty, ktere jsou jen modnim vykrikem. pokud by takova aplikaci vytvarela treti strana, zvysuje se sice pravdepodobnost chyby, na druhou spatne aplikace by se neujmuly, at uz by byly placene nebo freeware

0/0
11.2.2002 20:47

Tomas Cerny

Fw a T20

Ja osobne ted pouzivam erika T20s. Jsem celkem spokojeny, az na tu rychlost pri ovladani telefonu a psani (cehokoliv, nejenom SMS). Navic obcas telefon viditelne zrychli ci zpomali, treba kdyz si clovek vzpomene, ze ve zprave neco popletl, tak obcas je zpetne prochazeni hotove peklo, jindy to naopak jen proleti. Viditelne je to treba i pri hrani Erixu (porad ta sama uroven) nekdy je to rychle, az se divim, jindy prave naopak. Taky se, zvlaste posledni dobou, ma tendenci vypinat, kdyz pri probihajicim hovoru prijde nova zprava.

Ma nekdo podobnou zkusenost? Pomuze upgrade fw?

0/0
11.2.2002 10:29

joska novak

Vata, vata, vata.....
 Vymyslím, vyrobím, prodám a když to nefunguje opravím. Hlavně ta vata
0/0
9.2.2002 15:29

Adams

Obchodní strategie
Já si myslim ze je to obchodni strategie proc by delaly bezchybne firmaware kdyz za nima muzem prijit a zaplatit jim za to ze nam nahraji jiny s mene chybama?
0/0
8.2.2002 13:33

michal

Re: Obchodní strategie
Uktrutná gramatická chyba, styď se, Ty ostudo
0/0
9.2.2002 2:55

Peter Cvanda

Bude hur

Kdyz pred 5 lety firma vyrabela nejaky mobil, mela na vyvoj software vic casu a
take funkci bylo mene. Krome toho novinky vychazeli jednou za rok, ted uz za tri mesice.
Pokud firma ma misto napr. 100 programatoru uz 200, neznamena to, ze produktivita se
zvysila na 200%, protoze na dvojnasobek se zvysil pocet chyb,
ktere musi vyvojari sami po sobe opravovat.
Lidi jsou svou biologickou vybavou totiz stale stejni,
tak skutecna produktivita dvojnasobneho poctu pracovniku je
mozna vyssi o 20%.

K tomu jeste prispivaji supermoderni metody vyberu pracovniku, tj. rychlokvaseny personalista si mysli, ze programator musi byt mlady, ambiciozni a genius.
Kamarad v jedne softwarove firme rikal, ze hleda prumerneho programatora ve veku nad 35 let. Proc??
"Chci cloveka, ktery udela svou praci presne a tak, aby to kdokoli po nem pochopil a nemusi byt nejrychlejsi."

Program totiz udela pouze tolik, kolik mu programator dovoli,
ani o chloupek vic, ale pozor: ani o chloupek mene.

Pokud bude invacni cyklus stale kratsi, bude chybovost stale vzrustat.

Takze pripravme se bude hur, asi jak nas novy automat na kavu ve firme: ma na vyber dvojnasobny pocet druhu kav, ale dve tretiny jsou vecne "out of order".
Do stejneho prostoru se vejdou urcita mnozstvi prasku a castejsi doplnovani se dodavateli nevyplati.

Kdy bude v GSM lepe? Paradoxne v dobe, az za misto GSM se bude pouzivat novy system.
Viz dnes NMT: nikdo do nej neinvestuje, ale slape stale dobre
(na sve kvalitativni urovni) a s firmware mobilu urcite nejsou problemy.

 

0/0
8.2.2002 13:20

michal

Re: Bude hur
Ukrutná gramatická chyba, styď se, Ty ostudo
0/0
9.2.2002 2:58

Vojtěch Hlavinka

Firmware
Práce kvapná, málo platná!!! Proč hned jednoduchost?
0/0
8.2.2002 13:11

l.j.d.

z čistě laického úhlu pohledu..
protože rozhodně nejsem žádný programátor, bude můj postřeh možná mírně naivní. je řeč o FIRMWAREu. máme s přítelkyní stejný telefon se stejným FW (sony CMD-J6) - navíc koupený téměř ve stejnou dobu. a mě by zajímalo následující: jak je možné, že zatímco mě už mobil dlí asi 14 dnů v servisu kvůli zamrzání při psaní SMS, přítelkyni nic podobného neudělal ani jednou. mě pak najížděl (při zatočení Jog Dial) do tel. seznamu na pozici (myslím, že) nový záznam a jí na první číslo rychlé volby (jak by asi správně měl). PŘI STEJNÉM FW!!! tohle snad přece není záležitost HW! nebo ano? CO dělá ten rozdíl?
0/0
8.2.2002 9:47

lika

siemes

muj prvni foun byl slavny sociál - Dancall (už si ani napamatuji, jak se to píše) poté SONY CMD1000, Nokia6110 - všechny naprosto bez problémů. Pak N7110 a v tom okkamžiku jsem přestal být pouhým uživatelem telefonu a nastalo shánění nejrůznějšího SW, kabelů a infraportů. To vše protože jsem chtěl pomocí MT faxovat. Podařilo se to až s 3 FW.

Letos jsem si pořídil S45, v dodávce byl kabel a CD se softwarem. Jaké bylo mé překvapení, když vše začalo fungovat na první nástřel (tedy téměř vše). V telefonu jsem objevil drobné chybičky (při psaní SMS se za tečkou nepřepnulo velké písmeno, což N7110 uměla). Po úvaze, zda vyrazit do Prahy do Siemense pro nový FW (jsem z Chrudimi), jsem si řekl - počkám na vyšší verzi. Pak jsem na IT objevil návod, jak FW přehrát. S hrůzou jsem na foun pustil exe soubor (vypadal jako orig od Siemense, ale stáhnul jsem ho na stránkách s koncovkou ru...) a asi po 5 minutách se foun zapnul, a normálně fungoval. Chyba v SMS byla odstraněna, číslo FW bylo vyšší prostě vše OK.

Jediná věc, která mi vadí je ta, že SW jsem si namohl stáhnout na oficiálních stránkách u Siemense.

Jinak řada 45 je první foun, který z nás uživatelů nedělá úplné blbce a flash FW si můžeme udělt doma sami. Jedné co potřebujeme je foun s kabelem (je standardně v sadě), PC a internet. prostě bomba.

0/0
7.2.2002 17:16

Lothar Walstein

FW
No nejdrive jsem zacina na Motorole d160 a u ni zadne problemy nebyly, pak Siemens C25 (jeden z prvnich u nas) a take bez problemu (Sice jsem si nechal nahrat po roce a pul novy firmware, ale bylo to zadarmo tak proc ne, ale nic se nezmenilo vse fungovalo ok, pak jsem mel panosonic GD52 a u nej tak zadny problem. Ted mam Sony J-5 a taktez bez problemu, jedine problemy byly se samovolnym vypinanim, ale to spravilo vycisteni kontaktu. Nevim co s tema vasema telefonama delate, ale jeste jsem nenarazil na problem co byl zpusobenej FW. Je pravda ze vsechny telefony (krome J-5) byly jednoduche a problemy u FW se asi vyskytuji s jeho slozitosti. Ale u J5, na jejiz FW si lidi dost stezuji se na zadny problem nenarazil a to ji vyuzivam maximalne (snad krome her, vyuzivam vsechny funkce vcetne casteho wapovani)
0/0
7.2.2002 13:42

Jenik

Moje telefony...

Tak mym prvnim byl Philips Fizz. Kousnul se pri kazde slozitejsi operaci, nekdy i behem hovoru.... A tak kdo je dokonaly? K telefonum od Philipse uz se nikdy nevratim...

Pak jsem si poridil 6110, jednu z poslednich, mel jsem ji pres 2 roky, neobjevila se sebemensi chybicka, naprosto bez problemu za celou dobu...

ted mam 6150, koupil jsem ji uz jako starsi. Vyrobena v temze mesici, jako moje predchozi 6110. Ale uz to neni, co byvalo. Tu a tam se zakousne po ukonceni hovoru, po odeslani zpravy... Zahadne se s pribyvajicimi znaky zpomaluje psani zprav...

A v rodine? 3x 3310, s ruznymi verzemi, psani zprav se zpomaluje, zakousne se pri odeslani zpravy delsi, nez 160 zn., obcas ignoruje nabijecku... Nejsem s tim spokojen... Ale co delat???

0/0
6.2.2002 16:45

TM

Proti výrobcům mobilů jei M$ skvělý...

Proti výrobcům mobilů je (nerad to říkám) i M$ skvělý, vždyť M$ dodává všechny patche zadarmo, kdežto do mobilu si je musíme kupovat. M$ vede buglisty, výrobci mobilů ne. Dodat šmejd - nechat si za něj zaplatit, vytvořit opravu, nechat si ji zaplatit....

Vlastně to od praxe M$ není až tak daleko - novou verzi WIndows (Office,...) si většina uživatelů stejně kupuje jen proto, že se bláhově domnívá, že tam bude méně chyb a často tam jsou i staré známé...  a vždy řada nových, pokud možno ještě závažnějších. Jen u mobilů je toto okrádání vlastních zákazníků dotaženo do dokonalosti.

0/0
6.2.2002 16:19

Petr

Zdrojový kód
Já bych osobně navrhoval, kdyby výrobce dodal společně s telefonem zdrojový kód FW a program.jazyk, ve kterém je napsán. Zručný uživatel by si pak chyby mohl sám opravit, popř.vylepšit FW (viz SAGEM, tam šlo programovat i přímo v telefonu)
0/0
6.2.2002 13:23

Jan Fedák

Re: Zdrojový kód
Bylo by to krasne a vsichni zastanci open source by nepochybne slintali blahem, ale bojim se, ze k tomu nikdy nedojde. Vzdyt pouzit (temer) stejny HW a upravit firmware je nejjednodussi cesta, jak uvest na trh novy telefon. Jako priklad muze slouzit T10/T18 od Ericssonu.
0/0
7.2.2002 10:14

Michal

Re: Zdrojový kód

No toho se skutečně obávám!!  Pokud by si mohl každý měnit FW jak ho napadne, tak to by to mohli GSM operátoři rovnou odpískat, telefony by nedodržovaly specifikace, leckerej by fungoval spíše jako rušička, s nějakou synchronizací, rezervovánímů timeslotů atd......by si nikdo nelámal hlavu a éter by byl plnej bloudícich elmag vln.  Nemám nic proti bastlířům, lidové tvořivosti a socilaistickejm akcím "Z", ale toto opravdu není vhodné pole pro podobné experimenty

PS: Kdyby byl mobil pasivní prvek (jako např. pager) tak proč né, ale je to vysílačka se vším všudy.

0/0
8.2.2002 8:58

muzzy

Re: Re: Zdrojový kód
Zase nebud hysterik covece... jedna se o programovani UI a pripadne dalsich funkci nesouvisejicich s telefonem (diar, gamesy, ICQ klient...), nikoliv low-level funkci spojenych s RF casti. Na low level bys maximalne pouzival patche od vyrobce... videl bych to jako analogii BIOSu nebo HW ovladacu na PC (firmware), se kterymi pak muzes pouzivat libovolny OS nebo aplikace... Mobilni OpenSource je genialni myslenka, chce to vsak asi jeste trochu casu k rozvoji pameti a procesoru telefonu, coz je zrejme nejvetsi prekazkou podobneho systemu...
0/0
9.2.2002 20:47

Franta

Porovnani
Ml sem N7110. Na zacatku to bylo fakt peklo, ale od 4.88 to uz slo a 5.01 byla uz "pro me" bezchybna. Fakt jsem si rikal, ze horsi to bejt nemuze, dokud jsem si nekoupil Erika T39m. Ja opravdu nechapu, ze takove zakladni chyby typu (N7110) -- cislo je obsazene v SMS. Chci ho ulozit do seznamu jiz k nejakemu zaznamu --> telefon se kousne. Takhle to vypada, ze ty troubove neotestuji ani kompletne tech par moznosti v MENU !!! Njn, neudelame nic
0/0
6.2.2002 11:02

Petr Cech

Re: Porovnani
Jaky FW? Cislo bylo opraveno v R2M zacatkem rijna. A telefon se mi jeste nekousl. A zrovna dneska jsem pridaval cislo k jiz existujicimu kontaktu
0/0
6.2.2002 13:54

Martin Suchy

problemy sony z5
asi pred mesicem jsem mel telefon sony z5 na upgrade firmware (z duvodu zamrzani pristroje pri prichozich sms). Nyni (v.6.7.4) se nahodne objevuje problem, ze se vubec nezobrazi (nezaznamena) ztracene volani (neprijaty hovor). To je vzhledem k me praci zavazny problem. Kdyz jsem ho dal do servisu, tak mi ho vratili, ze se zavada neprojevila. Telefon jsem po prevzeti zapnul, zavolal na nej z jineho a opet - zadny zaznam o ztracenem hovoru se neukazal. A tak stale: nekdy se zaznamena, nekdy ne. Muzete mi prosim nekdo poradit, co s nim mam delat, jak donutit sony, aby to opravili nebo vymenili?
0/0
5.2.2002 19:40

Prapor

berte to spotovne

Muj prvni telefon byl Alcatel OTC - po prvnim mesici se vyskytly problemy. Poslal jsem ho do servisu kde naharaly novy fw s novinkou - Sim-tookitem. A tim to zacalo, pri nekterych dotazech na vlakove spojeni se telefon restartoval. Opravovali ho 3x. Po treti reklamaci mi nabidli 98,-Kc jako vraceni penez protoze telefon byl koupen jako Twist sada.

2. telefon byla Nokia 5110 na inzerat dovezena z Polska - jediny muj bezproblemovy telefon. Bohuzel prvni a posledni.

Tretim mobilem byla 7110 - zacatky byly strasne pripadal jsem si jako testovaci technik. V polovine zarucni doby jsem dosahl vymeny telefonu. Posledni fw 7110 byly hodne podobne fw 6210 a lze rici, ze uz byly stabilni a funkcni.

Mym soucasnym mobilem je 6210. V nem mam po patem upgradu posledni fw 5,44, se kterym bych byl spokojen kdyby Nokia za ten vic jak rok byla schopna opravit chybu v telefonim seznamu a ja nemusel dlouhe poznamky cist pomoci volby "Upravit text", ale mohl je cist rovnou volbou "Ukazat", jako to bylo u 7110 nebo je u 8310. 

Tak takove jsou me zkusenosti s firmwary telefonu. 

0/0
5.2.2002 19:34

mowla

Proc FW obsahuji chyby??? - prece proto, ze jde o programy. Navic jsou to programy, jejichz bezchybnost nema velkou prioritu. Muzete si to porovnat napriklad se SW vybavenim pocitacu - kolik obsahuji chyb, kolik je pouziva uzivatelu a co s temito chybami jako uzivatele zmohou. A co SW firmy delaji pro odstraneni chyb techto, zhruba stejne "prioritnich, programu. Pri koupi telefonu zcela noveho typu proste musi byt jeho majitel pripraven na to, ze FirmWare muze obsahovat chyby a smirit se s tim. Kdo by chtel toto nebezpeci eliminovat, at si koupi model uz starsi, u nehoz je znam buglist a kde muze existujici chyby posoudit a zvazit jejich zavaznost. Jako zarny priklad muze poslouzit napriklad N7110, spickovy managersky telefon, ktery ovsem na trhu temer propadl - prave kvuli bugum FW. Nyni, s FW 5.01, je to porad velmi slusny managersky foun, jemuz snad chybi jen rychla data.....
0/0
5.2.2002 16:42

vojtech bednar

prilis rychly vyvoj
Problem je v tom, ze fw je casto vyvijen prilis rychle a bez ohledu na nutnost poradneho a dlouhdobeho testovani. Pokud se a vyrobce hodla udrzet na spici, musi chrlit nove modely. Starsi verze fw jsou prizpusobovany novym funkcim a ztraceji integritu, nove jsou pak nedoladene i v pripade, ze se naprogramuji od zacatku (tim spise). Za chyby firmwaru a jejich dodatecne lepeni muzou marketingova oddeleni, ne autori. http://vojtech.hyperlink.cz
0/0
5.2.2002 15:33

Fero

No vyborne

Jak uz tady bylo receno, pokud vyrobce doda na trh novy telefon (novou radu), tak na ty stare jaksi zapomene. Vubec mu nevadi (zda se), ze ve firmware techto telefonu jsou chyby. Osobne bych hlasoval za moznost v tomto pripade vyrobce pravne postihnout. Nevim zda to jde, ale predpokladamm, ze i kdyby to slo, tak jako jedinec nema nikdo sanci. Jako priklad mohu uvest nefunkcni firmware v18 na telefony Siemens C a M35(i). Nefunkcni alarmy. Po verzi 18 uz se jina k nam nedodala a alarmy si vesele vynechavaji dal. Nikdo s tim nic nedela a tak vsichi uzivatele techto MT tedy mohou zapomenout na spolehlivost teto fce. Ptam se, proc mam platit za neco, co nejsou programatori firmware schopni udelat funkcni? Platit za neco, co vyrobce uvede jako funkci sveho MT, ale uz neuvede, ze tato funkce ma sve omezeni, je poruchova? Jiste ze to neuvede, ale mela by byt povinnost vyrobce tuto chybu napravit. To se ovsem nedeje. Mimo jine se tato chyba projevuje i u modelu S35, ktery v dobe uvedeni patril mezi managerske MT! Rada 45 ma take docela dost chybycek, ale na nich se zatim alespon pracuje (doufam).

Co se tematu testeru v podobe uzivatelu MT tyce, tak s tim souhlasim. Jsme proste testeri... Neni to nic povzbudiveho, ale dalo by se to skousnout, kdyby alespon odezvy "nas testeru" vyrobce vyslysel. To se take moc casto nedeje! Nicmene najdou se i svetle vyjimky. Obecne vsak mam tu zkusenost, ze servisni strediska ignoruji ty nejhorsi chyby, tedy chyby projevujici se jen nekdy. Pokud prijdu ukazat chybu, ktera se da spolehlive vyvolat, pak se tim nekdy zabyvaji, ale chyba ktera se projevi jen "nahodile", tu vetsinou nevidi, ci videt nechteji. Jako programator vim, ze tyto patri k tem nejhure odladitelnym, ale to prece neznamena, ze by je mel vyrobce jen tak ignorovat. Bohuzel se to deje...

0/0
5.2.2002 13:41

Michal

Normy, specifikace a cena testování

Pracuji jako programátor a často jsem nucen komunikovat s GSM telefony, což je leckdy díky firmwaru úkol přímo nadlidský. Z mého hlediska se výrobci dopouštějí několika prohřešků:

1) Existují GSM specifikace které poměrně přesně určují co a jak má GSM telefon dělat a týká se to jak hlasových služeb tak SIMtoolkitu, W@pu, komunikace se SIMkartou atd, atd. Bohužel u většiny telefonů končí implementace někde na půl cesty, tak že pokud člověk zabrousí opravdu do nižších pater firmwaru, nestačí se divit co by telefon měl umět a přitom neumí. Kdo se někdy snažil přes SIMtoolkit něco "vysápat" z telefonu určitě mi dá za pravdu. Kapitolola sam pro sebe jsou w@apové prohlížeče, leckteré neumějí ani různě "fonty" (tusté, široké, podtržené..), mají problémy s obrázky, tabulkama a prakticky žádný telefon nepodporuje kompletně WTAI. (nechápu jak se takový telefon může honosit přídomkem W@apový) Tak že já se domnívám že výrobci ve snaze ušetřit na HW (hlavně vnitřní paměť) neimplenetují z GSM specifikací vše co mají a potom může docházet ke kolizím. Např. SIMtoolkitová aplikace, nebo w@pový prohlížeč je zavolán s funkcí kterou nepodporuje a potom to celé "ztvrdne".

2) Sice jak zde jeden kolega napsal, je v každém programu alespoň jedna chyba, ale záleží zda je program testován jako SW pro řízení dopravního letadla nebo jako SW mobilního telefonu. Bohužel zde asi nemají hlavní slovo technici a programátoři, ale ekonomové a marketigoví stratégové. Z jejich pohledu je lepší vypustit svůj model o týden dříve než konkurence a pak rok dodávat jeden patch za druhým.

3) Co s tím? Jedině zajistit právní a ekonomickou vymahatelnost náhrad za "nekvalitní výrobky". Kdyby např. automobilový průmysl vyráběl vozy tak spolehlivé jako některé mobilní telefony, byla by polovina národa buď mrvá nabo na vozejčku. Ale oni moc dobře vědí že kyž vám upadne kolo díky konstrukční vadě tak v "civilizovaném světě" to šeredně odskáčou. A tak zvou zákzníky na bezplatné kontroly podezřelých součástí a hlavně testují a testují...Zatím co když se nedovoláte mobilem (i kdyby jste volali záchranku) je to všem výrobcům celkem šuma-fuk. Dělají již na novém modelu a váš rok starý je pro ně pasé. Aspoň kdyby vada firmwaru mohla být důvodem k odstoupení od kupní smlouvy.

4) Neustálý tlak na nižší cenu, zejména u low-endů, talčí výrobce do těch nejlevnějších součástek, které mají horší parametry (teplotní závislosti, rozptyl, linearitu, šum...) tak že některé závady je určitě možné přičíst i na vrub HW. Postavit zařízení pracující na stovkách MHz nebo i jednotkách GHz je velká duchařina a dnes je k sehnání Twist nebo Go sada za 3000Kč, z toho něco stojí SIMka, nějakej zisk má operátor, nějakej výrobce, něco stojí doprava, něco vývoj, homologace, dost stojí reklama, baterka a zajímalo by mě kolik zůstane na samotný střeva telefonu. 200-300 Kč?? Nevím, ale pokud se člověk podívá do katalogů kolik stojí jeden kvalitní tranzistor pro frekvence okolo GHz, je spíše zázrak že se vubec někdy někam dovolá :)))

S pozdravem Michal

0/0
5.2.2002 12:41

Petr Herma

Re: Normy, specifikace a cena testování
Taky jsem programoval par ovladacu pro GSM telefony a tedy vim, o cem mluvite. IMHO jedinym moznym resenim je rozdeleni firmwaru na API pro komunikaci s HW, API pro GSM normy a API pro GUI a ostatni. Vyrobci telefonu by meli dodavat API pro HW a GSM normy, zbytek by mel byt pristupny pres nejake SDK. Vyrobce by do telefonu nahral defaultni aplikaci, kterou by si mohl klient kdykoliv zmenit. Proste tu chybi standardizace jako u PC, model BIOS-operacni sytem-aplikace.
0/0
5.2.2002 20:39

Michal

Re: Re: Normy, specifikace a cena testování

Jó to by bylo krásné, jen najít páky jak k tomu výrobce dotlačit :))

Michal

0/0
6.2.2002 8:44

bohumil

Re: Re: Normy, specifikace a cena testování
jen tak mimochodem, pise se to primo v assembleru nebo se pouzivaj nejake C kompilery ?
0/0
11.2.2002 20:53

Anonym

Re: Normy, specifikace a cena testování
Presne tak, specielne SIMToolkit je des!  Zrejme je to odrazem toho, kdo vsechno dneska fusuje do psani firmware. Nekdy mam pocit, ze se v prevazne mire jedna o vyvojare, vyhozene z Micro$oftu pro neschopnost. Frk, frk, rychle poslepovat par knihoven, ktere napsak buhvikdo, a nikdo nevi, co vlastne delaji a je to! Hlavne aby hezky animovala menu, to je nejdulezitejsi! Testovani se zrejme nekona vubec - jak uz tady bylo zmineno, zbyva to az na samotne uzivatele. Jestli se tenhle trend nezastavi, tak nechci videt, co nas ceka za par let...
0/0
6.2.2002 11:18

Jan Havran

Cézstinn!

!!!"kdyby jste"!!!

Už vím, co jsou zač ti programátoři firmwaru. A pokud svoji práci ovládají stejně "dobře", jako svoji řeč, mohu být skutečně ještě moc rád, že se vůbec dovolám.

Pěkný den

Jan Havran

P.S.: Každý dělá chyby - nic si z toho nedělejte.

0/0
7.2.2002 21:00

Viktor

Já taky...
Zakoupil jsem si Nokii 8310 a také jsem se stal nechtěným testrem společnosti Nokia. Telefon je super, ale jeho firmware, po měsíci se mi zablokovala skupina volajících a pokud se chci podívat do nastavení funkcí wapu a uložení nastavení, telefon se restartuje. Za ty peníze...
0/0
5.2.2002 8:35

Josef Muller

Re: Já taky... POMMOOOCC!!

Mam taky Nokia 8310, firmware 04,04 a uplne se mi pomatl tel. seznam, proste zapomnel abecedu a v urcitych mistech mi napise seznam prazdny, ale pak tam ty veci zase nastesti najdu:) Mam podezreni, ze mi uz nejaky kontakty i ztratil, ale nejsem si jisty, jelikoz jich tam mam moc. Nevite jestli uz je nejaky novy firmware a kde ho vzit???????? Jakoukoli radu uvitam na mem mailu!!!!

Predem diky!!!! Josef Muller

0/0
12.2.2002 18:08

MIC

Plati pravidlo

Kazdemu kdo nekdy napsal alespon nejaky software je jasne, ze plati jeden nepsany zakon..a sice

1 Kazdy software ma alespon jednu chybu

2 Kazdy software jde zkratit alespon o jeden radek

Takze nakone nam vzdy vyjde software s jednim radkem a jednou chybou...musime to holt brat tak, ze firmware pro mobily pisou jen lide a kazdy dale chyby nebo opomenuti..vim o cem mluvim, jelikoz psanim firmware se zivim..

Zdravicko a preju vsem minimum chyb

0/0
5.2.2002 8:31

MIC

Re: Plati pravidlo

Zapomel jsem dopsat myslenku (kazdy zapomina a dela chyby), z predchoziho plyne, ze i ten sebejednodussi mobil ma urcite najakou chybu ve firmware a uzivatel na ni treba ani nemusi prijit, protoze se neprojevuje zamrzanim ci vypinanim, ale treba je to chyba v nastaveni citlivosti prijimace a pak se projevi jen tim, ze mobil by mohl byt lepsi ale neni...proste to menu je jen minimum softweru..hlavni praci ma software se rizenim samotneho hardware telefonu

Tak ted je to snad vsechno

0/0
5.2.2002 8:36

Tomas

Re: Plati pravidlo
V podstate s vami souhlesim. Spis me stve, ze kdyz uz se vydava novy fw., ze se v nem ty chyby opakuji i presto, ze se o nich vi. To uz vypada na odflaknutou praci nebo ze to dela nekdo, kdo na to nema.
0/0
5.2.2002 11:32

MIC

Re: Re: Plati pravidlo
Otazkou ale zustava, kdo o tech chybach vi...jestli o nich mluvi jen uzivatele mezi sebou a pise se o nich na internetovych serverech, tak pak samozrejme neni divu, ze autori firmwaru o nich ani vedet nemusi..tady by mely sehrat vetsi roli servisy, jelikoz neni mozne predpokladat, ze by se s vyrobcem kontaktoval primo uzivatel...ja to mam jednodussi, protoze ja mam zpetnou vazbu primo od uzivatele, jenze pocet nasich zakazniku se nepocita na miliony
0/0
5.2.2002 11:47

Přemysl Souček

Re: Re: Re: Plati pravidlo
Většina výrobců (pravděpodobně všichni) mají monitoring médií. Na internetu se čas od času objeví tzv. buglisty, seznamy chyb některého typu telefonu a monitoring by je měl zachytit. Navíc tyto seznamy občas publikují i přímo internetové tituly (také jsme nějaké zveřejnili) a to by monitoristům nemělo uniknout určitě. Ostatně vznik podobných seznamů by měl být v zájmu samotných výrobců. Co myslíte? S pozdravem P.Souček Mobil.cz
0/0
5.2.2002 12:12

Petr Čech

Re: Re: Re: Re: Plati pravidlo
Jsem rozhodne pro zavedeni neceho takoveho. Ten buglist by nemusel byt moc podrobny, ale aspon neco. Dalsi moznosti by byl seznam oprav v tom kterem FW (jaky je rozdil u T39 mezi R3A a R3B?). Asi nejdulezitejsi by ale bylo *zverejnit* nejakou adresu, na kterou by se bugreporty mely posilat s tim, ze by dotycny byl upozornen, ze je k dispozici FW, ktery danou chybu opravuje. Asi se konecne dokopu k tomu, abych udelal svuj buglist T39 Petr
0/0
5.2.2002 14:06

MIC

Re: Re: Re: Re: Plati pravidlo

Dekuji za odpoved..

Je mi jasne, ze internetovy magazin jako ten vas by si rad pripsal nejake body za to, ze mu napriklad Nokia podekuje za odhaleni chyb ve firmware...bohuzel vyrobce vam nikdy neprizna, ze novy relase firmware odstranuje nejakou chybu...vzdy se jedna pouze o "vylepseni"..problem je, ze k tomuto vylepseni dojde jen v pripade, ze ta minula relase obsahuje opravdu vazne chyby, ktere vadi skoro vsem uzivatelum...pokud se vsak jedna jen o nejakou drobnost, pak se zadnemu vyrobci nevyplati stahoval lidi z vyvoje noveho modelu jen proto, aby vam, vylepsili ovladatelnost telefonu starsiho, ktery uz je pro vyvoj uzavren..

0/0
6.2.2002 8:59

Přemysl Souček

Re: Re: Re: Re: Re: Plati pravidlo
Vyjádřil jsem v prvním příspěvku nepřesně. Šlo mi o to, že o existenci buglistů výrobci pravděpodobně vědí a nemělo by proto být těžké tamní poznatky použít při vývoji dalších verzí. Zejména, když tento sběr informací ty firmy nic nestojí. Místo toho mají někteří výrobci snahu stránky se seznamy chyb zlikvidovat. A o body od "například Nokie" nám opravdu nejde. Když informaci máme, zveřejníme ji s vírou, že to pomůže uživatelům mobilů. P.Souček Mobil.cz A k těm "bodům" od firem - to není důvod, proč jsme toto téma vyhlásili.
0/0
6.2.2002 15:06

Jan Pol

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Plati pravidlo
Buglisty považuju za mimořádně užitečné. Jednak si mohu zjistit a porovnat (nebo i řešit) problémy, které mám s telefonem nebo budu mít s tím, který chci koupit. Pokud by buglisty byly vhodně propojené (třeba ring) na různé značky, mohly by se stát naším vhodným nástrojem pro tlak na výrobce aby rychle opravil stávající chyby a aby důkladněji testoval nové modely a verze než je vypustí. Taková srovnání buglistů může pěkně zamíchat konkurenčním bojem. Můžete sem hodit nějaké linky na buglisty? Kteří výrobci mají snahu stránky se seznamy chyb zlikvidovat? PS: Mimochodem, pokud telefon nedělá všechno to co píšou v manuálu nebo v reklamě, je to důvod zrušit kupní smlouvu pro nefunkčnost.
0/0
14.2.2002 2:57

Tomáš

Re: Plati pravidlo
Ja osobně taky nejsem naštvanej na lidi který ten software píšou a samozřejmě chápu, že lidi chybujou, ale přece se ten soft musi otestovat a musi probihat nejaka kontrola. Pochopil bych kdyby se chyby vyskytovaly na nějakych noname founech ale ne na značkách typu Nokia nebo Siemens. Tím pádem moje nespokojenost padá na lidi co jsou za kontrolu zodpovědný a na marketingový oddělení firem který na nás chrlí bombastický nabídky stále nových telefonů. Nejhorší na tom je že skoro nikomu nejde o zákazníkovu spokojenost(pokud nepočítam zakázky velkých firem) ale o počet prodaných MT a jak si člověk telefon jednou koupi, už nikoho nezajímá - možná zase za rok až si bude kupovat nový telefon.
0/0
7.2.2002 22:45

Igor Šmerda

Ano i ne...
Když jsem měl straý Alcatel tuším HC800 tak ten chyby neměl.Ale jak se do té malé krabičky cpe více fcí tak je to horší a horší.Teď mám Siemens a jsem spokojen.Nelze však říci,že je bez problémů. Např.S40 s fw 10 se Vám vypne, když na přijatou SMS chcete použít přepřipravenou odpověď ANO/NE. Tak tohle je vážně výsměch uživateli..tohle mohli odchytat už ve fabrice.Jinak nikdo není dokonalý, stát se může, ale pak autorizovaný servis to má opravovat všem stále a zdarma!!! Je jedno zda telefon je ještě v záruce nebo zda mám daňový doklad. Z hlediska uživatele je telefon funkčně omezený a výrobce dle mého názoru je povinen závadu odstranit. Nyní Siemens nabízí možnost upgrade firmware přes seriový kabel a PC..každý sám doma..to je vhodné řešení....a už si na své nepřijdou ani pseudoservisní "one man company" :-)
0/0
5.2.2002 8:09







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.