Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Vaše tipy, názory a podněty k seriálu o historii GSM

Také Československo mělo svoji vlastní mobilní síť. Jmenovala se AMR a vyvinula ji pardubická Tesla. Jak tato síť fungovala a komu sloužila? Byla opravdu původně jen pro papaláše?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

fsima

AMR

Pro historii - u mne jsou k dizpozici historické dokumenty o provozu systému AMR včetně konkrétních vzorků stanic a dalších prostředků.

Doporučil bych jejich uložení případně do technického muzea, neznám však možnou formu včetně dokumentů

0/0
8.1.2004 9:13

Amatéři
Ale amatéři neměli co dělat na frekvencích, které pro ně nebyly určeny!! Že telefonovali zadarmo etc už se tady žádný z nich chlubit nebude. Samozřejmě to dělali nelegálně a zcela vědomě!! Takže ..bez komentáře, ale ty dohady nejsou na místě.
0/0
7.2.2002 12:56

Karel Julis

Ja zase vzdy obdivoval ty, kteri presne vedeli, co je normalni a co ne ... rikalo se jim sveho casu normalizatori :-) . No nic, vidim, ze se obdivujeme navzajem, nechame toho. Pouze bych poznamenal, ze jsem Vas coby fracka neklasifikoval, na nej se mel hazet hrach. Zeby ta potrefena? Hezky den.
0/0
6.2.2002 21:01

ja

Re: eee
fefgterg
0/0
22.9.2003 0:25

ab

normální občan

"v ČSSR v době tuhé normalizace bylo naprosto nemyslitelné, aby normální občan mohl používat jakoukoliv radiostanici, ..."

Byli snad radioamatéři "nenormální" občené ?

0/0
6.2.2002 14:50

Patrick Zandl

Re: normální občan
Jistěže byli nenormální. Nebo snad potřebuje normální občan speciální povolení, aby mohl mluvit do krabičky? :)
0/0
6.2.2002 16:02

Karel Julis

Re: Re: normální občan
Milý pane Zandl, vaše konstatování, že radioamatéři nejsou normální, považuji, jakožto držitel radioamatérského povolení od roku 1973 (to jste, možná, ještě ani nebyl na světě) za osobní urážku a urážku radioamatérské veřejnosti vůbec. Je pochopitelné, že při vaší samolibé a odborně nedostatečné povaze se neštítíte dělat pitomce z kohokoli, jen když to něco hodí, leč zvažte - je normální, aby "normální" občan potřeboval povolení k řízení auta? Je normální vydávat zbrojní průkazy? Proč musím mít nějaký papír, když se chci jenom normálně potápět? Ke každé činnosti je třeba odborné způsobilosti a je logické, že v řadě případů je požadováno i její prokázání. Nicméně promiňte - tenhle pojem Vám zjevně moc neříká ... Myslím také, že psát cosi o vhodnosti omluvy celé radiomatérské veřejnosti je jako házení hrachu na zeď (promiňte: na povýšeného fracka)
0/0
6.2.2002 19:59

Patrick Zandl

Re: Re: Re: normální občan

Vždy jsem milovat ty sebestředné hrdiny, kteří si neumí z ničeho udělat legraci a každý dotek na svá posvátná hrdinství považují za nactiutrhačství. Viz váš příklad.

Máte pravdu, v roce 73 jsem nebyl na světě, ale to neznamená, že jsem k licenci nepřišel o pár let později a ještě o pár let později i k těm dalším papírům co zmiňujete.  Co považuji za normální, jsou GSM, tedy běžné "vysílačky", na které nemusíte mít papír. Zbytek je privilegium, tedy licence.

Pokud si povšimnete, nediskutoval jsem o tom, zda je to dobře, nebo špatně. Pouze jsem konstatoval, že takoví lidé nejsou nutně v tomto ohledu normální, jenže ten pejorativní výraz tomu podsouváte až vy a já bych tomu stejně pejorativně, jako vy o mně coby o frackovi, mohl říct starobní zapšklost. Ale považuji to za zbytečné urážení člověka, kterého neznám.

0/0
6.2.2002 20:36

šílený Dan Pech

Re: Re: Re: Re: normální občan
Já zase pane Zandl miluji ty (normální) hrdiny, co ví naprosto přesně, do které krabičky je ještě "normální" mluvit a do které je to již "nenormální". Jemně nám tím naznačujete kam patříte, i když Váš úmysl byl asi opačný. O vyváženosti skrze nestrannost nemůže být řeč. Tak mně napadá kolik by u Vás stál PR článek pochvalne se vyjadřující například o skupině "nenormálních".
0/0
6.2.2002 23:23

Karel

Re: Re: Re: Re: normální občan
"Nebo snad potřebuje normální občan speciální povolení, aby mohl mluvit do krabičky? :)" Za jistych okolnosti ano. Ono je to asi takhle: a) Pojem "radioamater" (v anglictine "ham") oznacuje zhruba od mezivalecneho obdobi cloveka, ktery svoji zalibu bere vice nez vazne. Musi slozit telekomunikacnimi predpisy stanovenou uredni zkousku, ktera je mezinarodne platna. Umerne stupni kvalifikace muze pouzivat ruzna kmitoctova pasma, druhy provozu a vysilaci vykony. Muze take experimentovat, potrebna zarizeni vlastnorucne vyrabet a vi, ze existuje ham-spirit, ktery dodrzuje. Tito radioamateri pouzivaji jim pridelene volaci znacky (treba OK2XY). b) Mezi laickou verejnosti se jako radioamateri oznacuji osoby, pracujici s tzv. CB zarizenimi. Tyto osoby nemusi mit zadnou kvalifikaci, musi pouzivat jen uredne schvalena a nijak neupravena zarizeni, nesmi prekracovat povoleny vykon (ktery je myslim 4 W), pouzivat smerove anteny atd. Volaci znacky si sami vymysleji, treba "Krokodyl z Brna".
0/0
7.2.2002 8:01

Patrick Zandl

Re: Re: Re: Re: Re: normální občan

Trochu si nerozumíme. Já nechci posuzovat, zda má existovat nebo nemá existovat povolení na mluvení do krabičky. Ostatně, sám jsem zastáncem toho, že "vzácné zdroje" a jejich využívání musí být regulované a tam radio- patří.

Já jsem pouze konstatoval, že skutečnost, že někdo tento papír vlastní, je ne-normální. to, že si toto slovo pletete se synonymem blbec, idiot atd, to je dost vaše chyba. Toto slovo označuje naopak to, že něco je neobvyklé a tu pejorativnost jste mu podsunul až vy sám. Stejně tak je neobvyklé být redaktorem Mobil.cz, což nutně neznamená a ani nevyluřuje, že by takový člověk musel být blbec. Pouze to konstatuje, že z 10 milionů lidí je redaktorem Mobil.cz zhruba desítka lidí, tedy procentně malá část. Naopak vlastnit a řídit auto je obvyklé, protože to dělá polovina národa. A kolik lidí je radioamatérem?

 

0/0
7.2.2002 10:08

Roman

Re: Re: Re: normální občan
Vážený pane Juliusi, za totality, tedy před rokem 1989, bylo nenormální spousta věcí, např. vlastnit radiostanici, kopírku, cestovat přes ostnatý drát, mít sestru v Německu, chodit do kostela atd. Mít radiostanici znamenalo být ve Svazarmu, potažmo tedy v KSČ. S vaší námitkou, že radioamatéři byly normální, lze samozřejmě souhlasit, ovšem ta doba normální nebyla a jsou lidé, kteří to dosud nepochopily. S pozdravem
0/0
6.2.2002 21:42

Karel Julis

Re: Re: Re: Re: normální občan
Ehm, pred rokem 89 nebylo nenormalni vlastnit radiostanici, nenormalni byli lide kolem, kteri tuto zabavu posuzovali. Rada lidi mela pribuzne v zahranici (vcetne mne) a take si nepripadali nenormalni. Provozovat legalne amaterskou radiostanici skutecne znamenalo byt clenem Svazarmu a zase mi to nepripada nenormalni, jednalo se o zajmove sdruzeni, povsimnete si, prosim, ze rada post-svazarmovskych radioklubu dodnes funguje. Uvahu o vazbe Svazarm<>KSC jsem jaksi nepochopil, clenem svazarmu jsem byl od '73 do jeho zaniku a s KSC jsem neflirtoval (a rozhodne nemusel). A na zaver pro upresneni, Romane - Jmenuji se Juliš, radioamateri byl(i) (vetsinou) rodu muzskeho a lide to uz pochopil(i).
0/0
6.2.2002 23:46

Cromwell

Re: Re: Re: Re: Re: normální občan

Já bych tu normalitu tak moc nerozmazával. Také jsem byl členem Svazarmu ale jaksi druhořadým. Nesměl jsem dostat ani pilotní průkaz ani radioamatérskou koncesi, anžto podmínkou k vydání obojího bylo prověření občanské způsobilosti - rozuměj "kladného vztahu k naší socialistické společnosti, KSČ a našemu spojenci SSSR" a navíc takzvanou politickou angažovanost - což bylo členství alespoň v SČSP, když už ne rovnou v KSČ, nebo ozbrojené pěsti dělnické třídy - LM. Takže ono to s tou potrefenou husou je dost výstižné.

Možná jste měl mimořádné štěstí na odloženého lampasáka - předsedu OV Svazarmu a tak jste se nemusel angažovat příliš a příliš umazat v té bolševické žumpě.

Příznačné je, že spusta sportů (potápění, střelba, létání, amatérské vysílání atd) bylo možné za bolševika provozovat jen ve vazbě na plánované válečné využití získaných dovedností. Z toho také plyne jistá nevraživost některých pamětníků vůči Svazarmu, zatímco jiní na něj vzpomínají s nostalgií jako na cecík, z nějž bylo možné, při jisté šikovnosti, dojit spoustu peněz a prostředků na provoz nákladných koníčků.

0/0
7.2.2002 9:08

Stanislav Holecek OK1VSH

Re: Re: normální občan

Pokud budete mit chvilku cas tak se podivejte napr. na www.darc.de nebo www.arrl.com . Pak poznate svuj omyl. Radioamaterske koncese se udeleju ve vsech zemich, kde lze vysilat. Pokud chcete kecat do krabicky tak vyuzijete GP (generalni povoleni CTU), ale toje o necem jinem. Koncesi vlastnim od roku 1981. Pokud pisete o Tesle Pardubice a mobilni technice mel by jste si zjistit fakta. System AMR nebyl jediny mobilni system provozovany na uzemi CR (CSSR, CSFR).

 

 

0/0
7.2.2002 11:13

Patrick Zandl

Re: Re: Re: normální občan
Byl to jediný radiotelefonní systém do příchodu NMT. Samozřejmě existovaly radiové sítě, ale nikoliv jiné radiotelefonní sítě.
0/0
15.2.2002 14:31

Standa Holeček

Re: Re: Re: Re: normální občan

Existovali i jiné radiotelefonní sítě, na vývoji a uvedení do provozu jedné takové jsem se osobně účastnil:-)

0/0
17.9.2008 0:12

Miro

Re: Re: normální občan
Dovoluji si podotknout, ze smyslem radioamaterova snazeni neni "mluvit do krabicky", ale ponekud neco jineho. Nebudu to tady rozpitvavat, je do publikovano treba v povolovacich podminkach. Jeste mam v pameti Vas clanek, ve kterem jste jste se pokousel namluvit laicke verejnosti, ze jedna cesta k internetu vede pres radioamaterske linky site paket radia a to treba i nacerno {oni to sice nemaj radi...]. Ocenuji Vas prinos pro mobil.cz, ale doporucuji pred tim, nez zarejete do neceho co dokonale neznate si radne prostudovat vsechny souvislosti, abych si o Vas nemusel myslet, ze jste vuci radioamaterum zaujaty.
0/0
7.2.2002 15:30

Martin Rychtecký

VR24AMR
Mel jsem tady ten poslední model než jsem ho "překopal" na HAM BAND 2m. Jo a ještě mám někde na hadru soft pro SB. SB se připojila k VKV TRX a spustil se ini. tón a .... připojili jste se k síťi "hackersky"....bylo třeba samozřejmě 2ks TRX. Jinak ta poslední verze měla v pravo numerickou (TAČITKOVOU !) klávesnici a duplexer byl integrovaný. Všechno fajn až na ten konec PA.....ruské transistory KT nesnášej 14.5V co se v autě udělá hned....takže stabilizátor byl nutnej. Martin
0/0
5.2.2002 11:40

Martin

Duplexer a jine detaily
Nechci se hadat, ale reseni se dvema antenami se mi nezda. Duplexery k AMR jsem nekolikrat videl na radioamaterskych burzach. Myslim, ze by stalo za to, kontaktovat nejakeho radioamatera, ktery se v radiostanicich rady VR 20/21/22 vyzna. Casto se predalavaly pro pouziti v amaterskem pasmu 145 MHz.
0/0
4.2.2002 21:50

Filip

Re: Duplexer a jine detaily
Neříkám že tam duplexer nikdo neměl, ale původní koncepce s tím nepočítala. Všimněte si, že auta telekomu měla vždy 2 a více antén. Pokud někdo šetřil a nechtěl 2 antény, mohl použít duplexer, ale pokud se vyznáte v radiotechnice, jistě víte, že odladit 2 frekvence s odstupem 4.5MHz není tak jednoduché. Radiostanice řady VR21/22 znám, mám k nim dokonce i dokumentaci. A takové ty amatérské "přebastly" to už v podstatě bylo akorát v té bedně.
0/0
5.2.2002 9:20

Ales

Re: Re: Duplexer a jine detaily
Dve anteny jsme na autech meli proto, ze v nich nebyl pouze AMR, ale jeste normalni vysilacka. Tam kde nesel AMR, sla vysilacka a naopak (az na par hluchych mist). Hovory byly celkem v pohode, skoro nekdy i lepsi nez nekde u ko..ko..ktaveho Oskara.
0/0
5.2.2002 22:11

Pavel

Pokryti

Výborný článek!

Neví někdo, jak to bylo s pokrytím? Mysím umístění základnových stanic. Kde????

 

0/0
4.2.2002 20:23

fsima

Re: Pokryti
vše mám
0/0
8.1.2004 9:25

Jirka

Pochvala
Budu opakovat to co panove prede mnou: Tenhle clanek me fakt dost zaujal - jeste jednou diky
0/0
4.2.2002 20:22

Filip

NMT
Kapacita na tu dobu relativně stačila. Kvalita spojení byla většinou dostačující, srovnatelná s NMT. Co se NMT týče, kapacita je značná, ale AMR a NMT jsou naprosto jiné systémy, jediné co je stejné, že oboje používá F3E modulaci a analogovou duplexní RF.
0/0
4.2.2002 16:20

Karol

Re: NMT
Je mi jasne, ze NMT a AMR je nieco uplne ineho ... ja som sa len pytal kolko moze tak maximalne zniest vykryvac pre NMT, pretoze ich sledujem a je ich v porovnani s GSM vykryvacmi minimum ...
0/0
5.2.2002 12:13

Karol

AMR

Myslim, ze ta kapacita na tu dobu stacila ... tiez som to videl v prevadzke pred takymi desiatimi rokmi, raz sme sa dovolali, ale kvalita spojenia bola velmi zla (predpokladam, ze ta BTS musela byt niekde v centre, cize sme mohli byt od nej tak do troch kilometrov) a druhykrat sme boli mimo pokrytia - Rajec bol asi mimo pokrytia a Zilina bola predsa uz za kopcami .

.. ale bola to sranda ... inak ma niekto aspon predstavu, aku kapacitu ma NMT siet?

... inak aby som nezabudol super clanok !!!

0/0
4.2.2002 15:40

Medis

Historie

Tak za tenhle článek Ti, Patricku, děkuju. O systému AMR jsem sice věděl, ale ne do takových podrobností. 

Pěkně to také ilustruje situaci, že socialismus byl sice schopen leccos vyvinout, ale zásadně to nesmělo být pro lidi, nebo jim to aspoň muselo život výrazně komplikovat.  

0/0
4.2.2002 12:04

Filip

DTMF?!
V textu píšete že volení čísla bylo pomocí DTMF volby, tohle není pravda, autorizace probíhala pomocí ZVEI volby, vytáčení čísla pomocí Tesla Selectic.
Terminály nebyly vybaveny DTMF kodérem. Koncepce vycházela z radiostanice VR21/22 v duplexním provozu s odstupem 4.5MHz s úzkopásmovou FM fodulací F3E šířka kanálu 12.5kHz. U terminálu se nepoužíval duplexer, ale 2 oddělené antény. Protože frekvenčí rozsah kanálů by se nedal odladit.
Při přihlášení do systému automat ohlásil UTO a poté spojil oznamovací tón. Hovor byl limitován časově a po časovém úseku byl přerušen. Bylo to proto, že neexistovala zpětná komunikace s terminálem a v případě ztráty spojení by "bts" (v podstatě převaděč) nevěděl, že terminál není v dosahu...:)
0/0
4.2.2002 9:24

Patrick Zandl

Re: DTMF?!
Díky za upřesnění, už je to dávno co jsem to viděl vevnitř a nějak jsem si z toho odnesl, že je to DTMF volba. doplním to do článku.
0/0
4.2.2002 9:26

ksicht

AMR
Mal som AMR vo svojej služobnej Š105, bohužial neviem, či stanica neskončila podobne ako tá škodovka - v šrote...
0/0
4.2.2002 8:57

MQ

Chtel si byt milionářem?

AMR + "Zavolej mi do klubu"

Par tisic mesicne za pronajem AMR,

par tisic za vlastni AudioText linku, zisky stotisicove mesicne. ;-)

0/0
4.2.2002 8:57

Patrick Zandl

Re: Chtel si byt milionářem?
Samozřejmě že na čísla audiotextových linek AMR nikdy nefungovalo, bylo určeno pouze pro běžné městské volačky a chvílema byl problém i s mobilními telefony.
0/0
4.2.2002 9:03

Rad

Re: Re: Chtel si byt milionářem?
To samozrejme taky neni pravda. V okamzitu, kdy zacal audiotex, tak na tyto linky slo volat (sam jsem to nekolikrat pouzil:)), ale po urcite dobe se to tak rozsirilo (dokonce nektery ze zamestnancu telecomu "provedl" vyse zminovanou akci, "vydelal" nekolik milionu a byl propusten, ale zadny pravni postih, protoze se v podstate niceho nedopustil). Teprve asi za rok, nebo dva to zatrhli tim, ze na ustredne se kontrolovala provolba 0609 a pri jejim vytoceni Vas "shodila" z linky. Zajimave take bylo, ze v jednom UTO mohli volat pouze dva ucastnici do site telecomu (vyjimkou bylo tusim Brno a Praha), coz melo za nasledek, ze obcas jste se nemohli dostat na linku. Pausal taky nebyl 1000,- kc ale tusim 2.100,- mesicne a delka hovoru byla omezena na asi 30 minut, pak Vas to shodilo z linky. Obcas se Vam taky podarilo skocit nekomu na linku a pak jste si mohl poslouchat cizi hovory. Mozna se mi podari nekde vyhrabat novejsi verzi telefonu (mel jsem udelanou "prenosnou" verzi zabudovanou v kufriku.
0/0
4.2.2002 10:34

Patrick Zandl

Re: Re: Re: Chtel si byt milionářem?

Díky za info, myslel jsem, že to utnuli dříve, v té době jsem byl delší dobu mimo republiku a když jsem přijel, tak už to nešlo, volat na audiotext.

Fakt je, že z jedné základnovky mohli do sítě Telecomu jít jen dva hovory najednou, ve článku je i napsáno, že šlo o připojení ke dvěma přenašečům, ale asi jsem zapoměl přeložit, že to znamená tohle

0/0
4.2.2002 11:31

joe

Re: Re: Chtel si byt milionářem?
nefungovalo to až po reportáži v TV Nova , tuším to bylo Na vlastní oči. Do té doby pár lidí skutečně pustilo Telecomu slušně žilou.
0/0
4.2.2002 10:52

Roman

Re: Re: Re: Chtel si byt milionářem?
Jo, jeden chlapík měl tuhle stanici v autě, to zaparkoval na kopci za vesnicí a po malé úpravě stanice pořád kokola vytáčela číslo Audiotextu. Elektriku natáhl z posledního stavení a kdyby zrovinka ten krám nerušil komusi televizi, tak je teď asi spolu s Koženým na Bahamách.
0/0
5.2.2002 19:07

jimiman

Re: Re: Re: Re: Chtel si byt milionářem?
Muzete mi vysvetlit jekym zpusobem se dalo vydelavat do vlastni kapsi ???? Dik JIMI
0/0
6.2.2002 15:43

Evzen Zeman

Re: Re: Re: Re: Re: Chtel si byt milionářem?
Cena za hovor do audiotextovych sluzeb (drive 0609, nyni 0906) se plati v prumeru 40Kc/minuta. Z toho si cast vezme Cesky telecom (drive SPT Telecom) a cast provozovatel sluzby. Pokud volal pres AMR sam provozovatel sluzby, tak CT musel dotovat provoz audiotextu ze sveho. Za provozo AMR se platil pausal okolo 2.000Kc/mesic. V tomto bylo cele kouzlo. Vetsinu penez ze 40 Kc inkasoval provozovatel audiotextu, ne CT.
0/0
7.2.2002 11:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.