Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Zkusíte někdy telefonovat v letadle?

Používání mobilního telefonu je v letadle zakázáno! Směšné, že? Ovšem na palubě letadla, přistávajícího v Berlíně, taková zábava nebyla. Telefon vyřadil z provozu většinu přístrojů a pilot měl s letadlem nemalé problémy.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Rene Hubinsky

Ja by som to važne bral !
Problematika mobilnych telefonov v lietadle je vazna iba u najmodernejsich dopravnych lietadiel ktore pouzivaju tzv.systemi aktivneho riadenia (fly by wire). Su to napr. nove Airbusy A310-300 a vyssie, A320, Boeing 747-400 a vyssie, B 757,B 767 a dalsie. U tychto lietadiel nedochadza k pripadnemu ruseniu na vstupnych castiach zariadenia ale a o to je to horsie ,na pocitacovych zberniciach. System riadenia u niektorych z tychto lietadiel je totiz celkom zavistly od riadiacich pocitacov bez ktorych lietadlo nemoze letiet a tieto maju dokonca prioritu pred pilotom. Je to tak napr.pre pripad nahlej dekompresie kabiny vo velkych vyskach ak by posadka nebola schopna riadit lietadlo pocitac celkom odpoji manualne ovladanie. Z toho je jasne ze ak u takehoto systemu dojde k velkemu zaruseniu ake to asi moze mat nasledky.Pochopitelne ze tieto systemi su do urcitej mieri odolne, ale skusat to s mobilom do akej mieri ked v tom lietadle budete sediet by som nedoporucoval. Rene Hubinsky, letecky technik-avionik 13 rokov prax na 21 typoch lietadiel a vrtulnikov.
0/0
27.10.2000 11:24

Radko Kseňák

Mám sa asi dosť rád, radšej nepokúšam ( 70.000 km - nič!!!), asi tak rok vynechám všetky lety.............!!!
0/0
21.10.2000 2:00

Radim Římánek

Moc vazne bych to nebral
I kdyz odhlednu od toho, ze se jako pilot o tuto problematiku trochu zajimam, je v clanku nekolik nesrovnalosti, ktere vyznamne narusuji jeho duveryhodnost. Z prve, nejdriv se rika, ze prihodu zavinil "jeden z novinaru", ktery telefonovani "prehnal". O par odstavcu se docteme, ze vinu teda urcite nejde pripsat jednomu cloveku, protoze se jich v onen okamzik pokouselo telefonovat ctyricet. Za druhe, ve vysce 500 m pri priblizeni na pristani je uz _urcite_ zapnute upozorneni povinneho pripoutani. No a kdyz bylo uz teda zapnute (coz je opravdu prakticky jiste), tak se urcite nemohlo znovu rozsvitit, jak tvrdi clanek, a lidi znervoznit. Za treti, pokud by se ona situace stala, urcite by kapitan cestujicim nevytruboval, ze vetsina pristroju, vcetne autopilota, nefunguje. To uz je uplna fantasmagorie a nesmysl. Za ctvrte, je velice nepravdepodobne, ze by pilot po zjisteni, ze mu selhava technika, prerusil pristavaci manevr. Naopak, nejdulezitejsi je co nejdriv pristat, protoze si nejsem jisty, v cem je zakopany pes, a tak nebudu riskovat, ze selze hydraulika nebo jakykoliv jiny kriticky system. Za pate, pred nekolika mesici probihalo pred komisi Senatu USA slyseni prave na tema bezpecnosti pouzivani mobilnich telefonu v letadlech. NIKDO z odborniku (svedku), ani ti z FAA (Federal Aviation Administration) udajne netvrdil (i kdyz transkripty jsem pochopitelne necetl), ze by kdy byla prokazana nebo demonstrovana porucha pristroju zpusobena mobilnim telefonem. Duvod, proc je na palube letadel obecne zakazano mobily pouzivat, je ten, ze z vysky rusi mobilni site (ma totiz pri vysilani velmi velky dosah diky vysce) a z duvodu, ze je jistejsi to zakazat, nez toho nekdy v budoucnu litovat, kdyby se prece jen neco stalo. Ale znovu opakuji, ze dukazy zadne nejsou. Mimochodem, u vetsiny leteckych spolecnosti je dovoleno pouzivat mobilni telefonu i v letadle, kdyz je na zemi, do doby, nez se zavrou dvere. Ujistuji vas, ze behem teto doby (priprava na pojizdeni a vzlet) uz bezi naprosta vetsina systemu. Kdyby tomu mobily vadily, tak by se letadla musela "zblaznit" ci pokazit uz na zemi v tomto okamziku. No, snad jsem ve zkratce shrnul vse, co jsem chtel rict. S pozdravem, --Radim Rimanek
0/0
23.9.2000 3:36

wizard xyz

Re: Moc vazne bych to nebral
Jasne Radime, taky si myslim, ze vsemu by se zase verit nemelo...i kdyz doma mam jeste stare (a funkcni) NMTcko a kdybych si jeste od kamose pujcil Nokii 720 (vykon 7W), tak si myslim, ze by to letadlo spadlo jako zrala hruska :o) jinak preji hodne stesti a doufam, ze nelitas s MIGem 21...
0/0
13.10.2000 8:52

Luboš Luboš

Je to spravny priklad ?.
No,prirovnavat mobil u monitoru a kochat se rusenim pochazejicim z mobilu je mozna neco dokazujici ale neurcuje pravdu. Metr od mobilu a ten tvuj monitor o nem ani nevi. V letadle je to same.Zprava pochazi od bulvarnich listu z Italie a z Nemecka a ty si tu senzaci uz napisou za kazdou cenu. Neverte porad vsemu co se napise !!. Dnes si uz kazdy muze napsat co se mu hodi do kramu,napriklad Chorche,ten nesnasi W 95,98,2000 ..... a ma pritom rad Motorolu.Uroven jako u tech bulvarnich listů !!.
0/0
23.9.2000 0:25

Petr Nyklicek

Re - Re: Co to je za přístroje?
Mno mozna nebyl, mozna byl. Otazka je co by kleklo ne ? Nicmene bejt pilotem maj na krku zalobu za obecne ohrozeni... Bez pardonu, a ministr neministr. A ze to rusi ? Problem je v tzv elektromagenticke kompabilite. Telefony na palube je dost novej fenomen. A letedlo je prodratovany, az se nezda. Pak se clovek vubec nemuze divit, ze to rusi. Malej priklad. Zavolej nekomu a mobil drz u monitoru. Jeden monitor takhle odesel. Windowsy newindowsy.
0/0
22.9.2000 17:58

Chorche

Co to je za přístroje?
Dyš se poserou z founu? Dyš se neposere ani písíčko s vindousama? Copak existuje na výrobu přístrojů firma kerá je horší než Majkrosoft? Zduř Chorche
0/0
22.9.2000 10:30

Bohuslav Partyk

Re: Co to je za přístroje?
Počítač je spíš zdrojem rušení, nemá v sobě mnoho analogových částí. Letadlo sice má velkou část digitalizovanou, ale čidla či přijímače jsou analogové, proto i citlivé na cizí signály. kromě toho, letadlo funguje jako Faradayova klec, tlumí signály zvenčí a tak se mobil pokuší vysílat maximálním výkonem, t.j. 2W implulzy. Pokud jich bylo víc naráz, mohou být rádi že měli ještě 500 m od země. V 50 m by to byl konec ...
0/0
22.9.2000 16:29







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.