Jedna soutěžní SMS zpráva vás může stát tisíce

Jedna soutěžní SMS zpráva vás může stát tisíce | foto: Profimedia.cz

Dcera odeslala jedinou SMS do soutěže, rodiče musí zaplatit tisíce

  • 663
Pošlete SMS a vyhrajte hodnotné ceny, čteme často na internetu. Mnoho lidí jednu SMS pošle, co kdyby se náhodou usmála štěstěna. Může se ale také stát, že úsměv naopak rychle přejde zákazníka. Podobné soutěže jsou totiž rájem podvodníků. Přijít o peníze není těžké.

Když přišlo Davidu Valíkovi v listopadu vyúčtování mobilního telefonu jeho dvanáctileté dcery za 2261 korun, myslel, že je to omyl. Operátor, kterému hned volal, mu ale sdělil, že se dcera stala obětí podvodu jako desítky jiných lidí. Ti budou podávat trestní oznámení na neznámého pachatele.

Všichni poslali jednu zprávu na číslo začínající devadesátkou patřící společnosti Dimoco a poté jim přišlo několik dalších, které je stály stovky korun. Dimoco však jen poskytuje telekomunikační služby jiným firmám a o žádných stížnostech prý zatím neví.

"Dcera potvrdila, že odeslala jednu soutěžní SMS, která údajně měla být bezplatná, ale na výpisu se ve stejné minutě objevily tři další přijaté prémiové textové zprávy a později ještě mnoho jiných. Ve výsledku jsem měl zaplatit přes 2 000 korun, což jsem okamžitě odmítl a jsem připraven se s operátorem soudit,“ popisuje David Valík.

Jenže podle experta na elektronické právo Vladimíra Smejkala je jeho šance na úspěch mizivá. "Dokazování, že kdesi v reklamě na internetu nebylo napsané, že je zpráva zpoplatněna, bude velmi obtížné,“ upozorňuje Smejkal.

Poukazuje ale i na to, že zasílání zpráv vždy iniciuje zákazník: "Jakékoliv prémiové služby si lidé musí vyžádat. Je samozřejmě otázka, zda to udělají vědomě, či nevědomky, zasláním nějaké zprávy,“ dodává soudní znalec.

Mezi nejznámější a největší poskytovatele prémiových služeb patří společnosti Erika, ATS Praha či Materna Communications, které nabízejí mimo jiné hlasovací služby pro televizní soutěže nebo řešení hlasování a zákaznických soutěží. Ani u nich však nemusí podvedení uživatelé uspět se stížnostmi. Svá telefonní čísla totiž dále pronajímají a nad službami, které na nich provozují jejich klienti, příliš velkou kontrolu nemají.

"Naši zákazníci musí dodržovat kodex Asociace provozovatelů mobilních sítí, který stanoví, že všude musí uvádět cenu služeb, a pokud jej někdo poruší, okamžitě bychom spolupráci ukončili,“ říká šéf Materna Communications Martin Košut.

Dodává však, že pokud by k něčemu podobnému došlo, zjistí to jeho zaměstnanci až po nějaké době. Dosud přitom žádný podobný případ jeho společnost neřešila. "Jednou jsme odpojili jen firmu, která provozovala erotické služby na čísle, na kterém nesměla,“ dodal Košut.

Stejně je tomu i u společnosti Dimoco, která provozuje telefonní číslo, na kterém utratila tisíce Valíkova dcera. "V současnosti mi nejsou známy žádné stížnosti z České republiky. Pokud máte nějakou konkrétní stížnost, můžete nám ji dodat a my ji předáme našim zákazníkům, tedy provozovatelům sítě. My sami nemůžeme tyto problémy nijak řešit,“ uvedla mluvčí rakouské firmy Margit Anglmaierová.

Systém prémiových čísel funguje následovně: když operátor neuzná reklamaci, odkáže nespokojené zákazníky na majitele telefonního čísla a ti je dále odkážou na jejich provozovatele, tedy nájemce. K nim se však dostat je prakticky nemožné, zejména pokud jsou z ciziny. Jedinou obranou tedy zůstává podle Smejkala zablokování služeb se zvýšenou tarifikací.

,