Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Dcera odeslala jedinou SMS do soutěže, rodiče musí zaplatit tisíce

  11:45aktualizováno  11:45
Pošlete SMS a vyhrajte hodnotné ceny, čteme často na internetu. Mnoho lidí jednu SMS pošle, co kdyby se náhodou usmála štěstěna. Může se ale také stát, že úsměv naopak rychle přejde zákazníka. Podobné soutěže jsou totiž rájem podvodníků. Přijít o peníze není těžké.
Jedna soutěžní SMS zpráva vás může stát tisíce

Jedna soutěžní SMS zpráva vás může stát tisíce | foto: Profimedia.cz

Když přišlo Davidu Valíkovi v listopadu vyúčtování mobilního telefonu jeho dvanáctileté dcery za 2261 korun, myslel, že je to omyl. Operátor, kterému hned volal, mu ale sdělil, že se dcera stala obětí podvodu jako desítky jiných lidí. Ti budou podávat trestní oznámení na neznámého pachatele.

Všichni poslali jednu zprávu na číslo začínající devadesátkou patřící společnosti Dimoco a poté jim přišlo několik dalších, které je stály stovky korun. Dimoco však jen poskytuje telekomunikační služby jiným firmám a o žádných stížnostech prý zatím neví.

"Dcera potvrdila, že odeslala jednu soutěžní SMS, která údajně měla být bezplatná, ale na výpisu se ve stejné minutě objevily tři další přijaté prémiové textové zprávy a později ještě mnoho jiných. Ve výsledku jsem měl zaplatit přes 2 000 korun, což jsem okamžitě odmítl a jsem připraven se s operátorem soudit,“ popisuje David Valík.

Jenže podle experta na elektronické právo Vladimíra Smejkala je jeho šance na úspěch mizivá. "Dokazování, že kdesi v reklamě na internetu nebylo napsané, že je zpráva zpoplatněna, bude velmi obtížné,“ upozorňuje Smejkal.

Poukazuje ale i na to, že zasílání zpráv vždy iniciuje zákazník: "Jakékoliv prémiové služby si lidé musí vyžádat. Je samozřejmě otázka, zda to udělají vědomě, či nevědomky, zasláním nějaké zprávy,“ dodává soudní znalec.

Mezi nejznámější a největší poskytovatele prémiových služeb patří společnosti Erika, ATS Praha či Materna Communications, které nabízejí mimo jiné hlasovací služby pro televizní soutěže nebo řešení hlasování a zákaznických soutěží. Ani u nich však nemusí podvedení uživatelé uspět se stížnostmi. Svá telefonní čísla totiž dále pronajímají a nad službami, které na nich provozují jejich klienti, příliš velkou kontrolu nemají.

"Naši zákazníci musí dodržovat kodex Asociace provozovatelů mobilních sítí, který stanoví, že všude musí uvádět cenu služeb, a pokud jej někdo poruší, okamžitě bychom spolupráci ukončili,“ říká šéf Materna Communications Martin Košut.

Dodává však, že pokud by k něčemu podobnému došlo, zjistí to jeho zaměstnanci až po nějaké době. Dosud přitom žádný podobný případ jeho společnost neřešila. "Jednou jsme odpojili jen firmu, která provozovala erotické služby na čísle, na kterém nesměla,“ dodal Košut.

Stejně je tomu i u společnosti Dimoco, která provozuje telefonní číslo, na kterém utratila tisíce Valíkova dcera. "V současnosti mi nejsou známy žádné stížnosti z České republiky. Pokud máte nějakou konkrétní stížnost, můžete nám ji dodat a my ji předáme našim zákazníkům, tedy provozovatelům sítě. My sami nemůžeme tyto problémy nijak řešit,“ uvedla mluvčí rakouské firmy Margit Anglmaierová.

Systém prémiových čísel funguje následovně: když operátor neuzná reklamaci, odkáže nespokojené zákazníky na majitele telefonního čísla a ti je dále odkážou na jejich provozovatele, tedy nájemce. K nim se však dostat je prakticky nemožné, zejména pokud jsou z ciziny. Jedinou obranou tedy zůstává podle Smejkala zablokování služeb se zvýšenou tarifikací.





Nejčtenější

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Samsung Galaxy Note 8
Samsung vyvíjí snímač otisků integrovaný v displeji. Bude pětkrát dražší

Smartphone Galaxy Note 8 ještě ani nevyšel a analytik Ming-Chi Kuo už ve svých předpovědích mluví o jeho nástupci. Právě u Notu 9 by měl debutovat v displeji...  celý článek

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

S7 a S8 úvodní fotka
Takto vypadají vnitřnosti nejlepších samsungů. Je to úhledná práce

Viděli jste někdy „střeva“ telefonu? Během prohlídky servisního centra telefonů značky Samsung v rámci prodejny Alza v Holešovicích jsme měli možnost se...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Další z rubriky

Dwayne Johnson hraje v reklamě na mobil
Známý herec se ve videu od Applu fotí iPhonem ve vesmíru

Hollywoodská hvězda Dwayne „The Rock“ Johnson se objevila v poslední reklamě na smartphone od Applu. V ní s pomocí hlasové asistentky Siri zvládne třeba...  celý článek

Mi Zone v pražském obchodním centru Atrium Flora
Chaos jménem Xiaomi v Česku. Oficiální je jediný prodejní pultík

Donedávna byla značka Xiaomi na českém trhu zastoupena několika menšími neoficiálními dovozci a distributory, kteří se mezi sebou navzájem přetahovali o české...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Vyfoťte, vystavte, prodejte
Vyfoťte, vystavte, prodejte

Prodávejte jednoduše přes mobilní aplikaci Bazar eMimino.cz.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.