Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Navigace poradí, jak se ve městě na kole nenadřít. Vymýšlejí ji na ČVUT

  0:18aktualizováno  0:18
Na poli Centra agentních technologií Fakulty elektrotechnické ČVUT vzniká zajímavá navigační aplikace pro cyklisty. Díky ní si mohou naplánovat cestu na kole po jednom z 25 českých měst nebo po Bratislavě. Aplikace jim poradí vhodnou trasu a zároveň odesílá nasbíraná data k analýze. Města tak mohou lépe pracovat na optimalizaci dopravy.

Aplikace Cykloplánovač | foto: FEL ČVUT

Aplikace Cykloplánovač momentálně existuje ve verzi pro operační systém Android nebo jako webová aplikace na stránkách cykloplanovac.cz. Verze pro iOS je v přípravě. V obou případech umožní cyklistům vyhledat si vhodnou trasu pro aktuální cestu. Po zadání výchozího místa a cíle aplikace nabídne několik alternativních tras, při jejich analýze počítá aplikace nejen se samotnou vzdáleností, ale také s výškovým profilem trasy a s podobou dopravní infrastruktury.

Fotogalerie

Mezi nabízenými alternativami je tak například i trasa označená jako plochá, při které se cyklista nejméně nadře ve stoupáních. Dále program nabídne trasu rychlou, klidnou a vyváženou. Rozdíly v nich nemusejí být zásadní, ale někdy dovede najít aplikace zajímavé alternativy. V mobilním telefonu pak po vyhledání trasy funguje možnost klasické turn-by-turn navigace, která uživatele celou trasou pohodlně provede. Stačí mít na kole vhodný držák na mobilní telefon. Při použití mobilní aplikace se zaznamenávají anonymizovaná data o jízdě, která následně mohou být využita k analýze.

Podporovaná města

- Břeclav, Brno, České Budějovice, Hradec Králové, Hranice, Jihlava, Jindřichův Hradec, Karviná, Kopřivnice, Liberec, Jablonec nad Nisou, Nové Město nad Metují, Nový Jičín, Olomouc, Ostrava, Otrokovice, Pardubice, Plzeň, Praha, Přerov

- Bratislava

Jedním z nejdůležitějších údajů je v tomto případě samozřejmě rychlost, kterou se cyklista po trase pohybuje. Z většího množství dat se totiž následně dá usoudit, která místa jsou pro cyklisty obtížně průjezdná. I proto je vlastně aktuální podoba aplikace spíše testovacím nástrojem, nasbíraná data mají sloužit k důkladné analýze a následnému vylepšení aplikace v dalších verzích. Právě lepší algoritmy výběru trasy by měly být jedním z prvních vylepšení aplikace. Autoři také slibují, že v některé z dalších verzí by mohlo být plánování tras propojeno i s plánováním cest hromadnou dopravou, takže cyklista bude moci například v Praze kombinovat jízdu metrem a na kole.

Nasbíraná data také mohou autoři sdílet s institucemi, které mají v daných městech na starosti oblast dopravy. Kromě hlavního města a obvyklých velkých českých měst je cykloplánovač dostupný například i v Břeclavi, Jindřichově Hradci či Jablonci nad Nisou (kompletní seznam měst najdete v boxíku).

Program je jedinečný právě tím, že se soustředí na cyklonavigaci po městech. Není tedy určen primárně pro turistické výlety po krajině, ale právě třeba pro nalezení ideální trasy, kterou může cyklista jezdit každý den do práce a z práce. Pokud takovou trasu plánuje třeba podle výškového profilu, může snadno zjistit, že do práce se mu vyplatí vydat se jinou cestou než odpoledne směrem domů.







Nejčtenější

Kryt chystaného smartphonu Nokia s Androidem
Nokia opět ožije, dohodla se na návratu značky na trh

Zahájení výroby smartphonů Nokia již nic nebrání. Finská společnost totiž oznámila dokončení dohody s firmou HMD Global Oy, která má legendární značku telefonů...  celý článek

Pokud se ústřední tlačítko na iPhonu 7 rozbije, lze využít virtuální.
Rozbité ústřední tlačítko iPhone 7 neumrtví. Zastoupí ho virtuální

Nejnovější generace iPhonu přinesla mimo jiných inovací také nové ústřední tlačítko pod displejem. I tak Apple pamatoval na možnost poškození, i poté je totiž...  celý článek

Ilustrační snímek
Data z téměř každého mobilu mají za pár sekund. Objeví i odstraněné SMS

Zaměstnancům společnosti Cellebrite, která patří v Izraeli mezi vedoucí firmy v oblasti počítačového pirátství, stačí k prolomení zabezpečení téměř jakéhokoli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.