Souhlas s automatickým prodlužováním závazku vyjadřují účastníci uzavřením či změnou smlouvy.

Souhlas s automatickým prodlužováním závazku vyjadřují účastníci uzavřením či změnou smlouvy. | foto: Lukáš Hron, Mobil.iDNES.cz

Víte, co podepisujete? Automatické prodlužování můžete později i zrušit

  • 7
Získání tarifu s výhodnější měsíční sazbou podmiňují operátoři dvouletým úpisem, podpisem smlouvy pak zákazník kromě jiného souhlasí i s automatickým prodlužováním závazku. V přesvědčení, že operátor tak činí bez jejich souhlasu, si pak účastníci stále častěji stěžují u Českého telekomunikačního úřadu.

Nárůstu stížností týkajících se automatického prodloužení smlouvy bez souhlasu účastníka se úřad věnuje v dubnové měsíční monitorovací zprávě. Řada stížností je však neoprávněná. Podle ČTÚ si totiž mnozí stěžovatelé neuvědomují, že s automatickým prodlužováním závazku vyjádřili souhlas uzavřením či změnou smlouvy. Právě ve smlouvě je tato možnost často ukotvena. Úřad však připouští, že ne všechny přijaté stížnosti musí být neoprávněné.

Může totiž nastat situace, kdy operátor nedodrží zákonnou povinnost spotřebitele o automatickém prodloužení smlouvy včas informovat. Tu mu ukládá Zákon o elektronických komunikacích (127/2005 Sb.). Podle § 63 odstavce 10 je „podnikatel poskytující veřejně dostupnou službu elektronických komunikací nebo zajišťující veřejnou komunikační síť povinen informovat spotřebitele způsobem, který si zvolil pro zasílání vyúčtování, a to nejdříve 3 měsíce a nejpozději 1 měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy obsahující ujednání o automatickém prodloužení smlouvy, o možnosti a způsobu, jak ukončit smlouvu“.

Informace o prodloužení se tak nejčastěji nachází přímo v textu měsíčního vyúčtování. ČTÚ však upozorňuje, že ne vždy je tak učiněno hned na první straně.

„Nejsou ojedinělé případy, kdy je informace vytištěna nikoliv na první straně vyúčtování, ale až na některé z následujících stran, například u specifikace služby, které se prodloužení závazku týká,“ upozorňuje v dubnové zprávě s tím, že spotřebitelé by měli vyúčtování věnovat větší pozornost.

Operátoři v něm navíc nemusejí informovat pouze o konci a prodloužení úvazku, ale také o zkrácení toho stávajícího. K tomu může dojít například v případě přechodu na nový systém. Došlo k tomu loni, kdy si na prodloužení závazku s dvouměsíčním předstihem stěžoval redakci Mobil.iDNES.cz jeden ze čtenářů (více zde). Mluvčí O2 Lucie Pecháčková tehdy informovala, že zákazníci, kterých se zkrácení původního úvazku týkalo, byli informováni ve vyúčtování s měsíčním předstihem.

Pokud si spotřebitelé nejsou vědomi, že by jejich smlouva obsahovala ujednání o možnosti automatického prodloužení, či jsou přesvědčeni, že ze strany operátora nebyla dodržena informační povinnost, mohou se obrátit se stížností a žádostí o prošetření věci na Český telekomunikační úřad. V případě, že úřad nedodržení zákonné povinnosti prokáže, hrozí dotyčnému operátorovi za správní delikt sankce ve výši až deset milionů korun.

Automatické prodlužování lze zrušit, avšak na úkor měsíčního paušálu

S automatickým prodloužením závazku může zákazník kdykoli vyslovit nesouhlas. Tím se nicméně nezbaví povinnosti kontrolovat své měsíční vyúčtování. I v takovém případě v něm bude, ať v písemné, či elektronické podobě, informován o expiraci závazku. Jen v tomto případě to bude pro zákazníka znamenat skokové navýšení měsíčního paušálu. Smlouva bude totiž převedena na smlouvu bez závazku.

Zákazníci tak musejí svého operátora informovat, že si smlouvu nepřejí automaticky prodloužit. U Vodafonu však až do listopadu 2014 panovala opačná situace, zákazníci operátora se smlouvou na dobu určitou museli naopak žádat o prodloužení.