Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


ČTÚ: Operátor O2 odstřihl zákazníka, na pokutu nemá nárok

  15:43aktualizováno  17:01
Podle pravomocného rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu nemůže operátor po zákazníkovi, kterého z důvodu nehrazení faktur odstřihl od služeb, nárokovat zaplacení smluvní pokuty za nedodržení minimálního měsíčního plnění. Zákazník totiž v takovém případě, i kdyby chtěl, není schopen tento závazek plnit.

Po neuhrazených fakturách O2 zákazníka odstřihlo od služeb, trvalo ovšem na sankci za nesplnění minimálního měsíčního plnění. Podle ČTÚ neoprávněně. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

ČTÚ takto rozhodl v případě sporu podnikatele s rámcovou smlouvou na čtyři telefonní čísla a operátora O2. Zákazník se ve smlouvě zavázal k minimálnímu měsíčnímu plnění (MMP) ve výši 4 000 korun, později ovšem přestal za hlasové i datové služby platit.

Operátor proto přistoupil k odpojení čísel a se zákazníkem ukončil smluvní vztah. Současně si ovšem nárokoval uhrazení smluvní pokuty za nesplnění MMP, a to v součtu minimálních měsíčních plnění. Kromě dlužné částky za neuhrazené faktury tak O2 ve sporu vyžadovalo i uhrazení 11 467 korun včetně úroků.

Podle regulátora ovšem operátor na tuto pokutu nemá nárok, protože zákazníka odstřihl od svých služeb. Přiřkl tak pouze nárok na dlužné plnění s vysvětlením, že O2 zákazníka dostalo do situace, kdy by i přes veškerou snahu a dobrou vůli nebyl schopen splnit smluvní závazek minimálního měsíčního plnění. Úřad tuto situaci označil za absurdní. Operátor totiž přistoupil k odpojení zákazníka ve snaze donutit ho k plnění finančních závazků, tím mu ovšem znemožnil další využívání služeb, zároveň ho ovšem za jejich nevyužívání sankcionoval.

Smluvní pokuta je přitom přímo závislá na zákazníkem čerpaném objemu služeb, výše sankce je totiž rozdílem mezi cenou spotřebované služby a výší MMP. Operátor tak přijatým opatřením podle úřadu svévolně rozhodl o její maximální výši, výše pokuty má být na základě smluvního vztahu ovšem plně závislá na jednání zákazníka. V tomto případě ovšem nemohl výši nikterak ovlivnit, byť například minimálním plněním závazku, kdyby operátor přistoupil pouze k omezení služeb.

„Ustanovení § 545 odst. 1 občanského zákoníku (č. 40/1964 Sb., případ se týkal období, kdy NOZ ještě neplatil - pozn. redakce) sice stanoví, že nevyplývá-li z ujednání o smluvní pokutě něco jiného, je dlužník zavázán plnit povinnost, jejíž splnění bylo zajištěno smluvní pokutou, i po jejím zaplacení‘,“ uvedl ČTÚ v měsíční Monitorovací zprávě. Nový občanský zákoník č. 89/2012 Sb. toto upravuje § 2049, podle jehož znění „zaplacení smluvní pokuty nezbavuje dlužníka povinnosti splnit dluh smluvní pokutou utvrzený“.

Zákazník na jedné straně byl tedy povinen zaplatit smluvní pokutu a zároveň splnit závazek MMP, na druhé straně byl ovšem operátor povinen umožnit mu užívání služeb. „O2 ovšem odpojením čísel zmařilo plnění smluvního závazku, zákazník tak nebyl schopný dosáhnout MMP, smluvní pokuta proto operátorovi za toto období nenáleží,“ dodal ČTÚ.

O2 se ovšem proti rozhodnutí úřadu ohradilo. „Rozhodnutí ČTÚ považujeme za nesprávné a budeme se proto obracet na soud. Argumentace ‚dobrou vůlí‘ zákazníka, který neplatí a porušuje smluvní povinností, je přirozeně absurdní i pro laika. Zatím nemáme k dispozici žádný rozsudek soudu v obdobné věci,“ informovala redakci Mobil.iDNES.cz mluvčí O2 Lucie Pecháčková.

Aktualizace 17:01: Doplněno vyjádření operátora O2

Autor:




Nejčtenější

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Sony Xperia XZ1
Klasika bez výstředností a se skvělou výbavou. Nové top Sony se blíží

Sony si drží svůj styl a zavádění nových designových prvků nechává jiným. Proto i chystaná Xperia XZ1 bude konzervativně vypadající smartphone, ovšem se...  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Soyes 6S
Nejmenší „iPhony“ na světě můžete mít za 1 300 korun

Kopie iPhonů nejsou žádnou novinkou, v čínských e-shopech jich najdeme desítky více či méně povedených. Mezi ty minimálně zajímavé patří mini smartphony Soyes....  celý článek

Další z rubriky

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Ilustrační snímek
Úřad chce regulovat mobilní trh. Může to zlevnit volání a rychlá data

Podle Českého telekomunikačního úřadu na trhu nefunguje hospodářská soutěž. Regulaci však bude předcházet veřejná konzultace a následně analýza trhu. Výsledky...  celý článek

Ilustrační snímek
Zrušený roaming: data nejvíc letí v Chorvatsku, volání v Německu

Statistiky operátora O2 ukazují, jak si Češi užívají nově bezpříplatkových roamingových služeb v oblíbených zahraničních destinacích. Fotky z pláží nejčastěji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.