Předplacené SIM karty jsou pro nás jednou velkou neznámou. Ťukají na dveře, ale zatím jsme je neviděli, jen o nich slýcháme, jak to bude skvělé a krásné.
Na to, jaké to bude doopravdy jsme se zeptali ředitele mezinárodních projektů největšího evropského mobilního operátora STET - Elise Bontempelliho. Pan Bontemeplli navštívil Českou republiku právě v souvislosti s realizací projektu předplacených karet Twist v síti Paegas. Právě STET totiž, jako podílník RadioMobilu, zajišťoval zrod předplacených karet Paegas Twist.
Především je třeba říci, že TIM (Telecom Italia Mobile) je největším evropským operátorem s 8 miliony klientů. Pokud se podíváme na rozdělení zákazníků, pak 3,5 milionů má analogový systém TACS a 4,5 milionů klientů má digitální GSM. Penetrace mobilních telefonů v Itálii dosahuje 16,3 % - TIM drží zhruba 80 % celkového podílu na trhu a OmniPronto Italia zde má pouhé 2 miliony klientů. Z čtyř a půl milionů klientů sítě TIM GSM připadá 2,7 milionů právě na předplacené SIM karty, které se na italském i světovém trhu prvně objevily 6. Října 1996.
Jak je tedy vidět, STET - potažmo TIM - patří k průkopníkům předplacených SIM karet - společnost s nimi byla velmi spokojena a pro jejich nebývalý úspěch je zavádí i u svých partnerských společností - v rakouském Mobilcomu, u Telecom France SFR i v Řecku - a nyní v České republice u RadioMobilu.
Na dotaz, co předplacené SIM karty přinesou klientům, odpověděl pan Bontempelli jasně: především velmi jednoduché použití a naprostý přehled o nákladech za telefonování jakož i jistotu, že operátorovi není placen žádný paušál a platí se skutečně jen to, co se provolá. Ve většině evropských zemí na předplacených SIM kartách také láká nulové papírování - buy and go. V Itálii je ovšem díky mafii nutno i pre-paid SIM karty registrovat, kdyby tomu tak nebylo, volala by celá Cossa Nostra z neregistrovaných předplacených SIM karet.
Operátorovi se odbourání měsíčních paušálu také vyplatí. Úspory se dotknou především oblasti administrativní - není zapotřebí nic účtovat, odpadají potíže s neplatiči a s poštou a v neposlední řadě jsou peníze na účtu ještě před okamžikem, než si zákazník poprvé zatelefonoval. Zjednodušení celého administrativního procesu aktivace je významným přínosem - znamená poměrně velkou úsporu na personálních i technických výdajích.
Dnes má TIM card, předplacená telefonní karta společnosti TIM tři varianty odstupňované cenou předplatného kuponu a tedy i s trojím tarifním rozlišením. Kromě toho lze využít dalších 8 tarifů pro klasické SIM karty - úctyhodná nabídka.
TIM zvolil pro svoje TIMcard familiérní obal Cdčka - je to proto, že jej zákazníci důvěrně znají a také obchodníci s ním umí manipulovat. Na každém obalu je vzadu natištěno telefonní číslo. Zákazník si tedy může sám vybrat číslo, které se mu líbí nejvíce - stačí se chvilku pohrabat ve stojanu s "Cédéčky".
Distribuci TIMcard (tedy pouze předplacených SIM karet) zajišťuje jenom 114 vlastních "TIM SHOPů" a dále více než 2100 obchodů, trafik i benzínových pum - ty tvoří více než 90 % obratu předplacených SIM karet.
Svoje předplacené karty má samozřejmě i Německo - D1Telekom je vyvinul právě ve spolupráci se STET, D2-Privat je má pod názvem CallYa - obojí je samozřejmě určeno pro mládež a podle obou firem se zmíněné SIM karty prodávají velmi dobře.
Slovenský trh má zatím svoji Primu - předplacenou kartu Globtelu, o níž je více informací zde. Na náš trh si brousí zuby jak Twist společnosti RadioMobil, tak Go společnosti EuroTel.
Snad se bude úspěch se třemi miliony prodaných SIM karet během jediného roku opakovat ;)
Relevantní články:
- Go: předplacené SIM karty EuroTelu - invexové představení
- EuroTel Go hlásí timebreak - informace o pravděpodobném zpoždění Go karty.
- Paegas Twist - souhrnná informace
- Prima - předplacená SIM karta GlobeTelu
- Jaká je situace mobilních sítí v Německu - na cestách