Každého napadne, že tento další krok k liberalizaci telekomunikačních služeb povede i k nižším cenám hovorného. Je ovšem užitečné se podívat, jaký prostor pro snižování cen vůbec alternativní operátoři mají. Vše totiž závisí na propojovacích poplatcích, které si Český Telecom bude moci účtovat od alternativních operátorů za poskytnutí své sítě a dále pak poplatků přímo za službu volby operátora.
Maximální propojovací poplatky za místní hovory stanovené Českým
telekomunikačním úřadem (ČTÚ) zatím činí CZK 0,6/min ve špičce a CZK 0,3/min
mimo špičku. Telekomunikační regulátor navíc rozhodl, že Český Telecom si
bude moci účtovat příplatek CZK 0,06/min, který má kompenzovat část nákladů
ČT spojené se zavedením služby volby operátora.
Předpokládejme, že zákazník Českého Telecomu využije alternativního
operátora k uskutečnění hovoru s jiným zákazníkem ČT. Za dané situace by
alternativní operátor musel ve špičce Telecomu zaplatit 2x CZK 0,6/min (za
originaci i terminaci hovoru v síti ČT)+ CZK 0,06/min (příplatek za volbu
operátora)= CZK 1,26/min. Toto je však pouze poplatek alternativního
operátora Českému Telecomu, nikoli konečná cena pro koncového zákazníka.
Za situace, kdy se průměrná cena jedné minuty místního hovoru pro zákazníky
Českého Telecomu pohybuje kolem CZK 1,5-1,6/min (a očekáváme, že s
postupující liberalizací Telecom zavedením dalších volných minut průměrnou
cenu ještě trochu sníží) neexistuje pro snížení tarifů alternativních
operátorů velký prostor. Z výše uvedených důvodů se domníváme, že při
současné výši propojovacích poplatků se alternativním operátorům příliš
nevyplatí poskytovat službu pro ty zákazníky Telecomu, kteří volají opět
zákazníkům Telecomu (těchto hovorů je zatím valná většina). Domníváme se
proto, že opravdová liberalizace telekomunikačního trhu může nastat pouze
poté, když ČTÚ sníží propojovací poplatky tak, aby alternativní operátoři
byly opravdu schopné konkurovat Českému Telecomu, aniž by se museli
pohybovat v červených číslech.
Celkové řešení podmínek zpřístupnění místních sítí bývalého národního operátora, tzv. local loop unbundling (laicky poslední míle), by neměly sledovat zájmy toho či onoho poskytovatele telekomunikačních služeb. Nastavení podmínek by mělo vytvářet prostor pro konkurenci, z níž by samozřejmě nejvíce profitoval zákazník.
Názor analytiků Wood & company podporuje i Petra Kemrová, mluvčí Aliatelu, který novou službu zavede od 2. července. Ta dnes pro Mobil.cz a Český rozhlas řekla, že Volba operátora je při současných podmínkách skutečně výhodná jen pro ty, kteří provolají více než tisíc korun měsíčně v místním telefonním styku nebo těm, co volají především dálkové (meziměstské a mezistátní) hovory či hovory do sítí mobilních telefonů. Těm, kteří provolají méně než 1000 korun podle Kemrové samozřejmě Volba operátora přinese méně znatelné úspory. Kdo provolá méně než 500 korun měsíčně, nemusí s Volbou operátora vlastně ztrácet čas.
Další komplikaci spojenou s novou službou představuje nutnost uzavřít smlouvu se všemi operátory, jejichž sítě chce zákazník využívat pro volání.
V pondělí přineseme přehled podmínek a cen, které se Volby operátora týkají u jednotlivých společností.