Zákazníci mobilních operátorů rádi používají telefony k textové komunikaci. Posílání SMS i MMS je však poměrně drahé a klienty pro instant mesaging typu ICQ byly donedávna dostupné pouze pro některé komunikátory. Nyní je však díky klientu cMessenger od české firmy Cleverlance možné použít instant messaging na prakticky každém mobilu vybaveném technologiemi Java a GPRS.
Klient cMessenger firmy Cleverlance zpřístupňuje na mobilním telefonu vybaveném Javou textovou komunikaci v reálném čase s uživateli sítí ICQ, Yahoo Messenger, MSN Instant Messenger a v neposlední řadě Jabber. Vývojáři jej odzkoušeli na telefonech Nokia 6310i, 3510, 6610, 7250 a 7650 (firmware 4.x), Siemens C55, S55, SL55, Sharp GX13 a Sony Ericsson T610, P800. cMESSENGER je napsán v jazyku Java pro platformu J2ME (Java 2 Mobile Edition) dle standardu MIDP 1.0, takže jej lze použít ve většině telefonů, které podporují Javu. Pro přenos dat používá protokol HTTP přenášený přes internetový APN v GPRS. Pokud telefon umožňuje využívat pomocí GPRS pouze WAP, cMessenger využívá wapovou bránu. Přenos dat přes WAP bývá v mnoha tarifech výrazně dražší, cMessenger se však přesto snaží minimalizovat objem přenesených dat a tedy celkovou útratu za svůj provoz.
Jabber jako společný jmenovatel
V instant messagingu panuje v současné době téměř džungle. Každý dodavatel software se snaží o vlastní komunikační protokol a v průběhu měsíců či let jej různě mění. Originální klienty většinou neumí komunikovat s jinými sítěmi, univerzální nástroje třetích stran často vyžadují aktualizace svých plug-inů pro přístup do jednotlivých sítí. Určité vysvobození přinesl univerzální protokol Jabber založený na jazyce XML, který byl od začátku koncipován jako otevřený. Pro Jabber existují servery i klienty na nejrůznějších platformách, velká část z nich je k dispozici zdarma. Síť Jabberu je decentralizovaná, uživatelé mají přiřazeny identifikátory ve tvaru uživatel@server, plug-iny pro komunikaci s jinými sítěmi jsou instalovány a aktulizovány na serverech.
Firma Cleverlance při vývoji cMessengeru vycházela z protokolu Jabber, snažila se však omezit objem dat a velikost klientu. Klient na mobilu se proto stará pouze o textovou komunikaci a podpůrné aktivity jako registrace uživatele, aktivace plug-inů pro komunikaci s jinými sítěmi a přidávání uživatelů je možné provádět z počítače přopojeného k internetu prostřednictvím webového rozhraní. Program cMessenger je nicméně schopen přijímat zprávy i od užívatelů, jejichž kontakt není uveden v seznamu. Telefon je informován o příchozích zprávách a změnách statutu kontaktů díky periodickému stahování dat ze serveru, interval stahování je možno nastavit v rozmezí od 1 sekundy do 3 minut, méně časté stahování informací může opět přinášet úspory nákladů za přenesená data.
Jak jsme testovali
Ve spolupráci s operátorem Český mobil provozujícím síť Oskar jsme vyzkoušeli používání programu cMessenger na třech telefonech z jeho nabídky. Pokusili jsme se nainstalovat aplikaci na telefonech Nokia 6610, Nokia 6310i a Sony Ericsson T610. Byli jsme zvědavi, jak si telefony s cMessengerem poradí, připravili jsme si proto na serveru cMessengeru testovací konto a přidali do něj kontakty na uživatele sítí ICQ, MSN a Jabber.
Na Nokii 6610 běžel cMessenger v podstatě bez probémů, použitelný byl i na Nokii 6310i. Na displeji 6310i jsme měli drobné problémy se zobrazením ikon kontaktů, ikona sítě MSN na něm vypadala jako kohoutí peří. Na telefonu Sony Ericsson se nám nepodařilo klienta spustit ani po restartování mobilu, klient vždy zamrzl při připojování k síti. Ve všech případech jsme použili Oskartu a nastavení GPRS přesně podle pokynů operátora.
S uživatelským rozhraním javové aplikace jsme byli spokojeni. Dobře fungoval i server, podařilo se nám komunikovat s uživateli v sítích ICQ, MSN i na jiném jabberovém serveru. Vylepšit by si však zasloužilo webové rozhraní pro správu uživatelského účtu a přidávání kontaktů.
Záhadou zatím zůstává obchodní plán společnosti Cleverlance na využití cMessengeru. Firma investuje do vývoje i do provozu systému, časem mohou nabídnout placené služby s přidanou hodnotou, licenci na klient i server mobilním operátorům nebo řešení na bázi cMessengeru pro komunikaci mobilních zaměstnanců některé firmy s firemním informačním systémem. Počet registrovaných uživatelů z České republiky i ze světa roste, všichni zatím využívají cMessenger zdarma, respektive za cenu přenesených dat.
Cleverlance již úspěšně dodává řešení na platformách Java a .NET zákazníkům jako Česká spořitelna, všichni tři naši mobilní operátoři, Komerční banka, CCS Česká společnost pro platební karty a.s. nebo sdružení cestovních kanceláří GRS Albatros.
Jaké jsou vaše zkušenosti s instant messagingem na mobilech? Domníváte se, že je cMessenger optimálním řešením? Své názory a zkušenosti můžete psát do diskuse pod článkem.