Reklamy je všude plno, textových zpráv chodí stále více, dozrál tedy čas oba tyto jevy spojit. Výsledkem jsou reklamní SMS, které se stávají zcela novým médiem pro přímé oslovení potenciálních zákazníků. V České republice se do podnikání na poli reklamních SMS velmi vážně vrhly firmy Finance.eu (provozovatel serveru Finance.cz) a RoFis (finanční poradenství), které přišly s projektem nazvaným Clubox. Vše je zatím v „náborové“ fázi, během níž se má vytvořit základní skupina 300 tisíc lidí, kteří budou v Cluboxu zapsáni. Nyní je registrováno 100 tisíc lidí a ke spuštění celého systému by mělo dojít do konce srpna. Vstup do Cluboxu je zatím zdarma.
O co jde?
Chcete-li se celé záležitosti zúčastnit, musíte se stát členem Cluboxu. Jakmile se přihlásíte, jste zařazeni do dlouhého seznamu členů klubu. Právě na tomto zařazení velmi záleží, neboť ovlivní to, kolik peněz budete dostávat za zasílané textové zprávy. Podle odhadů by mělo být reálné získat týdně okolo 10-20 korun. Měsíčně to činí tedy pouhých 40-80 Kč.Nejste odměňováni za SMS, které přijdou vám, ale za ty, které dostanou jiní. Vše je totiž založeno na tom, že nové členy přivádějí ti, kteří již v Cluboxu jsou. Od toho se odvíjí také systém odměn. Základní peníze k vám putují ze dvou směrů. Vše vychází z odměny za zprávu. Tato odměna je zprávu od zprávy různá, závisí na tom, kolik za ni platí inzerent.
Odměna se dělí mezi šest lidí:
Systém má pochopitelně své výhody i nevýhody. Stačí vám přihlásit se a o tom, zda získáte občas nějaký ten halíř, rozhoduje náhoda, která určí, kdo je právě nad vámi. Na druhou stranu pokud jde o pět lidí, kteří nemají zájem někoho shánět, vše je na vás. Chcete-li něco vydělat, musíte lidi uhánět sám.
Je důležité si uvědomit, že nejde o strukturu pyramidovou a vazby nejsou závislé na tom, kdo koho přihlásil. Členové se řadí do jediné linky, tzv. korálku.
Dostane-li SMS „zelený křížek“, dostáváte 10 % z odměny. Dostane-li SMS „červený křížek“, dostanete 20 % odměny.
Samozřejmě můžete jednoduše vstoupit jen proto, aby se k vám dostaly SMS zprávy o výhodných nákupech a akcích, které vás zajímají. Jako pasivní člen získáte někdy užitečné informace a nemusíte si kazit náladu uháněním známých a kolegů.
Nemusíte se také bát spamu, tedy zahlcení telefonu nevyžádanými SMS. Clubox se zavazuje posílat každému pouze jednu SMS denně, a to mezi 8-18 hodinou.
Snažte se a možná si s Cluboxem přivyděláte
Pokud se rozhodnete, že to s Cluboxem myslíte vážně, můžete se do celé akce vrhnout po hlavě a začít shánět další zájemce. Jakmile se vám totiž podaří zapsat do klubu deset a více lidí, máte možnost získávat o něco více. Dostanete se tím totiž do nového seznamu (tzv. Byznys program) právě těchto „uháněčů“, kde každý člen má „na svědomí“ alespoň deset získaných duší. Odměny za SMS vám zůstávají, navíc získáte ještě procenta ze slev, které si vyberou zákazníci Cluboxu na základě některé z reklamních SMS. Tímto způsobem už je, dle vyjádření představitelů Cluboxu, možné vydělat ročně i několik tisíc korun. Závratné částky nečekejte. Auto si za výdělky z Cluboxu nekoupíte.Pro ty, kteří se na to cítí, existuje ještě jedna výzva. Jestliže se jim podaří do tří dnů od svého vstupu do Cluboxu zapsat dalších 88 lidí, stávají se „Manažery Cluboxu“, což přináší výhodu v podobě zvýšení veškerých odměn o 50 procent.
Máte zájem? Jak tedy na to?
Jestliže chcete do Cluboxu vstoupit, musíte se zaregistrovat. V blízké době by mělo být možné přihlásit se přímo na internetu. Zatím však musíte spoléhat na klasickou papírovou cestu, tedy vyplnění formuláře, který získáte buď u zástupců Cluboxu, nebo přímo v jeho sídle. Adresu naleznete na stránkách Cluboxu (www.clubox.cz).Na internetových stránkách se však můžete podívat alespoň na vzhled formuláře. Jediné, co skutečně musíte vyplnit, chcete-li do Cluboxu vstoupit, je číslo vašeho mobilního telefonu a jméno. Vše ostatní je dobrovolné. Pochopitelně chcete-li vůbec dostávat nějaké SMS, je třeba, abyste zaškrtli alespoň nějakou oblast svého zájmu, tedy některé z polí v kategoriích jako Zábava, Telekomunikace, Finance apod. Pokud chcete, aby se k vám v budoucnu dostaly klubové časopisy nebo e-mailové nabídky, budete muset zadat i svou skutečnou a elektronickou adresu.
Poslední, a pochopitelně nejkontroverznější je část s číslem účtu a rodným číslem. Přestože pro vstup není třeba tyto údaje zadat, bez nich byste na peníze čekali marně. Tyto údaje jsou střežené a podle zákona o osobních údajích je nelze zneužít. Jediným problémem by mohl být prodej těchto údajů jiné firmě, ale Ondřej Hakena, výkonný ředitel společnosti RoFis a otec myšlenky Cluboxu, říká: „Dát dohromady takovou databázi je finančně náročné a byli bychom sami proti sobě, kdybychom o prodeji informací uvažovali. Ztratili bychom plod naší práce a zároveň důvěru lidí.“
Problém s tím, že někdo může přihlásit známé, aniž ti by o to stáli, je bohužel otevřený. Jediným řešením je, aby takový „nechtěný“ člen z Cluboxu vystoupil, což může udělat kdykoliv a dojde k tomu okamžitě.
Jak dál?
Jakmile bude naplněn počet 300 tisíc členů, bude zápis ukončen. Následně bude zasílání SMS zahájeno a další členové se sice možná ještě budou nabírat, ale až po nějaké době a určitě za poplatek. Ten by sice neměl být vysoký, ale výhoda vstupu zdarma již bude definitivně pryč.Po naplnění stavu přijde řada na inzerenty, kteří se o projekt zajímají. Podle zástupců Cluboxu některé firmy svůj zájem projevují již dnes, například velké řetězce supermarketů. Takto cílená reklama by měla mít výrazně vyšší úspěšnost než například ta televizní nebo rozhlasová.
Stejný projekt je na Slovensku již ve fázi dokončování a měl by být spuštěn 17. června. V Polsku a Maďarsku se na přípravách pracuje.
Zajímavým problémem je také volba operátora, přes nějž budou SMS zasílány. Denně budou od Cluboxu putovat desítky, možná dokonce stovky tisíc SMS. O tom, přes kterého operátora budou SMS putovat, ještě není rozhodnuto. Prý se uvažuje i o zahraničních provozovatelích GSM sítí.
Celý projekt se možná po špatných zkušenostech z nejrůznějších pyramidových her a letadel zdá trochu nedůvěryhodný. Narozdíl od těchto systémů není však Clubox založen na penězích, které noví členové přinášejí a staří členové shrabují. Peníze do Cluboxu vstupují pouze od inzerentů a lidé tak kromě zadávání osobních údajů nic neriskují. Firmy stojící za Cluboxem by však měly být solidní zárukou toho, že vše skončí fungujícím reklamním systémem a ne nehezkou pachutí v ústech zklamaných členů Cluboxu.