Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hardware pro chytré hodinky nikdo ve Švýcarsku neumí

aktualizováno 
Chytré hodinky nechávají většinu tradičních švýcarských výrobců chladnými, alespoň tak působí prohlášení jejich čelních představitelů. Výjimkou je firma TAG Heuer, která se přípravou podobných hodinek netají. Její šéf J.C.Biver teď potvrdil, že hodinky nebudou mít nálepku Swiss Made a pochválil chystané hodinky od Applu.

Jean-Claude Biver neskrývá své sympatie k Apple Watch. | foto: scmp.com

Zatímco pro dosud vyráběné hodinky TAG Heuer je nápis Swiss Made v dolní části číselníku naprostou samozřejmostí, v případě chytrých hodinek tomu tak nebude. V rozhovoru pro server Bloomberg to řekl J.C.Biver, který je šéfem hodinářské divize koncernu LVMH, pod jehož křídla patří například i Hublot, Zenith nebo Bulgari.

Při vývoji chytrých hodinek je podle něj pro švýcarské značky naprosto nezbytná spolupráce s firmami ze Silicon Valley, které jsou v tomto ohledu technicky lépe vybaveny.

„Neumíme vlastními silami vyrobit čipset a dodat všechen nezbytný hardware pro chytré hodinky. Nikdo ve Švýcarsku to neumí. Hardware a software tedy vzejde ze Silicon Valley, ale pouzdro, číselník, korunka, tedy celkový design vznikne tady ve Švýcarsku,“ uvedl Biver.

Do vývoje chytrých TAG Heuer se zapojí dva expertní celky

Vedení TAG Heuer dalo pro tento projekt dohromady dva týmy specialistů. Zatímco první bude mít na starosti návrh a výrobu pouzdra a dalších neelektronických dílů, druhý bude pracovat právě na elektronice a softwaru. Oficiální oznámení partnerství se společnostmi mimo území Švýcarska hodlá společnost ohlásit během šesti týdnů.

Strojek chytrých hodinek si tedy TAG Heuer nechá vyrobit u externích dodavatelů, nutná podmínka pro získání označení Swiss Made, tedy že polovina dílů kalibru musí být vyrobena na území Švýcarska, tak logicky nebude splněna.

To ani nebude nutné, protože zájemci o chytré hodinky mají jiné priority a absence labelu Swiss Made je nebude zajímat. Zatímco u klasických švýcarských hodinek je ukazatel času spolu s datumovkou mnohdy jedinou funkcionalitou, u chytrých hodinek je to jen jedna funkce z mnoha. Schopnosti takových hodinek se navíc díky aplikacím mohou nadále rozšiřovat.

Záleží přitom, jakým operačním systémem budou vybaveny. Nejširší ekosystém aplikací má aktuálně Android Wear, což je odnož Androidu určená pro nositelnou elektroniku. To se zatím neví, ovšem očekává se, že hodinky TAG Heuer budou mít vestavěnou GPS a bohaté aplikační i hardwarové vybavení ke sledování maxima tělesných funkcí. V základní sadě aplikací rovněž nebudou chybět tematické tituly ze sportovních odvětví, která značka sponzoruje, nebo v nichž vynikají firemní ambasadoři.

Biver chválí Apple Watch a jedny si zřejmě koupí

Zatímco téma použité platformy během rozhovoru nakousnuto nebylo, nemohla chybět zmínka o dosud nejočekávanějších chytrých hodinkách - Apple Watch.

Jean-Claude Biver

Pětašedesátiletý J.C. Biver je pionýrem švýcarského hodinářského odvětví, se kterým je spjatý celý jeho profesní život. Narodil se 20.září 1949 v Lucemburku, ale už v deseti letech se s rodinou přestěhoval do Švýcarska.

Vystudoval ekonomii na univerzitě v Lausanne a své první hodinářské zkušenosti získal v samotné kolébce hodinářství, údolí Vallée de Joux.

Je mu připisována obnova manufaktury Blancpain, kterou v sedmdesátých letech minulého století položila na kolena quartzová revoluce. U Blancpainu se však drželi tradice a produkci bateriových hodinek odmítli. Biver byl šéfem značky až do roku 2003.

Krátce působil také jako ředitel značky Omega, odkud v roce 2004 přechází do pozice šéfa společnosti Hublot, která tehdy nebyla v nejlepší kondici, a je to právě Biver, který o rok později stojí u zrodu legendární kolekce The Big Bang s nezaměnitelným designem.

Modely této řady postupně získaly nejvyšší možná ocenění, kterých v daném odvětví lze dosáhnout. V roce 2008 značku za 300 milionů eur kupuje konglomerát LVMH.

Aktuálně je Biver stále členem představenstva Hublotu, šéfuje celé hodinářské divizi skupiny LVMH a navíc od prosince minulého roku působí jako prozatímní ředitel u TAG Heuer. Zde chce během 18 měsíců provést taková opatření, jež by v budoucnu posílila pozici a tržní podíl značky v cenovém segmentu přibližně 1 500 až 4 500 eur.

J.C.Biver byl krátce po jejich představení v září loňského roku jedním z prvních vysokých činitelů švýcarského hodinářství, který se na jejich adresu vyjádřil. Tehdy uvedl, že hodinky postrádají atraktivitu, jsou příliš zženštilé a až moc podobné těm již uvedeným (Samsung Galaxy Gear, Sony Smart watch apod.).

Zároveň nevyloučil, že by TAG Heuer v blízké době mohl chytré hodinky svým klientům nabídnout.

Ale v posledním rozhovoru už má na věc jiný pohled a Apple Watch označuje jako fantastický produkt, který má nakročeno k neuvěřitelnému úspěchu. Dodal, že není konzervativní, uznává i netradiční a neotřelé věci a nevyloučil, že by sám mohl Apple Watch v budoucnu na zápěstí pravidelně připínat.

Hodinky Apple navíc vnímá jako největšího konkurenta pro tradiční hodinky v cenové hladině do dvou tisíc dolarů (asi 48 tisíc korun). To je přitom úroveň, do které spadá nemalá část portfolia značky TAG Heuer. Jde především o quartzové modely a pak i základní mechanické hodinky bez dalších komplikací (GMT, chronograf, velké datum).

Zajímavostí je, že v TAG Heuer hodinky, které bychom jako „chytré“ mohli označit, vyrobili již před dvěma lety. Model jménem Aquaracer 72 vznikl jako pomůcka pro posádku týmu Oracle v jachtařském závodu America´s Cup 2013.

Hodinky měly uvnitř výrazného 51mm titanového pouzdra wi-fi, přes které komunikovaly s palubním počítačem a pomocí displeje informovaly členy posádky o aktuální rychlosti lodi, směru a rychlosti větru nebo jeho úhlu. Aquaracer 72 využívaly systému Android, a byly tedy programovatelné, byť do nich nebylo možno dohrávat další aplikace. V roce 2013 totiž žádné takové neexistovaly. Celkem bylo vyrobeno pouhých 50 kusů těchto netradičních hodinek, které doplňoval voděodolný řemínek. Na pulty obchodů se nikdy nedostaly.

Témata: Apple, Hodinky




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.