iPhone 6s dostal kromě lepšího displeje a čipsetu i vylepšený snímač otisků....

iPhone 6s dostal kromě lepšího displeje a čipsetu i vylepšený snímač otisků. Ten teď způsobuje problém. | foto: apple.com

Chyba 53 při aktualizaci iOS zničí váš iPhone. Prý v zájmu ochrany dat

  • 482
Může telefon nevratně zničit oficiální softwarová aktualizace? Ano, právě tak může skončit update iOS 9.0 na iPhony 6. Stačí, aby přístroji předtím vyměnili součást v neznačkovém servisu. Mysteriózní chyba 53 však podle všeho může „odstřelit“ i servisem nepolíbený telefon.

Error 53 není v seznamu známých chybových hlášek Applu žádnou novinkou, přesto je asi vůbec to nejhorší, co se vašemu iPhonu může přihodit. O svých zkušenostech s chybou, o které Apple raději moc nemluví, se už loni v dubnu podělil redaktor serveru Daily Dot Tech Mike Wehner.

První problémy jeho iPhonu 6 Plus se objevily několik měsíců po koupi, kdy začal zlobit displej a přestával reagovat na dotyky i gesta. Následně se přidaly komplikace se čtečkou otisků prstů. Ta odmítala předtím uložený otisk autentizovat a uživateli nezbývalo než heslo zadávat ručně.

Proto byl Wehner rád, když se objevila výzva k aktualizaci iOS na verzi 8.3. Slibovala totiž stabilitu a zvýšení výkonu. Svolil proto k updatu, který však obratem skončil chybovou hláškou 53. Stejná se pak objevila, i když aktualizaci zkoušel nahrát pomocí kabelu a iTunes. iPhone však už v ten moment byl „mrtvý“, stalo se z něj přibližně tisícidolarové těžítko.

Postup updatu zkoušel opakovat, ale iPhone vždy skončil v tzv. Recovery módu, při kterém je telefon nutné připojit k počítači a provést aktualizaci pomoci iTunes, které následně odpověděly chybou 53. Všechny pokusy o oživení telefonu tak ztroskotaly, Mike zkoušel několik počítačů s OS X i Windows, ovšem bez úspěchu.

Stejný závěr pak měly i snahy telefon probudit ve značkové prodejně Applu. Tam chyba 53 nebyla pojmem zcela neznámým, ovšem chyběl jakýkoli recept, jak ze začarované smyčky telefon vyvést. Po několika pokusech a závěrečném ověření, zda nebylo manipulováno s hardwarem telefonu, Mike obdržel zbrusu nový kus.

Error 53: chyba o které se ví, ale raději moc nemluví

O chybě 53 se pak na technických serverech příliš nemluvilo, v minulých dnech se však s vysokou razancí vrátila. Na obsáhlý text redakce Guardian pak dokonce Apple reagoval tiskovým prohlášením.

Nové případy „bricknutých“ (brick je v angličtině cihla) iPhonů ukazují, že problém nastává nejčastěji u přístrojů, u nichž byl snímač Touch ID opravován v neautorizovaných servisních střediscích. Ale ozývají se i uživatelé, kterým se telefon poškodil třeba pádem na podlahu, ovšem opravovat jej nebylo úplně nutné a nevyhnutelné, telefon bylo možno běžně používat. Tedy až do softwarového updatu.

Chyba 53 váš iPhone zničí v zájmu bezpečnosti, tvrdí Apple

Podle prvního oficiálního stanoviska Applu, které bylo adresováno redakci Guardian, dochází při opravě v neznačkovém servisu k narušení unikátního párování mezi hardwarovou a softwarovou částí čtečky Touch ID, která uchovává uložený otisk prstu. Pokud by byla čtečka nahrazena jinou, „závadnou“, mohlo by dojít ke zneužití citlivých dat. V takovém případě tedy ono párování neproběhne a Touch ID spolu s Apple Pay kvůli zachování bezpečnosti přestávají fungovat.

Stručně řečeno jde o bezpečnostní prvek, a Apple tak jedná v zájmu uživatelů. Těžko si však dovedeme představit, že by takové oficiální prohlášení dotčené majitele „zkamenělých“ iPhonů jakkoli uklidnilo nebo snad uspokojilo.

To si zřejmě uvědomili i v Cupertinu, a proto přichází oficiální prohlášení číslo 2. V něm Apple uživatele ubezpečuje, že berou bezpečnost zákazníků velmi vážně a chyba 53 je důsledkem bezpečnostní kontroly. iOS totiž testuje, zda Touch ID sériově odpovídá dalším hardwarovým komponentám iPhonu. V případě, že systém detekuje nesoulad, jsou čtečka i systém plateb zablokovány. Pokud se uživatel setká s chybou 53, má kontaktovat technickou podporou společnosti.

Bricknout aneb z telefonu cihla

Termín bricknout pro nevratné poškození zařízení se začal používat v době největší slávy Pocket PC začátkem třetího tisíciletí. Byly to ryzí kapesní počítače bez telefonního modulu z produkce firem jako Hewlett-Packard, Fujitsu-Siemens nebo Dell. Postupně přicházely modely, které uměly i telefonovat a průkopníkem těchto komunikátorů byla tchaj-wanská společnost HTC.

Použitý systém Windows umožňoval uživatelům asi všechny myslitelné systémové úpravy. Jednotlivci i skupiny proto operátory nebo výrobci dodávané ROM upravovali a výsledné kompilace umísťovali na legendární sever XDA Developers nebo i vlastní stránky.

Tehdy nepovedený flash upravené ROM mohl zařízení bricknout. Většinou se však nějakým postupem telefon podařilo opět oživit, fatálních "úmrtí" tak bylo poskrovnu.

V případě chyby 53 u iPhonů ale zatím žádný recept, jak telefon probudit, neexistuje. Následky jsou tedy trvalé.

Uživatel má rázem namísto pořádně drahého smartphonu vkusně vypadající těžítko, přijde o všechna mnohdy nenahraditelná data z jeho paměti a řešení se jmenuje nový iPhone. Ten však nedostane zadarmo.

Trvalá ztráta všech dat

V prohlášení ovšem chybí varování, že v rámci softwarové aktualizace nebo obnovení továrních dat se spouští jakási dodatečná kontrola zabezpečení, která v případě detekované neshody jednotlivých komponent odpoví chybou 53 a iPhone v podstatě odstřelí. Velkým problémem je i skutečnost, že k datům uloženým v telefonu se už není možné nijak dostat. Jsou nenávratně pryč.

O problému se tak opět čile diskutuje. Ale nikomu není jasné, proč update i na iPhonu, kde sériové číslo Touch ID nesouhlasí s dalšími komponenty, jednoduše neproběhne s tím, že čtečka nadále nebude fungovat a odemykat telefon prstem nebo jím platit už nebude možné. Tento problém by se jistě dal vyřešit výměnou čtečky v centru Applu včetně onoho spárovaní se zbylými komponenty.

Četnost chyby 53 dokazují například data společnosti iFixit. Její zakladatel Kyle Wiens uvedl, že příslušné vlákno na jejich serveru má přes 183 tisíc zhlédnutí. Také on se ptá, proč neexistuje řešení, kterak takto postižený iPhone přivést opět k životu a především proč Apple před možným definitivním poškozením telefonů uživatele nijak nevaruje.

Bezplatná výměna cihly za funkční telefon? Zapomeňte

Mrtvý telefon a ztráta cenných dat je pro mnohé noční můrou, ovšem výměna za nový kus by nepochybně byla dostatečnou kompenzací. Ale tím se dostáváme do další části tohoto začarovaného kruhu.

Výměna komponentu v neznačkovém servisu je v totiž řeči Applu pochopitelně neautorizovaný zásah a porušení záručních podmínek a ujednání, čímž záruka poskytovaná výrobcem padá. Proto je jedinou cestou výměna telefonu za tučný poplatek.

Stejnou dohru měl i případ nezávislého fotografa a zapřísáhlého fanouška Applu Antonia Olmose. Ten se v rámci reportáže pro server Guardian o uprchlické krizi v září vydal do Makedonie. Telefon mu během pohybu v terénu upadl na zem a utrpěl poškození displeje.

Olmos potřeboval mít svůj iPhone funkční co nejdříve a jelikož jsou na Balkáně značkové Apple Story nedostatkovým zbožím, svěřil jej prvnímu servisu, na který narazil. Tam iPhonu vyměnili displej a tlačítko s Touch ID. Telefon po opravě bezchybně fungoval do příchodu aktualizace na iOS 9.0, kterou fotograf odsouhlasil.

Následovala chybová hláška 53 a z iPhonu rázem bylo nepoužitelné zařízení. Po návratu domů mu byl telefon v londýnské značkové prodejně vyměněn za 270 liber, tedy přibližně za 10 tisíc korun. To jej samozřejmě jako uživatele, který během let neváhal za produkty Apple utratit tisíce liber, značně zklamalo.
„Jak může společnost záměrně softwarovou aktualizací vlastní produkt nevratně poškodit a uživatele na tuto možnost neupozornit?“ ptá se Olmos.