Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Chcete být příští Nokia?

aktualizováno 
Odvětví telekomunikací, přenosu dat a informačních technologií patří k nejrychleji se rozvíjejícím vůbec a právě teď je čas, kdy se rozdávají karty nejen v Čechách ale i na dalších středoevropských trzích.
"Jak na to" pro finanční ředitele českých telekomunikačních společností Jedním z největších problémů českých podniků působících v oboru telekomunikací je nedostatek kapitálu. Pociťují ho zejména střední a menší podniky, které mají vzhledem k tristnímu stavu našeho bankovnictví omezený přístup k bankovním úvěrům.

Odvětví telekomunikací, přenosu dat a informačních technologií přitom patří k nejrychleji se rozvíjejícím vůbec a právě teď je čas, kdy se rozdávají karty nejen v Čechách ale i na dalších středoevropských trzích.

Za stávající situace nemůže mnoho perspektivních společností realizovat své růstové plány, neboť nedokážou vyřešit obtížnou otázku profinancování své expanze. Firmy zoufale potřebují peníze, aby s jejich pomocí obsadily co největší, nejzajímavější a nejlukrativnější část trhů a získaly výhodu oproti konkurenci.

Čeští manažeři sice vědí,že pokud má být jejich podnik dlouhodobě úspěšný, musí expandovat, narážejí však na překážku nedostatku peněz a vytvářejí velmi silnou poptávku po finančních zdrojích. Je dobré vědět, že na druhé straně existuje i silná nabídka. Zahraniční investoři si totiž dobře uvědomují atraktivnost investic do telekomunikačních firem.

Vysoké výnosy z provedených investic jsou však vyváženy nemalým rizikem, a proto zakládají speciálně za tímto účelem venture capital funds. Peníze fondů mohou být v případě dostatečně atraktivního a reálného podnikatelského plánu poskytnuty i českým telekomunikačním společnostem.

Zkušenosti z praxe ukazují že manažeři telekomunikačních společností poptávajících kapitál, kladou ve svých business planech velký důraz na produktovou a výrobní stránku věci a opomíjejí stránku finanční a marketingovou.

Manažeři plánující expanzi své společnosti a shánějící za tímto účelem peníze by před sestavováním business planu a oslovením potencionálního investora mohli zvážit následující body:

Prostředky a cíle.

Získání požadované částky není cílem, ale pouze prostředkem k dalšímu rozvoji podniku. Ten je možný pouze tehdy, pokud jsou peněžní prostředky vynakládány efektivně, podnik nemá problémy s likviditou a je schopen kontinuálně generovat potřebné cash flow pro splácení dluhu nebo budoucí odkup podílu od dočasného investora.

Volba nevhodného způsobu financování společnosti či jejího projektu bývá jednou z nejčastějších příčin neúspěchu menších podniků, a to ať již při vyhledávání investora či později při realizaci projektu.

Ani podnik s atraktivním produktem totiž nemůže uspět, pokud není pro jeho expanzi zajištěno kvalitní zázemí ve formě dobrého finančního řízení a vhodně strukturovaných finančních zdrojů.

Charakteristickým rysem mnoha menších perspektivních společností je existence zajímavého nápadu,výrobku či služby, nedostatek vlastních finančních zdrojů a ztížený přístup ke zdrojům cizím.

Pokud má podnik dostatečně zajímavý projekt, jímž dokáže oslovit investora a přesvědčit ho o realizovatelnosti a perspektivnosti svého plánu, je z poloviny vyhráno.

Problémy, problémy…

Problémy nastávají v okamžiku, kdy se zjistí, že velikost částky finančních prostředků na úspěšnou realizaci projektu byla podhodnocena anebo obvykleji nadhodnocena. V prvém případě se realizace projektu zastaví v polovině, neboť je nutno opatřit další prostředky, což podnik připravuje o čas a nahrává konkurenci.

Ve druhém případě podnik zbytečně utrácí peníze a investuje i do položek, které negenerují tržby a zisky, a s vědomím neomezených finančních možností nedostatečně kontroluje a omezuje své náklady.

Investor obávající se o vložené peníze aktivně vstupuje do společnosti a případně ji i ovládne. Může dojít až k rozhodnutí dostat své peníze zpět dříve než bude pozdě, přičemž toto rozhodnutí vede k zániku kdysi slibného projektu.

Manažeři telekomunikačních společností by měli věnovat dostatečnou pozornost tomu, kolik si jejich podnik může dovolit cizího kapitálu, jakým způsobem ho použije, kolik mu každá půjčená koruna přidá na tržbách a ziscích a do jaké míry zvětší tržní hodnotu podniku.

Čas likvidity.

Na konci období na nějž investor podniku poskytl své peníze, bude požadovat:
  • vrácení svých prostředků ve formě splacení dluhu
  • odkup svého podílu managementem podniku
  • prodej svého podílu strategickému investorovi
  • kotaci společnosti (nebo svého podílu ve společnosti)na fungující burze
Z tohoto důvodu je nutné sledovat tvorbu cash flow tak, aby podnik měl dostatek zdrojů na splácení cizího kapitálu, protože ne všichni manažeři a vlastníci touží po rozředění svých podílů vstupem strategického partnera či portfoliových investorů.

Věnovat pozornost problematice cash flow je nutné i v případě kotace společnosti na burze nebo vstupu strategického investora. Noví akcionáři budou zcela jistě požadovat zhodnocení své investice formou dividend, takže podnik bude muset na jejich vyplácení generovat dostatečnou hotovost. Pokud vstoupí do společnosti strategický investor, činí tak proto, že očekává ze své akvizice zisky, nikoliv proto, aby nad akvírovaným podnikem držel ochrannou ruku a dlouhodobě mu poskytoval finanční zdroje.

Jaké možnosti financování tedy mají před sebou majitelé příštích Nokií?

1) Přímý vstup investora do podniku

V tomto případě poskytuje investor své prostředky výměnou za podíl ve společnosti. Neúčastní se přímo na řízení podniku, neboť věří, že stávající management dokáže tuto činnost vykonávat efektivněji, a stačí mu zastoupení ve statutárních orgánech společnosti. Výhodou této varianty jsou malé nároky kladené na cash flow podniku v průběhu trvání investice. Podnik může ve spolupráci s investorem přilákat příslibem budoucího majetkového vstupu takového strategického partnera, o němž je přesvědčen, že může zajistit rozvoj podniku i v dlouhodobém hledisku. Nevýhodou je nutnost disponovat dostatečně velkou finanční částkou na konci doby, na níž investor do podniku vstoupil za účelem odkupu jeho podílu. Pokud podnik nevytvoří dostatečné zdroje, může investor prodat svůj podíl strategickému partnerovi nebo ho umístit na veřejném trhu.

2) Vydání konvertibilních obligací

Tato varianta je pro podnik zřejmě nejvýhodnější. Investor zakoupí dluhopisy, z nichž mu podnik splácí úroky a na konci doby životnosti dluhopisů i jistinu. Pokud podnik není schopen z jakéhokoliv důvodu schopen vygenerovat dostatek prostředků na splacení dluhu, dojde ke konverzi (přeměně) dluhopisu na akcie a investor se z věřitele stává majitelem. Následně se svým podílem naloží stejně jako při financování formou přímého vstupu. Tato varianta poskytuje managementu poměrně široký manévrovací prostor a dává mu možnost operativního rozhodování podle momentální situace a žebříčku priorit.

3) Vydání obligací či získání půjčky

V tomto případě nezískává investor žádný majetkový podíl ve společnosti, vystupuje pouze v roli věřitele. Současný majitel či majitelé si zachovávají svůj podíl, jejich vliv na řízení a rozhodování není žádným způsoben omezen. O to větší pozornost je nutno věnovat tvorbě cash flow, aby podnik dokázal splácet úroky i jistinu půjčky či obligací. Pokud dluh nesplácí, vystavuje se riziku odpovídajícího postupu ze strany věřitele. Je nutno počítat s tím, že investoři již mají patřičné zkušenosti s postupem vůči podnikům, které nejsou schopny dostát svému závazku, a proto je tato možnost zpravidla ošetřena v patřičné smlouvě tak, aby investor minimalizoval riziko ztráty v případě nepříznivého vývoje a staví ho vůči dlužníkovi do mnohem příznivější pozice.

Jak je vidět, důkladná příprava a zpracování finanční stránky věci podstatným způsobem zvyšuje procento úspěšnosti nejen při získávání kapitálu, ale i při následné expanzi společnosti. Z tohoto důvodu se vyplatí věnovat jí patřičnou pozornost.





Nejčtenější

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

Samsung Galaxy Note 8
Samsung vyvíjí snímač otisků integrovaný v displeji. Bude pětkrát dražší

Smartphone Galaxy Note 8 ještě ani nevyšel a analytik Ming-Chi Kuo už ve svých předpovědích mluví o jeho nástupci. Právě u Notu 9 by měl debutovat v displeji...  celý článek

Během letu si chtěl natočit vedle letící letadlo, telefonu mu ovšem vypadl z...
Samsung mu vypadl z letícího letadla a nerozbil se

Může smartphone přežít pád ze 300 metrů, když i náraz z jen půlmetrové výšky mívá často fatální následky? Někdy zjevně ano. Třeba jeden tři roky starý Samsung...  celý článek

Zatímco Apple rychle posiluje, Samsung pozvolna ztrácí své pozice
Nejprodávanější modely smartphonů na světě. Apple se směje zbytku světa

Je to krutá podívaná pro výrobce smartphonů s Androidem. Ať se snaží jakkoliv, tak první příčky okupují dva iPhony. Ty se prodávají už skoro rok a designově to...  celý článek

Další z rubriky

Ilustrační snímek
ČTÚ smetl ze stolu žádosti virtuálů. Roaming je pro ně noční můrou

Již v průběhu května obdržel Český telekomunikační úřad od tří virtuálních operátorů žádosti o povolení účtovat příplatek k roamingu. Virtuálové bez vlastní...  celý článek

Ukradený mobil může znamenat statisícový účet
Ukradli jim u moře mobil. Měli platit účty za desetitisíce korun

Nemáte na mobilu nastavený zámek a na SIM nastavený PIN? Tak raději nejezděte do Španělska. Tamní gangy kradou mobily, ale ne jen proto, aby zpeněžili...  celý článek

Vodafone (ilustrační fotografie)
Vodafone měl výpadek, někteří zákazníci se nedovolali

Od čtvrtečního poledne se operátor Vodafone potýkal s výpadkem ve své síti. Problémy při volání hlásili uživatelé z Prahy, Brna, Ostravy či Ústecka, textové a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.