Jak jsme vás již ve čtvrtek informovali v tomto článku, tak společnost Tele2 podala žalobu na Český Telecom – požaduje náhradu škody, kterou jí Český Telecom způsobil tím, že jeho hlasové tarify obsahují volné minuty.
Generální ředitel Tele2 pro Střední Evropu důvody žaloby komentoval takto: „Důvodem, proč podáváme žalobu na Český Telecom je to, že chceme, aby přestal porušovat jak české, tak evropské zákony na ochranu hospodářské soutěže. Toho se podle našeho názoru dopouští tím, že ve většině svých cenových programů spojuje měsíční poplatek za telefonní linku s hovorovým kreditem či volnými minutami aniž by nabídl alternativní cenový program výhodný pro zákazníky, kteří chtějí využít k volání jiné operátory.“ Více se dočtete v našem exkluzivním rozhovoru s Andersem Olssonem.
Český Telecom ve své páteční tiskové zprávě označil žalobu ze strany Tele2 o náhradu škody pouze za komunikační gesto a nevyloučil, že v kontextu nadcházející privatizace Českého Telecomu nelze vyloučit výskyt „dalších neopodstatněných aktivit konkurence,“ čímž patrně reagoval na to, že během čtvrtka oznámili další dva alternativní operátoři – eTel a Tiscali, že zvažují žalobu na Český Telecom ze stejného důvodu jako tomu bylo v případě Tele2.
Český Telecom a jeho různé pohledy na soudní spory
Sám Český Telecom se však kdysi ocitl v podobné situaci, tehdy ale Český Telecom žaloval český stát. V únoru loňského roku totiž Český Telecom veřejně upozorňoval, že mu z provozu běžný telefonních linek (tzv. univerzální služby) vznikají ztráty a že žádá po ČTÚ a MI ČR nápravu a odškodnění od českého státu ve výši několika miliard korun. Celou situaci tehdy pro MF DNES komentoval přímo sám generální ředitel Českého Telecomu, Gabriel Berdár – více zde.
Jak se liší pohled Českého Telecomu na soudní spory a odškodnění ve výši miliard korun?
Tisková zpráva Českého Telecomu, 4. 2. 2005:
"Poslední aktivita ze strany operátora Tele 2 je pouze jedním z dalších kroků v rámci jeho kontroverzní a sporné komunikace, kterou tento operátor již delší dobu realizuje na trhu v České republice, a která vždy útočila na dobré jméno společnosti ČESKÝ TELECOM. Vyplývá to i z odůvodnění prezentovaných sdělovacím prostředkům, která nezmiňují žádná konkrétnější pochybení, kterých se měl ČESKÝ TELECOM dopustit."
Gabriel Berdár, generální ředitel Českého Telecomu, 17. 2. 2004:
"Pokud vyčerpáte všechny procesní možnosti, musí rozhodnout někdo nezávislý, což je soud. Tady je mystifikována žaloba jako strašidelný akt. Ale je to standardní věc, která funguje všude jinde na světě, a existuje řada situací, kdy se obě strany pak dohodnou mimo soud. Jen je nutné právně takový krok udělat."
Tisková zpráva Českého Telecomu, 4. 2. 2005:
"Z pohledu ČESKÉHO TELECOMU se Tele 2, které samo neinvestuje žádné prostředky do výstavby ani údržby telekomunikační infrastruktury, snaží touto aktivitou opět zviditelnit v očích zákazníků a reaguje zřejmě i na aktuální vývoj na telekomunikačním trhu v České republice (fúze jiných operátorů, apod.)."
Gabriel Berdár, generální ředitel Českého Telecomu, 17. 2. 2004 na dotaz, zda takováto žaloba není zvláštní:
"Když vyčerpáte ostatní možnosti, musíte přistoupit k tomu právnímu kroku."
Postoj Gabriela Berdára v otázce vzniku škod jeho společnosti:
"Jsme povinni ze zákona fungovat s péčí správného hospodáře. Pokud by společnosti vznikla škoda, je naší povinností s tím něco dělat. Slušně jsme upozornili ministerstvo informatiky, že musíme hájit zájmy akcionářů. I když víme, že za to vlastně nemůže, protože zdědilo agendu po svých předchůdcích."