Český Telecom poměrně často oslovovuje své zákazníky s nabídkou svých produktů či cen. Klasickým používaným médiem bývá dopis s účtem za telefon, Telecom se však nezříká ani inzerce v tisku, v televizi a na webových stránkách.
Reklama v účtech za telefon je pro Telecom velmi výhodná, šance na přečtení letáku je v tomto případě vyšší, reklama může být cílena na konkrétního zákazníka a v neposlední řadě by doručení stejného počtu letáků jinou cestou stálo více peněz.
Někteří zákazníci Telecomu byli překvapeni, když se v jejich e-mailové schránce objevila zvláštní zpráva nabízející akční slevy. Svojí formou budila podezření, že se jedná o nevyžádané reklamní sdělení neboli spam.
From: <marketing@telecom.cz> Sent: Monday, September 29, 2003 5:11 PM Subject: Zhave novinky ze sveta telekomunikaci Vazeni zakaznici, prinasime Vam novinky ze sveta telekomunikaci. Volejte do zahranici se slevou 20%! Vice na http://www.telecom.cz/domacnosti/telefonni_sluzby/xcall/ Surfujte zdarma 13 hodin mesicne s garantovanou rychlosti! Vice na http://www.telecom. cz/domacnosti/telefonni_sluzby/telefonni_linka/cenove_programy/13_hodin_na_internetu_zdarma.php Zmente si Vasi telefonni linku na digitalni. Soutezte o modem ISDN! Vice na http://www.telecom.cz/soutez/ Ing. Hana Kaderabkova reditelka marketingu pro spotrebitelsky trh CESKY TELECOM, a.s. |
Mlučí Telecomu Vladan Crha nás ujistil, že zprávy byly rozeslány pouze legitimním adresátům, kteří svoji adresu registrovali u Telecomu a při registraci aktivně odsouhlasili možnost zasílání obchodních nabídek. Podle Crhy budou příště zprávy doplněny o tuto informaci a rovněž o možnost snadného odhlášení jejich příjmu.
Opt-out je out
E-mailová příhoda Českého Telecomu názorně demonstrovala některé otázky spojené s rozesíláním legitimních reklamních zpráv. Telecom pochybil pouze tím, že neuvedl možnost odhlášení. Dá se předpokládat, že další zprávy již budou v pořádku.
Ve světě probíhají spory mezi příznivci metody opt-in, kdy adresát musí nejprve o reklamu zažádat, a metody opt-out, kdy inzerent začne zprávy rozesílat bez dovolení a adresáta vyřadí z databáze jedině na jeho výslovnou žádost.
Český Telecom již měl se používaním e-mailu určité problémy dříve. Účastníkům pilotního projektu AO/DI chtěl rozesílat speiální klientský software e-mailem, přestože takové praktiky nejsou bezpečné. Rozesílání spustitelných souborů v elektronické poště je v současnosti nejčastější součástí vektoru šíření počítačových virů, červů a dalšího malware. Telecom se později rozhodl vystavit software na webu, chránit jej heslem a účastníkům rozešle pouze jejich hesla.
Nové služby Telecomu využívají e-mail ku prospěchu věci
V poslední době se v nabídce Telecomu objevují služby, které umějí jako informační kanál využívat elektronickou poštu, aniž by uživatele obtěžovaly nebo by jej vystavovaly rizikům. Elektronickou poštu lze odesílat z telefonních budek, i když s velkými omezeními.
Ke službě Memobox (hlasová a faxová schránka) lze zdarma zřídit službu Memobox E-Mail. Memobox po obdržení hlasové nebo faxové zprávy zašle upozornění na předem nastavenou e-mailovou adresu, tedy třeba i na mobil.
V e-mailové zprávě najdete tyto informace: číslo pobočky, ve které je nová zpráva, čas uložení, telefonní číslo volajícího a délka zprávy v sekundách. Zpráva může, ale nemusí v příloze obsahovat zanechanou hlasovou zprávu ve formátu MP3 nebo faxovou zprávu ve formátu TIF. Každá zaslaná zpráva s přílohou je účtována sazbou 0,80 Kč. Upozornění bez přílohy není zpoplatněno vůbec.
Od 1. srpna 2003 si zákazníci volající linku 1180 (Informace o telefonních číslech v České republice) mohou vybrat ze tří způsobů, jak obdržet hledané telefonní číslo. Kromě klasického ústního sdělení čísla je nyní nově možno získat číslo ve formě SMS na mobilní telefon nebo jako emailovou zprávu. Zaslání SMS i emailu je zdarma, platí se pouze za hovor s operátorkou (tj. 5,50 Kč/min., od druhé minuty účtováno po vteřinách). Po sdělení či odeslání čísla je zákazníkovi vždy automaticky nabídnuta možnost nechat se na vyhledané telefonní číslo spojit.