Český telekomunikační úřad

Český telekomunikační úřad | foto: Mobil.iDNES.cz

Průměrný Čech loni odeslal 573 SMS a provolal 18 hodin

  • 16
Počet aktivních SIM meziročně poklesl. Vyplývá to z Výroční zprávy za rok 2011, kterou zveřejnil Český telekomunikační úřad. Češi jsou mobilními službami přesycení, mobilní trh přestal růst.

Podle předběžných dat bylo k 31. prosinci 2011 aktivních 14 244 611 SIM karet. Nejvýraznější pokles loni zaznamenala především společnost MobilKom, která své služby nabízí pod značkou U:fon. Za poklesem počtu aktivních karet může být i trend, kdy si zákazník pořídí předplacenou SIM kartu a po vytelefonování částky ji již nepoužije.

Počet aktivních SIM karet

Analýza vývoje objemu hlasových volání a počtu odeslaných SMS zpráv prokázala, že uživatelé v loňském roce častěji telefonovali v porovnání s rokem 2010. Objem hlasových volání meziročně stoupl o zhruba čtyři procenta, přičemž počet odeslaných SMS zpráv z mobilních sítí spíše stagnoval. Nárůst byl pouhých 0,6 %, ve statistice nebyly zohledněny zprávy odeslané ze zahraničí.

Objem provozu a počet SMS v mobilní síti

Mírný vzestup zaznamenal také počet odeslaných textových zpráv na jednu aktivní SIM kartu. Na ni připadá za loňský rok 573 SMS, tedy o 1,8 % více než v roce 2010. Vzrostl i počet provolaných minut (bez zahrnutí roamingu), kdy z každé aktivní karty bylo provoláno průměrně 1 087 minut. V porovnání s rokem 2010 jde o 5% nárůst.

Objem volání a počet SMS v mobilní síti na 1 SIM kartu

Průměrná cena za volání klesá, spotřebitelé jsou ale stále v nevýhodě

ČTÚ vyhodnotil za rok 2011 také vývoj cen na mobilním trhu. Podle metody výpočtu průměrné ceny za minutu podílem dosažených tržeb za služby mobilní hlasové komunikace a celkového počtu odchozích minut (zahrnuje volání na pevné linky a do vlastní i ostatních národních mobilních sítí) dochází od roku 2006 k neustálému poklesu průměrné ceny.

Průměrná cena za skutečně provolanou minutu (v Kč/min)

Pro porovnání průměrných cen za mobilní volání podnikajících a nepodnikajících subjektů v souhrnu za všechny tři největší mobilní operátory využil ČTÚ metodu srovnání prostřednictvím košů mobilních služeb, kdy byly zohledněny tarifikace a zvýhodněné volání. Analýza prokázala zřetelný, zhruba dvacetiprocentní rozdíl v neprospěch soukromých osob, což potvrzuje praxi uplatňování objemových slev u velkých zákazníků.

Srovnání tarifů dle typu

Podle ČTÚ chybí faktory podporující další rozvoj českého mobilního trhu. Stále také schází smluvně ujednané standardní velkoobchodní smlouvy, které by umožnily vstup nových virtuálních mobilních operátorů. Proto se ČTÚ zaměřil při nastavování podmínek připravovaného výběrového řízení na motivaci dalších (nových) podnikatelů ke vstupu na český mobilní trh.