Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Češi dluží operátorům miliony. Exekuce každoročně hrozí tisícům lidí

aktualizováno 
Platební morálka českých zákazníků není ve srovnání s ostatními zeměmi Evropské unie dobrá. Za mobil každý den dluží stovky tisíc zákazníků, někteří dokonce nechají dojít nezaplacenou fakturu až k exekuci.
Češi mobilním operátorům dluží miliony korun. Ilustrační snímek

Češi mobilním operátorům dluží miliony korun. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Penetrace SIM karet v Česku již dávno překročila 100 procent. Statisticky vzato to znamená, že každý Čech včetně dětí a důchodců má mobilní telefon. Když se pak s platbou za měsíční vyúčtování opozdí i malé procento zákazníků, pro operátora to představuje pohledávku v milionech korun.

Podle informací redakce iDNES.cz navíc Češi nepatří ve splatnosti faktur k nejrychlejším. "Platby po splatnosti jsou bohužel velmi častým jevem a platební morálka českých zákazníků je špatná i ve srovnání s ostatními zeměmi v EU," říká Martina Kemrová, tisková mluvčí operátora T-Mobile.

"To se týká jak firemních zákazníků, tak i domácností. Ke každému konkrétnímu datu jsou po splatnosti stovky tisíc zákazníků, kterým jejich prodlení s úhradou musíme připomínat," dodává Kemrová.

Zákazník je mnohokrát upozorněn

Když zákazníkovi přijde faktura, má na její zaplacení čas zhruba tři týdny. Pokud tak neučiní, většinou mu přijde bezplatná upomínací SMS zpráva. Jestliže nereaguje ani na ni, přistoupí operátor k telefonátům, případně ke zpoplatněné písemné upomínce. Ta obvykle zákazníkovi k dluhu připočte zhruba 100 korun.

Pokud se ani obálka nesetká s reakcí, dochází zhruba po čtrnácti dnech k dočasné deaktivaci služeb. Jejich opětovná aktivace už zákazníka bude stát o něco více. T-Mobile například naúčtuje přibližně tisícovku.

Inkaso je jistota

Pokud nechcete hlídat data splatnosti měsíčního vyúčtování, doporučujeme nastavit v bance inkaso.

Nemusíte se o nic starat a operátor si dlužnou částku automaticky a včas strhne z vašeho bankovního konta.

Operátoři navíc čas od času dávají zákazníkům za aktivaci inkasního způsobu úhrady faktur nejrůznější bonusy a slevy.

Podstatné je, že zákazník je o dluhu pravidelně informován. "K případnému omezení služeb zákazníka dochází až po několikerém upozornění a zákazník má vždy dostatek času na situaci zareagovat, problém vyřešit a dlužnou částku uhradit," říká Hany Farghali, tiskový mluvčí O2.

"Teprve když zákazník nereaguje na tato upozornění, předáváme pohledávky inkasní agentuře," doplňuje Farghali. Operátoři agenturám pohledávky v první fázi nepřeprodávají, agentury je vymáhají pro operátory.

Pokud se zákazník s dluhem dostane až do tohoto stádia a částku neuhradí, většinou následuje úplná deaktivace služeb a předání pohledávky Českému telekomunikačnímu úřadu. "U starších dluhů žádáme ČTÚ o zahájení správního řízení, v jehož závěru je určena případná oprávněnost naší pohledávky," sdělil iDNES.cz Miroslav Čepický, mluvčí Vodafonu. "Valná většina zákazníků ale dluh uhradí hned při první upomínce."

Exekutor nepřijde dříve než za dva roky

Jestliže zákazník odmítá dluh zaplatit, přistupuje operátor k soudnímu vymáhání pohledávek. Dluh tak narůstá o náklady, které stanoví platné právní předpisy. Tyto náklady tvoří správní a soudní poplatky, odměna advokáta a případně i odměna exekutora, což činí dohromady tisíce korun.

Pohledávka se do rukou exekutora nedostane dříve než za dva roky od data splatnosti měsíčního vyúčtování. Podle informací iDNES.cz se však do stádia exekuce dostanou ročně kvůli mobilu tisíce zákazníků.





Nejčtenější

Podvodná nabídka ročního pronájmu top smartphonů a další špičkové elektroniky
Lákají na neuvěřitelně levné top smartphony, ale je to podvod

iPhone nejvyšší specifikace za pouhou tisícikorunu či například top model Samsungu jen za něco málo přes 900 korun ročně. Na první pohled je to velmi lákavá...  celý článek

Huawei P10 Plus patří mezi nejlépe se prodávající modely značky
Huawei si jde za svým cílem. Apple by mohl sesadit už v tomto čtvrtletí

Společnost Huawei chce být v roce 2021 největším prodejcem smartphonů. Před sebou má dvě překážky - Apple a Samsung. V uplynulém čtvrtletí se však čínský...  celý článek

Nokia 8
Nejlepší Nokia 8 má skvělý výkon a je to první „obojíčkový“ smartphone

Nový vlastník značky Nokia konečně představil svůj top model. Novinka s označením 8 je špičkový smartphone, který ctí tradice. Nemá displej přes celé čelo, ale...  celý článek

Google Pixel 2 od HTC.
Pixel 2 na prvním obrázku. Vypadá to na hodně konzervativní přístroj

Letos se dočkáme druhé generace smartphonů Pixel od Googlu. Základní model některými vlastnostmi možná nepříjemně překvapí. Jinak bude ze staré školy.  celý článek

rozbitý telefon
Revoluční patent: mobil si sám opraví prasklý displej

Zní to jako pořádné sci-fi, ale praskliny na displeji možná mobily v budoucnu opraví samy. Poslední patent Motoroly naznačuje, že se na takové technologii už...  celý článek

Další z rubriky

Nokia vyhrála patentovou válku s Applem
Záhada drahých tarifů. Plnou cenu platí jen někdo

Je to paradox, T-Mobile dlouhodobě získává za zákazníka s tarifem v průměru jen 350 korun měsíčně, navíc suma trvale mírně klesá. Jenže přesně tolik stojí jeho...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Operátora O2 zlobil mobilní internet. Zpomaloval se a vypadával

Na problémy s mobilním internetovým připojením upozorňovali uživatelé operátora na jeho facebookových stránkách. Připojení bylo několik hodin nestabilní,...  celý článek

Ilustrační snímek
O2 zrychluje datové přenosy. V Praze je prý nejrychlejším operátorem

Výstavba nových vysílačů, navýšení kapacity sítě i využívání více kapacitních vrstev najednou umožnilo společnosti O2 docílit vyšší průměrné rychlosti 4G LTE....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.