Informaci v pondělí zveřejnil deník Právo. Podle něj výše dluhů sice klesá, ale počet pohledávek naopak roste. Průměrný neplatič má u operátora dluh zhruba čtyři a půl tisíce korun.
Operátorovi přitom dlužníci nepřidělávají žádné starosti. Proces vymáhání pohledávek je do vysoké míry automatizovaný a v konečném důsledku své peníze vždy dostane. Platí zásada, že čím déle s úhradou vyúčtování otálíte, tím více později zaplatíte.
Upomínka, odpojení, inkasní agentura, exekuce
Proces vymáhání se v zásadě neliší. Pokud nezaplatíte za mobilní vyúčtování, jsou vám nejprve odpojeny služby. Z telefonu si tedy nezavoláte ani nenapíšete textovku. Mezi 40. až 90. dnem řeší dluh sám operátor prostřednictvím písemných upomínek. Těch se většinou lidé zaleknou a dlužnou částku uhradí.
Pokud se tak nestane, začíná mezi čtvrtým až šestým měsícem s dlužníkem jednat mimosoudní prostředník, tedy v tomto případě vybraná inkasní agentura. Jestliže není dluh uhrazen ani během šesti měsíců, zahájí se proti dlužníkovi správní řízení u Českého telekomunikačního úřadu (ČTÚ), což vyvrcholí exekucí.
Proti exekuci se sice lze odvolat, ale řeší je jen minimum úředníků. Odvolání dlužníka tak většinou skončí ve štosu ČTÚ, upozorňuje Právo.